|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Knorhaan
Schipper
Berichten: 1816
|
|
« Antwoord #1571 Gepost op: 25-05-2015, 19:58:11 » |
|
Brunel
Wie bij de Azoren direct denkt aan een heerlijke warme vakantie, zit helemaal op mijn level, na 140 dagen op zee! Beetje aan het strand zitten, cocktailtje erbij. Heerlijk! Maar voor de zeilers van de Volvo Ocean Race hebben de Azoren een hele andere betekenis. Het vormt namelijk al dagen het dartbord waarop de navigators hun pijlen gericht hebben. Bullseye! Of toch liever niet?
Rond deze archipel in de Atlantische Oceaan ligt het zogenaamde Azorenhoog. Dit is een semi-permanent hogedrukgebied dat 365 dagen per jaar op ongeveer dezelfde plek ligt. Het verandert soms in grootte en ook beweegt het ietwat in de rondte.
Zie het gebied als een dartbord. Bij de bull is geen wind. Nul! Hoe meer je aan de buitenkant van het dartbord vaart, des te meer wind je hebt. Als je van Newport naar Lissabon een denkbeeldige lijn trekt, loopt die exact door het hart van het Azorenhoog heen. Pal door de bull dus! De plek waar niemand wil varen.
En dus kiezen alle navigators om langs de bovenkant van het dartbord te varen, want de winden rond het dartbord draaien met de klok mee! Snap je het nog? Hoe verder naar de rand, hoe meer wind er staat! Maar in dat geval, moet je ook meer mijlen afleggen. Voor de navigators de lastige opdracht om de juiste balans tussen “voldoende wind” en “minste mijlen” te zoeken. Wie het eerst dit gebied verlaat krijgt nieuwe wind en maakt een grote kans om als eerst in Lissabon de champagne te ontkurken.
Bouwe Bekking staat aan dek en kijkt bezorgt. Team Brunel en MAPFRE hebben gekozen voor de kortere route met iets minder wind. Bekking wijst met z’n hand naar het noorden: “Daar zitten op MAPFRE en ons na alle andere teams. En ze hadden in de laatste drie uur 5 knopen meer wind.” De schipper twijfelt openlijk of ze de juiste keuze gemaakt hebben. Navigator Capey schudt z’n hoofd. “We hebben twee derde kans dat we nu van ze gaan verliezen en een derde dat wij het redden.”
Probleem is dat het hele dartbord onverwacht iets naar boven is gaan schuiven. Alle teams kwamen daardoor dichter bij de bull. Nog minder wind voor ons en MAPFRE dus! Was dit wel de juiste keuze? En hebben de andere teams het aan zien komen en zijn ze noordelijker gegaan?
Zes lange uren gaan voorbij. De hele bemanning kijkt op tegen het volgende positierapport. Met kleffe handjes opent navigator Capey het Exel-bestand met het recente overzicht. De race kan compleet over zijn. Krijgen we een mokerslag of blijft de schade beperkt?
“Klik-klik”… Het overzicht ontvouwt zich: er wordt gegrijnsd. Dat is nog eens een meevaller. Ook de boten die noordelijker zaten hebben niet de beloofde wind gekregen. En dus liggen MAPFRE en Team Brunel er ineens helemaal niet zo slecht voor. De mannen van schipper Bekking nemen zelfs de leiding! Hoewel Capey er helemaal niet op mikte bleek zijn koers toch een schot in de roos.
|
|
|
Gelogd
|
Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
|
|
|
|
|
|