Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 08:35:01
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Volvo oceanrace 2014 / 2015
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 74 75 76 77 [78] 79 80 81 82 ... 123 Omlaag Print
Auteur Topic: Volvo oceanrace 2014 / 2015  (gelezen 1189056 keer)
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1155 Gepost op: 23-03-2015, 20:46:15 »

Dagrapport

https://www.youtube.com/watch?v=KQFjXrHiKgI

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1156 Gepost op: 23-03-2015, 21:37:32 »

SCA

https://www.youtube.com/watch?v=yY2BerWoaZ4&feature=youtu.be

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1157 Gepost op: 23-03-2015, 21:57:40 »

1900

wie de nummer 1 is weet ik niet , maar het is nog 2400 mijl naar land in zicht
« Laatste verandering: 30-03-2015, 00:33:30 door jacobcramer » Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1158 Gepost op: 23-03-2015, 23:45:12 »

23rd March 2015

Chinese crash gybe” on Dongfeng - crew ok, nothing broken, but paid the price in energy and time!

“Quite a few of us had never done one before, and we had to wait until we were on a Chinese boat to do it…” Yann Riou exclaimed.

It had been on the cards - Yann tweeted direct from the boat a few hours before, at the start of a very dark night - “30 knots of wind, very dark, shifty, gusts. Very difficult to drive now.. ”

When you scream down the face of a wave in the pitch black, with only the blurred glow of the wind instruments to guide the helmsman along with his ‘feel’ and the apparent wind on the back of his head, it is very easy to steer the boat just that bit too low and go in to an involuntary gybe - this kind of ‘crash’ can happen very quickly, but take a long time to sort out!

Yann continues “Anyway. Pitch black night, boat ends up heeled on its side, and took two to three hours to put everything in order again. About 300 litres of water inside the boat via the aft air vent, then via my bunk, my sleeping bag and finally the entire boat. I’ve filmed a bit but it was really dark so no idea what the result of it will be like. At least a GoPro and a camera dead, as far as I am concerned.

I’ll film a bit outside now, it’s incredible conditions. Then I’ll go to sleep. Haven’t slept more than 2 hours these past 24 hours. I’m exhausted.”

A “Chinese gybe” in this context is a gybe caused when a boat rolls excessively to windward (usually when running downwind), causing an unexpected and uncontrolled crash gybe. The boat then gets pinned down with everything on the wrong side - boom, headsail, swinging keel - it takes some time to release and reset everything to bring her back upright. And then the inside of the boat takes a long time to clear up and dry out in this case!

With what was the windward air vent open, once the boat was pinned down on the wrong side, the water will have come straight in to the boat. There are dinghy style hatch covers that can be screwed in place - but equally they are there to let the air in to the fresh air starved interior of the boat, and its not often that you expect the windward side of the boat to be under the water in this way. We suspect some other damage has been done as the boat since has been sailing higher than expected, so they may have needed to change sails - or simply sail a bit more conservatively than before. More news to come once Yann and the guys are back on track from this ‘little’ Southern Ocean classic moment…a quick tweet from Yann confirmed a few hours after the mishap “Nothing broken but a lot energy and time lost”.

First Chinese gybe for the Chinese too!





Een filmpje uit 2008/2009 toen Team Russia een Chinese gybe had

https://www.youtube.com/watch?v=d89-0-lp7yI

K
« Laatste verandering: 23-03-2015, 23:50:32 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #1159 Gepost op: 24-03-2015, 08:15:50 »

0700 gmt.

ik denk de brunel een flinke misrekening gemaakt heb want ze zijn der hele voorsprong kwijt.

en wat lopen die fransozen weer te janken over een cineese gyp,een cineese gyp is dat je grootzeil over slaat naar de andere kant terwijl de bakstag van de winderkant nogvast staat en je giek van het grootzeil er tegen aan komt zodat je omgaat,maar de bakstagen staan nu zo vert naar achteren dat dat vrij loopt.

aan het lijntje te zien heeft de sca wel een probleem gehad.
« Laatste verandering: 28-03-2015, 22:37:40 door zier » Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1160 Gepost op: 24-03-2015, 09:48:24 »

Een kort berichtje van SCA 09.40 uur
Vanmorgen om 05.00 uur hebben ze ook een Chinese gype gehad.
Alles ok en meer nieuws volgt.

All onboard are OK after our Chinese gybe at 0500h this morning. We are currently all hands on deck so bear with us while we get everything back in order and we hope to be back up and racing very shortly. More info to follow.

K
« Laatste verandering: 24-03-2015, 09:51:38 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1161 Gepost op: 24-03-2015, 11:48:15 »

Ook Mapfre heeft een Chinese gybe gehad.
Gaat lekker zo.

The Southern Ocean gave the fleet its roughest ride of the race in 12 dramatic hours, and four of the six boats suffered big hits.

Team SCA, Dongfeng Race Team and MAPFRE did Chinese gybes* from Monday to Tuesday but all three crews escaped injury despite the boats toppling over.

Damage was still being assessed in the aftermath of the incidents although Dongfeng appeared to have avoided any serious problems with the boat.

Abu Dhabi Ocean Racing also endured a drama-filled night, reporting a “night of two gybes: a wild one in pitch black with a massive wipe-out and then a ‘controlled’ one at 30 knots.”
The Chinese boat was first to reveal a Chinese gybe, with their Onboard Reporter Yann Riou writing: “It took two to three hours to sort out the mess, the boat was on her side, we took 300 litres of water in to the boat through an air vent.”

Then Team SCA were similarly upended at around 0500 UTC, the all-women team’s Onboard Reporter, Anna-Lena Elled reported.

“We ended up on the side for maybe two to four minutes before slowly getting back in the right position,” she told Race HQ.

The crew was assessing the damage and already starting to effect some repairs, Anna-Lena continued.

MAPFRE also reported a third Chinese gybe which happened around 2000 UTC. There were no immediate reports from the Spanish boat regarding damage.

All four boats were still able to continue sailing. The Emirati boat still recovered to move within eight nautical miles of leaders Team Brunel with MAPFRE in third, 26nm further adrift.

Team SCA lost 38nm with their struggles to fall 97.9nm behind the leaders.

« Laatste verandering: 24-03-2015, 11:50:41 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1162 Gepost op: 24-03-2015, 12:55:07 »

1000
alles staat dus weer rechtop

scheveningen was ff onbereikbaar
« Laatste verandering: 30-03-2015, 00:33:57 door jacobcramer » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #1163 Gepost op: 24-03-2015, 13:35:42 »

Als je je beeld goed uitvergroot en de lijntjes gaat volgen kom je alles aan de weet.
De sca heeft echt een probleem gehad die heb een slag in de rondte moeten maken,is in de donkerte gebeurd dus kan je je voorstellen leer donker dan zie je niet veel daar boven.
De mafre is vlak na een gypeven terug gezakt naar 17 mijl en toen weer door was met de dag dus kan je van je zien.
En dan de comeedianten die maakten een gyp onderin en even in die gyp snelheid verminderd is ook met de dag gebeurd kan je ook van je af kijken,en het lijk me altijd nog zo dat er 1 naar het zeetje kijkt en de roerganger waarschuwd als er een flinke zee aankomt zodat die niet uit zen roer loopt en optijd tegenroer geeft.
Alleen bij de damens is het in de donkerte gebeurd en dan moet je je voorstellen dat je ook helemaal niets ziet enkelt je digitale compas en je ziet niet de zeegang.
En om een gyp je voorkomen moet je niet zo scherp voor de wind zeilen of je giek opvieren,maar daar hebben ze een hekel aan.
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1164 Gepost op: 24-03-2015, 16:41:46 »

Chinese gybe Mapfre

https://www.youtube.com/watch?v=H2J-33EFNHs

Dongfeng

https://www.youtube.com/watch?v=LuQF06xTP9A

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1165 Gepost op: 24-03-2015, 17:20:22 »

1600
na de toestanden van de gyp komt nu de ijsgrens in zicht
« Laatste verandering: 30-03-2015, 00:34:11 door jacobcramer » Gelogd
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1166 Gepost op: 24-03-2015, 20:48:45 »

1900
de dames moeten nog bijkomen
« Laatste verandering: 30-03-2015, 00:34:24 door jacobcramer » Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1167 Gepost op: 24-03-2015, 21:12:55 »

Dagrapport

http://www.volvooceanrace.com/en/video/37295_Inside-Track-Leg-5-5-Southern-Ocean-death-rolls.html

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1168 Gepost op: 24-03-2015, 22:03:24 »

SCA

Spectacular surfing down the waves in 20 to 25 knots and sunshine.
Total wipe out.
No injuries.
Broken battons in the main sail.
Shredded FRO.

In 24 hours we got it all. The most spectacular sailing you can imagine and a total wipe out with shredded sails, broken bits and pieces and a boat in a complete mess as a consequence. Fortunately the crew is safe and didn't suffer any major injuries. It seems like we also were lucky with both the boat and the rig, and Stacey, our on board sail maker, is confident that she can repair the sail damage. We are now up and running again. The girls are back on their watches but everyone is exhausted from last night's events.
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #1169 Gepost op: 25-03-2015, 00:26:12 »

SCA in de gybe

https://www.youtube.com/watch?v=9d4EgOgVZwU

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Pagina's: 1 ... 74 75 76 77 [78] 79 80 81 82 ... 123 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!