|
|
|
Jan Canuck
Gast
|
|
« Antwoord #378 Gepost op: 29-01-2012, 20:38:12 » |
|
Ik dacht vroeger altijd dat sajet een mengsel was van wol en katoen. Ik kreeg de kriebels van wol maar niet van de truien die mijn opoe voor me breiden in de jaren '40. Nu lees ik dat het toch een soort wol is zoals Vreemdeling zegt.
Sajet, ook wel als saaijet geschreven, is een garen uit korte wolvezels. Eerst wordt in de spinnerij een sterk gedraaid (getwist) garen gesponnen. Het garen moet vanwege de korte vezel sterk gedraaid zijn om voldoende sterkte te krijgen. Twee van deze garens worden daarna samengetwijnd tot sajet en dan geverfd.
|
|
|
|
|
|
|
Jan Canuck
Gast
|
|
« Antwoord #379 Gepost op: 29-01-2012, 20:40:02 » |
|
Ik kom mijn trui wel ophalen in april Jaap... In het Zeemans Huis... Binnen als het koud is.....
|
|
|
|
|
|
|
peter.rog
Gast
|
|
« Antwoord #380 Gepost op: 29-01-2012, 20:45:33 » |
|
doe mij ook zo 'n ding............. kom er speciaal voor uit Drenthe!
graag met brede armsgaten, voor meer bewegingsruimte.
|
|
|
|
|
|
|
schubbereet
Gast
|
|
« Antwoord #381 Gepost op: 29-01-2012, 20:49:09 » |
|
graag met brede armsgaten,Zoiets
|
|
|
|
|
|
Wybe-M2
Gast
|
|
« Antwoord #384 Gepost op: 30-01-2012, 02:56:59 » |
|
Jaren geleden vond ik in een boekwinkel in Ottawa en boek over visserstruien patronen van vissersplaatsen aan de Noordzee. Het was in het Nederlands geschreven. Heb het niet gekocht want ik brei niet. Jammer want er stonden fotos in van all die truien. Ik heb het boekje zowel in het NL als in het EN. Als Jan een exemplaar in het NL wil hebben, stuur me dan even een pb. Volgens mij heb ik ook scans van de NLversie. Nederlandse visserstruien (met breipatronen) Henriette van der Klift-Tellegen; Cantecleer, de Bilt; 1983 ISBN 90 213 0899 1
Knitting from The Netherlands (Traditional Dutch fishermens sweaters) Henriette van der Klift-Tellegen; Dryad Press, London; 1987 ISBN 0 8521 9709 8
Je kunt visserstruien o.a. bestellen via http://www.breiwinkel.nl/visserstruien.htm
|
|
« Laatste verandering: 30-01-2012, 04:35:58 door Wybe-M2 »
|
|
|
|
|
Jan Canuck
Gast
|
|
« Antwoord #385 Gepost op: 30-01-2012, 03:48:01 » |
|
Dat was het boekje Wybe, ik herinner de naam van de schrijfster, prachtig... Ik dacht dat er ook wat fotos in stonden van Noorse, Engelse en Ierse visserstruien.. Ik kom mid-april voor 5 weken naar Holland en zal dan contact met je opnemen via de site... Ben bezig om terug te verhuizen na 51 jaar in Canada en heb geen extra bagage nodig...
|
|
« Laatste verandering: 30-01-2012, 03:50:42 door Jan Canuck »
|
|
|
|
|
|
|
schubbereet
Gast
|
|
« Antwoord #388 Gepost op: 01-02-2012, 14:48:51 » |
|
Anneke, je had/hebt ook bollen sajet, van die kaartjes, daar heb je gelijk in. Jaren geleden zat er in de Roerstraat hoek Kotterstraat een garen en bandwinkel,die verkocht dat soort dingen, knopen en ritssluitingen, wol en die kaartjes waar jij het over hebt. Die kaartjes had mijn moeder altijd in huis, met 2 inwonenden broers van mijn moeder, die op de logger/trawler zaten en mijn vader, was er altijd wat te stoppen. Ik zie haar nog zitten, een wollensok en dan deed ze daar een schoteltje in om het te stoppen gat strak te houden, wat een tijd
|
|
|
|
|
|
|
peter.rog
Gast
|
|
« Antwoord #389 Gepost op: 01-02-2012, 17:10:10 » |
|
wat een tijd wat een tijd.... hoezo wat een tijd? ik beheers de nobele kunst van het stoppen-der-sokken nog steeds en incidenteel doe ik het ook, mèt sajet?! niet met een schoteltje, want dan rekt de sok teveel uit, maar met een jampot-deksel! heb nog maar een paar van die lekkere ouwerwesse sokken liggen, ooit gekocht bij Bal op de Westduinweg...... grijs, hartstikke grijs, maar wel lekker.
|
|
|
|
|
|
|