Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 11:18:03
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  ik heb een vraag
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 ... 112 Omlaag Print
Auteur Topic: ik heb een vraag  (gelezen 1422147 keer)
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #195 Gepost op: 12-04-2011, 10:24:23 »

Wat de IJM 78 Corrie en IJM 42 Margreta betreft, ben ik op zoek naar foto’s en een eventueel ander bewijs dat dit werkelijk KFK’s waren.

En zo Ja, waar zijn ze dan gebouwd en onder welk nummer. Zou de firma Van Laar nog foto’s kunnen hebben?

 

Mijn onderzoek gaat in 1e instantie over KFK’s gebouwd in Nederland en België, en in een later stadium komen dan de KFK’s aan de beurt, die via het buitenland in de Nederlandse visserij zijn terecht gekomen.

deze vraag kwam bij ons binnen wie weet er wat van
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
demarico
Gast
« Antwoord #196 Gepost op: 12-04-2011, 10:49:59 »

Goeiemorgen Rinus zijn er niet wat jaar tallen bij ik bedoel niet de bouw-
jaren ,maar welke datum zij onder dat nummer in de vaart waren
 Is mooi varen daar in die fjorden,prettige dag verder
gr.Cor
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #197 Gepost op: 12-04-2011, 10:51:19 »

zo ver ik heb kunnen achter halen 1943
 red v goos en v.laar
de Antoni van Leeuwehoek ”.

Dat deze uit “kavel 6” komt betekend dat hij niet in Nederland is gebouwd en dat is ook voor mij belangrijk om te weten.

dit was er ook nog bij de vraag
« Laatste verandering: 12-04-2011, 11:14:27 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
demarico
Gast
« Antwoord #198 Gepost op: 12-04-2011, 12:20:22 »

Rinus is op Google intikken
list der kriegsfischkutter-wikipedia
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #199 Gepost op: 12-04-2011, 15:06:36 »

zal het de vraag steller mee deleln bedankt cor
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
viking
Gast
« Antwoord #200 Gepost op: 18-04-2011, 22:46:34 »

stomme vraag mischien,maar wat is een KFK ?

gr.Rob
Gelogd
viking
Gast
« Antwoord #201 Gepost op: 18-04-2011, 22:51:51 »

heb hier wel een IJM 78 ''Hollandia'' die in 1939 door de kon.marine is gevorderd en in 1940 door de duitsers. is niet uit duitse dienst teruggekeerd.

groet
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #202 Gepost op: 18-04-2011, 23:11:19 »

stomme vraag mischien,maar wat is een KFK ?

gr.Rob


kriegsfischkutter

http://de.wikipedia.org/wiki/Kriegsfischkutter

Grt. Hans
Gelogd
viking
Gast
« Antwoord #203 Gepost op: 18-04-2011, 23:33:52 »

in 1930 werden in duitsland 2 zusterschepen v/d ''Limburgia'' IJM 54,door de Scheepsexploitatie Mij ''De Riviermonden'' aangekocht.
IJM 76 ''Eemmond'',ex-Rixte,ex-Moltke,ex-Barmen. en de ;
IJM 78 ''IJsselmond'',ex-Edda,ex-Bismarck,ex-Kontreaadmiral Maas,welke in 1917 door de
Schiffbau Gesellschaft Unterweser te Wesermunde waren gebouwd met een bruto inhoud van 220 ton.
Eemmond werd Zeelandia en de IJsselmond werd herdoopt in Hollandia IJM 78,die na met een zwarte schoorsteen met witte band werden voorzien van een zwarte schoorsteen met smalle rood-wit rode band.
Dit was van korte duur,want door de oorlog kregen ze een andere bestemming.
Eind Augustus 1939 werd de Hollandia gevorderd door de kon.marine.
Er volgde een verbouwing en werd Hulpmijnenveger 4.
Zeelandia werd BV.43 en in Feb.1940 de Limburgia als Boeienschip 2.
In de Meidagen van 1940 viel het drietal in handen v/d bezetter en kwamen onder duitse bemanning in dienst v/d Kriegsmarine.
De Limburgia(IJM54) voer eerst als H801,later HH02 om daarna tot Vorpostenboot V1331 te worden verbouwd.
Als V1409 is ie op 18-04-1943 door een Engelse motortorpedoboot tot zinken gebracht.
Welk lot de Zeelandia en de Hollandia hebben ondergaan is niet bekend,in ieder geval niet uit duitse dienst teruggekeerd.
De maatschappij had in mei 1945 geen enkel schip meer over.

groet Rob
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #204 Gepost op: 24-04-2011, 11:13:56 »

Kaptein Dirk Baak vanuit Scheveningen was eigenaar op de hollandia daarvoor ik denk de hebe nobel en neerlandia
Had ook een Zoon als kaptein. Jan Baak
Mij periode op de Hollandia 1965/1968
wil graag weten of er nog mensen zijn die hem of z.n zoon hebben gevaren

Adrie van Zanten

Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #205 Gepost op: 27-04-2011, 09:31:17 »

Goede middag,
 
Kreeg zoeven een tip van Jan Kleijn,een neef van mij ,dat mijn naam werd genoemd in een artikel over de Hollandia.
Ik ben Jan Baak en mijn vader heet Dirk Baak. De naam Adri van Zanten zegt mij nu niets.Ik heb rond 1965 als
kapitein op het m/s Hollandia gevaren.Na ruim 45 jaar zijn veel namen in de vergetelheid verdwenen. Heeft Adri
op de Hollandia als kok gevaren?
 
groetjes,
 
Jan baak
 
 
« Laatste verandering: 28-04-2011, 11:24:46 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #206 Gepost op: 03-05-2011, 18:31:11 »

Bij een kortgeleden bezoek aan Scheveningen, hing bij een van mijn vrouw''s   vriendinnen een kalender aan de muur van de Christelijke Gemengde Zangvereniging “Immanuël “

Op een van de bladzijde van deze kalender was een afbeelding te zien
van de hektrawler ROS 171 Maartje Theodora, rederij P en P.
Deze hektrawler was afgebeeld met een steunzeil.

Bij het zien hiervan rezen bij mij enkele vragen.

Wordt dit steunzeil nog steeds gebruikt of was het meer een publiciteit stunt ?

Zo ja, wordt dit steunzeil dan ook gebruikt bij gunstige wind, als het schip vissende is.?

Zo ja, wordt dan eerst dit steunzeil ingenomen, als de trawl “gehaald “moet worden ?.

Zijn bij de normale navigatie omstandigheden hier omtrent nog uitwijk bepalingen van kracht tussen twee schepen met dezelfde faciliteiten .
b.v. een schip B komende van stuurboord zijde,  binnen een hoek van 120 graden. gerekend vanaf de koerslijn van schip A en met gevaar voor aanvaring..
Schip A moet uitwijken maar heeft schip B ook nog verplichtingen t.a.v van de steunzeilen ?
Hetzelfde zou ook mogelijk zijn bij een “oplopend” schip t.a.v schip A.

Of loopt het zo’n vaart niet met deze nieuwigheid ?

gr.
Cor
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #207 Gepost op: 04-05-2011, 13:12:03 »

met dat zeil is ooit een proef geweest om brandstof te besparen
 hoe dat is af gelopen weet ik niet
 heeft een stuk gestaan in Visserij Nieuws
http://www.visserijnieuws.nl/nieuws/6954-proefvaart-met-vlieger-ros-171skysails-voor-het-eerst-op-een-vissersschip.html


* f602413633.jpg (58.88 KB, 280x200 - bekeken 1555 keer.)
« Laatste verandering: 04-05-2011, 13:18:46 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #208 Gepost op: 06-05-2011, 13:58:37 »

Rinus N en Schub,
Bedankt voor uw reacties.
Veel meer nieuws over het onderwerp was er schijnbaar niet te melden en ik zal het dan maar als een experiment beschouwen.
Gr.
Cor
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #209 Gepost op: 23-05-2011, 09:55:32 »

Beste Mr Nutbeij,
Ik probeer op Nederlands te schrijven, ofwel het misschien niet altijd grammatisch correct wordt.
Ik heb een vraag van het geschidenins van het houten logger Maria VL 8 - ik voeg en historiek bij en ik zou willen weten, of de Nederlandese deel correct is. Het is wonderlijk, dat het in 1942 opgelegt woerde - de prijzen voor schepen van dit groote waren hoog in Zweden in deze jaren.
Ik zal later proberen te vertalen, of U wenst.
In 1929 worde de VL 128 Johanna Geertruida naar Noorwegen verkoopt - weet U het niuwe naam?
Wanneer worde het laatste houten logger te Nederland gebouwd?
Met vriendelijke groten,
Torsten Hagnéus, Västra Frölunda (Göteborg), Zweden

deze vraag kreeg ik uit zweden
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Pagina's: 1 ... 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 ... 112 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!