Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 12
|
2
|
Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Tonnebonder
|
Gepost op: 26-11-2021, 23:29:57
|
Mense, Ik heb n.b. nog een tonneboener gekend. Hij werd Nankje genoemd. Hij heette meen ik Frank Vrolijk en werkte bij rederij Frank Vrolijk, hoe kan het gaan!
groet Bert v.d. Toorn
|
|
|
4
|
Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Zeelandia
|
Gepost op: 11-01-2021, 23:49:34
|
Besten, Wie heeft er voor mij een plaatje van het zeilschip Zeelandia. Je weet wel de ex SCH 47 Oceaan II en later de sportvisser Zeelandia. In 1975 verkocht en omgebouwd tot zeilschip Zeelandia. Dank en groet Bert van der Toorn g.vandertoorn@ziggo.nl
|
|
|
6
|
Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: oude foto's
|
Gepost op: 23-11-2019, 00:34:41
|
Beste mensen, Wie kan mij aan een knappe foto helpen van de Visserijschool uit 1961-e.v. Ik bedoel dus niet de Hogere Zeevaartschool aan de Vissershavenweg destijds. Ik bedoel het pand wat vroeger goed zichtbaar was in de Treilerweg. Ik heb alleen een krantenfoto en die ziet er niet uit. Alvast dank en groet Bert van der Toorn g.vandertoorn@ziggo.nl
|
|
|
8
|
Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: oude visserij foto,s Barry
|
Gepost op: 29-04-2019, 23:54:52
|
Goeiemiddag Maart. Ik heb het gezien,einde automatische afhouwer ,word het weer stil op de site . Nog een fijne zondag en de groeten aan Kirsteen. Gr Ad. Nou nee, nog even. Ik was in 1963 reepschieter op de SCH 102 'Maarten' Met een automatische afhouder. De reep ofwel rêp ging niet door het grote gat de rêpkee in maar door een kokertje in het dek tussen de kop van de winch en de 'hulprol' in. Ik moest in de rêpkee de reep wel zelf deun houden, wat anders de afhouder deed. De ouwe op de brug reageerde op het roepen van -STA- en zetten de winch stop wat daarvoor ook de afhouder deed. Lekker makkelijk als tie even aan het zenden was ! Later in de teelt kwam er toch een afhouder aan boord want er moest toch een beetje haring opgeraapt worden nietwaar. Ik meen dat Maarten Letsch als eerste in 1961/1962 met de automatische afhouder met de SCH 102 naar zee ging. vr. groet, Bert van der Toorn ===
|
|
|
10
|
Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: oude visserij foto,s Barry
|
Gepost op: 28-03-2019, 23:49:28
|
Zomaar een fotootje, misschien geschiedt er een wonder en wordt er nog iemand wakker. Vl-166-Neeltje en Vl 61-Jo.
Niet zo moeilijk hoor deze loggers van rederij C. van Toor: Maar....in 1958 links de SCH 102 'Maarten en rechts de SCH 89 'Jo'. voor rederij Frank Vrolijk. Schippers Maarten Letsch en Job Pronk. In 1963 werd ik reepschieter op de SCH 102. groet Bert van der Toorn ==
|
|
|
11
|
Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: SCH 9 'Prinses Marijke'
|
Gepost op: 11-08-2018, 10:48:17
|
Rinus met houten luiken mog je wel naar het kanaal,met weinig vermogen bleef je langer onder de engelse wal tot het op was,of het verboden was weet ik niet. De 9 had een soort raam om zen schroef van een paar buizen ,dat was ter bescherming van de achterlijn bij het uitzetten en halen. Normaal neemt een schip zij voor zij water aan dek maar de 9 nam het bij een bries met halen bijde zijden tegelijk water aan dek,dus niet slingeren maar gewoon zaken met die kont tot het gelijk de verschanzing stond en je lieslaarzen vol stonden.
Beste mensen, Zier is 'warm'. Maar het had niets met de vislijn te maken. Het zat zo: de SCH-9 ging de jaren 50-60 ook met de vleet weg, maar hij had geen voorroer. Niet los en niet ingebouwd ! Hij schoot de vleet zogenoemd 'ruiend', net als een Engelse drifter of koppel vooruit stomend i.p.v. achteruit. De zeillogger deed dit feitelijk ook maar dan met windkracht vanzelf. Op de SCH-9 was daartoe iets om zijn schroef heen gebracht om te voorkomen dat hij want in de schroef kreeg. Hoe zag die constructie er uit, wie zag het! En wie heeft dit 'ruien' meegemaakt met de SCH-9. En nogmaals, niet te verwarren met de latere straalbuis! vr .gr. Bert van der Toorn ==
|
|
|
12
|
Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / SCH 9 'Prinses Marijke'
|
Gepost op: 07-08-2018, 16:26:51
|
Beste mensen,
Wie heeft in de jaren 50-60 de SCH-9 'Prinses Marijke' (later Prinses Christina) op de Sleephelling van Scheveningen eens droog zien staan? En wie weet dan nog wat er zich om zijn scheepsschroef voor een raamwerk of andere constructie bevond? Niet te verwarren met de latere straalbuis !
vr. groet Bert van der Toorn ===
|
|
|
14
|
Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / gezocht
|
Gepost op: 08-12-2017, 14:22:32
|
Beste bezoekers,
Wie kan mij aan een beetje knappe foto helpen van het Noorse zeilschip 'Legend' Het zou de ex logger SCH 245 'Industrie' moeten zijn.
vr. groet Bert van der Toorn ===
|
|
|
15
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-10-2017, 00:15:38
|
SCH121 Oceaan VI
Deze motorlogger is als SCH496 Onderneming II in 1917 gebouwd bij Scheepswerf J. de Jong te Goudrak voor rekening van rederij Zeevisscherij Mij. Onderneming (dir M. Varkenvisser) te Scheveningen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij. De bijnaam van deze logger was "de Jeep", dit vanwege de snelheid en de korte masten.
Inhoud: 170 BRT Lengte: 35,11 m Breedte: 6,66 m Holte: 2,79 m Motor: 180 pk 2 cil. Zloth-Carroot stoommachine / 350 pk 6 cil MAK dieselmotor
Geschiedenis: 1917 SCH 496 Onderneming II eig. Zeevisscherij Mij. Onderneming, dir. M. Varkenvisser 1945 SCH 125 Oceaan X verbouwd tot stoomlogger en verkocht aan A. v/d Zwan & Zn 1950 SCH 121 Oceaan VI eig. Fa. A. v/d Zwan en Zonen, 1954 SCH 121 Oceaan VI omgezet in N.V. A. v/d Zwan & Zonen 1961 SCH 121 Oceaan VI eig. N.V. Fa. Rochus v/d Zwan & Zn. 1962 SCH 121 Oceaan VI exploitatie beëindigd door Fa. Oceaan 1964 SCH 121 Oceaan VI in huurkoop Red. Vuurbaak, dir. J. Verbaan. 1965 SCH 121 Oceaan VI eig. Red. Vuurbaak 1965 SCH 121 Oceaan VI doorgehaald i.v.m. verklaring van eigenaar dat het vaartuig is aangemeld voor slooppremie. Vaartuig verkocht aan Fa. N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland
Jan
De mooie brug ging op de SCH 297 'Excelsior' (ex SCH 120) vr. gr. Bert v.d. Toorn
|
|
|
|
|