Hallo beste mensen hier iets meer over de sch 43 via mijn zwager Arie. Volgens mij is de cirkel rond.
Volgens mijn zwager is dit engels bootje rond 1930 al dobberend gevonden bij de Doggersbank. Dit door een IJmuidense Trawler met scheveningse bemanning ??
1 ste eigenaar Grootveld 1931
2 ste eigenaar Karel Groen 1938
3 de eigenaar Maarten Letch
4 de eigenaar Theo de Groot
5 de eigenaar Ferry Rammelt
eigenaar nu Tom de Jong
Tom toen jij de sch 43 kocht van Ferry Rammelt , lag toen zijn kont er af. Mijn zwager vertelde mij dat hij in Zeeland in een sluisdeur klem heeft gezeten. Dus dat verhaal van voren naar achteren ??
Tom mijn vraag van mijn zwager of de sch 43 een aantal jaren geleden in een watersportblad te koop heeft gestaan.
gr Cor
p.s Tom de Sch 43 heeft nooit Veronica bevoorraad, dat was de Sch 26 Noordzee van Jan Groen mijn schoonvader.
Nieuw boek 'Dit was Veronica'
Veronica maakte in Scheveningen geschiedenis.
Scheveningen - Vorige week kwam het boek “Dit was Veronica†uit.
De presentatie vond plaats bij uitgeverij Thomas Rap in Amsterdam. Maar Scheveningen werd tijdens de receptie veelvuldig genoemd door het Veronica gezelschap: 'Omdat Veronica in Scheveningen geschiedenis maakte.'
Ook Willem van Kooten (Joost den Draaijer) en Herman van Veen haalden persoonlijk herinneringen aan die periode op. Zo ging ondermeer het verhaal dat de zwoele stem van Van Veen tijdens de Candlelight-uitzendingen bij maanlicht tot ver over het Zwarte Pad galmde. Dat geluid zou afkomstig zijn uit de autoradio's van verliefde stelletjes die daar geparkeerd stonden.
Auke Kok, de auteur van 'Dit was Veronica', ontrafelt in zijn 366 pagina's dikke boek de mythische geschiedenis van de zeezender (1960-1974) die niet alleen succesvol, maar ook rijk aan incidenten en persoonlijke tragedies was. Wat was er zo bedreigend aan Elvis Presley? En aan commercials, of transistorradio's?
En wat dreef het Nederlandse parlement er toe om in 1974 de anti-piratenwetten in te voeren waardoor Veronica uit de lucht kon worden gehaald? De antwoorden zijn te vinden in dit meeslepende tijdsdocument over geld, jaloezie en pioniersdrift. (
www.ditwasveroncia.nl)
Het boek leest heerlijk weg als een spannend avonturenboek, maar ook Scheveningers kennen zo hun verhalen. Velen herinneren zich vooral nog de 'stranding': Op 2 april 1973 sloeg Veronica's zendschip in een zware storm van haar ankers en liep tegen middernacht vast op het strand van Scheveningen-Duindorp.
Mink Westerduin herinnert het zich nog goed: 'We gingen allemaal kijken. Met kinderwagens en al! Het was immers een geweldige buitenkans om het zendschip van zo dichtbij te zien!'
'De Norderney heeft daar zo'n veertien dagen gelegen,' weet Cor Bal. 'Op 18 april werd het zendschip 's morgens vroeg vlot getrokken en rond 'koffietijd' was Veronica weer in de lucht.'
Radio Veronica, 's lands eerste zee-zender, deed in 1960 als eerste een aanval op de publieke omroep en werd razendsnel populair onder de jongeren van die tijd. Maar wat de Veronica-dj's schijnbaar 'live' presenteerden, werd in werkelijkheid eerst vastgelegd op geluidsbanden.
Deze banden werden daarna in een grote ijzeren kist of waterdichte tonnen naar de Scheveningse haven gebracht om op z'n vroegst drie dagen later vanaf een schip dat net buiten de territoriale wateren voor anker lag - onbereikbaar voor justitie - te worden uitgezonden. Zo ontweek Veronica de telegraaf- en telefoonwet van 1904. Die wet verbood het zonder machtiging uitzenden op Nederlands grondgebied. En daar bevond het zendschip, (eerst de 'Borkum-Riff' en al snel daarna de 'Norderney' zich formeel dus niet.
Annie Bal-Groen uit Duiondorp herinnert zich hoe zij als kind een keer met haar vader, schipper Jan Groen, mee mocht tijdens een bevoorrading. Ze was nog te jong om iedereen bij naam te kennen. 'Maar Chiel Montagne herinner ik me nog wel!'
Jan Groen durfde het als eerste schipper aan om de Veronica-bemanning en hun bagage met zijn garnalenkottertje 'De Noordzee' naar het zendschip te varen.
Zoon Arie was als bemanningslid ook aan boord en hij herinnert zich nog goed hoe de Sch. 26 met grote regelmaat werd gevolgd door zware Marine helikopters die angstaanjagend laag om het schip heen cirkelden.
Ook de PTT probeerde van alles om de uitzendingen te verstoren maar de Norderney lag buiten de territoriale wateren en bleef ongrijpbaar voor de Nederlandse overheid.
Dat was niet het geval voor Schipper Jan Groen, die na terugkeer werd gearresteerd en voor de rechter moest verschijnen.
'Dat was een angstige tijd voor onze familie,'weet Annie Bal-Groen nog wel. 'Dankzij een dure advocaat die Veronica-directeur Verwey voor mijn vader in de arm had genomen, kon gelukkig worden voorkomen dat hij zijn Nederlanderschap zou verliezen.'
Door een coasterkapitein naast Schipper Groen op het garnalenkottertje te plaatsen hoopte Verwey verdere problemen in de toekomst te kunnen voorkomen, maar twee kapiteins op zijn schip was een brug te ver voor schipper Jan Groen, die het bevoorraden van Veronica uiteindelijk voor gezien hield en zich weer op de garnalenvangst stortte. Het bevoorraden werd toen overgenomen door schipper de Ruiter. Groen had echter wel ingezien dat de tijden veranderd waren en dat je daar als Scheveninger ook nuttig gebruik van kon maken. 'Zo voer hij met de SCH. 26 menig keer met reclameboodschappen heen en weer langs de Scheveningse kust,' vertelt Annie Bal-Groen. "Afwisselend met teksten als 'Greenspot' aan stuurboord en 'Ambre Solaire' aan bakboord" Volgens de laatste berichten is de Sch. 26 is nog steeds in familiebezit; 'de Noordzee' ligt in de haven van Woubrugge.
Willem van Kooten (Joost den Draaijer) en Jan van Veen willen niets liever dan dat het Veronicaschip de Norderney een definitieve vaste plek krijgt in de Scheveningse haven.
Vanaf 2004 stellen zij zich met de Stichting Norderney (
http://www.norderney.nl) ten doel om het culturele en historische erfgoed van Radio Veronica uit de periode 1959 - 1974 te conserveren en te beheren. Ze hebben inmiddels heel veel authentiek materiaal om van de Norderney een Veronica-museumschip te maken.
Het eerste zendschip, de Borkum-Riff, is in 1964 verkocht en gesloopt in België.
De Norderney is na een priode van dobberen op zee in 1974 binnengehaald en versleept naar Antwerpen, waar het voormalige zendschip nu ligt te wachten op haar eindbestemming (Scheveningen?!)
Bron: De Scheveningsche Courant.4-4-2007[/size]