Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 43
|
1
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-03-2025, 15:15:36
|
GY28 Kirkness
De stoomtrawler GY28 Kirkness is in 1948 gebouwd onder bouwnr. 1330 bij de Engelse werf Cochrane & Sons Ltd te Selby voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. De trawler had toen de naam H497 Junella.
De Junella is op 2 september 1947 te water gelaten en kwam in januari 1948 in de vaart.
Inhoud 550 bruto ton Lengte: 171 ft (52,1 m) Breedte: 29,2 ft (8,9 m) Diepgang: 14,7 ft (4,5 m)
Voortstuwing: triple expansie stoommachine fabrikaat C.D. Holmes & Co Ltd, Hull met een vermogen van 925 ipk.
Geschiedenis: 2 sept 1948 tewaterlating 3 jan 1949 registratie te Hull (H497 Junella) 12 jan 1948 oplevering 14 jan 1948: aanvang eerste visreis 11 apr 1949: verkocht aan Alsey Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby voor 129.500 pond 29 apr 1949 registratie te Grimsby(GY28 Kirkness) Nov 1960 overname door de Ross Group Ltd 25 nov 1960: registratie gewijzigd in GY28 Ross Hunter 20 dec 1963: voor de sloop verkocht aan Hughes Bolckow Ltd te Blyth 22 dec 1963: gearriveerd te Blyth 1 maart 1964: Grimsby registratie be?indigd.
Jan
|
|
|
2
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 19-03-2025, 19:36:57
|
SCH236 Noordster
Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.
Inhoud: 178,23 brt Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973
Geschiedenis: 1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn 1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn 1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn 1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn 1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden 1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen 1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor 1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten 1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering 1977 verkocht naar Engeland 1978 Aurora sportvisser rederij Groen; later ingezet als Aurora-G voor de offshore industrie 2016 Overgedragen aan de stichting ?Noordster terug op Scheveningen?. 2017 Start restauratie te Scheveningen om het schip in oorspronkelijke staat als haringlogger te brengen.
Jan
|
|
|
3
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 12-03-2025, 15:26:59
|
H52 Arctic Brigand
De stoomtrawler H52 Artic Brigand is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. De trawler had toen de naam Marbella.
De Marbella is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 793 bruto ton Lengte: 185,11 ft (56,4 m) Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)
In 1975 is het schip verkocht naar Belgi? voor de sloop.
Jan
|
|
|
4
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-03-2025, 09:41:40
|
IJM9 Haarlem
De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.
bruto inhoud: 431 ton afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m machine: 3 cylinder triple expansie stoommachine 800 pk fabrikaat Amos & Smith ketel: kolengestookte Schotse ketel
Geschiedenis: In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.
Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.
Jan
|
|
|
5
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 28-02-2025, 15:03:22
|
HH297 Otto Schubert
De Duitse stoomtrawler HH297 Otto Schubert is in 1950 gebouwd bij Deutsche Werft te Hamburg onder bouwnr. 614 voor rekening van rederei Pickenpack uit Hamburg.
Afmetingen: 53,95 x 8,73 x 4,30 m. Inhoud: 567 bruto ton register.
Voortstuwing: triple expansie stoommachine met gekoppelde rookgasturbine. Totaal vermogen bedroeg 850 pk waarmee een maximum snelheid van 12 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis: 1962: gesloopt
Jan
|
|
|
6
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-02-2025, 14:19:04
|
SCH325 Oceaan VIII
Deze logger is als SCH325 Mare Liberum in 1915 gebouwd bij Scheepswerf Fa. Boot te Alphen aan de Rijn onder briefnr. 6751 voor rekening van M. Varkevisser uit Scheveningen.
Inhoud: 113,42 brt (na verlenging 155,18 brt) Afmetingen: 33,70 x 6,64 x 2,80 m Motor: 70 pk Brons later vervangen door een 180 pk 3 ciliner Industrie ruwe olie motor type 3 VD7 uit 1946
Geschiedenis: 1916: in de vaart als SCH325 Mare Liberum eig. M. Varkevisser 1917: eSCH325 Onderneming V eig. N.V. Zeevisserij Mij. Onderneming. Dir. M. Varkevisser 1922: SCH325 Onderneming I, eig. M. Varkevisser 1930: SCH325 Onderneming I, moter ingezet 1940: SCH325 Onderneming I, eig. A. v/d Zwan & Zonen 1941: gevorderd door de Duitse Kriegsmarine; VS1428 1945: SCH325 Oceaan VIII, vrijgegeven te IJmuiden, verlengt en hermeten 1954: SCH325 Oceaan VIII, eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn 1955: SCH325 Oceaan VIII, verhuurd aan N.V. Jaczon 1958: SCH325 Oceaan VIII, opgelegd en motor geplaatst in de KW84 1960: verkocht voor de sloop
Jan
|
|
|
7
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 29-01-2025, 16:06:37
|
SCH314 Petronella
Deze motorlogger is in 1916 gebouwd onder bouwnr. 3726/7229 bij Scheepswerf Gebroeders Tak te Geertruidenberg voor rekening van rederij Jasper J. Tuyt uit Scheveningen.
Inhoud: 173,14 brt Afmetingen: 25,32 x 6,70 x 2,78 m. Na verlenging: 33,92 m Motor: Brons 80 pk Kromhout bouwjaar 1928; in 1943 vervangen door een 6 cilinder Benz ruwe olie motor type RH342 met een vermogen van 350Pk. In 1952 is deze vervangen door een Benz ruwe olie motor type RH343 V met een vermogen van 295 pk.
Geschiedenis: 1916: SCH314 Petronella. Eigenaar J.J. Tuyt 1918: plaatsen motor 1937: SCH314 Petronella eigenaar N.V. rederij & Kuiperij v/h J.J. Tuyt 1947: verlengt en hermeten 1952: SCH314 Petronella eigenaar Fa. A. Tuyt Jzn directie A & J Tuyt tevens wijziging motor 1964: opgelegd ivm opheffen rederij. 1964: verkocht voor de sloop
Jan
|
|
|
8
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-01-2025, 15:38:37
|
SCH92 Herman
De stoomtrawler IJM2 Herman is in 1944 gebouwd bij de werf V.d. Giessen te Krimpen onder bouwnr. 684 voor rekening van de Duitse rederij Cranzer Fischdampfer AG uit Hamburg. Het schip had toen de naam Focke & Hubert (BX450). In 1949 is het schip naar ons land gekomen en kreeg het de naam Herman (SCH92). In datzelfde jaar is de Herman eigendom geworden van de Visscherijonderneming De Vem en werd het visnummer gewijzigd in IJM2. De Herman kwam op 20 juli in dienst van de VEM met als schipper N. Korbee.
bruto inhoud: 555,83 ton afmetingen: lengte 51,67 m breedte 9,20 m holte 4,19 m machine: 3 cilinder triple expansie 810 pk met ?abdampfturbine?
Geschiedenis: 1944 BX450 Focke & Hubert (Cranzer Fischdampfer AG te Hamburg) 1949 SCH92 Herman (Ministerie van Landbouw en Visserij) 1949 IJM2 Herman (Visscherijonderneming De Vem) 1960 als Juno onder Panamese vlag 1965 Perico 1973 Deborah III
Jan
|
|
|
10
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-12-2024, 14:14:49
|
SCH33 Maria
De hektrawler SCH33 Maria werd in 1966 gebouwd bij T. van Duijvendijk?s Scheepswerf te Lekkerkerk onder bouwnr. Z79. voor rekening van de Rederij Jaczon te Scheveningen. Deze werf bouwde nog 3 andere hektrawlers voor de Rederij Jaczon te weten: SCH24 Clara (bouwnr Z78), SCH110 Ali (bouwnr Z80) en SCH123 Johanna Maria (bouwnr Z81). Deze laatste was van een ander type.
De Maria kwam in 1966 in bedrijf.
Inhoud: 674 bruto ton Afmetingen: 49,84/46,27 x 8,52 x 5,20 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 1180 pk.
Geschiedenis: 1980 werd de Maria afgevoerd 1982 sanering. 1982 verkocht naar Griekenland; onder de nieuwe naam Naftilos kreeg het als thuishaven Piraeus.
Jan
|
|
|
11
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-12-2024, 10:58:08
|
GY58 Everton
De stoomtrawler GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.
Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.
Inhoud: 884 bruto ton Lengte: 185 ft ( 56,3 m) Breedte: 33 ft (10 m) Diepgang: 16,3 ft (5 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en triple expansie stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Het totale vermogen bedroeg 1450 ipk
Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.
In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
12
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-12-2024, 10:49:48
|
VL204 Sophie Regina
Deze stoomlogger is als IJM22 Etty in 1902 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Vd Windt te Vlaardingen in opdracht van Nederlandsche. Stoomvisscherij IJmuiden.
Inhoud: ? brt Afmetingen: 35,58 x 6,53 x 3,48 m Voortstuwing: Triple expansie machine fabrikaat Wilton, Rotterdam met een vermogen van 225 pk
Geschiedenis: In 1923 aangekocht Visscherij Maatschappij Vlaardingen; naam werd gewijzigd in "VL204 Sophie Regina". In 1939 werd de ketel vervangen. In 1941 gevorderd als DW 027, later VS 119 (Vorpostensicherungsboot). In 1943 gezonken na een aanvaring met het Deense stoomschip "Norma Lau"
Jan
|
|
|
13
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-12-2024, 10:48:38
|
GY2 Northern Sun
Deze Britse stoomtrawler is in 1956 gebouwd als FD34 Wyre Mariner onder bouwnr. 1412 bij de Engelse werf Cochrane & Sons Ltd te Selby (UK) voor rekening van Wyre Trawlers Ltd te Fleetwood (UK). De tewaterlating vond plaats op 13 februari 1956 en het schip kwam op 23 juli 1956 in de vaart.
Inhoud 656 bruto ton Lengte: 169 ft (51,5 m) Breedte: 30,5 ft (9,3 m) Diepgang: 16 ft (4,9 m)
Voortstuwing: triple expansie stoommachine fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 800ipk. Ook de ketel was gemaakt door Amos & Smith uit Hull.
Geschiedenis: april 1968: overgang naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby; naam werd gewijzigd in Northern Sun (GY2) mei 1976: verkocht aan Blyth Shipbreakers & Repairers Ltd voor de sloop juni 1976: gesloopt
Jan
|
|
|
14
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-12-2024, 10:47:43
|
UK177 Cornelis Evert
Het casco van deze kotter is in 1980 onder bouwnr. 586 gebouwd bij Holland Launch te Zaandam. De afbouw vond plaats bij Machinefabriek A & L Hoekman te Urk. Opdrachtgever was Zeevisserijbedrijf J.W. Post & Zoon B.V. uit Urk.
Inhoud: 184 BRT Afmetingen: 30,05 x 7,30 x 3,70 m Voortstuwing: Stork Werkspoor uit 1979 met een vermogen van 900 pk (662 kW). In 1990 is deze vervangen door een W?rtsila Diesel type 6 FEHD.240 met een vermogen van 900 pk (662 kW). Geschiedenis: 1980 Nieuw in de vaart 2023: Gesloopt te Kampen
Jan
|
|
|
15
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 16-10-2024, 17:41:49
|
KW122 Arie Ouwehand
De hektrawler KW122 Arie Ouwehand is in 1975 gebouwd bij T. van Duivendijk?s Scheepwerf te Lekkerkerk onder bouwnr Z102 voor rekening van Ouwehand?s Rederij en Visverwerking te Katwijk aan Zee.
Het schip kwam op 24 juni 1975 in de vaart.
Inhoud: 538 bruto ton Afmetingen: 59,30/55,29 x 10,02 x 5,74 m
Het schip beschikte over een 6 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 2300 pk.
In 1987 is het schip verkocht naar Peru. Nieuwe naam werd Juliaca. Thuishaven: Floppesca, Callao
Jan
|
|
|
|
|