|
|
peter.rog
Gast
|
|
« Antwoord #647 Gepost op: 23-04-2011, 14:23:29 » |
|
Naar aanleiding van het verhaal van de vrachtlogger Sch.130 Clara de volgende vraag. Zijn de reders na de oorlog schadeloos gesteld voor de vordering van hun schepen tijdens de oorlog en voor het verloren gaan van de diverse schepen.?
De bemanning van de Sch. 15 die net voor de oorlog in de grond werd geschoten, heeft wel vergoeding gekregen voor hun verloren geraakte spullen. Zij konden deze vergoeding in Den Haag incasseren op 10 mei 1945, de dag dat de oorlog met Duitsland ontbrandde. Ik neem aan dat de reder J.J. toen ook schadeloos is gesteld voor het verlies van het schip. Vreemdeling
er zit even een doordenkertje of een kronkeltje in, Vreemdeling de oorlog begon 10 mei 1940 en eindigde 5 mei 1945; zover ik weet, en dat weet ik héél zeker, is er aan kleinere reders ná de 2e wereldoorlog vergoeding betaald of bijdrage verleend voor de aanschaf van nieuwe schepen. ik weet niet of die vergoeding door de NL-regering werd opgehoest of dat de overheid slechts als doorgeefluik fungeerde. wie weet daar meer over?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
|
|
vreemdeling
Schipper
Berichten: 1860
|
|
« Antwoord #651 Gepost op: 02-05-2011, 16:10:44 » |
|
“Diefjes “
In de vooroorlogse jaren waren bij de franse kustvissers, houten scheepjes in gebruik met een platte achter steven. De meeste scheepjes hadden 2 masten. De voormast was van een “emmertuig “ voorzien en het achtermastje van een “gatzeiltje “. Niet altijd waren deze scheepjes uitgerust met een motor van klein vermogen, en sommigen waren alleen afhankelijk van de wind. Na de oorlog werden deze scheepjes nog wel eens waargenomen in Belgische en Noord-Franse vissersplaatsen. Ik kan me nog goed herinneren dat voor de oorlog, deze scheepjes, door mijn familieleden die in de nateelt in het Kanaal de haringvisserij uitoefenden. “diefjes “werden genoemd. Op mijn vraag waarom deze scheepjes “diefjes “werden genoemd kreeg ik als antwoord, dat deze scheepjes zich veelvuldig schuldig maakten aan het stelen van netten van de uitstaande vleten van de haringloggers en “fietsen.”
Is hierover nog iets bekend bij de na-oorlogse haringvleet vissers ?
Het lijkt mij nou niet zo’n gemakkelijke klus, zeker met de enkele bemanningsleden, welke deze scheepjes bemanden.
Bij het uiterjoon beginnend lijkt mij dit het gemakkelijkst en dan ook nog afhankelijk met wat voor een soort vleet er werd gevist. Een drijfvleet lijkt mij simpeler als een zinkvleet, want na het blazentouw scheep te hebben gehaald kon men bij het haringnet komen. Met een zinkvleet moet je eerst het breeltouw binnen halen, dan de stuk reep en vervolgens de seizing, om bij het haring net te komen.
Maar zo ver mijn kennis reikt werd in het Kanaal met de zinkvleet gevist.
Ook is mij verteld dat veelal dit “lukraak “ in een gedeelte van de uitstaande vleet voor kwam ?
Waar of niet waar ? Wie weet iets ?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
vreemdeling
Schipper
Berichten: 1860
|
|
« Antwoord #652 Gepost op: 28-05-2011, 13:32:17 » |
|
Visserij Museum.
Op een van mijn kort geleden gehouden vacantie reizen in Frankrijk heb ik via een folder op de camping, een heel mooi visserij museum ontdenkt in het plaatsje Etaples sur mer. Dit plaatsje ligt ongeveer 30 km. bezuiden Boulogne sur mer aan de route nationaal D 940. Het is jammer dat ik het moet zeggen, maar dit museum is in geen vergelijking met het Schevenings Museum. Het museum genaamd "Maréis " is modern en overzichtelijk ingericht en er worden rondleidingen gegeven. Deze rondleiding wordt wel in het Frans gegeven. Er is echter bij de tentoongestelde artikelen en panneaux een uitleg in het Frans, Engels en Nederlands. Er is ook een goede en overzichtelijke folder in het Nederlands over de uitleg van de rondleiding.
De folder begint met... MARÉiS centre de découverte de la pêche en mer
Kom en beleef samen de avonturen van het vissersleven !
étaples sur mer cité des pêcheurs pas de calais
Welkom aan boord !
De vissersstad Etaples telt vandaag 12000 inwoners, onder wie 450 zeevissers die uitvaren met 80 trawlers. De ambachtelijke visserij van Etaple lever ieder jaar bijna 25000 ton verse vis op. Dit is de helft van de jaarlijkse productie van Boulogne sur mer, de grootste vissershaven van Frankrijk. Een twaalf tal boten van minder dan 12 meter vaart langs de kust tussen Boulogne en Berck. Na een tocht van 12 uur en waner de weersomstandigheden het toelaten, wordt vis iedere ochtend verkocht op de kaai van Etaple. De andere boten varen de hele week op zee. Aan boord wordt de vis in ijs bewaard, om vervolgens te worden geveild in Boulogne. De vissers keren alleen tijdens de weekenda terug naar hub huis in Etaples. De vissers van Etaples varen op het Kanaal, van de Belgische grens tot de volle zee voor Cotentin.
De volgende facetten van de visserij worden ook behandeld in de ronleiding en folder. De Franse visserij. Opleiding van vissers. Scheepsbouw. Even kijken hoe het leven aan boord is georganiseerd. De maritieme coöperastie van Etaples. De Loubet-kaai in Boulogne sur mer. Het stuurhuis.
Afgewisseld met film voorstellingen. Ook kunnen in grote bassins vele gevangen vissoorten levend worden bewonderd. Een compleet stuurhuis is er geplaatst met alle gebruikelijke en benodigde navigatie en visserij apperatuur en een animatie nabootsing van een slingeren en stampend schip.
Wat mij persoonlijk op viel was de opslag van vis aan boord en de aanvoer op de afslag in kunststof kisten met deksel. Aan boord na strippen werd de vis gespoeld, in de kuststof kisten gedaan, hierna het ijs toegevoegd en met een vel kunststof afgedekt en werd de kist met deksel gesloten en voorzien van etiket met de soort vis.
Ik heb er enkele uren met veel plezier rond gekeken en ik ga zeker nog eens terug om het nogmaals te zien en te beleven. Zelfs mijn vrouw was erg enthousiast over hetgeen werd tentoongesteld en merkte op dat het Schevenings museum hier echt niet aan kon tippen.
Cor
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
C. Bal
Gast
|
|
« Antwoord #653 Gepost op: 28-05-2011, 13:54:17 » |
|
Zo te zien en horen is het over en sluiten voor het Schevenings museum, dus als je wil kijken je heb tot eind 2011.
Het Muzee Scheveningen zal de deuren moeten sluiten in 2012 als de gemeente niet het muzee gaat helpen. Dat was de boodschap van Algemeen directeur Paul de Kievit aan de commissie samenleving in een inspraaktekst op 26 mei. Volgens de Kievit zullen versnelde bezuinigingen op alle gesubsidieerde arbeidsplaatsen in 2011 en 2012 het Muzee de nek omdoen. Vooral de achteraf door het college aangepakte WIW banen zullen 58% van het personeelsbestand van het Muzee raken!
Einde in zicht! Tijdens de door de SP op de agenda gezette commissievergadering ( gesteund door de PPS en Groen links fractie en tijdens de behandeling bijgevallen door de PVV) reageerde wethouder Marjolein de Jong laconiek op de noodkreet van de algemeen directeur van het Muzee en de fracties van PPS en PVV. Volgens de Jong heeft zij vanuit haar wethouderspost geen geld en wist het Muzee al langer dat er aan gesubsideerde banen een einde zou komen. Het feit dat ook de WIW banen moeten verdwijnen nadat het Muzee een sluitende en accountant waardige begroting had ingediend had het Muzee kunnen zien aankomen aldus de wethouder. Dit ondanks het feit dat de WIW banen niet in het coalitieaccoord stond maar wel via de raad eind 2010 is goedgekeurd. Dit na goedkeuring van de begroting door het Muzee.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
|
|
|
vink
Gast
|
|
« Antwoord #658 Gepost op: 06-06-2011, 10:38:20 » |
|
Ja rinus dat is waar rv
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|