391
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-07-2015, 20:06:06
|
H332 D B Finn
De motortrawler H332 D B Finn is in 1961 gebouwd onder bouwnr 524 bij Goole Shipbuilding & Repair Co te Goole (UK) voor rekening van St Andrews Steam Fishing Co te Hull.
Het schip is op 21 november 1960 te water gelaten en kwam in 1961 in de vaart.
Inhoud: 701 brutoton Lengte: 188 ft (57,3 m) Breedte: 32 ft (9,75 m)
Het schip beschikte over een Holmes Werkspoor dieselmotor type TMAS 398 met een vermogen van 1600 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
Op 21 maart 1975 is de D B Finn tijdens een orkaan gestrand voor de kust van IJsland. Alle bemanningsleden zijn daarbij gered. Na berging van het schip bleek de schade dusdanig groot dat reparatie economisch niet meer verantwoord was. Het schip is in juni 1975 verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
392
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 01-07-2015, 21:42:15
|
H290 Lancella
De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.
Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.
Inhoud 790 bruto ton Lengte: 190,2 ft (58 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.
De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.
In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
393
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 25-06-2015, 20:02:10
|
H395 Cape Gloucester
Deze stoomtrawler is als Sapper onder bouwnr 705 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de Engelse Marine.
Het schip is op 11 november 1942 te water gelaten en kwam in maart 1943 in de vaart.
Inhoud 579 bruto ton Lengte: 175 ft (53,3 m) Breedte: 30ft (9,1 m)
Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 11 knopen worden behaald.
Op 20 april 1946 is het schip verkocht aan Hudson Bros Ltd uit Hull en hernoemd in Cape Gloucester H395. In 1949 is het ship geschikt gemaakt voor oliestook.
Op 28 december 1956 verkocht aan Hendriksen & Co Ltd uit Hull enhernoemd in Admetus. In 1966 is het schip uiteindelijk verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
394
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-06-2015, 19:29:13
|
VL73 Elly
De Elly was de eerste van een serie van 5 schepen die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.
De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.
Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.
Jan
|
|
|
395
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 07-06-2015, 11:52:25
|
Beste forumleden,
Zoals ongetwijfeld bekend is het komende zaterdag weer vlaggetjesdag op Scheveningen. Ik ben dit jaar ook weer van de partij met een aantal van mijn schilderijen. Mocht je toevallig in de buurt zijn kom dan effe kikke. Je kunt mij vinden in de visafslag bij de kramen van de Stichting Kunst Op Scheveningen.
Jan
|
|
|
396
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-06-2015, 20:51:31
|
H118 Cape Columbia
De Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.
De Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven
Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 806 bruto ton Lengte: 185 ft (56,3 m) Breedte: 32,1ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.
Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.
In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
397
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 28-05-2015, 17:21:52
|
SCH 303 Wilhelmina Maria
De SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.
Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk
Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.
Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.
Jan
|
|
|
398
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-05-2015, 20:08:20
|
Ik heb de boeken er nog even op nageslagen en het volgende kunnen vinden. De HH 316 Martin Friedrichs is in 1955 gebouwd bij de werf H.C. Stulcken te Hamburg in opdracht de rederij E.A.P. Koch te Hamburg.
Inhoud: 688,7 brt Lengte: 60,59 m Breedte: 9,22 m
Voorstuwing: Triple expansie stoommachine + gekoppelde turbine 1200pk. Hiermee kon een max snelheid van 13,6 knopen mee worden behaald.
Het schip is in 1969 gesloopt.
Jan
|
|
|
400
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-05-2015, 21:37:05
|
H227 Ross Otranto
De H227 Ross Ontranto is als Cape Otranto onder bouwnr 972 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull en is de grootste zij trawler die de werf heeft gebouwd.
Het schip is op 28 juli 1961 te water gelaten en kwam in 1962 in de vaart.
Inhoud 823 bruto ton Lengte: 198 ft (60,3 m) Breedte: 34,5 ft (10,5 m)
Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2775 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Cape Otranto is in 1965 hernoemd in Ross Otranto. In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
401
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 14-05-2015, 10:31:34
|
SCH302 Willem van der Zwan
De motortrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1962 door Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gekocht van de Firma D. Joh. Krijger te IJmuiden en heette oorspronkelijk Amsterdam IJM28. Het schip is in 1955 gebouwd bij Scheepsbouw en Reparatiewerf De Hoop te Leiden onder bouwnr. 1431. Het schip werd op 7 september 1955 te water gelaten. De proefvaart vond plaats op 6 maart 1956 en op 28 maart van datzelfde jaar vertrok de Amsterdam van uit Vlaardingen ter visserij.
Inhoud: 333 BRT Lengte (over alles): 43,16 m Breedte: 7,84 meter Holte: 3,75 meter Hoofdmotor: 6 cil. Krupp van 750 pk. Deze is in 1962 vervangen door een Deutz van 1000pk.
De Willem van der Zwan heeft tot 1966 gevaren voor rederij W. van de Zwan en is daarna verkocht aan Konrad Kvalsik te Alesund, Noorwegen. Het schip kreeg toen de naam Gollenes. In 1977 is het schip verlengd.
Jan
|
|
|
402
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 07-05-2015, 19:44:18
|
H106 Kingston Garnet
De stoomtrawler H106 Kingston Garnet is onder bouwnr 816 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.
Het schip is op 3 november 1949 te water gelaten en kwam in februari 1950 in de vaart.
Inhoud 717 bruto ton Lengte: 183,84ft (55,9 m) Breedte: 30,7 ft (9,35 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald.
In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull maar heeft niet lang voor deze rederij gevaren want al in 1968 is de Kingston Garnet verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
403
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-04-2015, 21:39:18
|
SCH 33 Margriet
De motortrawler SCH33 Margriet is in 1963 onder bouwnr. 643 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.
Inhoud: 346 BRT Afmetingen: 48,33/45,53 x 7,54 x 3,85 m Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 1350 pk
De Margriet heeft maar kort voor Jaczon gevaren want al in 1966 is het schip verkocht aan Heinrich Harling K.G. Bremerhaven en werd het schip herdoopt in San Antonio. Daarna is het schip doorverkocht naar Chili, en wel aan Empressa Pesquera Chili Ltda, te Valparaiso.
Jan
|
|
|
404
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 25-04-2015, 12:05:27
|
H106 Kingston Garnet
De H106 Kingston Garnet is onder bouwnr 816 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.
Het schip is op 3 november 1949 te water gelaten en kwam in februari 1950 in de vaart.
Inhoud 717 bruto ton Lengte: 183,84ft (55,9 m) Breedte: 30,7 ft (9,35 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald.
In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull maar heeft niet lang voor deze rederij gevaren want al in 1968 is de Kingston Garnet verkocht voor de sloop.
GY161 Bradman
Deze stoomtrawler is in 1950 gebouwd voor rekening van Bunch Steam Fishing Co Ltd (onderdeel van Crampin Steam Fishing Co. Ltd uit Grimsby) bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en is vernoemd naar een beroemde Australische cricketer.
Inhoud: 693 bruto ton Lengte: 180 ft (54.8 m) Breedte: ?
Stoommachine: ?
In 1965 is Bradman overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in Ross Anson. In 1968 is het schip gesloopt .
H116 St. Dominic
De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull. Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart. Deze trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.
Inhoud 829 bruto ton Lengte: 185 ft (56,3 m) Breedte: 34,5 ft (10,5 m)
Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
405
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 16-04-2015, 21:31:39
|
VL 112 Bets en Gerda
De motortrawler VL112 Bets en Gerda werd in 1962 opgeleverd door de Scheepswerf De Industrie van D. & Joh. Boot te Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1301 voor rekening van G. Kornaat’s Handelsmij. te Vlaardingen.
Inhoud: 327 bruto ton. Lengte over alles: 44,21 m. De hoofdmotor was een 8 cilinder Industrie dieselmotor van 1000 pk.
De Bets en Gerda is tot 1975 in de vaart geweest en werd in december 1975 afgevoerd en gesaneerd. Op 4 januari 1980 is het schip uit IJmuiden naar de sloperij vertrokken.
Jan
|
|
|
|
|