Aby
Gast
|
|
« Gepost op: 18-07-2006, 22:35:33 » |
|
Vandaag hoorde ik in Duindorp weer eens over het vroegere 'Jodenstrandje' praten. kan iemand mij vertellen waar deze naam vandaan komt? hoe is deze ontstaan?
|
|
|
|
|
|
|
m.taal
Gast
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 20-07-2006, 20:58:43 » |
|
Was dat iet het strandje tussen de koppes en het verversingskanaal ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zier
Schipper
wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 22-07-2006, 17:38:36 » |
|
nou ik zie et al weer je weet er ok gien moer van.
het dikje was voor et palmuisje, en aan de over kant, ze zeeje voorniks iet et schuine dikje.
dat stikje strang tussen de vervorsing en et oofd weet ik de naem iet van,as et al een naem a.
en et strang bezuije de vervorsing was ons strang ,en et strang benoorde de vervorsing en bij et dikje was van et eiland,net as et strangetje voor et palmuisje van de magneet was,
en jullie in de meninkstraet ane gien pest as je naer et strang wou mos je an de eilanders vraege ef je der naer toe mocht,want met ons kwam je der iet op want we schopte je der bedien of.
en et jode strang is voor et eirst dat ik er van oor.
maer et zou et stikje tusse et vervorsing en et oofd kenne weze,dan ebbe die eilanders dat e daen ebbe ze ezeit we laen dat soort uit de koppelstok en de menninkstraet er op en dan noeme we et de joode strang.
de scheveninger in de vreemden.
|
|
|
|
|
|
|
klaas
Gast
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 22-07-2006, 19:10:32 » |
|
Nou,ik zien tat je un echte Ter-Eijeneer ben.
Ut Dikje was weer non de windmoles steen.Deer aa je un strang voor de beetere lui zoals wij. De Eilant Vlookers kwamme an ons vreege offe ze neest ons mogge zitte.Die durrefde ook over ut dreifzand te lope!
As je non prezies wul weete of tur un Jodestrang besting,mot je tat an Post_Boy vreege,IJ is tur ien van de Jood eb tie ezeit. Un Scheveninger op ofstant.
|
|
|
|
|
|
|
Aby
Gast
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 22-07-2006, 19:25:37 » |
|
Ut dikje ken ik wel, daer staene non lui te zuipe, en de ouwe lui wille d'r iet mer komme. 't ken verkère! Laet dat strang mar zitte! We komme d'r iet ût.
|
|
|
|
|
|
|
|
m.taal
Gast
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 30-07-2006, 19:24:35 » |
|
"tussen de keien welke lagen opgeslagen voor evt. aanvulling voor de golfbrekers" volgens mij waren dat gesloopte bunkers ?
|
|
|
|
|
|
|
m.taal
Gast
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 30-07-2006, 19:26:07 » |
|
Wij noemde dat strandje tussen de koppes en het verversingskanaal "het kleine strandje"
|
|
|
|
|
|
|
Snappedekar
Gast
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 31-07-2006, 14:46:01 » |
|
Als je voor het Zuiderhavenhoofd staat, gezicht richting zee, dan....is het strandje rechts naast de koppes het Jodenstrandje, links van de koppes "het kleine strandje", dan/of toen het Verversingskanaal en dan Het Stille Strand. Maar....nu weten we nog stééds niet hoe het Jodenstrandje aan z'n naam komt. Eén van m'n broers zegt dat het ook gesloopte bunkers waren en m'n andere broer zegt weer dat het keien waren voor de nieuwe havenhoofd. Hoe lang is het eigenlijk geleden dat de havenhoofden werden verlengd?? Ik was een jaar of 9 à10 ( dus 1958 - '59) toen wij daar tussen die keien of stukken beton speelden, dus toen lag dat spul er al.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|