331
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 07-10-2016, 15:41:24
|
H303 Southella
De stoomtrawler H303 Southella is in 1946 onder bouwnr 768 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 2 juli 1946 te water gelaten en werd op 2 september 1946 in dienst gesteld.
Inhoud 536 bruto ton Lengte: 166,9 ft (50,8 m) Breedte: 27,27 ft (8.4 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmesmet een vermogen van 1000 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12,9 knopen worden behaald.
Geschiedenis: De Southella heeft tot 1965 gevaren voor J. Marr & Son Ltd en is toen verkocht voor de sloop aan Van Heyghen Freres te Gent (BE).
Jan
|
|
|
332
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 29-09-2016, 19:33:58
|
SCH106 Noordzee
De hektrawler SCH106 Noordzee werd in 1967 als SCH110 Ali gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepswerf te Lekkerkerk onder bouwnr. Z80 voor rekening van de Rederij Jaczon te Scheveningen. Deze werf bouwde nog 3 andere hektrawlers voor de Rederij Jaczon te weten: SCH24 Clara (bouwnr Z78), SCH33 Maria (bouwnr Z79) en SCH123 Johanna Maria (bouwnr Z81). Deze laatste was van een ander type.
De SCH110 Ali kwam in 1967 in bedrijf.
Inhoud: 362 bruto ton Afmetingen: 49,75/46,18 x 8,52 x 5,40 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 1180 pk.
Op 13 januari 1972 is de Ali in aanvaring gekomen met het Oostenrijkse schip Salzachtal en gezonken. Het schip is vervolgens gelicht, hersteld en herdoopt in SCH106 Noordzee.
Op 15 januari 1979 is de Noordzee nabij Plymouth (UK) gekapseisd en gezonken.
Jan
|
|
|
333
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-09-2016, 10:52:16
|
IJM99 Egmont
De motortrawler IJM99 Egmont is in 1960 gebouwd bij de Scheepswerf De Dageraad te Woubrugge (bouwnr 498) in opdracht van de N.V. Visserij Maatschappij Batavia. De tewaterlating vond plaats op 16 juli 1960 en het schip kwam in de vaart op 9 november van datzelfde jaar. De Egmont was de eerste vriestrawler van Nederland.
Bruto inhoud: 457 ton Afmetingen: lengte 51,90/49,44 m breedte 8,72 m holte 3,47 m Motor: 8 cil. Dieselmotor fabrikaat Deutz 1200 pk
Tot 1966 heeft de Egmont gevaren voor de Visserij Maatschappij Batavia daarna kwam de Egmont in exploitatie van de rederij Visserijonderneming v/h J.C. Pronk.
In 1969 is het schip verkocht naar Zuid-Afrika. De nieuwe eigenaar werd Riverport Seafood Ltd te Walvisbaai. Naam bleef ongewijzigd.
Jan
|
|
|
334
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 15-09-2016, 20:50:48
|
TX38 Branding IV
De kotter TX38 Branding in 1999 gebouwd voor rekening van Vof Jac. Betsema uit Oudeschild bij de werf Stocznia Polnocna in Gdansk (casco) en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam onder bouwnr. 564. De tewaterlating was op 9-november 1999 en de officiële overdracht vond plaats op 6 mei 2000.
Inhoud: 494 brt Afmetingen: 42,21 x 8,50 x 5,15 m Motor: Deutz dieselmotor met een vermogen van 1998 pk (1470 kW)
Jan
|
|
|
335
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-09-2016, 17:01:29
|
HKS De Hoop
Het Hospitaal Kerkschip De Hoop was eigendom van de in 1898 opgerichte Nederlandsche Vereeniging ten behoeve van Zeelieden van elke Nationaliteit. Deze vereniging heeft als doelstelling het verlenen van medische, religieuze en technische hulp op zee en heeft in totaal 4 schepen gehad waarvan dit de laatste was.
Het schip is in 1964 gebouwd bij Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes. De tewaterlating vond plaats op 25 juli 1963 en de overdracht was op 14 april 1964 te Rotterdam
Inhoud: 1105 bruto ton Lengte: 62,60/54 m Breedte: 10,22 m Holte: 6,70 m
Het schip beschikte over een Bolnes dieselmotor een vermogen van 900 pk en een elektromotor van 200pk. Hiermee kon een max snelheid van 12 knopen worden behaald.
Het schip is verdeeld in 5 waterdichte afdelingen: voorpiek, kerk-en recreatiezaal, hospitaal en werkplaats, machinekamer en achterpiek. In de kerk was plaats voor 55 personen. De bemanning bestond uit 24 koppen plus een arts en een predikant.
Het schip heeft tot 1988 dienst gedaan als hospitaal kerkschip en is daarna verkocht aan een Griekse reder voor toerische tochen op de Egeïsche Zee.
Jan
|
|
|
336
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 03-09-2016, 13:52:24
|
SCH135 Cornelia Maria
De motortrawler SCH135 Cornelia Maria werd in 1960 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn onder bouwnr. 1287 in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 27 april 1960 en schip kwam in de vaart op 25 juni van datzelfde jaar. inhoud: 326 bruto ton lengte: 44,63/41,73 m, breedte: 7,52 m holte: 3,75 m.
De hoofdmotor was een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1000 pk.
Geschiedenis: De Cornelia Maria heeft tot 1970 gevaren voor Cornelis Vrolijk en is daarna verkocht naar Zuid Afrika (Kuttelfish (SNA)(Pty) Ltd uit Kaapstad en herdoopt in Zeeland CT. 535. In 1976 overgegaan naar Viking Fishing Co (Pty) uit Kaapstad en herdoopt in Benguella Viking.
Jan
|
|
|
337
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-08-2016, 06:43:27
|
H320 Arctic Corsair
De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.
Inhoud 764 bruto ton Lengte: 187,1 ft (57 m) Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.
In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.
In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.
Jan
|
|
|
338
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-08-2016, 12:08:53
|
KW49 Schout Velthuys
De hektrawler KW49 Schout Velthuys is in 1973 gebouwd bij T. van Duivendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk onder bouwnr Z96 voor rekening van Visserij Mij Kennemerland te Katwijk aan Zee.
Het schip kwam op 14 april 1973 in de vaart.
Inhoud: 447 bruto ton Lengte: 54,3 m Breedte: 10 m
Het schip beschikte over een 6 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 2300 pk.
In 1986 is het schip verkocht aan Pesquera Mar Azul te Mar del Plata, Argentinië onder de naam Mar del Sud.
Jan
|
|
|
339
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 12-08-2016, 13:40:46
|
SCH8 Clara Jacoba
De logger SCH8 Clara Jacoba is in 1914 onder briefnr. 3759 gebouwd bij Scheepswerf Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht voor rekening van Visserij Mij Vulkaan te Vlaardingen. Het schip had toen de naam Tambora VL33. In 1926 is de Tambora aangekocht door rederij A. v/d Toorn uit Scheveningen en werd de logger herdoopt in Clara Jacoba.
Inhoud: 106,48 BRT Afmetingen: 25,47 x 6,58 x 2,84 m Motor: 2 cil. Brons 70 pk (bouwjaar 1928)
Geschiedenis: 1914 VL33 Tambora, eigenaar Visserij Mij. Vulkaan 1926 SCH8 Clara Jacoba 1933 GDY8 Mewa II, eigenaar Poolse Mij. Mewa 1941 gevorderd voor de Duitse Kriegsmarine 1946 SCH8 Clara Jacoba, eigenaar A. v/d Toorn 1956 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland
Jan
|
|
|
340
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 07-08-2016, 11:39:13
|
H176 Arctic Warrior
De stoomtrawler Arctic Warrior is in 1951 gebouwd bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij Boyd Line Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 25 januari 1951 en het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 712 bruto ton Lengte: 181,3 ft (49,3 m) Breedte: 31,1 ft ( 8,2 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 712 pk.
In 1954 werd de Arctic Warrior winnaar van de Silver Cod Trophy. Het schip heeft tot 1975 voor de Boyd Line gevaren en is daarna gesloopt.
H111 Newby Wyke
De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.
Inhoud: 672 BRT Lengte: 178,4 ft (54,37 m ) Breedte: 30,7 ft (9,35 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890pk.
In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull.
In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
341
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-08-2016, 22:18:44
|
IJM36 Jacoba Gesina
De motortrawler Jacoba Gesina is onder bouwnr 139 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden. Het schip werd op 7 juni 1958 tewater gelaten en kwam op 13 september van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 309 bruto ton Lengte: 43,28/40,61 m Breedte: 7,26 m Holte: 3,87 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 800 pk.
In 1964 is de Jacoba Gesina verkocht naar Canada. 1965 Zebrula Gallantry Fisheries Ltd St. John’s New Foundland 1967 Zebrula Fishery Product Ltd. St. John’s New Foundland Op 22 november 1986 is de Zebrula gezonken op positie 46,53 NB 54,47 WL
Jan
|
|
|
342
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-07-2016, 12:16:48
|
H127 Kingston Pearl
De motortrawler H127 Kingston Pearl is onder bouwnr 933 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 21 juli 1958 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 691 bruto ton Lengte: 176,6 ft ( 53,8 m) Breedte: 32,8 ft ( 10 m)
Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1450 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
De Kingston Pearl is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull Op 16 november 1973 is het schip gestrand na een aanvaring met de bulk carrier King Alfred. Op 26 november is de Kingston Pearl vlotgetrokken en naar Grimsby versleept voor reparatie.
In 1978 is het schip verkocht voor de sloop aan Albert Draper & Son uit Hull. In 1980 is het schip gesloopt.
Jan
|
|
|
343
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-07-2016, 12:29:34
|
SCH225 Deli
Deze motorlogger is in 1940 gebouwd onder briefnr. 6785 bij de Scheepswerf H. Vuyk en Zonen uit Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij J.J. Tuyt uit Scheveningen.
Inhoud: 290 brt Afmetingen: 35,88 x 6,84 x 3,00 m Motor: 240 pk Industrie, 4VD, 4 cil., No.3209, bouwjaar 1940 later vervangen door een 500 pk MWM 6 cil. , No 2780/020, bouwjaar 1954
Geschiedenis: 1940 SCH 225 in aanbouw gevorderd door de Duitse Weermacht; Duits No. 3204, NFL 660 1946 SCH 225 Deli eigenaar. NV Red. v/h J.J.Tuyt 1954 SCH 225 Deli wijziging motor 1962 SCH 225 Bep eigenaar. NV Verre Visserij Mij. 1967 SCH 15 Bep ingericht voor boomkorvisserij 1970 SCH 15 Bep verkocht voor sloop
Jan
|
|
|
344
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-07-2016, 11:44:23
|
VL105 Elizabeth
De motorzijtrawler VL105 Elizabeth is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 187 voor rekening van de rederij W. Kwakkelstein uit Vlaardingen.
De tewaterlating vond plaats op 5 juni 1964. In de vaart 17 oktober 1964.
Inhoud: 326 brt Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. Hoofmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor 1000 pk.
Geschiedenis: 1979: afgevoerd ivm sanering. 1979: verkocht aan Cape Pride Trawlers (Pty) te Kaapstad, Zuid Afrika. Het schip kreeg de naam Lance D. Op 17 november 1979 vertrokken uit IJmuiden en op 8 december 1979 gestrand op de Afrikaanse kust. Op 12 december weer vlot getrokken. 1983: Overgegaan naar Hout Bay Fishing Industries (Pty) te Kaapstad en hernoemd in Potia.
Jan
|
|
|
345
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 29-06-2016, 21:46:38
|
VL16 Voorloper
De motortrawler VL16 Voorloper was de eerste uit een serie van drie schepen die voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen zijn gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge. De overige schepen waren de VL142 Voorwaarts en VL103 Voorbode welke in 1961 resp. 1963 werden opgeleverd.
De tewaterlating van de Voorloper vond plaats op 4 februari 1960 waarna het schip op 26 maart 1961 vertrok voor haar eerste reis.
Inhoud: 291 bruto ton. Afmetingen: 44,20/41,70 x 7,34 x 3,54 m. De hoofdmotor was een 8 cilinder Deutz van 1000 pk.
In 1974 is de Voorloper verkocht naar Argentinië en is het schip onder de nieuwe naam S J Batisto op 28 maart 1974 vertrokken uit de haven van IJmuiden.
Jan
|
|
|
|
|