Hier ben ik, joehoeeeeee...!!!
Hallo Dicky, prachtig dat je de ijzers geërfd hebt. Bewaar ze goed want het is een kostbaar bezit, niet alleen de waarde van het edelmetaal maar het is ook een dierbaar bezit.
De vrouwen gingen daar vroeger zeer voorzichtig mee om en niemand mocht daar aan zitten, ten eerste omdat een ijzer veel geld kostte maar ook een muts "inspelden" was een secuur werkje en was daar dus even mee bezig.
Een schone muts moest ook zolang mogelijk schoon blijven omdat die paar gulden om het te laten wassen een hoop geld was.
Alhoewel, als je de schone muts ging ophalen bij de mutsenwaster kreeg je het mee in een halve krant..!!!
Mutsenwasters zijn inmiddels uitgestorven. Je kunt het niet zelf doen. Wel het wassen, dat doe je in een lauw sopje met wit wasmiddel en uitspoelen.
Daarna een papje maken van glansstijfsel met nog wat water erbij en de muts hier in even laten staan.
Dan laten drogen en hiermee naar de mutsenwaster.
Zij gaat met tangen en garen in de weer, dat vergt ervaring en precisie.
De enige die ik nog ken is mevrouw De Jong uit de Menninckstraat, maar of zij voor "vreemde" de mutsen nog doet weet ik niet. Denk het haast niet want zij is ook al in de negentig.
Eigenlijk raar dat ze mutsenwasters genoemd worden want het wassen doe je zelf en zij gaan het plooien.