Dat stond ook allemaal in de Scheveningse Kerkbode van 1958 maar kon niet dat hele verhaal hier vermelden
Ik heb als stamvader Leendert Jacobsz Harts (Hersz) was 1 getrouwd met Neeltge Ariensdr (van der Bom) zij is overl. ca 1625. zijn 2e huw. was met Maertje Cornelisdr. de jonge Jaegher (ook als Maertgen Cornelisdr.Backer genoemd naar haar grootmoeder van moederszijde.
Er schijnt een dokument van vóór januari 1283 te zijn, dus uit de tijd van Graaf Floris V.
Hierin worden vermeld Gerart en Didderics Herts sonen, jagers die samen land en veengrond in huur hadden van de Graaf.Zij moesten daarvoor per jaar één hoet haver en twee varkens leveren.Dat gehuurde land lag in een duinvallei genoemd Harst-laghe.
Zo liggen er in het nationaal archief ook kaarten van stukken grond die door o.a. Leendert van der Harst in 1768/1769 aangekocht? zijn. die bevinden zich in het archief van de Grafelijkheidsrekenkamer.
Het probleem is dat ik in Havelte (Drenthe) woon dus niet even heen en weer naar Scheveningen/Den Haag kan rijden om de archieven in te duiken,ik moet het van internet hebben, maar daar kan ik gelukkig wel heel wat vinden,kan het alleen niet controleren met de orginele stukken c.q. aktes.