Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-09-2024, 21:09:24
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 ... 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 ... 42
316  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 29-12-2016, 18:00:05
GY448 Isernia

Deze stoomtrawler is in 1943 onder bouwnr. 703 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmel te Beverly als Grenadier (Military Class Vessel) voor de Britse Admiraliteit. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1942 en het schip kwam op 10 februari 1943 in de vaart
Inhoud:  580 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30 ft (9,1 m)

Stoommachine: fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000IHP
Max. snelheid: 11 knopen

Geschiedenis:
Op 20 april 1946 verkocht aan de rederij Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip kreeg toen de naam Isernia met visnr. GY448.
December 1946 omgebouwd tot oliestoker.
Op 16 november 1965 beschadigd a.g.v. brand in de machinekamer
Op 19 november 1965 gestrand bij deingang van de haven van Peterhead
In 1966 verkocht aan Arie Rijsdijk en te Hendrik Ido Ambacht gesloopt

Jan
317  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 21-12-2016, 19:16:46
GO20 Maria

De kotter GO20 Maria is in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk bouwnr. 87 en is afgebouwd bij Maaskant in Stellendam bouwnr. 450 voor rekening van Hellegat B.V. uit Goedereede.
Afmetingen:
39,45 x 8,50 x 4,70 m, diepgang: 3,8, inhoud: 405 BRT
Motor:
Dieselmotor Stork Werkspoor met een vermogen van 1998pk (1471 kW)

Geschiedenis:
2003 tenaamstelling vof. A.C. Groenendijk en zonen uit Goedereede.
10-2010 bij Maaskant in Stellendam een nieuwe dieselmotor ingebouwd fabrikaat. Stork Wärtsilä uit 2010 met een vermogen van 1998 pk (1471 kW).
23-9-2012 om 17.30 uur 65 km ten noord westen van Den Helder in aanvaring gekomen met een platform, flinke kopschade en kromme giek.

Allemaal prettige kerstdagen.

Jan
318  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 13-12-2016, 22:39:25
SCH333 Oceaan VII

De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.

Inhoud: 179,41 brutoton
Lengte: 35,75 meter
Breedte: 6,83 meter
Holte: 2,99 meter
Motor: 240 pk 4 cil. Industrie

Historie:
1940 gevorderd door weermacht no, 3402
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1954 SCH 333 Oceaan VII eig N.V A. v.d.Zwan en Zn
1955 verhuurd aan Jaczon
1961 eig. J. v.d.Zwan
1966 vaartuig verkocht naar Engeland

Jan
319  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 09-12-2016, 17:34:04
SCH250 L.R. Koolemans Beijnen

De motortrawler L.R Koolemans Beijnen is in 1964 onder bouwnr. 189 gebouwd bij de Dok & Scheepsbouw Mij te Makkum in opdracht van de  Sleephelling Mij Scheveningen  voor rekening van rederij J.J. Van Der Toorn Azn, Verre Visserij Maatschappij te Scheveningen.
Het schip kwam 2 februari  1965 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,36/40,64 x 7,22 x 3,88 m
Hoofdmotor: 8 cil. MWM dieselmotor met een vermogen van  1300 pk

Geschiedenis:
In 1965 is het schip uitgeschreven wegens vertrek naar Zuid Afrika.
In 1966 weer terug in Nederland en opnieuw ingezet voor de visserij. 
In 1975 afgevoerd.

Jan
320  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 07-12-2016, 20:06:09

IJM82 Rotterdam


De motortrawler IJM82 Rotterdam  is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.

Inhoud: 572 bruto ton
Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Holte: 4,25 m

Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000pk.

Geschiedenis:
1941: te waterlating
1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjarer UJ1408
1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen
1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan  Frankrijk
1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo
1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo
1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven
1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam
1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler
1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis
1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren)
1967 Verkocht aan Noorwegen
1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen)
1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk
1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180pk


Jan
321  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 30-11-2016, 19:43:57
IJM36 Egmond

De hektrawler Egmond is onder bouwnr 219 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden.  Het schip werd op 18 januari 1972 tewater gelaten en kwam op 31 maart van datzelfde jaar in de vaart. De Egmond was het derde schip uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren door de Sleephelling Mij Scheveningen zijn gebouwd.

De andere schepen uit serie waren: de
•   SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
•   SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
•   SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
•   SCH120 Poseidon (1973)
•   SCH90 Onderneming I (1973)
•   SCH21 De Hoeker (1974)
•   VL89 Monica (1974)
•   SCH108 Onderneming II (1974)
•   SCH22 De Buis (1975)

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1980 is de Egmond overgegaan naar Visserijmaatschappij Kennemerland B.V. uit Katwijk. In datzelfde jaar werd het schip bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel met 7,50 m verlengd waarmee de inhoud werd vergroot tot 522,70 brt.
De Egmond heeft tot eind 1986 aan de visserij deelgenomen. Verkoop vond plaats naar Peru en op 7 maart 1987 vertrok het schip onder de nieuwe naam Combapata vanuit IJmuiden naar Peru.

Jan
322  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 26-11-2016, 12:22:26
BX680 Düsseldorf

De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.

Jan
323  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-11-2016, 20:08:16
KW32 Sakina Martine

De motortrawler KW32 Sakina Martine is voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk onder bouwnr 489 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.

De Sakina Martine kwam op 19 oktober 1957 in de vaart.

Inhoud: 272 bruto ton.
Afmetingen:  41,67/39,36 x 7,32 x 3,51 m.
De hoofdmotor was een 6 cilinder Deutz van 750 pk.

In 1973 is de Sakina Martine overgenomen door T. van der Keulen uit Urk en kreeg de naam Cornelis Lubbetje UK201. In 1975 is het schip afgevoerd vanwege sanering.

Jan
324  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 16-11-2016, 19:50:47
ARM4 Jozina

De kotter ARM4 Jozina is in 1987 gebouwd bij Stocznia im. Komuny Paryskiej in Gdynia (bouwnr. 428) en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam voor rekening van fa. W. van Belzen en zonen uit Arnemuiden.
Afmetingen:
45,68 x 9,01 x 5,11 m, diepgang: 3,8, inhoud: 560 BRT
Motor:
Deutz dieselmotor met een vermogen van 3835pk (2820 kW)

Geschiedenis:
22-12-1987 geregistreerd als ARM 4 Jozina van fa. W. van Belzen en zonen uit Arnemuiden
4-3-2005 uitgeschreven,
5-4-2005 PD 359 Morning Dawn van David Morgan uit Peterhead, l.o.a. 44,98, GT 565, motor vermogen: 2038 pk (1500 kW)

Jan
325  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 04-11-2016, 15:11:09
KW171 Jan Maria

De hektrawler KW171 Jan Maria werd in 1973  in opdracht van Rederij De Samenwerking (D. Parlevliet & D. van der Plas) uit Katwijk. Onder bouwnr. Z98 gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk.

Inhoud: 475 BRT
Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02  meter 
Holte:  5,74 meter
Hoofdmotor: 8 cil. dieselmotor Industrie van 2300 pk.

Geschiedenis:
In 1986 is de hektrawler onder Duitse vlag gebracht en kreeg het visnummer BX776.
In 1987 is het schip verkocht naar Peru. DeKW171 Jan Maria kreeg toen de naam Tungasuca  met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
326  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-10-2016, 16:21:47
BR57 Maria Helena

Deze fraaie kotter is in 1986 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk onder bouwnr. 75 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam (bouwnr. 419 B) voor rekening van Rederij Fenijn Breskens B.V. uit Breskens.

Inhoud: 544 Bruto ton
Afmetingen: 45,57 x 9,01 x 5,11 m,  diepgang: 3,8 m
Hoofdmoter: Deutz dieselmotor met een vermogen van 4460 pk (3280 kW); in 1990 is het vermogen van de motor teruggebracht naar 3800pk (2795 kW).

Geschiedenis
Op 31-12-2002 is de Maria Helena gesaneerd en uitgeschreven uitgeschreven, ingenomen door Maaskant in Stellendam en opgelegd voor de verkoop
Maart2004: naam schip gewijzigd in "Maria Helena II"
April 2006: verkocht aan Rederij Groen uit Scheveningen
Juni 2006: Naamswijziging  en als offshore vessel onder de naam "4-Winds" van Rederij Groen uit Scheveningen onder Panamese vlag gebracht.

Jan
327  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 27-10-2016, 15:19:10
H161  Joseph Conrad

De stoomtrawler H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Dit  was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.

Inhoud 823  bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en  stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.

Jan
328  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 21-10-2016, 16:26:01
KW88 Pelikaan

De kotter KW88 Pelikaan is in 1998 als UK153 Lub Senior bij Polnocna Shipyard te Gdansk (Polen) als casco gebouwd voor rekening van Zeevisserijbedrijf Orion BV uit Urk. De afbouw vond plaats bij Maaskant te Stellendam (briefnr. 559)

Inhoud: 508 BRT
Afmetingen: 42,40  x 8,50 x 5,15 m
Hoofdmotor: Deutz dieselmotor met een vermogen van 1999 pk

Geschiedenis:
In september 2007 is de Lub Senior verkocht aan rederij H. van Duin en zonen uit Katwijk en omgedoopt in KW88 Pelikaan. In augustus 2011 is de Pelikaan omgebouwd tot pulsvisser en is tevens voorzien van een portaalmast achterop het schip.

Jan
329  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 18-10-2016, 16:55:25
SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1973  in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V.   gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk.  Zusterschip was de SCH54 Franziska welke in 1974 bij dezelfde werf is gebouwd.

Inhoud: 477 BRT
Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02  meter 
Holte:  5,74 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,93 meter. De inhoud van de Willem van der Zwan  werd daarmee vergroot tot 565 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH302 Willem van der Zwan  kreeg toen de naam Azangar  met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
330  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 13-10-2016, 18:34:44
Vlaardingse trawlers

In de periode 1963 – 1965 is bij de Sleephelling Mij. Scheveningen een serie van 5 trawlers voor Vlaardingen gebouwd. De serie bestond uit de volgende schepen:
1963 VL73 Elly voor de Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen
1964 VL34 Anita voor Visserij Mij. Vlaardingen
1964 VL105 Elizabeth voor de Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen
1965 VL1 Ursinus van de Zeevisserij Mij. Holland
1965 VL90 Caroline van de Visserij Mij. Vlaardingen

Op het schilderij staan vier van de vijf trawlers afgebeeld afgemeerd aan de visafslag te IJmuiden.

Jan
Pagina's: 1 ... 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 ... 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!