Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 11:34:51
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Volvo oceanrace 2014 / 2015
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 58 59 60 61 [62] 63 64 65 66 ... 123 Omlaag Print
Auteur Topic: Volvo oceanrace 2014 / 2015  (gelezen 1189853 keer)
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #915 Gepost op: 11-02-2015, 11:11:50 »

Brunel 10.00 uur

Team Brunel tacked north yesterday. One of the reasons for this bold move is partly to avoid the Kuroshio current between Taiwan and the Philippines. With a higher boat speed and a healthier header compared to the 4 other boats in the south this was a wise decision for now.

De tijd zal leren of dit een goede gok is.

K
« Laatste verandering: 11-02-2015, 11:43:34 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #916 Gepost op: 11-02-2015, 13:50:13 »

Brunel

De voorspelling van Bouwe

https://www.youtube.com/watch?v=6i7om6VZMZc&list=PLxl7WKuLBiiQdXjsHAztwQ2fCOOVQpSfr#t=66

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #917 Gepost op: 11-02-2015, 17:12:15 »

Brunel

Stop! Kappen nou! Ik begrijp best dat je als fanatiek Brunel-fan teleurgesteld bent, maar om nou meteen het huis van Bouwe Bekking met rotte tomaten te bekogelen is wel een beetje voorbarig. Het klopt dat we meer dan 100 mijl achterliggen op de rest van de vloot, maar daar is een gegronde verklaring voor. Dus kalmeer even en dan leg ik rustig uit waarom Team Brunel, samen met de meiden, naar het noorden zeilt.

Nadat alle boten in drie dagen van China naar de Filipijnen gezeild waren, bleek dat er voorbij de Filipijnen weinig wind voorspeld werd. Tevens zouden we hier de krachtige Kuroshio stroom, met meer dan 4 knopen, tegen krijgen.  Daarom besloten Bekking en navigator Andrew Cape om een andere weg in te slaan. “Waarom gaan we naar het noorden,” was ook mijn eerste rustige reactie tegenover onze schipper. “Ben je dronken?” vervolgde ik iets minder rustig.

Omdat onze goedlachse schipper geen druppel alcohol drinkt en er aan boord sowieso alleen water te vinden is, moest het echter om een bewuste actie gaan. "Het doel is om eerst 300 mijl naar het noorden richting Taiwan te varen, om vervolgens met een lange boog om het windstille gebied heen te varen," antwoordde Bekking rustig.

Toch lijkt het op jouw Volvo Ocean Race-app alsof we een beetje aan het flierefluiten zijn. De afstand naar Auckland en onze concurrenten wordt immers steeds groter. “Toch linke soep hoor,” hoor ik je denken. “Als die andere boten wel wind hebben, dan varen ze jullie helemaal zoek.” Alle zeilers van Team Brunel staan echter vierkant achter het besluit van hun schipper en navigator. “Dit maakt het interessant,” zegt Rokas Milevičius. “Wie niet waagt, die niet wint”.  Bouwe Bekking is ervan overtuigd, dat nog voor het passeren van de evenaar, de investering van 300 mijl goedgemaakt is.

En mocht dat nou niet geval zijn en we komen drie dagen later aan in Nieuw Zeeland, dan kun je altijd nog het huis van de Nederlandse schipper onder vuur nemen. Houd in dat geval voor mij een tomaat over.
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #918 Gepost op: 11-02-2015, 18:36:36 »

.
« Laatste verandering: 17-02-2015, 00:02:26 door zier » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #919 Gepost op: 11-02-2015, 20:21:05 »

1900 gmt.
het ziet er naar uit dat de gok zich nu uit gaat betalen.
ik denk die 2 elkaar niet meer loslaten.
« Laatste verandering: 17-02-2015, 00:02:33 door zier » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #920 Gepost op: 11-02-2015, 23:18:30 »

.
« Laatste verandering: 17-02-2015, 00:02:41 door zier » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #921 Gepost op: 11-02-2015, 23:22:03 »

2200 gmt.
« Laatste verandering: 17-02-2015, 00:02:48 door zier » Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #922 Gepost op: 12-02-2015, 07:52:16 »

Als dit zo doorgaat liggen Brunel en SCA vanmiddag op de eerste en tweede plek Zier

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #923 Gepost op: 12-02-2015, 08:06:49 »

0700 gmt.
ja want het gaat nu hard.
« Laatste verandering: 17-02-2015, 00:02:56 door zier » Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #924 Gepost op: 12-02-2015, 09:34:08 »

SCA 09.00 uur

De dames zijn helemaal in de wolken Grin Grin Grin

Morning Watch report now online: Dancing with the Dutch.
 The real dénouement is still some days off for Team SCA but the northerly option which they took along with Team Brunel continues to yield more wind and faster miles than for their Volvo Ocean Race rivals who still have only light airs this morning 140 miles to their south.

"Now we have two options We can sail more east and get into the NE'ly trades quicker or stay more north and hopefully hook into a low pressure which would give good breezes. Both options are still open. Right now the wind has actually dropped a little back to about 15-18kts. We have changed modes and now have the J1 up. Last night when we had 28kts it was a little unexpected, we had expected closer to 22kts. And so we dropped in a second reef for a while and that seemed to work quite well, just because the change from J1 to J2 jibs is quite tricky in these conditions. So now it is a little lighter but all good." - See more at: http://teamsca.com/technical-report/dancing-with-the-dutch#sthash.YyDhknYa.dpuf
« Laatste verandering: 16-02-2015, 23:59:25 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #925 Gepost op: 12-02-2015, 12:24:32 »

1000 gmt.
« Laatste verandering: 17-02-2015, 00:03:03 door zier » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #926 Gepost op: 12-02-2015, 17:38:09 »

1600 gmtze zullen er aan trekken mote anders redden ze het niet.
« Laatste verandering: 17-02-2015, 00:03:11 door zier » Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #927 Gepost op: 12-02-2015, 20:10:47 »

Team Brunel en Team SCA gingen dinsdagnacht als eersten overstag richting het noorden. Het leverden beide teams een achterstand op van meer dan 100 zeemijl op de teams in het zuiden. Het bleek een weloverwogen keuze van schipper Bouwe Bekking en zijn navigator Andrew Cape.

“Waarom zeilen we nu naar het noorden, terwijl een zuidelijke koers de snelste en kortste weg naar Nieuwe-Zeeland is?” Onboard reporter Stefan Coppers kijkt verbaasd naar zijn schipper, terwijl hij zachtjes met zijn wijsvinger op het scherm van de navigatie-computer tikt. Bouwe Bekking komt naast de boomlange mediaman zitten en legt uit dat – zoals het er nu naar uitziet - de noordelijke route toch echt de snelste weg naar Auckland is.

“Volgens de weersvoorspellingen staat er na het passeren van de Filipijnen nauwelijks wind. Er ligt daar een hogedrukgebied in de weg,” zegt Bekking tegen Coppers. “Tevens weten we dat de stroom in dit deel van de Grote Oceaan zeer sterk is. Deze zogenaamde Kuroshio zeestroming, die in het westen van de noordelijke Grote Oceaan langs de kust van de Filipijnen en Japan stroomt, kan snelheden bereiken van meer dan 5 knopen.”

Door samen met TEAM SCA nog voor de Straat Luzon – de zeestraat tussen Taiwan en de Filipijnen – overstag te gaan naar het noorden, omzeilt Team Brunel de eerdergenoemde windstilte en het hogedrukgebied. Tevens maakt het Nederlandse Volvo Ocean Race-team nu dankbaar gebruik van de Kuroshio stroom die ter hoogte van Taiwan naar het noordoosten afbuigt.

Bij MAPFRE en Dongfeng Race Team rijst nu de vraag of de keus voor een meer zuidelijke koers de juiste geweest is. “We hebben geprobeerd om het windstille gebied te vermijden,” bericht MAPFRE’s navigator Jean-Luc Nélias aan de VOR-organisatie. De Fransman koos tijdens de afgelopen Volvo Ocean Race in 2012 als navigator van Groupama wel voor de noordelijke route. De Franse boot kwam toen als eerste in Auckland aan en won uiteindelijk de Volvo Ocean Race. “De wind doet niet wat we verwacht hadden.

De keus van Team Brunel en Team SCA om naar het noorden te zeilen, zou mogelijk dé juiste beslissing in deze etappe kunnen zijn. We zijn eigenlijk wel nerveus.” Ook bij Dongfeng Race Team is de stemming wel eens beter geweest. “Deze situatie is best pijnlijk,” bericht de Franse voordekker Kevin Escoffier vanaf de Chinese boot aan de Volvo Ocean Race-organisatie. “We gaan niet bij de pakken neerzitten en zetten de zoektocht naar meer wind voort.”

De stemming aan boord van Team Brunel is uitstekend. Alle zeilers van het Nederlandse zeilteam staan vierkant achter het besluit van hun schipper en navigator. “Dit maakt het oceaanzeilen interessant,” zegt Rokas Milevičius. “Wie niet waagt, die niet wint.” 

Vooralsnog lijkt de noordelijke route goed uit te pakken. Op dit moment ontvouwt zich een kat-en-muisspel tussen de zuidelijke boten, die allemaal naar het noorden willen zonder teveel mijlen op elkaar te verliezen. Intussen varen Team Brunel en de meiden van SCA gemiddeld ruim 9 knopen sneller dan de rest. En sinds het laatste positierapport is de afstand tot de leider geslonken tot ongeveer 30 mijl. Bouwe Bekking is ervan overtuigd, dat nog voor het passeren van de evenaar, de investering van 300 mijl goedgemaakt is.
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #928 Gepost op: 12-02-2015, 20:12:06 »

1900 gmt.
ze zijn aan de verliezende hand,maar hoop doet leven.
« Laatste verandering: 17-02-2015, 00:03:19 door zier » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #929 Gepost op: 12-02-2015, 20:16:41 »

ho ho ho...even iets recht zetten ,de SCA ging als eerste de noord in daarna is de brunel gevolgd.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 58 59 60 61 [62] 63 64 65 66 ... 123 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!