Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-11-2024, 09:28:05
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 42 43 44 45 [46] 47 48 49 50 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1024684 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #675 Gepost op: 21-11-2015, 19:28:26 »

KW8 Deining

Deze motortrawler werd in 1936 gebouwd te Bath (USA) bij Bath Iron Works en heette oorspronkelijk Swell.

Bruto inhoud 324 register ton, lengte overall 43,97 m; lengte tussen de loodlijnen 39,75 m; breedte 7,66 m; holte 3,73 m.

Het schip was uitgerust met een 6 cilinder McIntos & Seymour motor van 750 pk.

Na de oorlog ging het schip over naar de Gemeinwirtschaftliche Hochseefischerei te Bremerhaven en voer als Swell BX 569 onder Duitse vlag.  In 1954 werd het schip voor Nederlandse rekening aangekocht en arriveerde in november 1954 in IJmuiden. 

De rederij Meerburg’s Noordzeevisserij en Haring export te Katwijk aan Zee kocht de trawler in december 1954. Op 26 mei 1955 vertrok het schip ter visserij onder de naam Deining KW8.

Jan


* KW8-Deining3_150kB.jpg (148.43 KB, 800x1018 - bekeken 2295 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #676 Gepost op: 25-11-2015, 21:55:58 »

BX680 Düsseldorf

De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.

Jan


* BX680-Dusseldorf_150kB.jpg (145.5 KB, 800x651 - bekeken 2157 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #677 Gepost op: 01-12-2015, 21:14:39 »

H322 Ross Leonis

De motortrawler H322 Ross  Leonis is als Stella Leonis onder bouwnr 944 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 29 maart 1960 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 775 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1963 en 1964 werd de Stella Leonis winnaar van de Silver Cod  trofee voor de grootste hoeveelheid aangevoerde vis.  Op 26 november 1965 werd de naam gewijzigd in Ross Leonis en
op  1 oktober 1967 is het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
Op 13 december 1976 is voor de kust van Noorwegen brand uitgebroken aan boord; het schip moest toen naar Harstadt voor reparatie en is daarna weer in de vaart genomen.

Jan

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.


* H322-Ross-Leonis2_150kB.jpg (146.57 KB, 800x642 - bekeken 2163 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #678 Gepost op: 08-12-2015, 19:54:06 »

SCH 242 Huibertje

De Huibertje werd in 1958 gebouwd te Leiden bij de Scheepsbouw- en Reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot onder bouwnr. 1439 voor rekening van Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Deze rederij liet in datzelfde jaar bij dezelfde werf ook het zusterschip Frank Vrolijk bouwen.  De Huibertje werd op 9 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,34/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Motor: 6 cil. Deutz van 750 pk

In 1970 is de Huibertje overgegaan naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. en in datzelfde jaar verkocht naar Goedereede waar het als Ora et Labora GO5 in de vaart kwam voor H. Tanis te Goedereede. In 1973 is de motor vervangen door een Deutz van 1500 pk.

1980 herdoopt in Deo Volente GO51.
1981 Deo Volente GO51 eigenaar C. Nobel uit Nieuw Beyerland
1981 Ora et labora IJM51 C. Nobel
1982 Deo Juvante UK367 Zeevisserijbedrijf Deo Juvante te Urk
1983 Atlantic UK375 Atlantic Ocean Corp. BV te Urk
1984 motor vervangen door Stork dieselmotor 2000 pk

Jan


* SCH242-Huibertje2_150kB.jpg (142.96 KB, 800x644 - bekeken 2097 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #679 Gepost op: 15-12-2015, 23:16:07 »

GY91 Lord Beatty

De Lord Beatty is in 1956 onder bouwnr 281 bij de Duitse werf Rickmers uit Bremerhaven  gebouwd voor de rederij Lord Line Hull Ltd Ltd uit Hull. Het schip had het visserijnummer H112..

Het schip is op 15 december 1955 te water gelaten en kwam in 1956 in de vaart.

Inhoud:  697 bruto ton
Lengte: 189 ft (57,6 m)
Breedte: 31,8 ft (9,7 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1400 pk.
Schipper Walt Lewis heeft met de  Lord Beatty in 1957 en in 1958 de Silver Cod trofee gewonnen.
In 1963 is de Lord Beatty aan Northern Trawlers Ltd uit Grimsby verkocht. De naam bleef ongewijzigd maar het visnummer werd GY91.

In 1976 is het schip gesloopt.

Jan


* GY91-Lord-Beatty_150kB.jpg (148.35 KB, 800x601 - bekeken 1853 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #680 Gepost op: 21-12-2015, 19:44:54 »

GY142 Northern Sea

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven.  Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief  en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell  te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte.  De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen. 

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Prettige feestdagen.

Jan



* GY142-Northern-Sea2_150kB.jpg (147.25 KB, 800x593 - bekeken 1864 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #681 Gepost op: 28-12-2015, 10:15:10 »

H425 Arctic Trapper

Deze stoomtrawler is in 1937 gebouwd bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK)  voor de rederij West Dock Steam Fishing Co Ltd uit Hull als H425 Reighton Wyke. De tewaterlating vond plaats op 30 november 1936 en het schip kwam in 1937 in de vaart.

Inhoud: 465  bruto ton
Lengte: 161,8 ft (49,3 m)
Breedte: 27,1 ft ( 8,2 m)

Het schip beschikte over een stoommachine fabrikaat C D Holmes met een kolengestookte ketel en een vermogen van 120 pk en was een van de laatste stoomtrawlers van Hull.

Van 1939 tot 1945 in dienst van de Engelse marine als anti onderzeeboot trawler HMT Reighton Wyke (FY134)
In 1959 is de trawler overgegaan naar Boyd Line Ltd Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Arctic Trapper H425.

In 1962 is het schip gesloopt te Brugge (BE).

Jan



* H425-Arctic-Trapper_150kB.jpg (145.7 KB, 800x601 - bekeken 1791 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #682 Gepost op: 31-12-2015, 11:33:56 »

St Andrews dock Hull

Afgebeeld een deel van het St. Andrews dock te Hull in het jaar 1959. Op de achtergrond het kantoor van de Lord Line. Op de voorgrond een trawler van de Lord Line. Daarachter trawlers van de Boyd Line, Victoria Fishing Company en Hudson Brothers. Hull was samen met Grimsby enige tijd de grootste vissershaven van de wereld. Nadat de UK haar visgronden bij IJsland verloren zag gaan is in snel tempo de eens zo grote Britse vissersvloot te loor gegaan en blijven de havens van Hull en Grimsby leeg.

Jan


* St-Andrews-dock-Hull_150kB.jpg (147.22 KB, 800x607 - bekeken 1748 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #683 Gepost op: 06-01-2016, 20:58:53 »

KW144 Cornelis den Dulk

Deze motortrawler is in 1960 gebouwd in Alphen aan de Rijn bij scheepsbouwwerf ‘De Industrie’ onder bouwnr 1282 voor rekening van rederij Gebr. Den Dulk’s Handelsmaatschappij v/h C. den Dulk uit Katwijk aan Zee. Het schip werd 25 juni 1960 te water gelaten en kwam op 26 september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 327 bruto ton
Lengte: 44,85 m
Breedte: 7,34 m
Holte: 3,75 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 1000 pk.

Geschiedenis
1968 SCH162 Yke - Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen
 1972 TX22 Bartina Klazina - S. van de Knaap uit Den Burg, Texel
1978 OR 31 Bartina Klazina - Lindstedt Fischerei GmbH uit Wilhelmshaven, Duitsland
1981 O131 Voluntas Dei – Voluntas p.v.b.a., Blankenberge

Jan


* KW144-Cornelis-den-Dulk_150.jpg (145.89 KB, 800x666 - bekeken 1670 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #684 Gepost op: 29-01-2016, 17:07:00 »

IJM36 Egmond

De hektrawler Egmond is onder bouwnr 219 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden.  Het schip werd op 18 januari 1972 tewater gelaten en kwam op 31 maart van datzelfde jaar in de vaart. De Egmond was het derde schip uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren door de Sleephelling Mij Scheveningen zijn gebouwd.

De andere schepen uit serie waren: de
•   SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
•   SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
•   SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
•   SCH120 Poseidon (1973)
•   SCH90 Onderneming I (1973)
•   SCH21 De Hoeker (1974)
•   VL89 Monica (1974)
•   SCH108 Onderneming II (1974)
•   SCH22 De Buis (1975)

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1980 is de Egmond overgegaan naar Visserijmaatschappij Kennemerland B.V. uit Katwijk. In datzelfde jaar werd het schip bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel met 7,50 m verlengd waarmee de inhoud werd vergroot tot 522,70 brt.
De Egmond heeft tot eind 1986 aan de visserij deelgenomen. Verkoop vond plaats naar Peru en op 7 maart 1987 vertrok het schip onder de nieuwe naam Combapata vanuit IJmuiden naar Peru.

Jan


* IJM36-Egmond_150kB.jpg (146.38 KB, 800x639 - bekeken 1516 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #685 Gepost op: 03-02-2016, 21:14:22 »

Achter de winch aan boord van een Engelse trawler

Jan


* Behind-the-winch_150kB.jpg (147.82 KB, 800x632 - bekeken 1311 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #686 Gepost op: 07-02-2016, 11:01:34 »

H442 St. Jerome

De hektrawler St Jerome  is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow voor rekening van rederij Thomas Hamlings uit Hull.  De St. Jerome was het tweede schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jason (1967) en de St. Jasper(1968). De St Jerome is op 7 novemvber 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie:  8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot 1983 en is toen opgelegd in Hull. Op 29 oktober 1984 is het schip verkocht aan Seaboard Offshore thuishaven Inverness om dienst te gaan doen als standbye veiligheidsvaartuig.

Jan


* H442-St-Jerome_150kB.jpg (144.86 KB, 800x638 - bekeken 1318 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #687 Gepost op: 11-02-2016, 21:03:02 »

BX595 Heinrich Bueren

De Duitse stoomtrawler BX595 Heinrich Bueren is in 1950 gebouwd bij de Rickmerswerft te Bremerhaven onder bouwnr 250 voor rekening van Hochseefischerei Carl Kämpf te Bremerhaven.

Afmetingen: 59,12 x 8,84 x 4,37 m. Inhoud: 589,22 bruto ton register.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 870 pk waarmee een maximum snelheid van 12 knopen kon worden behaald. In 1959 is het schip verbouwd tot oliestoker.

In 1963 is de Heinrich Bueren verkocht aan rederij D. Joh. Krijger te IJmuiden kreeg de naam Utrecht IJM24. De Utrecht heeft tot mei 1966 gevaren voor Krijger en is daarna opgelegd. Het schip is in 1967 gesloopt.

Jan


* BX595-Heinrich-Bueren_150kB.jpg (146.8 KB, 800x636 - bekeken 1145 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #688 Gepost op: 17-02-2016, 21:26:26 »

H95 Kingston Sapphire

De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire  is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.

Inhoud 811  bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Jan

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.


* H95-Kinston-Sapphire_150kB.jpg (147.25 KB, 800x638 - bekeken 2797 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #689 Gepost op: 21-02-2016, 11:43:31 »

SCH118 Prins Claus der Nederlanden

De SCH118 Prins Claus der Nederland is de eerste uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen.

Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De SCH118 Prins Claus der Nederlanden is onder bouwnr 218 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. Het schip is op 25 maart 1971 te water gelaten en de doopplechtigheid werd verricht door Z.K.H. Prins Claus. Het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ekirose gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan


* SCH118-Prins-Claus-der-Nede.jpg (147.28 KB, 800x637 - bekeken 2673 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 42 43 44 45 [46] 47 48 49 50 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!