vreemdeling
Schipper
|
|
« Gepost op: 09-04-2009, 19:28:22 » |
|
In het boek "Mooi Tooi "wordt ook gesproken over kleding tijdens de rouw periode. De rouw periode ,zoals ik uit nijn jeugdjaren weet te herinneren werd ook zichtbaar gemaakt aan de woningen. Ik weet te herinneren dat aan de straatzijde van het huis de "lancaster " rolgordijnen werden neer gelaten, zodat in de achterliggende kamer, een sombere sfeer heerste.. Voor familieleden bleven deze rolgordijnen gesloten tot na de teraarde bestelling., Bij vermissing op zee werd deze rouwperiode ook bedreven, maar ik weet niet hoelang. Bij een niet familielid, dus een buurtbewoner, werd uit piëteit op de dag van de begrafenis, eveneens "gesloten." Je hoorde ook vaak.... "Weet jij wie er bij haar in de familie is gestorven, want er is bij haar "gesloten ".
Ik weet zelfs dat dit ook in vele gezinnen op "Goede Vrijdag "in Scheveningen werd toegepast.
Zo heeft iedere streek wel zijn gewoontens.
Rond 1970 was het in Brabant bij de R.K. geloofsgemeenschap de gewoonte, om op "Witte Donderdag "in de kerk de z.g.n. Voetwassing te plegen.
In vele fabrieken werd op Goede Vrijdag 's-middags om 3 uur per sirene een teken gegeven, waarna 3 minuten stilte in acht werd genomen, ter herdenking aan de dood aan het kruis van Jezus Christus. Het tijdstip in de Bijbel waarop Hij gestorven is.
Deze gewoonten zijn niet meer, evenals de vrije dagen op 15 augustus ( Maria Hemelvaart ) en 1 november ( Aller Heiligen ) Tijden veranderen
Vreemdeling
|
|
|
|
|
|
|
bomme
Gast
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 09-04-2009, 19:34:14 » |
|
Rolgordijnen?
het waren gewoon witte lakens.
Fred
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anneke
Schipper
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 09-04-2009, 23:00:20 » |
|
Nog een oude gewoonte: Als het onweerde werd er over de grote spiegel (die de meeste in kamer hadden hangen, tenminste..de hele straat bij ons had zo'n spiegel) een schort overheen gehangen. Het spiegeltje in de keuken werd omgedraaid. De glimmende deksel van de potkachel werd er afgehaald.
Ik heb weleens horen vertellen dat heel vroeger de mensen onder de tafel gingen zitten. 'k Weet niet of dat waar is??
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Jansen
Gast
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 10-04-2009, 00:23:30 » |
|
|
|
« Laatste verandering: 10-04-2009, 00:42:22 door Jan Jansen »
|
|
|
|
|
Jan Jansen
Gast
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 10-04-2009, 00:35:10 » |
|
Ik weet ook niet beter dat er witte lakens werden opgehangen. Moesten wel stijfgestreken zijn anders was je maar gruzzemuzzig.
Toch zie je soms op hele oude foto's een soort rolgordijn voor de ramen hangen, niet zo wat je tegenwoordig ziet maar het lijkt er wel op.
Ja hoor Anneke, waren gewoon witte lakens. Rolgordijnen moesten nog uitgevonden worden. En geen spelden meer in het ijzertje!!!! Sommige mensen hadden bij felle zon een zonnedoek hangen. Zelfs ook voor de voordeur om de vernis / verflaag te beschermen. K
|
|
« Laatste verandering: 10-04-2009, 00:41:17 door Jan Jansen »
|
|
|
|
|
bomme
Gast
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 10-04-2009, 08:17:14 » |
|
Bomme kwam ut un gruzzemuzzeg uissouwe Schub kwam toen zeker ook al bij ons thuis op de koffie. Fred
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Piet Es
Gast
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 10-04-2009, 14:08:07 » |
|
Uit: 200 jaar aanbod van interieurartikelen te 's Hertogenbosch:
Het is G. Schopmeyer, woonachtig in onze stad, welke in 1888 zijn collectie verruimd heeft met het artikel "Lancaster".
Lancaster was een product geweven van katoenen garens. Doordat het geappreteerd was rafelde de stof niet. Het was uitstekend geschikt als binnen-rolgordijn. De stof werd bevestigd op een houten ronde stok met aan èèn zijde een zinken rolschijf voorzien van een koord waarmee het gordijn op en neer gelaten kon worden. Het geheel werd aan de onderzijde afgewerkt met een zoom voorzien van een houten lat. Als versiering aan deze onderzijde werd soms toegepast franje of galon met bolletjes.
De door 'vreemdeling' gesignaleerde gordijnen zijn ook mij vanuit mijn ouderlijk huis bekend en het gaat daarbij om de vooroorlogse (1940-1945) jaren. Voor wat betreft het 'sluiten' kunnen dus zowel deze gordijnen als lakens zijn gebruikt. Naaste familieleden 'sloten' vaak voor meerdere dagen, maar uit eerbied of eerbetoon op de dag van de begrafenis 'sloten' ook vaak de directe buren voor de duur van enkele uren. In zo'n geval zal men mijns inziens eerder geneigd zijn geweest een rolgordijn als hier bedoeld te laten zakken.
Piet Spaans
|
|
« Laatste verandering: 10-04-2009, 14:19:06 door Piet Es »
|
|
|
|
|
|
Piet Es
Gast
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 10-04-2009, 14:49:43 » |
|
Ook waren de ramen anders als tegenwoordig, ofschoon in huidige "heren"huizen , zulk soort ramen nog voorkomen. In feite 2 ramen boven elkaar. Gescheiden door een kozijn. Bovenste raam niet beweegbaar. Dit raam was meestal gesloten door het lancaster gordijn. Raam eronder vaak beweegbaar. Omhoog of omlaag, Voor dit raam hingen de vitrage gordijnen.
Het totaal werd weer afgesloten door stoffen overgordijnen. Zo was dit bij mij thuis. Waarschijnlijk ook bij Pet Es.
Vreemdeling
Klopt! Piet Spaans
|
|
|
|
|
|
|