Je zat warm Enk, t'is de veerhaven Texel
Nou je het zegt JA.
Ben daar vanmidag nog geweest. Naar de gebouwen op de achtergrond van het NIOZ (Nederlands Instituut voor het Onderzoek der Zee).
Je komt daar nooit en vraagt je toch af wat ze daar doen, het lijkt vrij groot.
Ze hebben ook een aanal schepen, waaronder de Pelagia (60 m). Dat schip vaart over de hele wereld voor onderzoek.
Er werken zo'n 250 mensen die allemaal de zee onderzoeken. Puur onderzoek om het onderzoek (oftewel: fundamenteel wetenschappelijk onderzoek), dus niet dat het nut moet hebben.
Een hoop laboratoria, werkplaatsen waar ze hun eigen instrumenten maken (ze gaan kilometers diep op de oceaan, dus drukken van honderden atmosfeer!), enz.
Was best leuk om dat eens te zien.
Ik heb er een kennis die bioloog is en vogeltjes onderzoekt. Hij zit veel op het Wad. Maar vandaag was hij in Mauretanie, omdat die vogels daar nog zitten. en over een paar weken zitten ze in Noord-duitsland. Ongelooflijk wat een afstanden die beesten afleggen. Is Willem nog niks bij denk ik.
Vroeger zaten de onderzoekers in Nieuwediep, in het Zo-ologisch Station. Maar daar hadden ze geen ruimte meer en werd de kwaliteit van het water te slecht.
Trouwens Willem en Daan, ik hoorde daar dat onder de boten van de TESO (Tesseles Eigen Stoomboot Ondernemening) ook allemaal apparatuur van het NIOZ hangt. Die zo op een goedkope wijze mass's gegevens krijgen.
Jullie worden dus goed in de gaten gehouden.