Netteke
Gast
|
|
« Antwoord #240 Gepost op: 01-08-2009, 12:36:27 » |
|
één herinnering van mijn vader is de jaarlijks terugkerende feesten in het dorp en op het strand, vóór de oorlog; elk jaar rond Pinksteren. Hij vertelde dat er dan op het strand (lege) teertonnen met divers brandbaar materiaal opgesteld werden in piramide-vorm die in brand werden gestoken. De straten op het dorp waren allemaal versierd en de mensen dansten hossend door de straten. Het heeft even geduurd om uit te vinden wélk jaarlijks feest dit moest zijn geweest en op welke datum, daar andere (oudere) Scheveningers die ik sprak zich dit feest niet konden herinneren. Uiteindelijk heb ik het gevonden: het bleek om de Nationale Feestdag te gaan, dat tot aan de oorlog in 1940 elk jaar op 18 juni werd gevierd vanaf het jaar 1816: "Waterloodag" of "Oranjedag" (werden ook wel 'onafhankelijkheidsfeesten genoemd). Op deze manier werd gevierd dat op 18 juni 1815 de Franse bezetters werden verslagen door de geallieerden. (Natuurlijk gebeurde dit in Scheveningen al veel eerder: eind november 1813) Deze feesten en de 'pektonnen-branden' hebben op mijn vader als jochie veel indruk gemaakt!! Wat zij (de jochies) dan ook vaak deden, was 'karbiet schieten': karbiet in een blikje, lucifer erbij en ....... BOEMMMM! groetjes Netteke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Jansen
Gast
|
|
« Antwoord #244 Gepost op: 01-08-2009, 16:24:09 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Jansen
Gast
|
|
« Antwoord #247 Gepost op: 01-08-2009, 21:09:25 » |
|
ik had nooit geen moeilijkheden met de eventueele badmeesters,want ik had altijd een mooi middel bij me waar ze ontzag voor hadden Had je dan een valse hond naast je lopen K nee karel ze waren volstrekt niet fals,maar ze waren nog al uit de kluiten gewasen,de eene was tedie en de ander was bino en de verstand houding van die honden met mijn persoon was van dien aard dat als er iemand naar me wees was die subiet ze'n vinger kwijt. ik nam er wel der is 1 mee naar huis om 6 uur om te eten ,en als ik dan gegeten had en in slaap viel in de libertystoel dan lieten ze me wel der is slapen ,en dan riepen ze me om een uur of 11 en dan zijden ze moet je iet naar boven en dan nam ik de hond mee deur dicht dan had ik geen last dat ze me vroeg waker makten want dan dorsen ze niet de deur open te doen. zier Nou Zier; dat van die valse hond was een pure gok van me. K
|
|
|
|
|
|
|
vreemdeling
Schipper
|
|
« Antwoord #248 Gepost op: 02-08-2009, 07:45:31 » |
|
Nelleke, Van 1938 herinner ik nog wel dat de hoogste klassen van de lagere scholen liederen hadden ingestudeerd. Waarschijnlijk voor een obade. Mijn broer deed hier ook aan mee, ik zelf niet.
Een klein gedeelte van het lied weet ik mij te herinneren.
Wat vreugde toen wij zagen hoe 't Franse voetvolk ons verliet. Nu komen blijder dagen wij vrezen langer niet.
Maar ziet, wie komt daar aangesnelt. 't is Pronk die zeker nieuws vertelt. Kom laat ons hem gaan vragen hoe is't daarginds gesteld.
Veel Scheveninger hadden oude kostuums aan. C.J.M.V. gebouw in de Keizerstraat , waar de Prins werd "ingehaald ", was versierd. Ook meerdere plaatsen in het dorp. Zie ook plaquette aan de voorgevel C.J.M.V. gebouw.
Wat ik me nog wel herinner is...... Mijn broer kwam drijfnat thuis. In zijn jeugdige enthousiasme was hij de zee ingelopen, om de sloep, waarmee de Prins op het strand landde, te begroeten.
Ofschoon ik 1n 1963 niet meer op Scheveningen woonde, is dit feest nog eens herhaald. Op deze side staat iets hierover vermeld m.b.t. het opleidingsschip voor de visserij , de Zeearend met schipper M.Taal
Misschien in 2013 de viering van 200 jaar bestaan ?
vreemdeling
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netteke
Gast
|
|
« Antwoord #251 Gepost op: 03-08-2009, 08:46:15 » |
|
Vreemdeling... Mijn vader spreekt over 'rond Pinksteren', hij weet zeker dat het niet tijdens Pinksteren was en dit jaarlijks festijn heeft hij alleen meegemaakt als klein jochie en het kwam na de oorlog niet meer terug. Het was geen inhalen van wandelaars of een ander 'sportfestijn' en het was ook niet de viering ter herdenking van het landen van de prins. De datum van Waterloodag (of Oranjedag) klopt met 'rond Pinksteren', ook het feit dat teertonnen in de brand werden gestoken klopt met het vieren van een Oranje evenement en deze traditie (in de 'geschiedenisboeken' wordt regelmatig gesproken van het branden van teertonnen bij een feestelijke gebeurtenis van het Koningshuis). Info over Waterloodag: http://nl.wikipedia.org/wiki/WaterloodagOok ik hoop dat de viering van de 200-jarige herdenking in 2013 in Scheveningen uitgebreid en traditioneel gevierd zal worden! Het verhaal zelf vind ik prachtig en de manier hoe de Scheveningers destijds de Prins inhaalden is uniek te noemen!! Alleen al het feit WIE die historische rollen zullen gaan vervullen, maakt me al heel nieuwsgierig vriendelijke groet Netteke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|