346
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-05-2016, 14:41:47
|
KW101 Nestor
Deze motortrawler is in 1955 gebouwd in Alphen aan de Rijn bij scheepsbouwwerf ‘De Vooruitgang’ van de gebroeders d. & Joh. Boot NV onder bouwnr 1240 voor rekening van rederij Gebr. Den Dulk’s Handelsmaatschappij v/h C. den Dulk uit Katwijk aan Zee. De tewaterlating vond plaats op 3 februari 1955 en het schip ging op 26 mei 1955 voor het eerst naar zee.
Inhoud: 255,9 bruto ton Lengte: 40,9 m Breedte: 7,22 m Holte: 3,54 m
Het schip beschikte over een7 cylinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 525 pk. Later is er een Brown Bovery Blower geïnstalleerd waardoor het vermogen 750 pk werd.
Geschiedenis 1967 -motor opgevoerd tot 750 pk. 1971-dec gecharterd door Heinz Böttcher uit Cuxhaven in Duitsland. NESTOR NC 312 1974- 1 februari weer onder Nederlandse vlag als; KW 101 NESTOR 1974-29 oktober opgelegd in de haven van IJmuiden. Later gesaneerd. 1976-op 23 september verkocht aan Rederij Brandy uit Den Helder. In de vaart als sportvisser NESTOR 2000-verkocht aan R. de Jong uit Den Oever, zelfde naam. 2002-verkocht aan N. v/d Vondervoort, zelfde naam. 2015 Gesloopt te Haarlem
Jan
|
|
|
347
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 01-05-2016, 11:26:52
|
Hull trawlers
Op het schilderij staan een drietal trawlers uit Hull afgebeeld. Twee van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd en een van de rederij Boyd Line Ltd (witte schoorsteen met twee rode banden).
Jan
|
|
|
348
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 20-04-2016, 11:02:32
|
SCH2 Zuiderkruis
De logger SCH2 Zuiderkruis is in 1952 gebouwd bij Scheephelling Maatschappij Scheveningen voor rekening van de rederij Verre Visserij Maatschappij J.J. v/d Toorn.
Inhoud: 196,56 BRT Afmetingen: 35,55 x 6,30 x 3,15 m Motor: 4 cil Brons 240 pk
Geschiedenis: 06-10-1952 SCH 2 Zuiderkruis eig. VVM J.J.v.d. Toorn 30-05-1960 SCH 2 Zuiderkruis eig. dir. Gebr. v.d. Toorn 15-01-1962 SCH 2 Zuiderkruis eig. dir. J.J.v.d. Toorn 12-06-1963 SCH 2 Zuiderkruis 20-04-1966 SCH 2 Zuiderkruis ten Noorden van Terschelling na aanvaring met de KW 201 Tatjana gezonken, alle opvarenden gered.
SCH141 Roger
Deze logger s in 1915 als SCH141 Minister Cort van der Linden gebouwd bij de Scheepswerf G. van Leeuwen te Krimpen aan de IJssel voor rekening van de 1e Scheveningse Reederij en Haringhandel v/h G. v. Leeuwen.
Inhoud: 146,06 BRT Afmetingen: 25,62 (na verlenging 30,68) x 6,67 x 2,93 m Motor: 80 pk Kromhout; later vervangen door 150pk 3 cil. Brons uit 1939
Geschiedenis: 1928 SCH 141 Roger Red. Neptunes. 1928 SCH 141 Roger eig. N.V. Rederij "Unie" 1941 SCH 141 Roger gevorderd, Vs 141 (Kiel) 1945 SCH 141 Roger vrijgegeven te IJmuiden 1960 SCH 141 Roger verhuurd aan N.V. Verre Visserij Mij. 12-11-1962 SCH 441 Roger verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw-Lekkerland
Jan
|
|
|
349
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-04-2016, 11:47:22
|
SCH246 Geertruida
De Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen. Het schip kwam 24 februari 1964 in de vaart.
Inhoud: 319 BRT Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk
In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd. In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd te Walvisbaai in Zuid-Afrika.
Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.
Jan
|
|
|
350
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 02-04-2016, 14:23:52
|
H244 Northella
De stoomtrawler H244 Northella is onder bouwnr 1311 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons Ltd uit Selby UK voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 6 december 1945 te water gelaten en vertrok op 9 april 1946 uit Hull voor haar eerste zeereis..
Inhoud 579 bruto ton Lengte: 177,6 ft (54,1 m) Breedte: 30,2 ft (9.2 m)
Het schip beschikte over een triple expansie stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith Ltd met een vermogen van 166 IHP. Geschiedenis 25.6.1948: Verkocht aan East Riding Trawlers Ltd, uit Hull (Charleson-Smith Trawlers Ltd) 30.8.1948: Geregistreerd te Hull als Stella Canopus (H244) 1.1950 Ketel aangepast voor oliestook ipv kolenstook 5.12.1950: Verkocht aan Trawlers Grimsby Ltd, Grimsby 10.4.1953: Verkocht aan Derwent Trawlers Ltd, Grimsby 28.3.1963: Verkocht aan Hudson Brothers Trawlers Ltd, Hull (Ross Groep, Grimsby). 18.11.1954: Verkocht aan Alsey Steam Fishing Co Ltd, Grimsby 24.11.1965: Geregistreerd te Hull als Ross Canopus (H244). 30.3.1966: Sold aan Hudson Brothers Trawlers Ltd, Hull 7.1967: Verkocht aan België voor de sloop
Jan
|
|
|
352
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 19-03-2016, 09:22:14
|
SCH159 Martina
Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.
Inhoud: 162 brt (na verlenging) Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200pk
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn 1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal. 1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn. 1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht 1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden 1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor 1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn. 1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V. 1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"
SCH32 Jupiter
De logger Jupiter is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf De Nieuwe Maas te Vlaardingen voor rekening van A. van der Toorn.
Inhoud: 160 BRT Afmetingen: 32,71 x 6,73 x 2,72 m Motor: 2 cil Brons 50 pk
Geschiedenis: 1916 SCH 35 Wouter Eig. A v.d.Toorn 1919 SCH 32 Jupiter . Eig A.v.d. Toorn als Vracht logger 1933 GDY 32 Mewa III Eig Mewa te Polen 1941 in Duitse krijgsdienst bij het Küstenwachflottilje Nord 1948 SCH 32 Jupiter Eig. Verre Viss.Mij 1969 SCH 32 Jupiter niet meer in gebruik in de Visserij 1969 sportvisser "De Gouden Karper" te IJmuiden
Jan
|
|
|
353
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 12-03-2016, 15:33:54
|
Beste forumleden.
Ik ben bezig met een schilderij van de SCH2 Zuiderkruis en de SCH141 Roger (zie foto). Ik zou graag willen weten wat de kleur was het dekhuis, potdeksel en bies van de SCH2 resp. SCH141.
Is er iemand die me daar meer informatie over kan geven?
Mvg
Jan
|
|
|
354
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 12-03-2016, 15:18:25
|
VL121 Willem
De motortrawler VL121 Willem is gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr. 1434 voor de Visserij Mij. Vlaardingen. Zusterschip was de VL131 Petronella dat eveneens bij dezelfde werf is gebouwd onder bouwnr. 1435.
De te waterlating van de VL121 Willem vond plaats op 28 november 1956. Het schip kwam in de vaart op 3 april 1957.
Inhoud: 274 bruto ton register Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk
1975: Afgevoerd ivm sanering. 1980: verkocht voor de sloop en op 17 januari vertrokken uit IJmuiden
Jan
|
|
|
355
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-03-2016, 11:19:19
|
H326 Kingston Amber
De trawler H326 Kingston Amber is onder bouwnr 946 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 28 september 1960 te water gelaten en had de reputatie als zijn de snelste zijtrawler van de Britse vloot. Het schip zou een snelheid van 18 knopen hebben gehaald.
Inhoud 785 bruto ton Lengte: 190 ft ( 57,9 m) Breedte: 33,11 ft ( 10 m)
Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 2000 pk waarmee een snelheid van 16 knopen kon worden behaald.
De Kingston Amber is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull In 1978 werd het schip opgelegd.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
H267 Ross Canaveral
De trawler H267 Ross Canaveral is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Cape Canaveral.
Inhoud 805 bruto ton Lengte: 190 ft ( 57,9 m) Breedte: 33,11 ft ( 10 m)
Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.
De Cape Canaveral is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.
In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt
Jan
|
|
|
356
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 02-03-2016, 09:55:09
|
VL90 Caroline
Het schip is in 1965 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 191 voor rekening van de Visserij Mij. Vlaardingen.
Te water gelaten op 20 april 1965. In de vaart 22 juli 1965.
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. 324 bruto ton register.
Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.
1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij. 1979: afgevoerd. 1980: verkocht naar Zuid-Afrika (Viking Fishing Co. Ltd. Kaapstad) en 13 februari 1980 vertrokken uit IJmuiden. 1984: overgegaan naar Caroline (Pty) Ltd. Kaapstad
De Caroline is het zusterschip van de VL 34 Anita die in 1964 gebouwd is.
Jan
|
|
|
357
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-02-2016, 15:30:19
|
GY135 Filey Bay
De stoomtrawler GY135 Filey Bay werd in 1930/1931 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell te Beverly onder bouwnr 558 voor rekening van Rugby Steam Fishing Co. Het schip had toen de naam Ross GY329. De tewaterlating vond plaats op 24 november 1930.
De afmetingen van het schip waren: Tonnage: 348 bruto ton Lengte: 140.2 ft (42,7 m) Breedte: 24.6 ft (7,5 m)
De voorstuwing bestond uit een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes. Hiermee kon een max. snelheid van 10,7 knopen worden bereikt.
Geschiedenis
01/1931 Rugby Steam Fishing Co onder de naam Ross GY329 03/1934 overgaan naar Hull (Hull Marine Steam Fishing Co Ltd) 03/1934 hernoemd in Filey Bay H27 1938 verlengd tot 166.7' (50,8 m) 1939 gevorderd door de Admiralty en ingezet als mijnenveger HMT Filey Bay 12/1945 geregistreerd als GY 135 eigenaarTrawlers Grimsby Ltd 04/1953 overgegaan naar Derwent Trawlers 06/1955 overgegaan naar G F Sleight Ltd Grimsby 08/1956 naar België om te worden gesloopt
Jan
|
|
|
358
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-02-2016, 11:43:31
|
SCH118 Prins Claus der Nederlanden
De SCH118 Prins Claus der Nederland is de eerste uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen.
Tot de serie behoorden de volgende schepen: SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971) SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971) SCH23 Jacob van der Zwan (1972) IJM36 Egmond (1972) SCH120 Poseidon (1973) SCH90 Onderneming I (1973) SCH21 De Hoeker (1974) VL89 Monica (1974) SCH108 Onderneming II (1974) SCH22 De Buis (1975)
De SCH118 Prins Claus der Nederlanden is onder bouwnr 218 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. Het schip is op 25 maart 1971 te water gelaten en de doopplechtigheid werd verricht door Z.K.H. Prins Claus. Het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 450 bruto ton Lengte: 54 m Breedte: 9,22 m Holte: 6,07 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.
In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ekirose gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.
Jan
|
|
|
359
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-02-2016, 21:26:26
|
H95 Kingston Sapphire
De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.
Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.
Inhoud 811 bruto ton Lengte: 189,4 ft (57,7 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
Jan
Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.
|
|
|
360
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-02-2016, 21:03:02
|
BX595 Heinrich Bueren
De Duitse stoomtrawler BX595 Heinrich Bueren is in 1950 gebouwd bij de Rickmerswerft te Bremerhaven onder bouwnr 250 voor rekening van Hochseefischerei Carl Kämpf te Bremerhaven.
Afmetingen: 59,12 x 8,84 x 4,37 m. Inhoud: 589,22 bruto ton register.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 870 pk waarmee een maximum snelheid van 12 knopen kon worden behaald. In 1959 is het schip verbouwd tot oliestoker.
In 1963 is de Heinrich Bueren verkocht aan rederij D. Joh. Krijger te IJmuiden kreeg de naam Utrecht IJM24. De Utrecht heeft tot mei 1966 gevaren voor Krijger en is daarna opgelegd. Het schip is in 1967 gesloopt.
Jan
|
|
|
|
|