vreemdeling
Schipper
|
|
« Antwoord #1198 Gepost op: 01-09-2015, 15:35:05 » |
|
Drijftil.
Het wordt weer eens tijd, om weer eens wat belevenissen te gaan uitwisselen. Meer als twee maanden heb ik geen berichten meer geplaatst. Mijn oude computer is vervangen, een nieuw programma is geïnstallereerd, de na weëen van een verhuizing zijn nu wel zo'n beetje achter de rug en wij voelen ons weer helemaal thuis op ons nieuwe stekje. Eerlijk gezegd was het wel een grote overgang vanuit een vrij staand huis met een voor en achter tuin en garage, in het rustige Zeeuws Vlaanderen , naar een drie kamer flat, vijf hoog, in het voor ons zo rumoerige randstad gebied, aan de rand van de stad Gouda. en waar je de auto op het parkeer terrein mag plaatsen. Het zal dan van de winter wel veel ijskrabben worden. In onze oude vestiging in Zeeuws Vlaanderen, hadden wij geen overburen en ook hier al eveneens niet. Nu hebben we hier, vanuit de huiskamer en het balkon, een ruim uitzicht over het Gouwe kanaal en de aangrensende Juliana sluizen en polderland en het, vooral in de vakantie perioden, drukke scheepvaartverkeer, van de beroeps- en plezier vaart, wat voor ons enigsinds het gezicht op het scheepvaart verkeer compenseert van de Wester Schelde, met zijn binnen vaart schepen en haar koopvaardij vloot,op weg naar de havens van Vlissingen Terneuzen en Antwerpen, waar wij op onze dagelijkse fiets tochtjes langs de oevers van Schelde, van konden genieten. En ik heb het idee dat diverse gebruikers van deze site, wonende langs de Nieuwe Waterweg, op een bepaald moment ook naar schepen zitten te kijken, die ik misschien enkele uren later of eerder vanuit de hoogte, ook te zien krijg en dat zijn dan in het algemeen, de binnenvaart container schepen. En niet te vergeten de grote hoeveelheid binnenvaart schepen met een lading zand. Maar die zijn afkomstig van andere laad plaatsen. Steeds dezelfde schepen, varend met een vaste regelmaat en als de losplaats op een bepaald moment niet vrij is, meren zij , in afwachting tot de losplaats vrij is, bij mij als het waren, voor de deur, voor een tijdelijke meerplaats Schepen zoals de "Domino ", En Avant ", "Meta Maria" en de "Muquet" zien wij dagelijk voorbij varen en vaak twee maal per dag. Door steeds naar het water van het Gouwe kanaal te kijken, zie je ook dingen, die je er niet zou verwachten.Op een morgen, bij het wakker worden, zag ik in het kanaal grote plakken drijven, die ik niet thuis kon brengen. Met de kijker bestuderend, gaf het mij ook geen uitsluitsel en bij navraag bij de mede bewoners, bleken het drijvende kluiten veengrond te zijn. Sommige plakken waren zelfs wel 10 vierkante meters in oppervlakte groot. De grotere schepen zullen hier niet zo veel hinder van hebben , maar voor de pleziervaart lijkt het mij niet erg gewenst. In de twee maanden dat ik hier nu woon, heb ik dit verschijnsel al drie maal zien gebeuren. Met de meeste spoed wordt het drijvende veen dan ook verwijderd. Gisteravond waren zij zelfs nog om 10 uur 's-avonds, in het donker, bezig om met een speciaal schip, uitgerust met een hijskraan en knijper, het veen te verwijderen. Bij navraag, wat de oorzaak hiervan was, werd mij verteld dat de druk op de grond aan de wal, door de bouw van huizen in de directe omgeving, deze druk het veen in de water oppervlakten, omhoog doet komen. Of dat werkelijk de oorzaak is, lijkt mijwel aannemelijk.Het verschijnsel wordt "drijftil "genoemd. Maar het verbaasd mij wel, dat iets wat eeuwen onder water heeft gelegen, nu kan drijven. Het lijkt mij dan ook, dat in dit drijvende veen, gassen aanwezig moeten zijn om het veen een drijfvermogen te geven. Maar na onderzoek bij Google, blijkt, dat de Romijnen, in ver vervlogen jaren, hier ook al last van hadden in de omgeving van de toenmalige Zuiderzee.Hun nietige scheepjes uit die tijd hadden vaak hinder van drijvende eilandjes , waarop zelfs eikenbomen groeiden en konden zij mede hierdoor hun taken niet naar behoren, uitoefenen. Ik ben erg benieuwd of collega Post Boy, varend op de Zuid Hollandse plassen, hier ook hinder van heeft .Ik hoor het nog wel eens!
Vreemdeling
/
|