Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 22:33:55
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1022364 keer)
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #540 Gepost op: 05-01-2014, 12:20:24 »

mooi filmpje jacob,en daar wisten ze tog ook wat een fiets was,die schepen was gewoon loopende band werk als je dat zied,is nu ook naar de kloten.
van morgen op ned.1 nog naar een filmpje zitten kijken van spitsbergen was zo'n bloeijend eiland is nu ook helemaal naar de galemiezen,oorzaak de moderne tijd de mensen zitten nu in een flatje in moskou met heiwee naar spitsbergen.
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #541 Gepost op: 16-01-2014, 12:47:51 »

Een plaatje voor Jan de Reus


* 15-1-2014-11.08.06.jpg (40.18 KB, 749x496 - bekeken 2327 keer.)
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #542 Gepost op: 18-01-2014, 11:52:07 »

Haven van Scheveningen bij avond ter hoogte van 'de pijp'.

Jan


* Haven_Scheveningen.jpg (143.84 KB, 800x641 - bekeken 2108 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #543 Gepost op: 25-01-2014, 08:23:30 »

GY149 Northern Isles

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven.  Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief  en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell  te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte.  De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen. 

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Jan


* GY149-Northern-Isles_150kB.jpg (147.38 KB, 800x593 - bekeken 2243 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #544 Gepost op: 01-02-2014, 11:33:05 »

GY58  Everton

De GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby. 

Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.

Inhoud: 884 bruto ton
Lengte:  185 ft ( 56,3 m)
Breedte:  33 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.

Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.

In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.

Jan


* GY58-Everton_detail.jpg (148.88 KB, 800x642 - bekeken 1992 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #545 Gepost op: 08-02-2014, 11:36:02 »

H581 Othello

De  stoomtrawler Othello is in 1937 gebouwd bij Cochranes of Selby te Selby UK.

Inhoud:  516  bruto ton
Lengte: 173,2 ft (57,5 m)
Breedte: 28,6 ft (9,8 m)

De stoommachine en de ketel  waren gebouwd door Amos & Smith en de machine had een vermogen van 156 IPK. Het schip was de laatste kolengestookte stoomtrawler van Hull.

Geschiedenis:
27.2.1937: Tewaterlating bij Cochrane & Sons Ltd, Selby (Yd.No.1180) voor rekening van de Earl Steam Fishing Co Ltd, te Grimsby als Le TIGER.
30.4.1937: Geregistreerd in Grimsby (GY398).
aug 1938: Verkocht aan Hellyer’s Fishing Co Ltd, te Grimsby.
dec 1938: Verkocht aan Earl Steam Fishing Co Ltd, te Grimsby.
dec 1939: Verkocht aan the Royal Navy
jan 1940: Grimsby registratie beëindigd. Uitgerust als anti-onderzeeboot trawler
24.11.1940: Redding van de bemanning van HMS AMETHYST; deze was op een akoestische mijn gelopen in de monding van de Theems.
mrt 1942: Uitgeleend aan de US Navy.
3.7.1942: Als escorte van het konvooi BX-27, 31 overlevenden gered van  de Amerikaanse vrachtschip  ALEXANDER MACOMB  welke was getorpedeerd door de onderzeeër U215.  Later die dag werd door het schip de U215 met dieptebommen to zinken gebracht.
okt 1942: Teruggegeven aan de Royal Navy.
feb 1943: Uitvalbasis in Zuid Afrika voor het uitvoeren van escorte diensten.
jul 1946: Verkocht aan The Hull Ice Co Ltd (64/64), te Hull.
jul 1946: Herclassificatie en  registratie in Grimsby (GY312).
16.11.1946: Verkocht aan Loyal Steam Fishing Co Ltd, te Grimsby.
jul 1947: Geregistreerd in Grimsby als REGAL (GY312).
16.9.1948: Verkocht aan Devon Fishing Co Ltd, te Hull
sep 1948: Grimsby registatie beëindigd.
4.10.1948: Geregistreerd in Hull als OTHELLO (H581).
7.11.1952: Verkocht aan Hellyer Bros. Ltd, te Hull
28.6.1962: Vertrokken uit Hull voor een reis naar IJsland
17.6.1962: Terugkeer in  Hull, laatste vangst 1.559 kisten vis, besomming £5.035,- Opgelegd.
1963: Verkocht aan Wyre Trawlers Ltd, te Fleetwood.
1963: Hull registratie beëindigd.
1963: Toegevoegd aan Fleetwood PLN (FD389).
1963: Opgelegd en verkocht voor de sloop aan Van Heyghen Freres S.A., te Gent en aldaar gesloopt

Jan


* H581-Othello_150kB.jpg (147.01 KB, 800x792 - bekeken 1868 keer.)
« Laatste verandering: 16-02-2014, 11:46:56 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #546 Gepost op: 08-02-2014, 12:16:27 »

H-581


* H_581-Othello-.jpg (48.75 KB, 796x534 - bekeken 2095 keer.)
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #547 Gepost op: 16-02-2014, 11:27:09 »

H381 Arctic Adventurer

Deze stoomtrawler is als H381 St. Loman  onder bouwnr 618 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co Ltd. uit Hull.

Het schip is op 15 oktober 1936 te water gelaten en kwam op 7 december  van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 564 bruto ton
Lengte: 172,2 ft (52,5 m)
Breedte: 29,1 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een  stoommachine van het  fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 157 npk waarmee een max. snelheid van 12,3 knopen kon worden behaald.

Het schip werd op 9 september 1939 gevorderd door de Royal Navy als anti onderzeeboot trawler met als registratienr. FY276.
Op 25 februari 1942 is het schip uitgeleend aan de US Navy voor anti onderzeeboot werk op de Noord Atlantische Oceaan. In oktober 1945 weer teruggeven aan de Royal Navy waarna het schip op 2 juli 1946 weer beschikbaar kwam voor de visserij.
Op 4 december 1951 is St. Loman verkocht aan Boyd Line Ltd. uit Hull en kreeg toen de naam Arctic Adventurer. In 1953 is het schip omgebouwd voor oliestook.
Op 8 december 1964 kwamen bij een boiler explosie 3 machinisten om het leven toen het schip op weg was naar de visgronden bij Noorwegen. Reparatie bleek niet meer economisch verantwoord waarna het schip voor de sloop is verkocht aan Van Heyghen Freres uit België.

Het schip is op 25 januari 1965 in Gent gearriveerd voor de sloop.

Jan


* H381-Arctic-Adventurer_150k.jpg (148.15 KB, 800x796 - bekeken 1898 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #548 Gepost op: 16-02-2014, 14:16:20 »

Hallo Jan
Prachtig geschildert.
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #549 Gepost op: 16-02-2014, 14:18:13 »

H-381 als FY-276


* H_381-St-Loman_FY_276bev_1936-157nhp-brt564-1951_Arctic_.jpg (47.68 KB, 600x374 - bekeken 1943 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #550 Gepost op: 18-02-2014, 07:29:10 »

hier de sch242 huibertje van Jan d Heijer


* 242.jpg (106.07 KB, 800x480 - bekeken 1751 keer.)
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #551 Gepost op: 22-02-2014, 11:23:36 »

GY625 Recono

Deze stoomtrawler  is in 1915 gebouwd voor rekening van George F Sleight uit Grimsby bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly onder bouwnr. 331. 

Inhoud:  248  bruto ton
Lengte: 120,3 ft (36,6 m)
Breedte: 22 ft (6,7 m )

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 80 NPK waarmee een snelheid van 10,5 knopen kon worden behaald.

De Recono is in december 1915 gevorderd door de Royal Navy om te worden ingezet als mijnenveger. In 1920 is het schip weer vrijgegeven voor het uitoefenen van de visserij. In 1933 is de Recono verkocht aan Sleight and Humphrey te Grimsby.  In november 1939 is het schip wederom door de Royal Navy gevorderd om ingezet te worden als mijnenveger.  In juli 1945 is de Recono weer vrijgegeven.  In mei 1949 is het schip verkocht aan George F Sleight uit Grimsby waarna het in oktober 1956 weer is verkocht aan Derwent Trawlers uit Grimsby.

Uiteindelijk is het schip in 1962 voor de sloop verkocht aan Van Heyghen Freres te Gent en aldaar gesloopt.

Jan


* GY625-Recono_150kB.jpg (143.78 KB, 800x651 - bekeken 1754 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #552 Gepost op: 22-02-2014, 11:36:05 »

Is er iemand die de berekening kent van npk.   Ipk    En als er nog meer zijn,apk die weet ik tenminste dat denk ik.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #553 Gepost op: 22-02-2014, 13:00:32 »

Arie kan je antwoord 548 in de groots mogelijke waarde naar me mailen.
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #554 Gepost op: 09-03-2014, 17:21:20 »

VL14 Margaretha

Door Zeevisserij Maatschappij en Haringhandel v/h A. Verboon  werd in 1963 de motortrawler VL14 Margaretha in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepsbouw De Industrie van D.&J. Boot uit Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1306. Het schip werd op 27 april 1963 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart

inhoud: 279 bruto ton
lengte over alles:  40,50 m
breedte: 7,23 m
holte: 3,73

De hoofdmotor  was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.


In 1970 werd de Margaretha overgenomen door W. ’t Mannetje te Goedereede en kreeg het de naam Zuiderkruis GO12. De 750 pk motor werd vervangen door een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1400 pk. In 1980 is het schip verkocht aan Leslie Jon Cunningto en Frank James Gibbs uit Brixham te Engeland. In 1982 werd de naam gewijzigd in Cato. In januari ontstond er schade aan boord vanwege een brand en is het schip gesloopt.

Jan


* VL14-Margaretha_150kB.jpg (147.3 KB, 800x606 - bekeken 2287 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!