Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 22:15:04
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 36 37 38 39 [40] 41 42 43 44 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1022353 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #585 Gepost op: 09-08-2014, 17:34:44 »

SCH54 Franziska & SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawlers SCH54 Franziska en SCH302 Willem van der Zwan werden in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V.  te Scheveningen gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. De SCH302 werd in 1973 afgeleverd en de SCH54 in 1974.

De afmetingen van de schepen waren: lengte 54,45/50,79 meter, breedte 10,02  meter en holte 5,74 meter.  De inhoud bedroeg 477 BRT. De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werden beide schepen verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de schepen werd daarmee vergroot tot 557 BRT (SCH54)  resp. 565 BRT (SCH302).

In 1987 zijn beide schepen verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg de naam AZANGAR met dezelfde thuishaven.

Jan


* SCH54-Franziska--SCH302-Wi.jpg (147.08 KB, 800x638 - bekeken 2040 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #586 Gepost op: 09-08-2014, 20:33:15 »

Ze zijn weer mooi Jan, Die trawlers zijn alweer van een tijdje geleden maar nog mooi om te zien. Toen lagen er meer trawlers in de haven. Het is nu maar een schale bedoeling aan de haven.
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #587 Gepost op: 10-08-2014, 14:23:37 »

VL 1 URSINUS

De VL 1 Ursinus is in 1965 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 188 in opdracht van de Zeevisserij Maatschappij Holland te Vlaardingen.

De Ursinus was het vierde schip uit een serie van 5 schepen welke in Scheveningen zijn gebouwd.  De andere schepen uit de serie waren:

1963   VL 73 Elly   Bouwnr. 174   Visserij Mij. Kwakkelstein
1964   VL 34 Anita   Bouwnr. 181   Visserij Mij. Vlaardingen
1964   VL 105 Elisabeth   Bouwnr. 187   Visserij Mij. Kwakkelstein
1965   VL 90 Caroline   Bouwnr. 191   Visserij Mij. Vlaardingen

Afmetingen van het schip zijn: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. Bruto inhoud: 324 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

Het schip heeft tot 1979 gevaren en is in 1980 verkocht naar Zuid-Afrika als Southern Striker voor Oceanpac (Pty) Ltd te Kaapstad.  Het schip is 13 februari  1980 vertrokken uit IJmuiden.

Jan


* VL1-Ursinus2_800x600.jpg (148.53 KB, 800x655 - bekeken 2097 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #588 Gepost op: 11-08-2014, 12:14:58 »

Leuk deze schilderij een tijdje terug wekte de foto vragen op over de zijlen die over de winsches waren gespannenen !
« Laatste verandering: 11-08-2014, 12:19:05 door witkwast » Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #589 Gepost op: 11-08-2014, 13:49:01 »

 die zeiltjes zijn voor de vislijnen te beschermen want de schepen lagen te koop
Gr
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #590 Gepost op: 17-08-2014, 09:34:26 »

H277 Ross Sirius

De motortrawler H277  is in 1963 onder bouwnr 1484  gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby UK  voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull. Het schip had toen de naam Stella Sirius.

Het schip is 12 maart 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip is de H279 Stella Altair welke eveneens in 1963 is gebouwd bij dezelfde werf.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Sirius.
In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

Jan


* H277-Ross-Sirius_150kB.jpg (144.55 KB, 800x637 - bekeken 1974 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #591 Gepost op: 23-08-2014, 11:35:07 »

VL 34 Anita

Het motortrawler VL34 Anita  is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr.  181 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

De te waterlating vond plaats op 31 januari 1964. In de vaart 1 juni 1964.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m.  324 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij.
1979: afgevoerd. 
1987: verkocht  naar het buitenland en 30 maart 1987 vertrokken uit IJmuiden.

Jan


* VL34-Anita3_150kB.jpg (147.08 KB, 800x652 - bekeken 1873 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #592 Gepost op: 30-08-2014, 10:56:02 »

IJM99 Egmont

De motortrawler IJM99 Egmont is in 1960 gebouwd bij de Scheepswerf De Dageraad te Woubrugge (bouwnr 498)  in opdracht van de N.V. Visserij Maatschappij Batavia.
De tewaterlating vond plaats op 16 juli 1960 en het schip kwam in de vaart op 9 november van datzelfde jaar. De Egmont was de eerste vriestrawler van Nederland.

bruto inhoud:      457 ton
afmetingen:        lengte 51,90/49,44 m breedte 8,72 m holte 3,47 m
motor:                8 cil. Dieselmotor fabrikaat Deutz 1200 pk

Tot 1966 heeft de Egmont gevaren voor de Visserij Maatschappij Batavia daarna kwam de Egmont in exploitatie van de rederij Visserijonderneming v/h J.C. Pronk.

In 1969 is het schip verkocht naar Zuid-Afrika. De nieuwe eigenaar werd Riverport Seafood Ltd te Walvisbaai. Naam bleef ongewijzigd.

Jan


* IJM99-Egmont_150kB.jpg (145.91 KB, 800x656 - bekeken 1801 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #593 Gepost op: 30-08-2014, 11:17:07 »

In Memoriam Jan den Heijer

Ik ontving gisteren het droeve bericht dat Jan den Heijer afgelopen woensdag is overleden

Jan den Heijer was een begenadigd schilder die vele prachtige schilderijen heeft gemaakt waarvan een aantal ook op dit forum zijn geplaatst.

Jan den Heijer is 81 jaar oud geworden.

Hij rust in vrede.

Jan de Reus
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #594 Gepost op: 05-09-2014, 20:45:07 »

Haven van Hull tijdens een mistige morgen.

Jan


* Haven-van-Hull_150kB.jpg (145.35 KB, 800x588 - bekeken 1800 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #595 Gepost op: 13-09-2014, 12:43:23 »

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland).  Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen.  In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom  ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan


* H320-Arctic-Corsair3_150kB.jpg (141.36 KB, 800x641 - bekeken 1763 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #596 Gepost op: 19-09-2014, 20:00:24 »

H233  St. Celestin

De stoomtrawler H233 Saint Celestin is onder bouwnr 864  gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 12 mei  1952 te water gelaten en kwam in augustus  datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 790 bruto ton
Lengte: 188,5 ft (57,4 m)
Breedte: 32.2 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1200 ipk. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Op 27 mei 1956 is de H233 St. Celestin in de buurt van Bear Island in aanvaring gekomen met de trawler H452 Arctic Viking waarna het schip is gezonken. Alle opvarenden zijn daarbij gered.

Jan


* H233-St-Celestin_150kb.jpg (143.86 KB, 800x668 - bekeken 1597 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #597 Gepost op: 26-09-2014, 20:40:46 »

H123 Alamein

De stoomtrawler H123 Alamein is onder bouwnr 820  gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hull Merchants Amalgamated Trawler Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 februari 1950 te water gelaten en kwam in mei  datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 590 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,4 m)
Breedte: 30.7 ft (9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Op 22 augustus 1955 is de Alamein verkocht aan Charleston – Smith Trawler Ltd uit Hull en hernoemd in Stella Antares.  Na overgang naar de Ross groep kreeg het schip vervolgens in november 1965 de naam Ross Antares.
1 oktober 1967 werd het schip vervolgens verkocht aan de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull waarna het uiteindelijk in 1968 werd verkocht voor de sloop.

Jan


* H123-Alamein_150kb.jpg (145.03 KB, 800x647 - bekeken 1499 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #598 Gepost op: 02-10-2014, 21:24:24 »

Windsor Castle

Deze keer geen trawler maar een schilderij van de Engelse klipper Windsor Castle. Geschilderd naar een schilderij van de beroemde Engelse zeeschilder Montaque Dawson. De Windsor Castle is in 1827 gebouwd in Sunderland voor de Blackwall Line. De eerste 10 jaar van haar bestaan heeft het schip reizen gemaakt tussen Engeland en India. In de periode daarna heeft ze ook reizen gemaakt naar China. In 1870 deed de Windsor Castle mee aan de Melbourne-London race maar werd geen eerste.

In 1882 is het schip verkocht naar Bridport en is 2 jaar later vergaan op zee.

Jan


* Windsor-Castle_150kB.jpg (148.34 KB, 800x577 - bekeken 2624 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #599 Gepost op: 10-10-2014, 19:27:43 »

H154 Lord Tedder

De  stoomtrawler Lord Tedder is onder bouwnr 1361  in 1950 gebouwd bij Cochranes of Selby te Selby UK voor rekening van Lord Line Ltd uit Hull.

Inhoud:  722  bruto ton
Lengte: 181,3 ft ( m)
Breedte: 31 ft ( m)

De stoommachine met oliegestookte ketel had een vermogen van 890 PK.

Geschiedenis:
14.9.1950: Tewaterlating bij Cochrane & Sons Ltd, Selby
1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd uit Hull
22.5.1976 gesloopt

Jan


* H154-Lord-Tedder_150kB.jpg (145.13 KB, 632x800 - bekeken 2538 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 36 37 38 39 [40] 41 42 43 44 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!