Ik vraag me af of de Canchis ex-Sch 54 nog vaart?
Zijn er ook nog foto's beschikbaar?
IJM 36 Egmond toeristische attractie in Peru
Veel reisorganisaties hebben Peru in hun reisprogramma opgenomen. Daar wordt dan vaak de plaats Pisco in de provincie Ica bezocht. Vanuit die plaats kun je een excursie maken naar het schiereiland Paracas, gelegen in een baai met veel flamingo's. Vanuit de haven van deze kleine vissersplaats kun je ook naar Islas Ballestas oversteken. Dat is een leefgebied van zeeleeuwen, pinguïns en aalscholvers. Maar tijdens de overtocht is tegen de skyline van Pisco een hektrawler te zien, die op een Nederlandse type lijkt.
Nader onderzoek wijst uit, dat op de voorsteven de naam Combapata nog staat. Deze naam kreeg de IJmuidense hektrawler IJM 36 Egmond, toen zij als een van zeven hektrawlers in het kader van ontwikkelinghulp werd verkocht naar Peru. De toenmalige rederij NV Visserij Onderneming v/h J.C. Pronk in IJmuiden bestelde de IJM 36 bij scheepswerf NV Sleephelling Maatschappij Scheveningen. Ze kreeg 18 januari 1972 haar naam en werd 29 maart in IJmuiden overgedragen. Op 31 maart werd dichtbij IJmuiden proefgevist en ze vertrok dezelfde dag onder de Egmondse schipper Piet Stam naar zee.
De Egmond had een brt van 449,58 ton en een lengte van 54,27 meter. De voortstuwing bestond uit een 2000 pk Industrie-diesel. Ze had vier Jackstone-plaatvriezers van 25 ton en een invriestunnel voor 1650 kilo per etmaal. In december 1977 werd de IJM 36 verbouwd tot allround vriestrawler.
Per 1 november 1979 werden de aandelen van Visserij Onderneming v/h J.C. Pronk overgenomen door de Visserij Maatschappij Kennemerland in IJmuiden.
In april 1980 vertrok de IJM 36 naar de IJsselwerf in Rotterdam om te worden verlengd met 7,50 meter tot 61,77 meter. Het brt steeg tot 522,70 ton. Ze was daarna onafgebroken in bedrijf, tot ze 18 december 1986 voor de laatste keer binnen kwam en werd uitgesaneerd.
Voormalige IJmuidense hektrawler IJM 36 Egmond ligt
gedeeltelijk gesloopt in de Peruaanse vissersplaats Pisco.
Snel voor de wal
De Egmond werd in 1986 in het kader van ontwikkelingshulp met nog zes Nederlandse hektrawlers verkocht aan de Peruaanse staatsrederij Flopesca in Callao. Op 7 maart 1987 vertrokken uit IJmuiden en Scheveningen de zes hektrawlers en de IJM 36 als Combapata naar hun nieuwe thuishaven. Deze vorm van ontwikkelingshulp werd echter een mislukking en alle hektrawlers kwamen in 1989 voor de kant te liggen. De aangevoerde bevroren vis kon niet in het binnenland worden afgezet, omdat de mensen daar geen middelen voor hadden en liever verse vis wilden. De Peruaanse regering wilde de tekorten niet verder aanvullen en binnen een jaar lagen zes van de zeven schepen voor de kant. In november 1988 werden hierover nog vragen gesteld in de Tweede Kamer aan minister Bukman, maar deze stopte de ontwikkelingshulp definitief. Eind 1993 werden de zeven hektrawlers in verwaarloosde staat voor de sloop aangeboden en Rederij & Haringhandel W. van der Zwan & Zn in Scheveningen werd de nieuwe eigenaar. De hektrawler Canchis, ex Francisca SCH 54, kwam als eerste weer in de vaart en later ook de hektrawler Azangaro, ex- Willem van der Zwan SCH 302. De Combapata, ex Egmond IJM 36, bleef bestemd voor de sloop en kwam niet meer in de vaart.
Later verhuisde zij naar de vissersplaats Pisco, waar het aluminium deel van de brug en masten werd gesloopt, maar nog niet veel haast wordt gemaakt met het restant van de IJmuidense hektrawler.