Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01-07-2024, 00:11:57
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 ... 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 ... 42
391  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 09-07-2015, 20:06:06
H332 D B Finn

De motortrawler H332 D B Finn is in 1961 gebouwd onder bouwnr 524 bij Goole Shipbuilding & Repair Co te Goole (UK) voor rekening van St Andrews Steam Fishing Co te Hull.

Het schip is op 21 november 1960 te water gelaten en kwam in 1961 in de vaart.

Inhoud: 701 brutoton
Lengte: 188 ft (57,3 m)
Breedte: 32 ft (9,75 m)

Het schip beschikte over een Holmes Werkspoor dieselmotor  type TMAS 398 met een vermogen van 1600 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 21 maart 1975 is de D B Finn tijdens een orkaan gestrand voor de kust van IJsland. Alle bemanningsleden zijn daarbij gered. Na berging van het schip bleek de schade dusdanig groot dat reparatie economisch niet meer verantwoord was. Het schip is in juni 1975 verkocht voor de sloop.

Jan
392  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 01-07-2015, 21:42:15
H290 Lancella

De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790  bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een  stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
393  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-06-2015, 20:02:10
H395 Cape Gloucester

Deze stoomtrawler is als Sapper  onder bouwnr 705 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de Engelse Marine.

Het schip is op 11 november 1942 te water gelaten en kwam in maart 1943 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30ft (9,1 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk.  Hiermee kon een max. snelheid van 11 knopen  worden behaald.

Op 20 april 1946 is het schip verkocht aan Hudson Bros Ltd uit Hull  en hernoemd in Cape Gloucester H395. In 1949 is het ship geschikt gemaakt voor oliestook.

Op 28 december 1956  verkocht aan Hendriksen & Co Ltd uit Hull enhernoemd in Admetus. In 1966 is het schip uiteindelijk verkocht voor de sloop.

Jan
394  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 17-06-2015, 19:29:13
VL73 Elly

De Elly was de eerste van een serie van 5 schepen die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Jan
395  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 07-06-2015, 11:52:25
Beste forumleden,

Zoals ongetwijfeld bekend is het komende zaterdag weer vlaggetjesdag op Scheveningen.  Ik ben dit jaar ook weer van de partij met een aantal van mijn schilderijen. Mocht je toevallig in de buurt zijn kom dan effe kikke. Je kunt mij vinden in de visafslag bij de kramen van de Stichting Kunst Op Scheveningen.

Jan
396  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 04-06-2015, 20:51:31
H118 Cape Columbia

De Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd.  Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk.  Hiermee kon een max. snelheid van 13,5  knopen  worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.

Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
397  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-05-2015, 17:21:52
SCH 303 Wilhelmina Maria

De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen.  Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.

Jan
398  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-05-2015, 20:08:20
Ik heb de boeken er nog even op nageslagen en het volgende kunnen vinden.
De HH 316 Martin Friedrichs is in 1955 gebouwd bij de werf H.C. Stulcken te Hamburg in opdracht de rederij E.A.P. Koch te Hamburg.

Inhoud: 688,7 brt
Lengte: 60,59 m
Breedte: 9,22 m

Voorstuwing: Triple expansie stoommachine + gekoppelde turbine 1200pk. Hiermee kon een max snelheid van 13,6 knopen mee worden behaald.

Het schip is in 1969 gesloopt.

Jan
399  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-05-2015, 19:56:47
Prachtig geschilderd! Zeer indrukwekkende trawler. Ik ben van plan om ook wat Duitse trawlers te gaan schilderen.

Mvg

Jan
400  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 21-05-2015, 21:37:05
H227 Ross Otranto

De H227 Ross Ontranto is als Cape Otranto onder bouwnr 972 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull en is de grootste zij trawler die de werf heeft gebouwd.

Het schip is op 28 juli 1961 te water gelaten en kwam in 1962 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 198 ft (60,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2775 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Cape Otranto is in 1965 hernoemd in Ross Otranto.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
401  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-05-2015, 10:31:34
SCH302 Willem van der Zwan

De motortrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1962 door  Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V.  gekocht van de Firma D. Joh. Krijger te IJmuiden en heette oorspronkelijk Amsterdam IJM28.  Het schip is in 1955 gebouwd bij Scheepsbouw en Reparatiewerf De Hoop te Leiden onder bouwnr. 1431. Het schip werd op 7 september 1955 te water gelaten. De proefvaart vond plaats op 6 maart 1956 en op 28 maart van datzelfde jaar vertrok de Amsterdam van uit Vlaardingen ter visserij.

Inhoud: 333 BRT
Lengte (over alles): 43,16 m
Breedte:  7,84 meter 
Holte:  3,75 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Krupp  van 750 pk. Deze is in 1962 vervangen door een Deutz van 1000pk.

De Willem van der Zwan heeft tot 1966 gevaren voor rederij W. van de Zwan en is daarna verkocht aan Konrad Kvalsik te Alesund, Noorwegen. Het schip kreeg toen de naam Gollenes. In 1977 is het schip verlengd.

Jan
402  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 07-05-2015, 19:44:18
H106 Kingston Garnet

De stoomtrawler H106 Kingston Garnet is onder bouwnr 816 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 november 1949 te water gelaten en kwam in februari 1950 in de vaart.

Inhoud 717 bruto ton
Lengte: 183,84ft (55,9 m)
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald. 

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull maar heeft niet lang voor deze rederij gevaren want al  in 1968 is de Kingston Garnet  verkocht voor de sloop.

Jan
403  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 30-04-2015, 21:39:18
SCH 33 Margriet

De motortrawler SCH33 Margriet is in 1963 onder bouwnr. 643 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.

Inhoud: 346 BRT
Afmetingen: 48,33/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 1350 pk

De Margriet heeft maar kort voor Jaczon gevaren want al in 1966 is het schip verkocht aan Heinrich Harling K.G. Bremerhaven en werd het schip herdoopt in San Antonio. Daarna is het schip doorverkocht naar Chili, en wel aan Empressa Pesquera Chili Ltda, te Valparaiso.

Jan
404  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-04-2015, 12:05:27
H106 Kingston Garnet

De H106 Kingston Garnet is onder bouwnr 816 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 november 1949 te water gelaten en kwam in februari 1950 in de vaart.

Inhoud 717 bruto ton
Lengte: 183,84ft (55,9 m)
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,9  knopen kon worden behaald. 

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull maar heeft niet lang voor deze rederij gevaren want al  in 1968 is de Kingston Garnet  verkocht voor de sloop.

GY161 Bradman


Deze stoomtrawler  is in 1950 gebouwd voor rekening van Bunch Steam Fishing Co Ltd (onderdeel van Crampin Steam Fishing Co. Ltd uit Grimsby) bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en is vernoemd naar een beroemde Australische cricketer.

Inhoud:  693 bruto ton
Lengte: 180 ft (54.8 m)
Breedte: ?

Stoommachine: ?

In 1965 is Bradman overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in Ross Anson. In 1968 is het schip gesloopt .

H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Deze  trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Inhoud 829  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd .  Hiermee kon een max. snelheid van 13,5  knopen  worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
405  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 16-04-2015, 21:31:39
VL 112 Bets en Gerda

De motortrawler VL112 Bets en Gerda werd in 1962 opgeleverd door de Scheepswerf De Industrie van D. & Joh. Boot te Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1301 voor rekening van G. Kornaat’s Handelsmij. te Vlaardingen.

Inhoud: 327 bruto ton.
Lengte over alles:  44,21 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Industrie dieselmotor van 1000 pk.

De Bets en Gerda is tot 1975 in de vaart geweest en werd in december 1975 afgevoerd en gesaneerd. Op 4 januari 1980 is het schip uit IJmuiden naar de sloperij vertrokken.

Jan
Pagina's: 1 ... 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 ... 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!