|
demarico
Gast
|
|
« Antwoord #226 Gepost op: 29-05-2011, 20:52:15 » |
|
Hallo Cor ik weet het niet maar waar zou de Sch-16,,Aafke'' het merk hebben zitten 2 foto's van de Sch-16,,Aafke'' Bj.1959 ook enkele keren verbouwd gr.Cor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
demarico
Gast
|
|
« Antwoord #229 Gepost op: 31-05-2011, 21:01:07 » |
|
Hallo Cor ja het is hetzefde schip werd meerdere malen verbuowd,nee het is geen stenenvisser ik weet niets van deze visserij heb wel eens gelezen over industrie visser,maar er zijn wellicht mensen op de site die het wel weten,en ja die borden zijn scheerborden maar wellicht horen wij meer
|
|
|
|
|
|
|
demarico
Gast
|
|
« Antwoord #230 Gepost op: 31-05-2011, 21:02:43 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
demarico
Gast
|
|
« Antwoord #231 Gepost op: 31-05-2011, 21:04:11 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
demarico
Gast
|
|
« Antwoord #232 Gepost op: 31-05-2011, 21:07:16 » |
|
kijkje op de bak stomend met mooi weertje gr.Cor
|
|
|
|
|
|
|
viking
Gast
|
|
« Antwoord #233 Gepost op: 31-05-2011, 21:35:51 » |
|
|
|
|
|
viking
Gast
|
|
« Antwoord #234 Gepost op: 31-05-2011, 22:04:48 » |
|
deze door de boomkorvissers genoemde 'pufvissers',vissen op rondvisbroed. Laten we eerlijk wezen..op alles wat zich door het water voort beweegt en enigzins zichtbaar is. Voornamelijk kabeljauw- en wijtingbroed. De netten zijn mega groot en hebben de maaswijdte van panty's of enig andere lingerie die de dames in de kast hebben liggen. Dit gevangen broed wordt in tanks gestort en vermengt met een of ander goedje,waarna het broed transformeert in een oranje-bruinachtige substantie die verschrikkelijk stinkt...ja echt abnormaal,misselijkmakend stinkt. op deze schepen weet ik niet hoe dat zit,maar op de oudere denen als ze in de haven afgemeerd lagen,draaiden ze de putdeksels in het dek los en lieten zo het ontstane gas ontsnappen. Dit in verband met ontploffingsgevaar of ook gezegd,het barsten v/h schip. Want door dit drapje ontstaat gas en met het vissen en stomen,blijft het schip drijven door dit gas. maar in haven moest het gas er gestadig uit en de deksels dansten op de gaten in het dek. het lossen gebeurt door een grote pomp op de kant en zo wordt de puf(ex-broed) uit het schip in een vrachtauto gepompt en gaat naar een nieuwe toekomst als o.a. kattevoer. de voormast met het giekje wordt gebruikt om het net steeds te verpakken en achter de mast staat een dikke arm met een grote slang eraan,om het broed eruit te pompen..de zg. vispomp dus. Wij kwamen een keer vissend op zo'n geval aan en ik ben toen beginnen te tellen zo gauw ik er zicht op had(met verrekijker. Ik ben gestopt met tellen toen wij voorbij waren en ik het niet meer goed kon onderscheiden..hij had 14 keer gepakt..grote kuilen. Hij was toen dus al bezig en was nog aan de gang toen ik stopte. Allemaal kabeljauw en wijtingbroed. Als ze vol zitten gaan ze pas stomen en op zee zie je dan wel eens een mastje en een stuk daarachter een blok(brug) gaan met daartussen enig schuim,waar dus de rest v/h schip zich bevindt. Helaas is onze spanvisserij stuk door allerlei regelgevingen en beperkingen en andere wurgpraktijken en deze abortusboten kunnen gewoon doorgaan. LANG LEVE EUROPA 1 voor je het weet,trapt ie op je teen
vr.gr. viking
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|