Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 20:00:43
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 38 39 40 41 [42] 43 44 45 46 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1022299 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #615 Gepost op: 30-01-2015, 17:13:50 »

VL 110 Michiel Jan

De VL 110 Michiel Jan is in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen voor N.V. W. Kwakkelstein te Vlaardingen.
De tewaterlating vond plaats op 7 november 1957 en het schip werd overgedragen op 15 maart 1958.  Het schip kwam in de vaart op 17 maart 1958.

Afmetingen: 40,60/36,30 x 7,24 x 3,62 m. Bruto inhoud: 259 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 650 pk. Deze werd in 1973 vervangen door een nieuwe van hetzelfde fabrikaat met een vermogen van 1200 pk.

Zusterschepen zijn de in 1956 gebouwde Francina KW 153 voor de Visserij Mij. Insulinde te Katwijk aan Zee en de Ada VL 7 voor de Zeevisserij Mij. Holland te Vlaardingen.

VL 121 Willem & VL131 Petronella


Het motortrawler VL121 Willem en de VL131 Petronella zijn gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr.  1434 resp. 1435 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

De te waterlating van de VL121 Willem vond plaats op 28 november 1956. Het schip kwam in de vaart op 3 april 1957. De Petronella werd op 9 maart 1957 te water gelaten en kwam in de vaart op 22 juni van datzelfde jaar.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

De Willem en de Petronella zijn in 1975: afgevoerd ivm sanering. In 1979 is de Petronella verkocht voor de sloop en op 30 november 1979 uit de haven van Ijmuiden vertrokken. Januari 1980 vertrok ook de Willem richting sloper.

IJM5 Nelly Jetske


Dit schip is als B2820 in 1960 gebouwd in Gdansk (Polen) voor rekening van de Societe Nord Pecheries & Cie te Boulogne sur Mer. In 1966 is het schip overgegaan naar de rederij Armement Lecanu Le Porc & Cie te Fecamp als Wagram F.1216.
In 1974 is het schip aangekocht door rederij Naboe BV te IJmuiden en omgedoopt in IJM5 Nelly Jetske. Het schip arriveerde op 5 juni 1974 te IJmuiden en kwam 24 juni in de vaart.

Inhoud: 399 bruto ton register
Afmetingen: 47,45 / 44,80 x 8,32 x 3,97 m
Hoofdmotor: 7 cil. MAN diesel van 1380 pk
In 1976 is de Nelly Jetkse verkocht aan  Zuid Afrika  en ging als Pam Arlerne D. varen voor de rederij Viking Fishing Co (Pty) te Kaapstad.

Jan


* VL110-Michiel-Jan2_150kB.jpg (149.74 KB, 800x595 - bekeken 2181 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #616 Gepost op: 09-02-2015, 14:50:20 »

VL14 Margaretha

Door Zeevisserij Maatschappij en Haringhandel v/h A. Verboon  werd in 1963 de motortrawler VL14 Margaretha in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepsbouw De Industrie van D.&J. Boot uit Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1306. Het schip werd op 27 april 1963 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart

inhoud: 279 bruto ton
lengte over alles:  40,50 m
breedte: 7,23 m
holte: 3,73

De hoofdmotor  was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1970 werd de Margaretha overgenomen door W. ’t Mannetje te Goedereede en kreeg het de naam Zuiderkruis GO12. De 750 pk motor werd vervangen door een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1400 pk. In 1980 is het schip verkocht aan Leslie Jon Cunningto en Frank James Gibbs uit Brixham te Engeland. In 1982 werd de naam gewijzigd in Cato. In januari ontstond er schade aan boord vanwege een brand en is het schip gesloopt.

Jan


* VL14-Margaretha2_150kB.jpg (146.45 KB, 800x583 - bekeken 2076 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #617 Gepost op: 14-02-2015, 11:56:05 »

Hektrawler op zee

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een grote serie hektrawlers.  Tot die serie behoorde de volgende schepen:

SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De hier afgebeelde hektrawler is waarschijnlijk een van de schepen van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. 

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m
Motor: 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

Jan


* Hektrawler-op-zee.jpg (142.34 KB, 800x637 - bekeken 2000 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #618 Gepost op: 15-02-2015, 11:27:31 »

Ik vond die een mooie tekening wie zou die gemaakt hebben


* Pen_tekening.jpg (234.33 KB, 1210x684 - bekeken 2120 keer.)
Gelogd
kleindochter
Gast
« Antwoord #619 Gepost op: 16-02-2015, 20:26:30 »

Als het een originele Johan Hendrik v. Mastenbroek is is ie veel geld waard!
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2792


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #620 Gepost op: 17-02-2015, 12:21:25 »

staat er onder toch arie
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #621 Gepost op: 17-02-2015, 12:38:29 »

Ja, maar als het een kopie is, dan is hij maar € 2.50 waard

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #622 Gepost op: 17-02-2015, 16:43:32 »

Nou daar gaat me luxe camper, boot met eigen haven in Monte Carlo, weer niks. Op naar de volgende prent Aai.
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #623 Gepost op: 18-02-2015, 12:02:21 »

Het is wel een pracht oftie non 2.50 euro of een miljoen waard is as je hem weggooit gooi het dan mijn richting heen Aai  Grin
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #624 Gepost op: 19-02-2015, 21:08:30 »

IJM 24 Vios

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.

Jan


* IJM24-Vios_2_150kB.jpg (142.93 KB, 800x630 - bekeken 1842 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #625 Gepost op: 28-02-2015, 12:59:50 »

SCH135 Cornelia Maria

De motorlogger SCH135 Cornelia Maria werd in 1952 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn  in opdracht van Cornelis. Vrolijk’s Visserij Mij te IJmuiden. 
De tewaterplaatsing vond plaats op 15 mei 1952 en de overdracht was op 21 juni van datzelfde jaar.

inhoud: 217,83 bruto ton
lengte:  40,07 m,
breedte: 7,04 m
holte: 3,23 m.

De hoofdmotor  was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 360 pk.
In 1958 is deze motor vervangen door 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

Op 5 januari 1959 is het schip in de Ierse Zee gezonken na een aanvaring met de Duitse stoomtrawler BX516 Gustav Borgner.  De bemanning is na de aanvaring door de Gustus Borgner aan boord genomen en naar Waterford Harbour gebracht. 

Als vervanger van de verloren gegane Cornelia Maria kwam in 1960 een nieuwe SCH135 Cornelia Maria in de vaart. Deze motortrawler  met een inhoud van 326 bruto ton en een dieselmotor met een vermogen van 1000 pk is in 1970 verkocht naar Zuid Afrika en herdoopt in Zeeland CT. 535.

Jan


* SCH135-Cornelia-Maria_150kB.jpg (147.89 KB, 800x795 - bekeken 1789 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #626 Gepost op: 07-03-2015, 11:38:09 »

VL84 Jan Senior

Het motortrawler VL84 Jan Senior  is in 1957 gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr.  1437 voor de Zeevisscherij Mij. en Haringhandel v/h A. Verboon te Vlaardingen. 

De te waterlating van de VL84 Jan Senior vond plaats op 7 september 1957. Het schip kwam in de vaart op 6 januari 1958.

Inhoud: 275 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 660 pk

1969: BELIA SCH252 Verhuurd aan Rederij P. Taal
1970: NELLIE SCH62 Firma C.K. Pronk
1974: nieuwe motor geplaatst Deutz 1320 pk
1977: overgegaan naar Rederij Den Dulk-van Leeuwen
1983: over gegaan naar Firma Kemphaan uit Den Helder en omgedoopt in KEMPHAAM HD62
1987: verkocht naar het buitenland

Jan


* VL84-Jan-Senior_150kB.jpg (146.44 KB, 800x600 - bekeken 1590 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #627 Gepost op: 14-03-2015, 09:41:09 »

H164 St Benedict & H442 St Jerome

Op het schilderij 2 hektrawlers van de rederij Thomas Hamlings uit Hull.

H164 St Benedict
De hektrawler H164 St Benedict  is in 1972/1973 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow.  De kosten van de bouw bedroegen in totaal 1,5 miljoen £.  Het schip is op 30 augustus 1972 te water gelaten.

Inhoud 1454 bruto ton
Lengte: 245 ft ( 74,7 m)
Breedte: 41,5 ft (12,6 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat British Polar Ltd met een vermogen van 2860 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 34.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie:  9x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 14.000 lb iedere 3 uur (54 ton/dag).

In 1983 is de rederij Thomas Hamlings opgeheven en werd de St Benedict opgelegd in Hull. In 1984 is het schip verkocht aan Panama voor een bedrag van 500.000 £. Het schip werd onder Marokkaanse vlag gebracht en kreeg de naam Al Mustafa maar omdat de nieuwe eigenaar geen visserijlicentie verkreeg heeft het schip tot 1986 werkeloos in Hull gelegen. In 1986 werd het schip uiteindelijk verkocht aan Sea Lords Products of Nelson uit Nieuw Zeeland voor de visserij aldaar.

H442 St Jerome
De hektrawler H442 St Jerome  is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jerome was het tweede schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jason (1967) en de St. Jasper(1968).  De St Jerome is op 7 november 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie:  8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot 1983 en is toen opgelegd. In oktober 1986 is het schip verkocht aan Seaboard Offshore en geregistreerd in Inverness. Het schip werd toen ingezet als standy safety vaartuig voor de off shore industrie.

Jan


* H164-St-Benedict_150kB.jpg (146.85 KB, 800x599 - bekeken 1500 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #628 Gepost op: 28-03-2015, 13:01:47 »

SCH19 Wouter

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 4876 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen als SCH370 Clyvia voor C. v.d. Toorn Jr.

Inhoud: 172,67 brt  netto 87,80 ton
Afmetingen: 32,78 x 6,75 x 3,08 m
Motor: 240 pk Deutz bouwjaar 1935

1916 SCH370 Clyvia eig. C. v.d. Toorn Jr
1935 SCH19 Wouter eig. W. v.d. Toorn
1938 SCH19 Wouter eig.  J.J. v.d. Toorn
1952 SCH19 Wouter Eig. Verre Visserij Mij.
1969  verkocht voor de sloop

SCH40 Castor

Deze motorlogger is als Anthonia Hubrechta  in 1919 gebouwd bij Figge te Vlaardingen voor rekening van de ZeeVisserij Mij te Scheveningen.

Inhoud: 119,96 brt na verlenging in 1947 153,66 brt
Afmetingen: 33,39 x 6,68 x 2,78 m
Motor :  210 pk 6 cyl. Benz. motor

1919 SCH 40 Anthonia Hubrechta Eig. ZeeVisserij Mij Scheveningen
1928 SCH 40 Castor Eig Avd Toorn
1941 SCH 40 Castor gevorderd, M 3838 / M 4507
1945 vrijgegeven te IJmuiden
1962 SCH 40 Castor Eig. Verre Visserij MIJ
1970 SCH 40 Castor Eig. J Groen word gebruikt voor Sportvissen

Jan


* SCH19-Wouter--SCH40-Castor2.jpg (149.83 KB, 800x664 - bekeken 2243 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
rumboon
Gast
« Antwoord #629 Gepost op: 30-03-2015, 18:01:37 »

ja heel goed Jan en ze blijven maar komen
Ik schilder zelf ook wel vissersschepen maar meest koopvaardij
Hier de 123 en op de achtergrond de B 2910 Saint Jean

groeten Wim den Dulk


* SCH_123-315_2.JPG (396.17 KB, 1842x1096 - bekeken 2492 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 ... 38 39 40 41 [42] 43 44 45 46 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!