Reiger,
De overlijdensdatum is inderdaad 2 oktober 1827
Op de akte dd 3 oktober 1827 staat bij nader inzien ook "gisteren"
Stuur me aub een persoonlijk bericht met je emailadres? Dan kan ik je de akte toesturen.
FransDe akte is onderweg...
Ja, het is ongelooflijk dat er zulke verre reizen werden gemaakt in die tijd, vooral voor de (vaak) armlastige Scheveningers.....
Ik weet niet wat deze Jacob Grootveld had uitgespookt, maar het moet voor die tijd een serieus vergrijp geweest zijn omdat voor lichte vergrijpen men meestal in een plaatselijke politiebureau opgesloten werd.
Bij een 'ernstiger' vergrijp (zoals landloperij of bedelarij) werd men door een rechtbank veroordeeld en aan het werk gezet in een tuchthuis of strafgevangenis elders in het land.
Veel Scheveningers waren in de eerste helft van de 19e eeuw 'reislustig'. Hele gezinnen reisden bijvoorbeeld tussen 1823 en 1845 af naar Norg/Veenhuizen in Drenthe waar zij konden gaan werken voor kost en inwoning en misschien nog een extra zakcentje, mits zij hard genoeg werkten. Dit waren de armen- of opvoedkolonies. De gezinnen uit Scheveningen die naar deze kolonies 'mochten' verhuizen, werden hiervoor aangewezen door de plaatselijke armencomité.
In 1859 ging de 'Maatschappij van Weldadigheid' die deze kolonies had gerealiseerd failliet en in 1869 gingen de kolonies over naar het Ministerie van Justitie. Vanaf die tijd werden het strafkolonies en later de gevangenissen waarvan Veenhuizen nu bekend is. Pas rond 1875 werden in de gevangenissen in het hele land 'cellen' gemaakt en de 'celstraf' ingevoerd.
Vandaar dat je ook in het archief van de burgerlijke stand in Den Haag veel Scheveningers vindt die in Norg of Veenhuizen geboren of gestorven zijn in die tijd.
Ook 'veroordeelden' vind je veel terug in strafgevangenissen ed in het gehele land.
Een aantal namen van familieleden van ons heb ik bijvoorbeeld gevonden in Leeuwarden, Norg, Ommen, Den Bosch en Goes. Een aantal veroordeeld wegens landloperij of bedelarij.....
Sorry voor dit 'geschiedenislesje'.
Het is een onderwerp waarin ik erg geïnteresseerd ben en steeds als er weer een stukje uit een archief opduikt wat weer een aantal puzzels kan oplossen, wil ik er alles over weten
vriendelijke groet,
Netteke