|
|
|
zier
Schipper
Berichten: 3619
wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere
|
|
« Antwoord #633 Gepost op: 10-11-2012, 12:57:06 » |
|
Dat die foto van voor de oorlog is daar had ik eerst men twijfels over,want dit is eigenlijk de eerste foto van een logger zonder kluiverboom van voor de oorlog,want der wordt wel der is meer geschreven wat later blijkt niet klopt. Maar deze foto is werkelijk van voor de oorlog,deze foto is het zelvde als op visserij schepen en die andere foto de eerste is de zelvde tijd gemaakt,als we op die foto achter de logger kijken naar die hoek dan is die bunker der nog niet,waar altijd van af gedoken werd,het was gelievd bij de jeugd om onder de garnalen kotters door tr duiken tot der is1 opstroope en zen rug opengehaald werd door de schroef,ik zie hem nog zo liggen op de onderste balk,want wij als duindorpers zijnde zwommen altijd in ons eigen zwembad met zwemleraar in de kom.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
|
|
|
Knorhaan
Schipper
Berichten: 1816
|
|
« Antwoord #638 Gepost op: 18-11-2012, 10:20:11 » |
|
een nieuwe vraag. waarom hadden de vl. fietsen zowel aan sb als ook aan bb een kluis soms wel 2 soms ook wel 3. ook de zeilloggers hadden het soms ,zowel houten als staalen zeilloggers.
Een gokje Zier. Als je met een vleetloggers over BB moest halen, was voor de matrozen niet zo lekker, omdat de reep dan langs hun benen liep. Met twee kluisgaten werd de reep via het BB kluisgat binnen gehaald als er over BB gehaald werd en bij SB halen ging de reep naar het SB kluisgat, zodat de matrozen geen last van de reep bij hun benen hadden. De functie van een eventueel derde kluisgat zou ik niet kunnen bedenken. K
|
|
« Laatste verandering: 18-11-2012, 12:01:16 door Knorhaan »
|
Gelogd
|
Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
|
|
|
Knorhaan
Schipper
Berichten: 1816
|
|
« Antwoord #639 Gepost op: 18-11-2012, 17:18:59 » |
|
Dat kan rinus,de 107 is verbouwd bij de jong in vlaardingen,karel zal vandaag wel met de uitkomst komen want die heeft vandaag contact met zuidgeest.
Effe geduld. Ik kreeg van de Jong een a'dams telefoonnummer op, maar dat moet een R' Dams nummer zijn. De man is even niet thuis. In antwoord 623 geeft J.H. een goed verhaal wat de oplossing wel eens zou kunnen zijn. K Zuidgeest heeft me doorverwezen naar Nico Mos. Die zou het e.e.a. opzoeken, maar tot op heden nog geen antwoord K
|
|
« Laatste verandering: 19-11-2012, 10:46:34 door Knorhaan »
|
Gelogd
|
Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
|
|
|
|
GerardKnoester
Gast
|
|
« Antwoord #641 Gepost op: 18-11-2012, 17:44:25 » |
|
Zier ik voer toen als afhouder op de Sch.39. Ik stond als afhouder aan Bakboordzij aan de winst. De Kluis was aan stuurboord,en de Reepkee aan bakboord. Dat liep allemaal as een zonnetje,(via die geleiderol)dus wat is het probleem Je ziet hier ook bij het schieten op deze foto de Reep over de Motorkap lopen.
|
Scannen.4.jpg (217.98 KB, 864x496 - bekeken 1383 keer.)
|
« Laatste verandering: 18-11-2012, 17:49:40 door GerardKnoester »
|
Gelogd
|
|
|
|
|
GerardKnoester
Gast
|
|
« Antwoord #643 Gepost op: 18-11-2012, 17:58:46 » |
|
En hier zie je die geleiderol bij de voormast.
|
|
|
|
GerardKnoester
Gast
|
|
« Antwoord #644 Gepost op: 18-11-2012, 18:02:43 » |
|
Dat ken gerard julie hadden een winch zonder trommels voor vislijnen voor de trawl,dan liep de reep nog zo goed als midden over de last. Het punt is waarom hadden de fietsen en ook zeilloggers zowel houten en stalen aan weerskant van de steven kluizen net als op de 350 .
Dat weet ik ook niet Zier.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|