Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 00:03:18
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Oude en nieuwe reddingboten
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 37 Omlaag Print
Auteur Topic: Oude en nieuwe reddingboten  (gelezen 436607 keer)
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #45 Gepost op: 15-12-2008, 15:49:21 »

3 en 4


* Cox_Bay_CC3-cp-kl.JPG (51.56 KB, 777x520 - bekeken 1474 keer.)

* Cox_Bay_CC4-cp-kl.JPG (50.64 KB, 777x520 - bekeken 1332 keer.)
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #46 Gepost op: 15-12-2008, 15:50:06 »

5 en 6


* Cox_Bay_CC5-cp-kl.JPG (49.4 KB, 777x520 - bekeken 1362 keer.)

* Cox_Bay_CC6-cp-kl.JPG (43.69 KB, 777x520 - bekeken 1469 keer.)
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #47 Gepost op: 15-12-2008, 16:05:58 »

Mooie foto's Gerard !!!
Voor hetzelfde geld gaat hij achterover over de kop

K
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #48 Gepost op: 15-12-2008, 16:35:07 »

Ja t,gaat er ruig aan toe Grin
Gerard.
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #49 Gepost op: 31-12-2008, 15:05:02 »

PERSBERICHT:

IJmuiden, 31 december 2008

Oude tijden herleven
Deel reddingboten KNRM uit dienst door ijsgang

Door het winterse weer is er een aantal reddingboten van de KNRM buiten dienst gesteld. Eens in drie tot vier jaar melden verschillende reddingboten zich uit omdat ijsgang het niet meer mogelijk maakt om uit te varen. In
noodgevallen kan de KNRM gelukkig een beroep doen op reddingboten van de oude vloot.


Op Lauwersoog ligt de Gebroeders Luden paraat. Het schip voer van 1965 tot 1996 als reddingboot van Lauwersoog en keerde na een kort verblijf in IJsland terug in Lauwersoog en is eigendom van "Stichting tot behoud reddingboot Gebroeders Luden". Schipper Bert de Boer van KNRM Lauwersoog is blij dat de operationele inzetbaarheid gewaarborgd is door de inzet van een boot uit de oude vloot. “Eén telefoontje was genoeg om het schip aan de steiger van de KRNM in Lauwersoog te krijgen. De reddingboot Koning Willem I van Schiermonnikoog ligt gevangen in het ijs. In principe worden patiëntenvervoeren vanaf Schiermonnikoog bij ijsgang per helikopter uitgevoerd, maar nu, met de potdichte mist, zijn we met de Gebroeders Luden vanuit Lauwersoog in staat om in geval van nood het werk te doen. Er gaat dan een machinist van de vaste Ludenploeg mee en de rest van de bemanning bestaat uit de opstappers van de huidige reddingboten van Lauwersoog.”
KNRM Directeur Roemer Boogaard is ook blij dat de KNRM een beroep kan doen op de leden van Nautische Verenging Oude Redding Glorie, de vereniging waar bijna alle eigenaren van voormalige reddingboten lid van zijn. “Bij ijsgang kunnen de planerende boten van de Redding Maatschappij soms niet meer uitvaren en de oude conventionele schepen nog wel. Zo zijn er naast de Gebroeders Luden afspraken, de Johanna Louisa op IJmuiden, en de Javazee en Tjerck Hiddes in Den Helder.”
Zodra de dooi invalt is het wachten totdat het ijs weg is. Pas dan zullen de reddingboten weer operationeel ingezet kunnen worden.
Op dit moment zijn uit dienst: Enkhuizen, Marken, Huizen, Den Oever, Schiermonnikoog en Ameland.

Achtergrondinformatie KNRM
De KNRM draagt zorg voor de organisatie van het reddingwerk op de Noordzee, de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen, de Waddenzee, het IJsselmeer en de Randmeren. Vanuit de hoofdvestiging in IJmuiden worden de 42 reddingstations aangestuurd. De KNRM bestaat volledig van vrijwillige bijdragen, jaarlijkse donaties, erfenissen en legaten. Per jaar is 12 miljoen euro nodig om de gehele organisatie, de bijna 1000 vrijwilligers, de 10 beroepsredders en de 70 reddingboten direct inzetbaar te houden. De
reddingstations van de KNRM zijn dag en nacht, het gehele jaar door en onder alle (weers)omstandigheden inzetbaar.
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #50 Gepost op: 22-01-2009, 13:47:37 »

Uit "De Reddingboot" mei 1951

K


* offerbusjes.JPG (125.29 KB, 490x599 - bekeken 1578 keer.)
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #51 Gepost op: 05-02-2009, 22:56:58 »

Dit is ter herrinnering van het 100 jarig bestaan van de NZHRM in de Ridderzaal (1924)
2e van links is Dorus Rijkers.
Gerard.


* 00_Jaar_KNRM_1924.JPG (44.31 KB, 474x546 - bekeken 1542 keer.)
« Laatste verandering: 06-02-2009, 10:54:54 door GerardKnoester » Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #52 Gepost op: 06-02-2009, 01:06:51 »

Dit is ter herrinnering van het 100 jarig bestaan van de KNRM in de Ridderzaal (1924)
2e van links is Dorus Rijkers.

Klopt, Opa Dorus is de 2e van links van de zittenden.

De KNRM bestond toen nog niet. Het waren de NZHRM resp. de ZHMRS. Beiden in november 1824 opgericht.
Gelogd
uitkijk
Schipper
*****
Berichten: 201


Bekijk profiel
« Antwoord #53 Gepost op: 10-02-2009, 22:47:08 »

Bernard van Leer


* BvLeer.jpg (53.91 KB, 640x321 - bekeken 1442 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #54 Gepost op: 16-02-2009, 15:37:10 »

Is DE PERS niet meer wakker?
Vandaag in De Telegraaf een artikel met foto van ondergetekende over de voorgenomen verkoop van de mrb Dorus Rijkers (1923).
Meer info: http://www.dorusrijkers.nl/forum/read.php?2,3958,4052#msg-4052


* 20090216_Telegr_Sloop_dreigt_unieke_reddboot_2_750_br.jpg (132.72 KB, 720x528 - bekeken 1387 keer.)

* 20090216_Telegr_Sloop_dreigt_unieke_reddboot_1_1010_hg.jpg (122.59 KB, 370x1010 - bekeken 1332 keer.)
« Laatste verandering: 16-02-2009, 16:12:08 door Wybe-M2 » Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #55 Gepost op: 16-02-2009, 16:19:10 »

Is DE PERS niet meer wakker?
Vandaag in De Telegraaf een artikel met foto van ondergetekende over de voorgenomen verkoop van de mrb Dorus Rijkers (1923).
Meer info: http://www.dorusrijkers.nl/forum/read.php?2,3958,4052#msg-4052

... Hallo Wybe..... indrukwekkend stukje in de hedendaagse telegraaf ...... wat zou de Dorus op moeten brengen .....zou het niet beter zijn de Dorus voor een minimum bedrag te verkopen aan een multi-national... al is het alleen maar het onderhoud en de Dorus te behoeden voor de sloop... Huh Huh
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #56 Gepost op: 16-02-2009, 23:37:33 »

Ik heb de boot natuurlijk indertijd voor een bepaald bedrag overgenomen en de afgelopen het nodige aan voorgefinancierd. Er aan verdienen hoeft niet (en zal niet gebeuren). Alles terugkrijgen zal ook zeker niet lukken (en hoeft ook niet, ik wist dat ik een risiko liep). Maar voor een symbolisch bedrag van de hand doen, dat is wel weer het andere uiterste. Moet ikk een multinational gaan subsidi-eren??

De gemeente hier trekt jaarlijks een bedrag uit voor restauratie van dit soort schepen. Alleen zit daar een club tussen, die nu vreemd doet.

Terwijl de dorus de meest historische HELDERSE boot is die hier in Den Helder in de Museumhaven ligt. Maar daar mag ik van hen dus ook al niet meer liggen.

Ik heb vandaag gelukkig een hoop positieve reakties gehad. Maar helaas nog geene uit DenHelder ;-(
Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #57 Gepost op: 17-02-2009, 07:21:56 »

Misschien een gek iedee . Valt zoon boot niet onder nederlands erfgoed . Waardoor er weer andere subsidie mogelijk heden zijn . Het is toch doodzonde dat zo iets onder de hamer valt.  En als hij gesloopt is hoor je altijd ............. . Ik wens je veel succes
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #58 Gepost op: 17-02-2009, 20:07:16 »

Ja, het is zonder meer erfgoed. De boot staat ook officieel als Varend monument in het FONV-register.
Maar daarom krijg je nog geen subsidies of medewerking.
Je kunt een heel beperkte restauratielening krijgen, E 3.000,-- 

Dat Register, alle organisaties van mobiel erfgoed (water, weg, lucht, trein) enz., is indertijd allemaal opgetuigd op verzoek van de minister. toen het er na veel zweten eenmaal was werden ze gelijk zwaar gekort op subsidie en moesten weer inkrimpen. De voorgespiegelde subsidies e.d. zijn er nooit gekomen.
« Laatste verandering: 17-02-2009, 20:09:51 door Wybe-M2 » Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #59 Gepost op: 17-02-2009, 20:14:01 »

sonde het was maar een iedee . Misschien zijn er nog andere wegen , ik ken ze niet hoor maar misschien andere op de site .
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 37 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!