Eef
Gast
|
|
« Gepost op: 07-01-2017, 00:41:36 » |
|
Hallo
Ik was afgelopen kerst in Polen bij vrienden van mij daar kwam het gesprek over een opa van hun die op de Korab GDY 115 heeft gevaren
Nu is mijn vraag of er iemand meer weet van deze boot en bemanning en misschien foto's heeft
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Post Boy
Schipper
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 09-01-2017, 12:32:46 » |
|
Scheveningen had zo z,n Poolse vloot en wel de Mewa I t/m de Mewa XV. Onder beheer van red,A.v.d.Toorn.
Vlaardingen had ook een achttal schepen onder Poolse vlag vier stoomloggers en vier motorloggers. De stoomloggers Wanda GDY 53, Kornelia GDY 83,Halina GDY 200 en de Marja GDY 211. En de motorloggers Irena GDY 61,Kasia GDY 71,Basia GDY 160 en de Zofia GDY 166 onder beheer van de firma C.v.Toor. In 1937 liet het Poolse visserij bedrijf vijf nieuwe schepen bouwen drie werden in Duitsland gebouwd en wel op de werf Jos.L.Meijer te Papenburg en kwamen in 38 in de vaart als Korab I GDY114 Korab II GDY 115 en Korab III. GDY 116. Deze kwamen onder beheer van de Heer Joost Pot Fzn te Vlaardingen In Danzig het tegenwoordige Gdansk werden twee loggers gebouwd en wel de Delpin I GDY 112 en de Delphin II GDY 113 deze twee loggers kwamen onder beheer van red.A.v.d.Toorn te Scheveningen. Na de oorlog hebben deze schepen nog onder een andere thuishaven gevaren namelijk Swinemunde (SWI). Schippers waren op Korab I Jan .v.d Pijl. Korab II Corn.J.Muis en op de Korab III Th.van Zwieten. Op de Delphin loggers schipper Ph.Bal,en schipper Baarthout Rog.
gr.Dirk.
|
t1078833874.jpg (31.91 KB, 768x511 - bekeken 1730 keer.)
|
« Laatste verandering: 09-01-2017, 12:34:43 door Post Boy »
|
|
|
|
|
|
|
|
Leen
Scheepsjongen
Aardig zijn
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 22-04-2017, 16:04:53 » |
|
Goedemiddag mensen ik heb een vraagje in 1957 heb ik op de Autumn Sun een type Poolse vleetlogger uit Cdynia Polen waar de Noordzee toentertijd mee vergeven was, gevaren. Er vaarde twee van die schepen, en Great Yarmouth was de thuishaven, maar we werden aan genomen door Frank Vrolijk. Al waar Piet de Jong een klerk van de rederij de honneurs waar nam. En zwarte Giel was de Visschipper, met een Engelse navigatie schipper. En een 1e monteur Engelsman Sam geheten, en mijn persoontje was nr. 2. Er stond een Buccawolff 500 Pk met 10 Cilinders direct omkeerbaar in, want het waren de motoren van Duitse U boten geweest. Waar van er na de oorlog vele spiksplinternieuw in de Duitse havens lagen te wachten om gesloopt te worden. Ik heb zo'n acht maanden op dat scheepje gevaren, zelfs de laatste drie maanden als eerste monteur, en daarna de kustvaart weer op. Maar mijn vraag is of een van jullie misschien nog ergens een foto van zo'n schip met een Engelse seizoenen naam heeft liggen, of iemand kennen die er wel een heeft? Want mijn foto's daar van ben ik helaas kwijt, erg jammer, maar misschien maak ik bij deze een heel klein kansje er als nog een te pakken te krijgen. Vr gr Leen Bal
|
|
« Laatste verandering: 23-04-2017, 16:02:48 door Leen »
|
|
Recht zo die gaat
|
|
|
|
|
|