Die kattekers 2 man waren weze stappen in de keizerstraat en waren op gepakt voor dronkenschap,en bij het leeg halen van der zakken om dat ze de cel in moesten,had er 1 een paar loodjes van de onder speerep in zen zak,maar die dag was er lood gestolen op het land.
Dus 1 + 1 = 2 .
;Doeps Zier,dat zal de mens toch weer effe aan het denken zetten
,twie kattekurs waarschijnlijk in de lorem,jatten een paar loodjes v/e onderreep,aangenomen(hoewel mogelijk),dat ze niet op het wantveld(wat vroeger langs de weg v/d gevangenis lag),hoe die weg hiet weet ik niet,maar ik doch de v alkemadelaan(thans).
De Keizerstraat zat vol met kroegen,en ik denk,dat die twie Looddieven niet verder gekomen zijn dan een kroegje of 4,voorts telt ook mee in welke tijd dat was,was het de tijd v/d bomschuiten,dan lijkt het mij onwaarschijnlijk,dat de mannen een paar gulden/spie opzak hadden,want ,de armoede vierde hoogtij in die tijd,dus elke penny mos 5x omgedraaid worden voor het gezin,sluit niet uit dat de mannen vrijgezel waren want dan kan deze situatie natuurlijk wel.
Lood gestolen op het land,ik neem aan dat er een 500/700 meter onder reep gepeld is toen die tijd als dat op het wantveld gebeurd zou zijn(weet niet de afstand tussen die looden eitjes,maar op een afstand v 5 tot 700 meter zal dat nog een aardig gewicht geweest zijn.
Sprake is ook,dat er een scheveninger toen gepakt is,en er voor veroordeeld is(misschien een onschuldige man op de verkeerde plaats,krijg meer de indruk,dat er toen die tijd al verry clevere jongens uit de stad waren die daar een handeltje in zagen,en dat die twie lood(ja met recht want het bewijs was daar)en die scheveninger tenonrechte opgepakt zijn.
Het is nog wel misschien terug te halen uit oude archieven v/d Haagse courant,maar dat weet ik niet zeker,en de rapporten uit toen die tijd waren ook eenvoudig,ik denk dat de scheveningse Hermandad blij waren dat de zaak was opgelost.
Des al niet temin heb ik het stempel Loodief hier op Scheveningen,en het heb een voordeeltje:De Meeeeeste Kenne me
Hg
Adje.