Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 12:42:25
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 43 44 45 46 [47] 48 49 50 51 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1022078 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #690 Gepost op: 27-02-2016, 15:30:19 »

GY135 Filey Bay

De stoomtrawler GY135 Filey Bay werd in 1930/1931 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell  te Beverly onder bouwnr 558 voor rekening van Rugby Steam Fishing Co. Het schip had toen de naam Ross GY329. De tewaterlating vond plaats op 24 november 1930.

De afmetingen van het schip waren:
Tonnage: 348 bruto ton
Lengte: 140.2 ft (42,7 m)
Breedte: 24.6  ft (7,5 m)

De voorstuwing bestond uit een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes. Hiermee kon een max. snelheid van 10,7 knopen worden bereikt.

Geschiedenis

01/1931 Rugby Steam Fishing Co onder de naam Ross GY329
03/1934 overgaan naar Hull (Hull Marine Steam Fishing Co Ltd)
03/1934 hernoemd in  Filey Bay H27
1938 verlengd tot  166.7' (50,8 m)
1939 gevorderd door de Admiralty en ingezet als mijnenveger HMT Filey Bay
12/1945 geregistreerd als GY 135 eigenaarTrawlers Grimsby  Ltd
04/1953 overgegaan naar  Derwent Trawlers
06/1955 overgegaan naar G F Sleight Ltd Grimsby
08/1956 naar België om te worden gesloopt

Jan


* GY135-Filey-Bay_lijst.jpg (260.64 KB, 681x533 - bekeken 2720 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #691 Gepost op: 02-03-2016, 09:55:09 »

VL90 Caroline

Het schip is in 1965 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr.  191 voor rekening van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Te water gelaten op 20 april 1965. In de vaart 22 juli 1965.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m.  324 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij.
1979: afgevoerd. 
1980: verkocht  naar Zuid-Afrika  (Viking Fishing Co. Ltd. Kaapstad) en 13 februari  1980 vertrokken uit IJmuiden.
1984: overgegaan naar Caroline (Pty) Ltd. Kaapstad

De Caroline is het zusterschip van de VL 34 Anita die in 1964 gebouwd is.

Jan


* VL90-Caroline3_lijst.jpg (319.24 KB, 717x608 - bekeken 2669 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #692 Gepost op: 06-03-2016, 11:19:19 »

H326 Kingston Amber

De trawler H326 Kingston Amber is onder bouwnr 946 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling  Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 28 september 1960 te water gelaten en had de reputatie als zijn de snelste zijtrawler van de Britse vloot.  Het schip zou een snelheid van 18 knopen hebben gehaald.

Inhoud 785 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 2000 pk waarmee een snelheid van 16 knopen kon worden behaald.

De Kingston Amber is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull 
 In 1978 werd het schip opgelegd.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

H267 Ross Canaveral

De trawler H267 Ross Canaveral  is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby  UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Cape Canaveral.

Inhoud 805 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.

De Cape Canaveral  is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.

In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt

Jan


* H326-Kingston-Amber--H267-.jpg (144.34 KB, 800x794 - bekeken 2594 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #693 Gepost op: 12-03-2016, 15:18:25 »

VL121 Willem

De motortrawler VL121 Willem  is gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr.  1434 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.  Zusterschip was de VL131 Petronella dat eveneens bij dezelfde werf is gebouwd onder bouwnr. 1435.

De te waterlating van de VL121 Willem vond plaats op 28 november 1956. Het schip kwam in de vaart op 3 april 1957.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

1975: Afgevoerd ivm sanering.
1980: verkocht  voor de sloop en op 17 januari vertrokken uit IJmuiden

Jan


* VL121-Willem2_150kB.jpg (148.62 KB, 800x672 - bekeken 2547 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #694 Gepost op: 12-03-2016, 15:33:54 »

Beste forumleden.

Ik ben bezig met een schilderij van de SCH2 Zuiderkruis en de SCH141 Roger (zie foto). Ik zou graag willen weten wat de kleur was het dekhuis, potdeksel en bies van de SCH2 resp. SCH141.

Is er iemand die me daar meer informatie over kan geven?

Mvg

Jan


* SCH002_Zuiderkruis_41.jpg (105.46 KB, 1250x833 - bekeken 2577 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #695 Gepost op: 19-03-2016, 09:22:14 »

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld  voor rekening van rederij  A. van der Ende  te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een  4 cil. Brons 200pk

1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"


SCH32 Jupiter

De logger Jupiter is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf De Nieuwe Maas te Vlaardingen voor rekening van A. van der Toorn.

Inhoud: 160 BRT
Afmetingen: 32,71 x 6,73 x 2,72 m
Motor: 2 cil Brons 50 pk

Geschiedenis:
1916 SCH 35 Wouter Eig. A v.d.Toorn
1919 SCH 32 Jupiter . Eig A.v.d. Toorn als Vracht logger
1933 GDY 32 Mewa III Eig Mewa te Polen
1941 in Duitse krijgsdienst bij het Küstenwachflottilje Nord
1948 SCH 32 Jupiter Eig. Verre Viss.Mij
1969 SCH 32 Jupiter niet meer in gebruik in de Visserij
1969 sportvisser "De Gouden Karper" te IJmuiden

Jan


* SCH159-Martina--SCH32-Jupi.jpg (147.36 KB, 800x647 - bekeken 2299 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #696 Gepost op: 27-03-2016, 11:45:13 »

Uitzwaaien

Op het schilderij twee Scheveningse vrouwen die hun mannen uitzwaaien bij het vertrek uit de haven van IJmuiden. De trawler is er een van de rederij Cornelis Vrolijk.

Jan


* Uitzwaaien_150kB.jpg (344.95 KB, 800x635 - bekeken 2612 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #697 Gepost op: 02-04-2016, 14:23:52 »

H244 Northella

De stoomtrawler H244 Northella  is onder bouwnr 1311 gebouwd bij de  Engelse werf Cochrane & Sons Ltd uit Selby UK voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 december  1945 te water gelaten en vertrok op 9 april 1946 uit Hull voor haar eerste zeereis..

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 177,6 ft (54,1 m)
Breedte: 30,2  ft (9.2 m)

Het schip beschikte over een triple expansie  stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith Ltd met een vermogen van 166 IHP.
Geschiedenis
25.6.1948: Verkocht aan East Riding Trawlers Ltd, uit Hull (Charleson-Smith Trawlers Ltd)
30.8.1948: Geregistreerd te Hull als Stella Canopus (H244)
1.1950 Ketel aangepast voor oliestook ipv kolenstook
5.12.1950: Verkocht aan Trawlers Grimsby Ltd, Grimsby
10.4.1953: Verkocht aan Derwent Trawlers Ltd, Grimsby
28.3.1963: Verkocht aan Hudson Brothers Trawlers Ltd, Hull (Ross Groep, Grimsby).
18.11.1954: Verkocht aan Alsey Steam Fishing Co Ltd, Grimsby
24.11.1965: Geregistreerd te Hull als Ross Canopus (H244).
30.3.1966: Sold aan Hudson Brothers Trawlers Ltd, Hull
7.1967: Verkocht aan België voor de sloop

Jan


* H244-Northella_150kB.jpg (147.34 KB, 800x802 - bekeken 2209 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #698 Gepost op: 09-04-2016, 11:47:22 »

SCH246 Geertruida

De Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen  voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari  1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz  1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd.  In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd  te  Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Jan


* SCH246-Geertruida2_150kB.jpg (148.72 KB, 800x1000 - bekeken 2002 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #699 Gepost op: 20-04-2016, 11:02:32 »

SCH2 Zuiderkruis

De logger SCH2 Zuiderkruis is in 1952 gebouwd bij Scheephelling Maatschappij Scheveningen voor rekening van de rederij Verre Visserij Maatschappij J.J. v/d Toorn.

Inhoud: 196,56 BRT
Afmetingen: 35,55 x 6,30 x 3,15 m
Motor:  4 cil Brons 240 pk

Geschiedenis:
06-10-1952 SCH 2 Zuiderkruis eig. VVM J.J.v.d. Toorn
30-05-1960 SCH 2 Zuiderkruis eig. dir. Gebr. v.d. Toorn
15-01-1962 SCH 2 Zuiderkruis eig. dir. J.J.v.d. Toorn
12-06-1963 SCH 2 Zuiderkruis
20-04-1966 SCH 2 Zuiderkruis ten Noorden van Terschelling na aanvaring met de KW 201 Tatjana gezonken, alle opvarenden gered.

SCH141 Roger


Deze logger s in 1915 als SCH141 Minister Cort van der Linden gebouwd bij de Scheepswerf G. van Leeuwen te Krimpen aan de IJssel voor rekening van de 1e Scheveningse Reederij en Haringhandel v/h G. v. Leeuwen.

Inhoud: 146,06 BRT
Afmetingen: 25,62 (na verlenging 30,68) x 6,67 x 2,93 m
Motor: 80 pk Kromhout; later vervangen door 150pk 3 cil. Brons uit 1939

Geschiedenis:
1928 SCH 141 Roger Red. Neptunes.
1928 SCH 141 Roger eig. N.V. Rederij "Unie"
1941 SCH 141 Roger gevorderd, Vs 141 (Kiel)
1945 SCH 141 Roger vrijgegeven te IJmuiden
1960 SCH 141 Roger verhuurd aan N.V. Verre Visserij Mij.
12-11-1962 SCH 441 Roger verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw-Lekkerland

Jan


* SCH2-Zuiderkruis_150kB.jpg (145.47 KB, 800x794 - bekeken 1882 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #700 Gepost op: 01-05-2016, 11:26:52 »

Hull trawlers

Op het schilderij staan een drietal trawlers uit Hull afgebeeld. Twee van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd en een van de rederij Boyd Line Ltd (witte schoorsteen met twee rode banden).

Jan


* Hull-trawlers_150kB.jpg (146.68 KB, 800x626 - bekeken 1684 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #701 Gepost op: 05-05-2016, 14:41:47 »

KW101 Nestor

Deze motortrawler is in 1955 gebouwd in Alphen aan de Rijn bij scheepsbouwwerf ‘De Vooruitgang’ van de gebroeders d. & Joh. Boot NV onder bouwnr 1240 voor rekening van rederij Gebr. Den Dulk’s Handelsmaatschappij v/h C. den Dulk uit Katwijk aan Zee.
De tewaterlating vond plaats op 3 februari  1955 en het schip ging op 26 mei 1955 voor het eerst naar zee.

Inhoud: 255,9 bruto ton
Lengte: 40,9 m
Breedte: 7,22 m
Holte: 3,54 m

Het schip beschikte over een7 cylinder  Industrie dieselmotor met een vermogen van 525 pk. Later is er een Brown Bovery Blower geïnstalleerd waardoor het vermogen 750 pk werd.

Geschiedenis
1967 -motor opgevoerd tot 750 pk.
1971-dec gecharterd door Heinz Böttcher uit Cuxhaven in Duitsland. NESTOR NC 312
1974- 1 februari weer onder Nederlandse vlag als; KW 101 NESTOR
1974-29 oktober opgelegd in de haven van IJmuiden. Later gesaneerd.
1976-op 23 september verkocht aan Rederij Brandy uit Den Helder. In de vaart als sportvisser NESTOR
2000-verkocht aan R. de Jong uit Den Oever, zelfde naam.
2002-verkocht aan N. v/d Vondervoort, zelfde naam.
2015 Gesloopt te Haarlem

Jan


* KW101-Nestor_150kB.jpg (143.2 KB, 800x646 - bekeken 1548 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #702 Gepost op: 11-05-2016, 11:23:17 »

SCH305 Maria

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 7049 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij te Scheveningen voor rekening van rederij C. v/d Toorn Jzn.

Inhoud: 135,72 (na verlenging 184,74) brt  netto 85,37 (na verlenging 93,19) ton
Afmetingen: 35,28 x 6,74 x 23,07 m
Motor: 50 pk Werkspoor 4 cil.  bouwjaar 1947

Geschiedenis
1918 Ingeschreven als vrachtvaartuig
1919 Herinschrijving, eig. C. v/d Toorn Jzn
1934 Eig. W. v/d Toorn
1937 Eig. A. den Dulk Pzn
1941 Gevorderd door Duitse Marine
1945 Vrijgegeven te IJmuiden
1947 Eig. N.V. Rederij en Haringhandel v/h A. den Dulk En Zn. verlenging, hermeten en wijziging motor
1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd
1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij
1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

SCH78 Johanna Maria

Deze motorlogger is  in 1915 gebouwd bij scheepswerf A. de Jong  te Vlaardingen voor rekening van rederij A. den Dulk Pzn

Inhoud: 148,90 brt
Afmetingen: 32,64 x 6,50 x 2,81 m
Motor :  120 pk  3 cil benzine motor (bj 1943).

Geschiedenis:
1943 gevorderd door de Duitse Marine
1945 vrijgegeven te IJmuiden
1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd
1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij
1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan


* Scheveningen_150kB.jpg (148.46 KB, 800x647 - bekeken 1544 keer.)
« Laatste verandering: 13-05-2016, 16:37:59 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #703 Gepost op: 12-05-2016, 21:13:56 »

Jan,

Alweer een mooi kunstwerk. Alleen een opmerking. De logger naast de 305 is de 78 ook Johanna Maria. Ook van AD. En niet de 89 van Frank Vrolijk

aat taal
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #704 Gepost op: 13-05-2016, 16:38:56 »

Beste Aat,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb de tekst inmiddels aangepast.

Mvg

Jan
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 43 44 45 46 [47] 48 49 50 51 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!