Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24-11-2024, 11:21:43
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  Canchis ex-Sch54 Franziska
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Canchis ex-Sch54 Franziska  (gelezen 93134 keer)
AVD
Gast
« Gepost op: 10-09-2006, 21:42:05 »

Ik vraag me af of de Canchis ex-Sch 54 nog vaart?
Zijn er ook nog foto's beschikbaar?

Citaat

IJM 36 Egmond toeristische attractie in Peru

Veel reisorganisaties hebben Peru in hun reisprogramma opgenomen. Daar wordt dan vaak de plaats Pisco in de provincie Ica bezocht. Vanuit die plaats kun je een excursie maken naar het schiereiland Paracas, gelegen in een baai met veel flamingo's. Vanuit de haven van deze kleine vissersplaats kun je ook naar Islas Ballestas oversteken. Dat is een leefgebied van zeeleeuwen, pinguïns en aalscholvers. Maar tijdens de overtocht is tegen de skyline van Pisco een hektrawler te zien, die op een Nederlandse type lijkt.
Nader onderzoek wijst uit, dat op de voorsteven de naam Combapata nog staat. Deze naam kreeg de IJmuidense hektrawler IJM 36 Egmond, toen zij als een van zeven hektrawlers in het kader van ontwikkelinghulp werd verkocht naar Peru. De toenmalige rederij NV Visserij Onderneming v/h J.C. Pronk in IJmuiden bestelde de IJM 36 bij scheepswerf NV Sleephelling Maatschappij Scheveningen. Ze kreeg 18 januari 1972 haar naam en werd 29 maart in IJmuiden overgedragen. Op 31 maart werd dichtbij IJmuiden proefgevist en ze vertrok dezelfde dag onder de Egmondse schipper Piet Stam naar zee.
De Egmond had een brt van 449,58 ton en een lengte van 54,27 meter. De voortstuwing bestond uit een 2000 pk Industrie-diesel. Ze had vier Jackstone-plaatvriezers van 25 ton en een invriestunnel voor 1650 kilo per etmaal. In december 1977 werd de IJM 36 verbouwd tot allround vriestrawler.
Per 1 november 1979 werden de aandelen van Visserij Onderneming v/h J.C. Pronk overgenomen door de Visserij Maatschappij Kennemerland in IJmuiden.
In april 1980 vertrok de IJM 36 naar de IJsselwerf in Rotterdam om te worden verlengd met 7,50 meter tot 61,77 meter. Het brt steeg tot 522,70 ton. Ze was daarna onafgebroken in bedrijf, tot ze 18 december 1986 voor de laatste keer binnen kwam en werd uitgesaneerd.


Voormalige IJmuidense hektrawler IJM 36 Egmond ligt
gedeeltelijk gesloopt in de Peruaanse vissersplaats Pisco.

Snel voor de wal

De Egmond werd in 1986 in het kader van ontwikkelingshulp met nog zes Nederlandse hektrawlers verkocht aan de Peruaanse staatsrederij Flopesca in Callao. Op 7 maart 1987 vertrokken uit IJmuiden en Scheveningen de zes hektrawlers en de IJM 36 als Combapata naar hun nieuwe thuishaven. Deze vorm van ontwikkelingshulp werd echter een mislukking en alle hektrawlers kwamen in 1989 voor de kant te liggen. De aangevoerde bevroren vis kon niet in het binnenland worden afgezet, omdat de mensen daar geen middelen voor hadden en liever verse vis wilden. De Peruaanse regering wilde de tekorten niet verder aanvullen en binnen een jaar lagen zes van de zeven schepen voor de kant. In november 1988 werden hierover nog vragen gesteld in de Tweede Kamer aan minister Bukman, maar deze stopte de ontwikkelingshulp definitief. Eind 1993 werden de zeven hektrawlers in verwaarloosde staat voor de sloop aangeboden en Rederij & Haringhandel W. van der Zwan & Zn in Scheveningen werd de nieuwe eigenaar. De hektrawler Canchis, ex Francisca SCH 54, kwam als eerste weer in de vaart en later ook de hektrawler Azangaro, ex- Willem van der Zwan SCH 302. De Combapata, ex Egmond IJM 36, bleef bestemd voor de sloop en kwam niet meer in de vaart.
Later verhuisde zij naar de vissersplaats Pisco, waar het aluminium deel van de brug en masten werd gesloopt, maar nog niet veel haast wordt gemaakt met het restant van de IJmuidense hektrawler.
« Laatste verandering: 10-09-2006, 21:46:35 door AVD » Gelogd
AVD
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 10-09-2006, 21:43:55 »

En zo zag ze eruit toen de Franziska vertrok naar Peru



Als ik het bovenstaande gedeelte goed lees is de 54 nog steeds in de vaart en in dienst van van der Zwan!
Weet iemand waar ze nu vaart en hoe ze er nu uitziet (fototje doet wonderen)
« Laatste verandering: 10-09-2006, 21:44:27 door AVD » Gelogd
Pronk
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 05-10-2006, 18:44:00 »

Zo ver ik weet vaart ie niet meer
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 05-10-2006, 19:02:24 »

Deze foto heeft al ergens gestaan.

Franziska Sch 54 nu Belize


* Franziska._Belize.ex_SCH-54-.jpg (68.53 KB, 800x598 - bekeken 4662 keer.)
« Laatste verandering: 05-10-2006, 19:04:04 door C. Bal » Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 05-10-2006, 19:26:15 »

is een andere 54 Cor op deze heeft Limanda gevaren
is niet de 54 waar het hier om gaat
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
C. Bal
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 05-10-2006, 21:05:43 »

is een andere 54 Cor op deze heeft Limanda gevaren
is niet de 54 waar het hier om gaat

Zal ik hem dan maar weg halen
Gelogd
AVD
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 05-10-2006, 21:16:28 »

Ik heb van de week mn broer en mn Pa hier over gesproken volgens hun is de oude Sch-54 (Canchis) als enige van die schepen die door van der Zwan gekocht zijn dweer in de vaart is gekomen.
Mn broer wist te vertellen dat deze ook nog een aantal keer per jaar vaart.
Probleem in Peru was vooral dat die gasten van al die boten de boel in de (vis)soep lieten draaien Tongue
« Laatste verandering: 05-10-2006, 21:18:53 door AVD » Gelogd
HD191
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 06-01-2007, 07:26:09 »

Hallo  mensen,

Na wat zoekwerk kwam ik het volgende tegen....

De Franziska is in 1974 gebouwd bij Duivendijks in Alphen aan den Rijn.
Hij vaart sinds 1 september 1995 onder Ghanese vlag bij de owners Goldfish Ghana ltd.

Zijn nieuwe naam is niet Canchis maar Camchis.

Met vriendelijke groet,

Sander.
« Laatste verandering: 06-01-2007, 07:31:18 door HD191 » Gelogd
Doggersbank
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 06-01-2007, 08:44:23 »

Het laatste bericht over de ex SCH 54 was dat het in 2005 opgelegd is in
de haven van Callao Peru en dat het  te koop was.

Gr,Jan.
Gelogd
AVD
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 06-01-2007, 10:34:29 »


Zijn nieuwe naam is niet Canchis maar Camchis.


Is de boot is weer van naam veranderd ?
Ik namelijk foto's waar duidelijk Canchis opstaat en niet Camchis...

een beetje gegoogled en vond dit in de qworld shipping register....

http://www.world-register.org/index/C1.shtml
472 7397464 CAMCHIS   Trawler N/A 1974 11 Ghana

http://www.world-register.org/index/C2.shtml
590   CANCHIS   Fishing Vessel N/A 1975 00 Peru

Aangezien de schepen aan Peru verkocht zijn lijkt mij dat de onderste Canchis de 54 is Roll Eyes
« Laatste verandering: 06-01-2007, 10:36:31 door AVD » Gelogd
Doggersbank
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 06-01-2007, 15:31:42 »

Ik hoop dat het te lezen is.
Groeten, Jan.


* SCH_54.jpg (74.7 KB, 564x300 - bekeken 4476 keer.)
Gelogd
HD191
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 06-01-2007, 15:34:41 »

Ik heb in het LLoyds MIU gezocht maar daar bestaat de Canchis niet in.

De Camchis heeft hiervoor ook Franziska geheten. Ik zal vanavond eens kikke of ik de datum van de naamsveranderingen kan zien.

Volgens LLoyds MIU zijn dit de specificaties:

Tonnages: Gross    556
                  Net       252

Length Overall: 61 meter
Depth: 6.7    Draft:  4.5

Vessel details: Fishing (General) Built:1974 Status : Live

Lijkt toch sterk op de SCH54.
Maar Lloyds ken het natuurlijk ook fout hebben.... Embarrassed

Groet,

Sander

Gelogd
Doggersbank
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 06-01-2007, 18:13:49 »

Sander,

Dan hebben ze het schip kunnen verkopen.

Groeten, jan.
Gelogd
Daan
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 06-01-2007, 18:24:33 »

Ik heb het volgende ooit opgeslagen, heeft volgens mij op dit forum gestaan.







Als er interesse voor is heb ik ook nog wat krantenknipsels over de overname van deze scheepjes naar Flopesca, de Peruaanse Reder. Ik hoor het wel.

Grt. Daan
Gelogd
Doggersbank
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 06-01-2007, 20:31:26 »

Ja, dat schrijf ik toch, ze hebben het kunnen verkopen.
Of het schip in Ghana een lang leven beschoren is is te betwijfelen.
Maar dat is een ander punt.

Gr, Jan.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4 5 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!