Ik meen me te herinneren dat de oorsprong van het wapen anders was.
Een en ander had te maken met de nieuwe mijnenveger, HR. MS. Scheveningen.
De toenmalige secretaris van de Hoge Raad van Adel, Mr. Schutte heeft zich er toen mee bemoeid, maar ik wist niet meer van de hoed en de rand.
Dus ik dacht, ik stuur een e-mail naar de Hoge Raad van Adel en vraag nog even hoe het zat.
Gisteren gevraagd en vandaag antwoord.
Schub
Geachte heer,
In 1984 bestond Scheveningen 700 jaar en één van de onderdelen van de festiviteiten was de indienststelling van de mijnenveger Hr. Ms. Scheveningen (M 855). Voor dit schip was oorspronkelijk een embleem voorzien, dat twee gekruiste haringen toonde, vergezeld van de Haagse ooievaar. Hierop ontstond nogal wat commotie onder de Scheveningse bevolking, die vrij algemeen het familiewapen van het uitgestorven geslacht De Huybert beschouwde als “het wapen van Scheveningen”. De omschrijving van dit wapen luidt: in azuur drie naar rechts zwemmende haringen van zilver; boven de kop van elke haring een kroon van goud. Rechts = heraldisch rechts, d.w.z. gezien vanuit de positie van degene die het wapenschild vasthoudt; voor de toeschouwer is dit links.
Er verschenen ingezonden brieven in diverse dagbladen en een handtekeningenactie werd opgezet; tenslotte kwam er zelfs een Kamervraag. Uiteindelijk leidde één en ander ertoe, dat Burgemeester en Wethouders van de gemeente ’s‑Gravenhage in Raadsvoorstel 136, d.d. 23 maart 1984 besloten hebben het familiewapen van het uitgestorven geslacht De Huybert te erkennen als het (dorps)wapen van Scheveningen.
Het gaat hier uitdrukkelijk niet om het vaststellen van een officieel wapen, daar Scheveningen deel uitmaakt (en altijd gemaakt heeft) van de gemeente ’s-Gravenhage. Wel werd tegemoetgekomen aan een breed gedragen gevoel onder de Scheveningse bevolking, dat dit wapen vanouds “hun” wapen was. Zelfs het embleem van de mijnenveger Hr. Ms. Scheveningen is kort daarop door de toenmalige minister van Defensie, mr. J. de Ruiter, bij besluit D 84/236/41010. d.d. 24 april 1984 gewijzigd volgens bovengenoemde omschrijving.
In de hoop U hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
met vriendelijke groet,
Mr. E.J. Wolleswinkel
secretaris van de Hoge Raad van Adel
Hoge Raad van Adel
Bezoekadres (op afspraak): Nassaulaan 2B, 2514 JS Den Haag
Postadres: Postbus 16325, 2500 BH Den Haag
Telefoon: 070-3614281 / Fax: 070-3631712
Website:
www.hogeraadvanadel.nl