Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21-11-2024, 19:18:23
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 ... 105 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 816665 keer)
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #525 Gepost op: 04-03-2018, 10:22:11 »

Fd-52-Goth,ex H-211,  pijp opgevist door IJslandse trawler Helga in 1997
Jan mag ik die foto van je pikke

Gr Maart
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #526 Gepost op: 04-03-2018, 11:57:19 »

Hallo Maart, je pikt maar een end weg.
Heb je nog  sneeuw dan in Oban ?
Vr gr.
Jan.
« Laatste verandering: 04-03-2018, 18:37:31 door J.H. » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #527 Gepost op: 05-03-2018, 09:13:42 »

Stoomtrawler St.Romanus      No.2

De eigenaars van de St.Romanus hadden een systeem waarbij elk van hun schepen verondersteld werden, dat zij zich iedere dag meldden en hun positie en de vangst van het schip rapporteerden..
In feiten, op de 9e Januari vertrok er ook een andere trawler van deze maatschappij,.de St.Andronicus,  vanuit Hull met bestemming de IJslandse visgronden en dit schip maakte  ook geen rapporten  gedurende ongeveer de eerste vijf dagen..
Op de 12e Januari ,na geen rapport te hebben ontvangen van de Sat. Roumans, werd er een telegram naar haar gestuurd via Wick radio, met orders, om haar positie te melden.
Wick Radio was niet in staat  verbinding te maken met de St.Romanus, maar herhaalde het telegram gedurende ongeveer vier meer dagen, maar nog steeds werd er geen contact gemaakt..
Op dat moment was de wetenschap van de eigenaars als volgt: 
a. Zij hadden geen  communicatie met het schip gehad sinds zij was vertrokken,
B. Zij wisten niet, dat er een reddingsvlot was gevonden
c. En wisten niets over het  rapport van de MAYDAY oproep, waarover gesproken was door de 1e stuurman van de IJslandse trawler Viking 111
s. Of van het rapport.  dat de St,Romanus had gesproken met een andere trawler van hun maatschappij ( de ST.Matthew ), wat later werd ontdekt foutief te zijn en dat de trawler, waarmee de St.Matthew had gesproken, de St.Andronicus was.
Op de 13e  Januari had de Cromer Kustwacht een signaal ontvangen van de Deense Zee Redding Coördinatie Centrum, waarin zij details gaf van het reddingsvlot  wat gevonden was, met inbegrip van het nummer van het reddingsvlot en op de 26e Januari ontving de Wick kustwacht, dezelfde gegevens..
Het nummer van het reddingsvlot werd doorgestuurd  naar de Hull's  Onderlinge Verzekering Sociëteit en het werd snel bevestigd dat het reddingsvlot, afkomstig was van de St.Romanus..
Op de 20e Januari werd een dringend telegram door de eigenaars verstuurd, geadresseerd aan de St,Romanus, welke ook weer niet kon worden afgeleverd. en op de 24e Januari  werd de Hull Onderlinge Verzekering Sociëteit  geïnformeerd over het ontbreken van informatie over het schip.
Zij stuurde deze informatie door naar de Inspecteur van de Visserij, die orders gaf aan de Kustwacht van Flamborough , om deze informatie door te sturen naar alle stations, om informatie te vragen  over de St.Romanus..
Op de 26e Januari  werd er een lucht zoektocht uitgevoerd in het Lofoten gebied en op de 27e in het gebied, waar het reddingsvlot werd gevonden .*
Geen rapporten over wrakhout  werden ontvangen .
Volgens de opinie van de Raad, is het niet goed om een systeem te hebben voor de rapportage van de trawlers, tenzij dat systeem strikt wordt uitgevoerd en wanneer er toezicht op wordt gehouden en er was ongepast oponthoud in de beoordeling, dat er iets gebeurd kon zijn met de St.Romanus..
Naar de mening van de Raad, toen er geen antwoord was ontvangen op het telegram van de 12e Januari, was het tijd geweest om serieus te gaan denken over de mogelijkheid dat er een ongeval zou hebben plaats gevonden.
Het is echter eerlijk om te zeggen, dat de eigenaars geen kennis hadden van de conversatie op de avond van de 10e Januari, tussen de schipper en zijn vrouw en  zij wisten, dat op dat moment de St.Romanus nog steeds onderweg was naar de visgronden en dat het weer , heersende tijdens de duur van de reis, in geen geval exceptioneel was.
Naar de mening van de Raad,is de waarschijnlijkheid dat het einde van de St.Romanus, van wat  voor rede ook, plotseling was en er  geen reden is te veronderstellen dat als de eigenaars actie hadden ondernomen op de 12e  of zelfs op de 11e Januari,  iets gedaan had kunnen worden, om de St.Romanus te redden of de levens van de bemanning bij haar aan boord.

Voor deze reden,  verklaard in de laatste pagina, waren de zoektochten laat,  alvorens zij werden uitgevoerd, maar eenmaal vastgesteld, werden zij vlug en efficiënt uitgevoerd.

Het was de gewoonte van de eigenaars van de St.Romanus om de trawlers te voorzien van een gediplomeerde marconist, waar dat mogelijk was.
Het bewijs, vastgesteld dat op het moment, toen de St.Romanus vertrok, niet zo'n  officier beschikbaar was.
En in overeenstemming met   de toestemming met de vakbonden, werd er voor het schip, een dekknecht meer gemonsterd.
Het bewijst  helder de waarde van een een marconist aan boord..
Het stuurhuis  en de radio hut van een verre visserij trawler op dat moment,  bevatte een aantal elektronische instrumenten,  zowel voor de navigatie als voor de verbinding doeleinden en alle getuigen, die werden gevraagd over de monstering van een marconist, waren  van mening , dat zo'n officier moest worden toegevoegd aan de bemanning en in de mening  van de Raad, zal er een marconist aan boord zijn, wanneer dat  mogelijk is  en in overweging mag wel worden gegeven aan het probleem, hoe het verbeterd moet worden, zodat de hoeveelheid beschikbare marconisten , die aan boord van trawlers dienst willen doen, voldoende is.

In December 1964, bij het Formele Onderzoek naar het verlies van de trawler Sareva, de Raad heeft aanbevolen, dat in overweging moest worden genomen, op de vraag  of er geen betere 
identificatie van redding vlotten kan worden gevonden.
Als resultaat van deze aanbeveling zijn verschillende methoden van identificatie besproken tussen de Raad en de  vertegenwoordigers van de trawler eigenaars, maar van een tevreden oplossing is nog tot  zover, niet  overeen gekomen. en zover als kan worden vastgesteld, is deze zaak geseponeerd.
Naar de mening van de Raad is er echt geen excuus voor zo'n uitstel.
Sedert het verlies van de St.Romanus, heeft de Hull Onderlinge Verzekering Sociëteit een regeling ingang gezet , waarbij ieder reddingsvlot in gebruik, voorzien moet zijn van een nummer, en ook moet het de woorden........HULL ENGELAND....... tonen..
In dat geval,, als eenmaal het nummer van het reddingsvlot bekend is in Hull, het  slechts een kwestie van minuten moet zijn, voor het geïdentificeerd zou zijn en als afkomstig  van de St.Romanus .te zijn.
Het is ook gewaardeerd,  dat het merken van de reddingsvlotten , op het reddingsvlot zelf moet zijn aangebracht en niet op het uitwendige omhulsel. want het omhulsel gaat verloren, als het vlot wordt te water gelaten en dat de merken op het vlot zelf wordt aangebracht,
Door het omhulsel te verwijderen.., blaast het vlot zich zelf op en moet vervolgens weer worden ontlucht om opnieuw ingepakt te worden..
De Raad vindt nog, dat verdere overweging moeten worden gegeven aan deze zaak, maar de boven genoemde geadopteerde methode, is een goede tussentijdse oplossing.

Er is eveneens aangeraden dat het voor de aandacht van alle trawler schippers en haar stuurlui moet worden gebracht , dat als er een MAYDAY  sein wordt ontvangen, dit sein direct, indien mogelijk,  gerapporteerd moet worden aan het dichts bijzijnde kust station en wanneer dit niet mogelijk is, het door tussenkomst van wat andere schepen gedaan moet worden, die in staat zijn de informatie door te geven aan de kust stations, om zo mogelijk snel de autoriteiten aan de wal  te bereiken.

Einde

* Deze zoektochten van uit de lucht zullen van zeer korte duur zijn geweest, daar daglicht rond deze tijd van het jaar, op deze Noorder Breedte  zeer beperkt was.

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #528 Gepost op: 05-03-2018, 09:16:08 »

Maart,
Leuk weer eens iets van je te horen.
Wij hopen meer van je te horen.
groeten.
Cor.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #529 Gepost op: 07-03-2018, 08:06:39 »

Stoomtrawler Corena  FD 195

Op 8 Mei 1934  besloot de Directie van de Kingston Stoom Trawler Co. Ltd, om twee nieuwe trawlers te bouwen voor de IJsland visserij.
Contract werd getekend met Cook,Welton & Gemmell om de schepen te bouwen voor £ 7.500 per stuk en met C,D, Holmes om de machine  en de ketels te bouwen voor £ 6.125 per stuk..
Totale kosten per schip £ 13.625 ..
De namen gekozen voor deze schepen waren Andaluside en Alalite.


De technische gegevens van de schepen.
Officieel No. 148401       Werf No. 461    Opgeleverd 1924
Bruto tonnage 352          Netto tonnage 144
Lengte  140,3 voet   Breedte 24,0 voet   Diepte  12,9 voet.
Machine     96 npk   T 3 -cyl. en ketel  door Amos & Smith Ltd. te Hull
Snelheid 11 Mijl
Gebouwd door Cook, Welton & Gemmell Ltd. te Beverley

De totale kosten voor de Andaluside, met aanvullende voorstellen, certificaten, belasting, visserij uitrusting en andere uitrusting,waren £ 15.548,4. 10 d.

16 September 1924 te water gelaten bij Cook,Welton & Gemmell Ltd te Beverley met werf No.461 voor de Kingston Trawling Co. Ltd. te Hull en kreeg de naam Andalusine.
1 November 1924
Schip geregistreerd te Hull. Visserij No. H.90
10 November 1924
Proef vaarten en geaccepteerd ( manager Walter Scott. )
24 Maart  1925
John Lown aangewezen als manager. 
13 November 1924
Vertrokken op haar eerste reis naar de IJslandse visgronden
1 December 1924
Binnen in Hull. met 1032 kits vis. Besomming £ 2740
13 September 1933
Schip verkocht aan J.Marr & Zn te Fleetwood voor £ 7600  ( Geoffrey Edwards Marr , Manager.)
13 September  1933
Het Hull register gesloten.
15 September 1933
Geregistreerd te Fleetwood. Visserij No. FD 195
14 December 1933 
Geregistreerd als Corena FD 195 te Fleetwood.
10 Juli 1934.
Schip overgebracht naar Hull. Van bemanning voorzien en beheerd door The City Steam Fishing Co. Ltd. te Hull op de bedrijf acquisitie ( Geoffrey Edward Marr te Fleetwood,  manager )
9 September 1937
Schip overgeplaatst naar Fleetwood.
Augustus 1939
Verkocht aan de Admiraliteit voor £ 9.500
9 Augustus 1939
Fleetwood register gesloten.. Omgebouwd als mijnenveger met No. FY 709 uitgerust met een 12 ponds kanon..Het schip kreeg Harwich als basis met de Mijnenveeg  groep  4
24 juli 1940
In de Noordzee ( Schipper  A. .E. Fisher  reserve officier Koninklijke Marine )  Pikte overlevenden op  van H.M. Trawler Fleming H.3,  die ten onder ging na een aanval van een Duits vliegtuig.
Maart 1946
Omgebouwd en her geklasseerd in Hull.
April 1946
Verkocht aan  Craig Fishing (  Aberdeen ) Ltd. ( Manager  Joseph Craig ) Geregistreerd te Aberdeen
Visserij No.  A.198
September 1948..
Opgenomen in de Groenland Visserij ( schipper C.H. Winter ) met  een veertien koppige bemanning.. Kwam in de mist en tussen ijsbergen .terecht. Strandde 6 mijl ten noorden van Frederikshaab op Groenland. Gat in de machine kamer en het schip maakte water.
De bemanning nam de reddingsboot en een paar uur later arriveerde er een motorboot met een reddingsgroep van lokale visserlui en sleepte de sloep naar Frederikshaab.
Van hier, pikte een Deense  kustwacht boot  hen op en bracht hen naar  Feringhavn.
Smacks van de Faroer eilanden liepen daar negen dagen later binnen en namen hen mee naar Torshavn op de Faroer eilanden, waar zij vervoer naar Aberdeen kregen..
Het gestrande schip Corena werd geborgen en vervolgens gesloopt.

Einde
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #530 Gepost op: 07-03-2018, 10:44:53 »

A-198-Corena


* A-198-Corena-a.jpg (61.21 KB, 801x534 - bekeken 763 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #531 Gepost op: 07-03-2018, 10:46:10 »

Fd-195-Corena-


* FD-195-Corena.jpg (65.17 KB, 801x534 - bekeken 825 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #532 Gepost op: 07-03-2018, 10:56:02 »

H-3-Fleming-


* H-003-Fleming-.jpg (48.3 KB, 801x534 - bekeken 828 keer.)
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #533 Gepost op: 07-03-2018, 15:34:30 »

Hallo Maart, je pikt maar een end weg.
Heb je nog  sneeuw dan in Oban ?
Vr gr.
Jan.
Hier in Oban geen sneeuw Gehad Jan maar de de oostkust was een puinzooi ik lag daar in het ziekehuis verlede week de verpleegsters konne niet komme dus gien staf eten was ook schaars blij ik weer thuis ben
En bedankt Jan
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #534 Gepost op: 07-03-2018, 16:46:55 »

Hallo Maart, nou welkom thuis maar weer, nee ,dat is zeker geen pretje in het ziekenhuis liggen zonder een lieve zuster en matig eten .Ik had net me hielen gelicht toen het in de Noord dicht viel, dus had nog goed weertje tijdens de rit naar North Shields, s'winters blijf ik meestal overnachten in Perth dat is zo'n beetje halfweg.
Vr.gr.
Jan
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #535 Gepost op: 08-03-2018, 13:55:05 »

Maart is er jou iets bekent over het slechte weer bij is dat holy head ze spreken niet over miljoenen maar biljoenen schade.
Die hele jacht haven is verwoest niet enkeld jachten maar ook patrol boten niks meer van over.
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #536 Gepost op: 08-03-2018, 16:21:29 »

Ja Zier, Woeste Emma is even langs geweest het resultaat is dat er zijn  80 boten gezonken of beschadigd.
Google maar naar Bad Weather at Holyhead voor meer nieuws.
Vr.gr.
Jan.
« Laatste verandering: 08-03-2018, 16:33:41 door J.H. » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #537 Gepost op: 09-03-2018, 08:18:33 »

Stoomtrawler Sargon      GY 858

Haar officiele no was 134776        Werf no. 146    Schip gereed 1913
Bruto tonnage 296    Netto  121
Lengte 130voet     Breedte 23 voet   Diepte 12,2 voet
Machine T. 3 cyl door Amos & Smith Ltd. in Hull
Gebouwd bij Cook, Welton, & Gemmell Ltd. te Beverley.

8 April 1913
Te water lating door Cook, Welton & Gemmell Ltd in Beverley, voor de Standard Steam Fishing Co, Ltd. in Grimsby en kreeg de naam Sargon
4 Juni 1913
Geregistreerd in Grimdby als GY 858
Juni 1913
Schip gereed.
Februari 1914
Schip gevorderd voor oorlogs doeleinden  als mijnen veger, uitgerust met  een kanon van 6 pond.
No. Ad. No.702
1919
Terug gave aan de eigenaars.
5 Januari 1923.
Vertrokken uit Grimsby met bestemming de Witte zee gronden met schipper John Paton en twaalf bemanningleden.
6 Januari 1923.
Op de Noordzee zijnde, krijgen zij  de stoomtrawler  Ethel Nutten GN 59 uit Granton in zicht, die in nood verkeert en water maakt..
Met veel moeilijkheden in slecht weer conditie,  de trawler op sleeptouw genomen en de reis voortgezet naar Granton.
7 Januari 1923
Na 90 mijl gesleept te hebben en ter hoogte van May Island zijnde werd het gesleep beëindigd en de Ethel Nutten begon te zinken. De Bemanning werd gered.
8 Januari 1923.
De bemanning in Leeds aan wal gebracht en met hen een eigen dek knecht, die gewond was geraakt bij het afkoppelen van de sleep..
Hij werd vervangen door John Bell uit Granton.
3 Februari 1923.
Thuisstomend vanaf de Lofoten eilanden.
4 Februari 1923.
Krijgen te kampen met weer met storm kracht.
6 Februari  1923
Storm verhevigd zich. Worden van de koers afgezet en verliezen onze positie..
8 Februari 1923
Bunkers en provisie laag.. Hijsen een noodsein.
20 Februari 1923
Het schip word als vermist opgegeven.
27 Februari 1923.
Na  zestien dagen rond gedreven te hebben in de Noord Atlantic, worden wij gezien door de Duitse trawler Schleeswig Holstein.
28 Februari 1923.
Worden op sleeptouw genomen en beginnen aan de sleepreis naar IJsland.
2 Maart 1923
Na een sleepreis van 200 mijl, worden wij in Ingoldsfolde op IJsland binnen gesleep.
Reders en familie worden geïnformeerd over onze aankomst.Worden van Ingoldsfolde naar Reykjavik gesleept. Bunkeren 70 ton kolen, provisie en scheeps benodigdheden.
5 Maart 1923
Vertrekken naar Grimsby via Aberdeen om de bunkers te vullen.
9 Maart 1923
Aankomst Aberdeen.
11 Maart 1923
Aankomst Grimsby.
Augustus 1939
Schip gevorderd voor oorlog diensten als mijnen veger met no. FY 572.
De huur wat betaald moet worden voor het schip is £ 76.14.6 d per maand.
20 Januari 1942.
Schip verkocht aan de Andrew's Stean  Fishing Co. Ltd. in Hull ( B.A. Parkes, Cleveleys , Managers )
6 December 1944  Schip vrerkocht asan Adam Steam Fishing Co. Ltd.  in London ( B.A. Parkes, Cleveleys Managers )
3 Juli 1945.
Terug gekeerd naar de  eigenaar
24 November 1948
Vertrokken uit Hull mret bestemming de IJslandse visgronden ( Schipper Alfred Jenner )  17 bemanningsleden.
30 November 1948.
Vertrokken uit Reykjavik, na de diepte meter te hebben gerepareerd.
1 December 1948
Vissende bij Staalbjerg Huk naar het zuiden van Rodsands Baai.
Om ongeveer 10.00 uur n.m. in verslechterende  weers gesteldheden en besluiten opperte te zoeken in de Patrefjorder. Om 05.30 uur n.m. in Stormachtige wind en ruwe zee in de buurt van Sraumness.
Rond 06.00 uur  n.m. het weer verslechterend naar  ONO lijke storm met windkracht 10 en het zicht verminderd tot nul, door een sneeuwstorm.Om 07.00 uur n.m.  anker gepresenteerd, maar het anker houdt niet..Rond dobberend in de ingang en in de fjord.
Om 10.00 uur n.m. gestrand bij Hafnarmuli. Patrefjorder.
2 December 1948
De lokale bevolking reageerde met lichtkogels en door middel van een broek boei slagen zij er in zes bemanningsleden te redden.Elf bemanningsleden verdrinken.
De Grimsby registratie  sluit af met  "Total Loss "
10 Mei 1949.
Bij het Formele Onderzoek gehouden te Grimsby, vindt de Raad dat het verlies te wijten was aan zeer slecht weer conditie, waarin het zich verminderd was tot nul.\Hulde werd gebracht door de overlevenden aan de schipper voor zijn houding en rekening houdend met beiden voor en na de stranding.
De Raad toont haar bewondering voor het ononderbroken werk, wat verricht werd door de reddings groep aan de wal.

Einde.


Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #538 Gepost op: 09-03-2018, 10:44:12 »

Cor, foto's staan ergen anders op een van de sites
gr.
« Laatste verandering: 09-03-2018, 10:47:20 door J.H. » Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #539 Gepost op: 11-03-2018, 10:33:43 »

Maart,
Leuk weer eens iets van je te horen.
Wij hopen meer van je te horen.
groeten.
Cor.
Goeie murrege Cor ik kik af en toe mee hier op de site en lees je stikjes ,mot toch op de hoogte blijve wat ter loos is
Gr Maart
Gelogd
Pagina's: 1 ... 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 ... 105 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!