316
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 29-12-2016, 18:00:05
|
GY448 Isernia
Deze stoomtrawler is in 1943 onder bouwnr. 703 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmel te Beverly als Grenadier (Military Class Vessel) voor de Britse Admiraliteit. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1942 en het schip kwam op 10 februari 1943 in de vaart Inhoud: 580 bruto ton Lengte: 175 ft (53,3 m) Breedte: 30 ft (9,1 m)
Stoommachine: fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000IHP Max. snelheid: 11 knopen
Geschiedenis: Op 20 april 1946 verkocht aan de rederij Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip kreeg toen de naam Isernia met visnr. GY448. December 1946 omgebouwd tot oliestoker. Op 16 november 1965 beschadigd a.g.v. brand in de machinekamer Op 19 november 1965 gestrand bij deingang van de haven van Peterhead In 1966 verkocht aan Arie Rijsdijk en te Hendrik Ido Ambacht gesloopt
Jan
|
|
|
317
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-12-2016, 19:16:46
|
GO20 Maria
De kotter GO20 Maria is in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk bouwnr. 87 en is afgebouwd bij Maaskant in Stellendam bouwnr. 450 voor rekening van Hellegat B.V. uit Goedereede. Afmetingen: 39,45 x 8,50 x 4,70 m, diepgang: 3,8, inhoud: 405 BRT Motor: Dieselmotor Stork Werkspoor met een vermogen van 1998pk (1471 kW)
Geschiedenis: 2003 tenaamstelling vof. A.C. Groenendijk en zonen uit Goedereede. 10-2010 bij Maaskant in Stellendam een nieuwe dieselmotor ingebouwd fabrikaat. Stork Wärtsilä uit 2010 met een vermogen van 1998 pk (1471 kW). 23-9-2012 om 17.30 uur 65 km ten noord westen van Den Helder in aanvaring gekomen met een platform, flinke kopschade en kromme giek.
Allemaal prettige kerstdagen.
Jan
|
|
|
318
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 13-12-2016, 22:39:25
|
SCH333 Oceaan VII
De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.
Inhoud: 179,41 brutoton Lengte: 35,75 meter Breedte: 6,83 meter Holte: 2,99 meter Motor: 240 pk 4 cil. Industrie
Historie: 1940 gevorderd door weermacht no, 3402 1945 vrij gegeven te IJmuiden 1954 SCH 333 Oceaan VII eig N.V A. v.d.Zwan en Zn 1955 verhuurd aan Jaczon 1961 eig. J. v.d.Zwan 1966 vaartuig verkocht naar Engeland
Jan
|
|
|
319
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-12-2016, 17:34:04
|
SCH250 L.R. Koolemans Beijnen
De motortrawler L.R Koolemans Beijnen is in 1964 onder bouwnr. 189 gebouwd bij de Dok & Scheepsbouw Mij te Makkum in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij J.J. Van Der Toorn Azn, Verre Visserij Maatschappij te Scheveningen. Het schip kwam 2 februari 1965 in de vaart.
Inhoud: 319 BRT Afmetingen: 43,36/40,64 x 7,22 x 3,88 m Hoofdmotor: 8 cil. MWM dieselmotor met een vermogen van 1300 pk
Geschiedenis: In 1965 is het schip uitgeschreven wegens vertrek naar Zuid Afrika. In 1966 weer terug in Nederland en opnieuw ingezet voor de visserij. In 1975 afgevoerd.
Jan
|
|
|
320
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 07-12-2016, 20:06:09
|
IJM82 Rotterdam
De motortrawler IJM82 Rotterdam is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.
Inhoud: 572 bruto ton Lengte: 58,45/55,34 m Breedte: 8,44 m Holte: 4,25 m
Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000pk.
Geschiedenis: 1941: te waterlating 1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjarer UJ1408 1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen 1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan Frankrijk 1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo 1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo 1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven 1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam 1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler 1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis 1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren) 1967 Verkocht aan Noorwegen 1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen) 1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk 1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180pk
Jan
|
|
|
321
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-11-2016, 19:43:57
|
IJM36 Egmond
De hektrawler Egmond is onder bouwnr 219 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden. Het schip werd op 18 januari 1972 tewater gelaten en kwam op 31 maart van datzelfde jaar in de vaart. De Egmond was het derde schip uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren door de Sleephelling Mij Scheveningen zijn gebouwd.
De andere schepen uit serie waren: de • SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971) • SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971) • SCH23 Jacob van der Zwan (1972) • SCH120 Poseidon (1973) • SCH90 Onderneming I (1973) • SCH21 De Hoeker (1974) • VL89 Monica (1974) • SCH108 Onderneming II (1974) • SCH22 De Buis (1975)
Inhoud: 450 bruto ton Lengte: 54 m Breedte: 9,22 m Holte: 6,07 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.
In 1980 is de Egmond overgegaan naar Visserijmaatschappij Kennemerland B.V. uit Katwijk. In datzelfde jaar werd het schip bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel met 7,50 m verlengd waarmee de inhoud werd vergroot tot 522,70 brt. De Egmond heeft tot eind 1986 aan de visserij deelgenomen. Verkoop vond plaats naar Peru en op 7 maart 1987 vertrok het schip onder de nieuwe naam Combapata vanuit IJmuiden naar Peru.
Jan
|
|
|
322
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-11-2016, 12:22:26
|
BX680 Düsseldorf
De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:
NC443 Augsburg (1959) NC444 Hagen (1960) NC445 Minden (1960) NC450 Würzburg (1960) BX674 Nordenham (1960)
Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m. Inhoud: 972,5 bruto ton register.
Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk Max. snelheid: 14,7 knopen
In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.
Jan
|
|
|
323
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-11-2016, 20:08:16
|
KW32 Sakina Martine
De motortrawler KW32 Sakina Martine is voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk onder bouwnr 489 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.
De Sakina Martine kwam op 19 oktober 1957 in de vaart.
Inhoud: 272 bruto ton. Afmetingen: 41,67/39,36 x 7,32 x 3,51 m. De hoofdmotor was een 6 cilinder Deutz van 750 pk.
In 1973 is de Sakina Martine overgenomen door T. van der Keulen uit Urk en kreeg de naam Cornelis Lubbetje UK201. In 1975 is het schip afgevoerd vanwege sanering.
Jan
|
|
|
324
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 16-11-2016, 19:50:47
|
ARM4 Jozina
De kotter ARM4 Jozina is in 1987 gebouwd bij Stocznia im. Komuny Paryskiej in Gdynia (bouwnr. 428) en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam voor rekening van fa. W. van Belzen en zonen uit Arnemuiden. Afmetingen: 45,68 x 9,01 x 5,11 m, diepgang: 3,8, inhoud: 560 BRT Motor: Deutz dieselmotor met een vermogen van 3835pk (2820 kW)
Geschiedenis: 22-12-1987 geregistreerd als ARM 4 Jozina van fa. W. van Belzen en zonen uit Arnemuiden 4-3-2005 uitgeschreven, 5-4-2005 PD 359 Morning Dawn van David Morgan uit Peterhead, l.o.a. 44,98, GT 565, motor vermogen: 2038 pk (1500 kW)
Jan
|
|
|
325
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-11-2016, 15:11:09
|
KW171 Jan Maria
De hektrawler KW171 Jan Maria werd in 1973 in opdracht van Rederij De Samenwerking (D. Parlevliet & D. van der Plas) uit Katwijk. Onder bouwnr. Z98 gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk.
Inhoud: 475 BRT Lengte: 54,45/50,79 meter Breedte: 10,02 meter Holte: 5,74 meter Hoofdmotor: 8 cil. dieselmotor Industrie van 2300 pk.
Geschiedenis: In 1986 is de hektrawler onder Duitse vlag gebracht en kreeg het visnummer BX776. In 1987 is het schip verkocht naar Peru. DeKW171 Jan Maria kreeg toen de naam Tungasuca met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.
Jan
|
|
|
326
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 28-10-2016, 16:21:47
|
BR57 Maria Helena
Deze fraaie kotter is in 1986 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk onder bouwnr. 75 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam (bouwnr. 419 B) voor rekening van Rederij Fenijn Breskens B.V. uit Breskens.
Inhoud: 544 Bruto ton Afmetingen: 45,57 x 9,01 x 5,11 m, diepgang: 3,8 m Hoofdmoter: Deutz dieselmotor met een vermogen van 4460 pk (3280 kW); in 1990 is het vermogen van de motor teruggebracht naar 3800pk (2795 kW).
Geschiedenis Op 31-12-2002 is de Maria Helena gesaneerd en uitgeschreven uitgeschreven, ingenomen door Maaskant in Stellendam en opgelegd voor de verkoop Maart2004: naam schip gewijzigd in "Maria Helena II" April 2006: verkocht aan Rederij Groen uit Scheveningen Juni 2006: Naamswijziging en als offshore vessel onder de naam "4-Winds" van Rederij Groen uit Scheveningen onder Panamese vlag gebracht.
Jan
|
|
|
327
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-10-2016, 15:19:10
|
H161 Joseph Conrad
De stoomtrawler H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.
Dit was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.
Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.
Inhoud 823 bruto ton Lengte: 185,2 ft (56,4 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.
In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
328
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-10-2016, 16:26:01
|
KW88 Pelikaan
De kotter KW88 Pelikaan is in 1998 als UK153 Lub Senior bij Polnocna Shipyard te Gdansk (Polen) als casco gebouwd voor rekening van Zeevisserijbedrijf Orion BV uit Urk. De afbouw vond plaats bij Maaskant te Stellendam (briefnr. 559)
Inhoud: 508 BRT Afmetingen: 42,40 x 8,50 x 5,15 m Hoofdmotor: Deutz dieselmotor met een vermogen van 1999 pk
Geschiedenis: In september 2007 is de Lub Senior verkocht aan rederij H. van Duin en zonen uit Katwijk en omgedoopt in KW88 Pelikaan. In augustus 2011 is de Pelikaan omgebouwd tot pulsvisser en is tevens voorzien van een portaalmast achterop het schip.
Jan
|
|
|
329
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 18-10-2016, 16:55:25
|
SCH302 Willem van der Zwan
De hektrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1973 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH54 Franziska welke in 1974 bij dezelfde werf is gebouwd.
Inhoud: 477 BRT Lengte: 54,45/50,79 meter Breedte: 10,02 meter Holte: 5,74 meter Hoofdmotor: 6 cil. Deutz van 2000 pk.
In 1980 werd het schip verlengd tot 61,93 meter. De inhoud van de Willem van der Zwan werd daarmee vergroot tot 565 BRT.
In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg toen de naam Azangar met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.
Jan
|
|
|
330
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 13-10-2016, 18:34:44
|
Vlaardingse trawlers
In de periode 1963 – 1965 is bij de Sleephelling Mij. Scheveningen een serie van 5 trawlers voor Vlaardingen gebouwd. De serie bestond uit de volgende schepen: 1963 VL73 Elly voor de Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen 1964 VL34 Anita voor Visserij Mij. Vlaardingen 1964 VL105 Elizabeth voor de Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen 1965 VL1 Ursinus van de Zeevisserij Mij. Holland 1965 VL90 Caroline van de Visserij Mij. Vlaardingen
Op het schilderij staan vier van de vijf trawlers afgebeeld afgemeerd aan de visafslag te IJmuiden.
Jan
|
|
|
|
|