Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23-11-2024, 08:58:30
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  De WR 25 Okko Bosker
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: De WR 25 Okko Bosker  (gelezen 35816 keer)
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #15 Gepost op: 23-06-2009, 12:33:01 »

wr 25 met dank aan pvdValk


* 6-22-2009_035.JPG (46.82 KB, 640x434 - bekeken 2694 keer.)
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
sjors
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 25-06-2009, 08:58:34 »

Even voor alle duidelijkheid, toen ik mee was op de Okko Bosker had hij reeds een portaalmast tegen de brug(zo heet dat toch?)en we hebben met  de boomkorren gevist, dus wie weet wanneer de okko Bosker is verbouwt,cq aangepast?
Gelogd
sjors
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 01-07-2009, 10:56:07 »

Hier dan een foto uit mijn verzameling van de "Okko Bosker" sorry van de witte vlek, maar ik moest een foto van een foto nemen, hier in Tsjechië heb ik nog geen scanner. Volgens mij is dit vlak voor de sanering want het naambord is reeds van de brug verdwenen, vr. gr. Arie.


* DSC00133.JPG (96.65 KB, 824x618 - bekeken 2515 keer.)
« Laatste verandering: 01-07-2009, 10:57:45 door sjors » Gelogd
sjors
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 04-07-2009, 09:12:14 »

Wie kan mij meer vertellen over deze kotter, en wie heeft er misschien nog foto's, de foto vamn Shipdata heb ik al, bvd en de groeten van Arie.

... Hoi Arie....het is niet de WR-26 ...maar de WR-25.
De WR-25 heeft jaren lang gespand met de WR-37 de "Internos.
Mijn vader heeft geruime tijd als monteur op de WR-25 gevaren.
De schipper destijds was een kattikker Kees Varkevisser.

MVG Teun Visser


.... hier een foto van de WR 25 Okke Bosker met daarnaast de WR 37 de Internos waar hij vaak met spande .
Nog een naam van de bemanning " Aai Nijgh" ook een looddief.... en een zekere van Helten, ik dacht afkomstig uit Noordwijk

Groetjes Teun Visser (Iran Khazar).



... hier ook nog een kranteknipsel onleend uit eerdere berichten op deze site....

MVG Teun


Goedemorgen Ik ben hier even in mijn archief gedoken, ik heb oa twee mappen van wieringer kotters vele met foto's, maar volgens deze informatie is de WR37 de "Sagitta en de "internos"de WR 49. Is deze niet later gezonken als de beruchte "Lammie"?
Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 06-07-2009, 14:05:27 »

Goedemorgen Ik ben hier even in mijn archief gedoken, ik heb oa twee mappen van wieringer kotters vele met foto's, maar volgens deze informatie is de WR37 de "Sagitta en de "internos"de WR 49. Is deze niet later gezonken als de beruchte "Lammie"?

[/quote]....Volgens mij is de lammie de HD 160.
Hier de geschiedenis van de Lammie±
De keus voor de volgende reis valt op een kotter, de HD 160 van de schipper Dorus Pompert. De financiers van het transport kopen het schip van Pompert en beloven dat hij het terug mag kopen na het slagen van de expeditie. Op 6 januari 1974 reizen C.M. en Frits Adriaanse, alias Frits van de Wereld, per vliegtuig naar Beiroet om met een zekere Yoessoef voorbereidingen te treffen voor de aankoop van hasj en het vervoer per schip naar Nederland. Twee dagen later komen de twee mannen weer op Schiphol aan. Voor de expeditie met de HD 160 gaan C.M. en J.S. samen een aantal keer naar Den Helder om te inspecteren hoe de voorbereidingen met de HD 160 verlopen.

Arie Dekker werkt bij de marechaussee in Den Helder en krijgt een tip dat er iets aan de hand is met een viskotter in de haven. Eerder heeft Dekker al informatie ontvangen van de politie Amsterdam over een op handen zijnd transport. Dekker gaat samen met een andere rechercheur de Lammie observeren. Vlak voor dat de Lammie vertrekt zijn ze goed op de hoogte. “We wisten wie de bemanning vormden, hoeveel motorolie er aan boord was, welke zeekaarten hij had en hoeveel proviand er mee ging. En ook heel belangrijk: er waren rubberboten aan boord. Daar moesten ze wat mee gaan doen.” Dekker gaat op de dag dat de Lammie vertrekt nog even kijken of hij de boot kan zien uitvaren. “Ik dacht: daar gaat hij. En wij weten alles.”

De Lammie vaart via het Kanaal, de Golf van Biskaje, langs Gibraltar dwars de Middellandse Zee over naar Libanon. Ze varen eerst de haven van Rhodos nog binnen want daar komen Adriaanse en zijn vrouw ook naar toe. Vanuit Rhodos vaart de Lammie naar Libanon. Dekker: ”Op de grens van Libanon en Syrië heb je een olieraffinaderij en een lichtpunt. Daar moest hij op varen, en daar zou hij de hasj aan boord krijgen. Maar het lukte niet. De hasj was niet op de bestemde plaats.”

Er blijken wat problemen met de leverancier. De bemanning stuurt de boot in zwaar weer de haven van Rhodos binnen. In het tapverslag van de Amsterdamse politie staat: Adriaanse belt met J.S.. “Het ging op Rhodos en in Libanon verschrikkelijk slecht. Ze hebben vijf dagen doelloos rond gehangen. Verschrikkelijk slecht weer gehad. Met windkracht 11 binnengevaren”

De boot is beschadigd en moet worden opgelapt. Als dat gebeurd is, wacht de bemanning op wat nog komen gaat. Maar vooralsnog is niet duidelijk wanneer de hasj geleverd gaat worden.
Uiteindelijk mogen de drie opvarenden van de Lammie ‘even’ terug naar Nederland. Na ongeveer een week lijken de problemen opgelost en vertrekt het drietal weer per vliegtuig. Dekker: “Ze zijn naar Rhodos gevlogen en ze zijn aan boord van de Lammie gestapt. Ze kregen toen bericht dat ze naar de Libanon moesten gaan. Ze hebben de hasj aan boord gekregen en zijn meteen teruggevaren. Vanaf dat moment moeten ze nog ongeveer 20, 21 dagen varen, voordat ze bij de Nederlandse kust zijn.” Het opsporingsteam wordt in gereedheid gebracht en de grote vraag is: waar zal de hasj aan land worden gebrach
« Laatste verandering: 06-07-2009, 14:08:06 door T.Visser » Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 06-07-2009, 14:12:05 »

Goedemorgen Ik ben hier even in mijn archief gedoken, ik heb oa twee mappen van wieringer kotters vele met foto's, maar volgens deze informatie is de WR37 de "Sagitta en de "internos"de WR 49. Is deze niet later gezonken als de beruchte "Lammie"?

....Volgens mij is de lammie de HD 160.
 


* lammie_woelig_water1.jpg.jpg (33.05 KB, 380x567 - bekeken 2247 keer.)
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 06-07-2009, 14:13:53 »

je was me net een slag voor Teun Grin
Gelogd
sjors
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 06-07-2009, 14:31:57 »

Ja inderdaad, bij nader speuren op internet is de "Lammie" de HD 160, maar de verwarring rond de Internos is nog niet bevestigt. Volgens mijn archief is de WR 49 de Internos ook gezonken en de WR 37 de Sagitta, maar ook ik kan verkeerde info hebben, vr. gr. Arie.

ps, wat vinden jullie van de foto van de "Okko Bosker" was deze bekent?
Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 06-07-2009, 14:37:29 »

Ja inderdaad, bij nader speuren op internet is de "Lammie" de HD 160, maar de verwarring rond de Internos is nog niet bevestigt. Volgens mijn archief is de WR 49 de Internos ook gezonken en de WR 37 de Sagitta, maar ook ik kan verkeerde info hebben, vr. gr. Arie.

ps, wat vinden jullie van de foto van de "Okko Bosker" was deze bekent?

... Hoi Arie... kijk even in je PB ...... Jou laatste foto was mij niet bekend.
Wat ik wel weet is dat de WR-25 geruime tijd in de Binkhorst haven heeft gelegen... ik ben nog aan boord geweest en de WR 25 was in die toestand rijp voor de sloop. 
Ik ben benieuwd naar de huidige toestand van de Okke Bosker" ... weet jij misschien wie nu de eigenaar is van het casco??
MVG Teun
Gelogd
sjors
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 06-07-2009, 16:19:26 »

Volgens "janalder" van het Scheepvaartforum is de "Okko Bosker" in 1975 gesaneerd en gesloopt.
Gelogd
WR Viking
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 02-01-2010, 17:29:28 »

Op de foto ligt de WR 25 Okko Bosker in de haven van Den Oever waar het was opgelegd na sanering, samen met de WR 50 Flevo die bij de Okko Bosker opzij ligt. De WR 25 Okko Boster is in 1980 verkocht aan Rederij J. Vrolijk in Scheveningen en heeft als Dolfijn II in de offshore gevaren. Wat er later mee is gebeurd is mij niet bekend maar daar kunnen de Scheveningers Vrolijk misschien meer duidelijkheid over geven.

Als het mogelijk is zou ik graag een scan van de opgelegde WR 25 Okko Bosker otvangen.

Wat de WR 49 Internos betreft het volgende:
De WR 49 Internos is in huurkoop verkocht aan B. v/d Ree & Jac. Wolters uit IJmuiden die het op 04-05-1973 ingeschreven als IJM 49 LUCIA HENDRIKA. Dit was echter voor korte duur want op 19-07-1973 is het vaartuig vergaan in positie 55.51 N en 07.16 E waarbij de bemanning is opgepikt door de RI 51 REGITTA en naar het Deense Hvide Sande gebracht.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft over beide WR kotters.

U schrijft dat u nog 2 boeken met foto's van WR schepen heeft. Uit welke periode zijn die foto's en van welke schepen?

Groeten en succes,
Arjaan  Knip oog
Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!