Brunel 19.30 uur
Lieve Oma,
Misschien had u gelijk en had ik toch die kantoorbaan moeten nemen, pffffff. We zijn net onderweg uit Sanya weg en het gaat er al superheftig aan toe. “Als het eenvoudig zou zijn, dan zou iedereen Volvo Ocean Race zeiler worden.” zegt Gerd- Jan Poortman steeds. Nou, hij heeft makkelijk praten. Die man is geboren voor dit soort omstandigheden. 25 knopen wind op de neus en enorme golven. Zo hoog heb ik ze alleen nog maar in films gezien.
Erg hard gaat het momenteel ook niet lieve oma. Aan de wind vaart het niet zo snel met dit soort boten. Dan klappen ze vooral heel hard op de golven. Binnen voelt het net alsof je in een op hol geslagen wasmachine zit. Je moet jezelf continue met twee handen vast houden om niet uit te glijden. De zeilpakken hangen druipend aan de haak en de hele boot voelt klam en nat aan. Terwijl de bemanning met zakken staat te gooien (dat doen ze om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen), worden ze alle kanten opgebeukt! Nou, ik zou zo een topje van m’n vinger afhakken in ruil voor rustig vaarwater, al was het maar voor even.
Wist u dat dit stuk zee waar we nu varen, tussen China en de Filipijnen, berucht is om zijn ruige zee? Waar we vandaan komen is namelijk lekker warm en in Noord China is het nu ijskoud. En al die koude lucht wil met een noodgang naar dat lekkere warme oord toe. Eigenlijk net als u in de winter doet wanneer u naar Spanje gaat. Die “in-de-zon-overwinterende-wind” komen we nu tegen, pal van voren.
In die omstandigheden stonden Gerd-Jan, Rokas en Louis vannacht op het voordek een zeil te wisselen. Je weet niet wat je ziet. De punt van de boot boorde zich continu door enorme golven terwijl die mannen compleet onder water hun werk stonden te doen. In het donker! Helden zijn het.
De kilo-knaller drop die u heeft meegegeven is voorlopig niet aan mijn maag besteedt. Maar onze schipper Bouwe is er maar wat blij mee. Hij is dol op drop. Nu ik er over nadenk, Bouwe is eigenlijk één van de weinigen die momenteel eet. Zouden de anderen het dan toch stiekem ook zwaar hebben net zoals ik? Of hebben ze nog last hebben van die afhaalchinees van de afgelopen 10 dagen?
Oma, ik raad u af om naar China te gaan voor het eten!
Ze gooien daar onder andere honden en katten in de wok. Zouden die Fransen aan boord bij Dongfeng Race Team dat ook nu aan boord eten? Dat verklaart waarom ze zo snel zeilen momenteel, ze willen weer snel de wal op! Misschien moet ik onze jongens qua eten de komende weken maar minder verwennen.
Nou Lieve oma, ik ga weer even een frisse en natte neus halen.
Succes bij het klaverjassen dinsdag en tot snel.
X
Stefan
http://brunelsailing.net/nl_NL/news/view/lieve-oma