Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
21-11-2024, 20:05:53
Nieuws:
http://jolybit.nl
De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.
Vraag en antwoord & Wie wat waar
Vraag en antwoord
Vraag en antwoord
Herinneringen deel 3
« vorige
volgende »
Pagina's:
1
...
67
68
69
70
[
71
]
72
73
74
75
...
105
Auteur
Topic: Herinneringen deel 3 (gelezen 817005 keer)
dekzwabber
Schipper
Berichten: 403
radio maken is een Virus
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1050 Gepost op:
20-04-2019, 15:28:06 »
Citaat van: J.H. op 20-04-2019, 15:21:13
Op het vliegveld spoel je de wc door en trekt een spoelbak leeg en komt dan gelijk met de eerst volgende vlucht weer terug om verslag te doen, dat kan niet veel kosten.
ook Prettige Pasen.
,Ja maar ik moet wel over de evenaar heen,en die retourtjes kosten wel meer dan een kleine 300 euries,en die heb ik niet
.
Eveneens een fijne pasen toegewenst.
Aad.
Gelogd
www.enterprise103.com
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1051 Gepost op:
20-04-2019, 15:44:42 »
Het is wel makkelijk als je de Atlantic oversteekt op de evenaar , je hebt alleen maar in je wasbak te kijken om te zien aan welke kant je zit, je blijft net zo lang noord of zuid sturen tot de kolk veranderd.
Gelogd
dekzwabber
Schipper
Berichten: 403
radio maken is een Virus
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1052 Gepost op:
20-04-2019, 15:51:15 »
Citaat van: J.H. op 20-04-2019, 15:44:42
Het is wel makkelijk als je de Atlantic oversteekt op de evenaar , je hebt alleen maar in je wasbak te kijken om te zien aan welke kant je zit, je blijft net zo lang noord of zuid sturen tot de kolk veranderd.
Kijk hier heb ik wat aan,had gehoopt dat er een paar oud zeevarenden meer hier over konden vertellen,maar ja ook hier wordt de spoeling dunner,misschien dat op Kombuispraat wat meer te halen valt.
Hartelijk dank voor de reactie.
Aad.
Gelogd
www.enterprise103.com
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1053 Gepost op:
20-04-2019, 16:05:52 »
Voor Aad.
dit zal je een reis naar donker Africa besparen
Corioliseffect.jpg
(172.05 KB, 718x827 - bekeken 712 keer.)
«
Laatste verandering: 20-04-2019, 16:08:09 door J.H.
»
Gelogd
dekzwabber
Schipper
Berichten: 403
radio maken is een Virus
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1054 Gepost op:
20-04-2019, 16:12:10 »
Jan.
Nu Helemaal Hartelijk bedankt,het is zo klaar als een klontje
.
En we hadden weer effe wat activieteit op de Site.
Hg.
Aad.
Gelogd
www.enterprise103.com
Nico
Volmatroos
Berichten: 73
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1055 Gepost op:
20-04-2019, 17:45:53 »
Volgens mij zit de kop van platvis ook aan de andere kant
Ik heb dat gezien in Nigeria met tong
Gelogd
dekzwabber
Schipper
Berichten: 403
radio maken is een Virus
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1056 Gepost op:
20-04-2019, 17:56:44 »
Helemaal niet ondenkbaar,denk maar aan stroming/magnetische krachten en het zonlicht wat eventueel de bodem bereikt.
Hg.
Adje.
Gelogd
www.enterprise103.com
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1057 Gepost op:
21-04-2019, 18:22:08 »
ik ben vaak in diverse landen op vismarkten op het zuidelijk halfrond geweest maar nooit gezien, eerlijkheidshalve er ook niet op gelet of de koppen allemaal hetzelfde aan de romp vast zaten, die tong in Nigeria was ook niet in "zijn" water maar was op pad benoorden de evenaar. Tot hoever N of Z gaat dat dan dat die koppen andersom gaan zitten en waarom wel bij vissen en niet bij mensen ? Niet zo leuk als je kop andersom op je romp staat. Zou het mogelijk kunnen zijn dat het aan de schutkleuren van zo'n visje ligt dat hij andersom in het zand heeft gelegen, weet ik veel, ik ben nooit geen tong geweest.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
Berichten: 1860
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1058 Gepost op:
25-04-2019, 16:45:01 »
De Fort Stikine Deel No.1
Uitvoering
De Fort Stikine was een vrachtschip dat voor het eerst onder mijn aandacht kwam toen ik de website over de Benjidog Tower Hill aan het opbouwen was.
Ik merkte op dat het WW2-monument voor degenen met "Geen graf dan de zee" verschillende panelen bevatte van schepen die hun noodlot hadden gevonden als gevolg van de explosie van de Fort Stikine.
Onlangs kwam ik informatie tegen die ik nog niet eerder had gezien, terwijl ik aan het opnieuw publiceren van materiaal van de Koopvaardij Officierenkorps werkte, die een paar jaar geleden werd gesloten na de dood van de eigenaar en dit inspireerde me om deze pagina te maken.
De vernietiging en de dood, welke veroorzaakt werd door de ontploffing op de Fort Stikine waren voornamelijk het gevolg van de slechte onderlinge verstandhouding in de vermenging van diverse soorten van mensen en de opslag van de vracht.
Het is gemakkelijk om dit achteraf te zeggen, maar te veel journalen werden tijdens de oorlog in wanhoop weggesneden en de schuld zou niet moeten worden toegeschreven aan de kapitein en de bemanning die, toen ze bezwaar maakten, in niet mis te verstane bewoordingen te horen kregen: "Houdt je mond en vecht verder "met de toevoeging van de veelgebruikte uitdrukking" Weet je niet dat er een oorlog is? "
Voor mij is het meest inspirerende aspect van dit verhaal, de moed van de bemanning en de plaatselijke brandweer om het vuur onder controle te krijgen, dat leidde tot de uiteindelijke vernietiging van verschillende schepen en een groot gedeelte van de haven
Zeg in gewone termen: "je zou mijn reet niet gezien hebben van het stof" toen het vuur in de gaten kreeg, waar de lading uit bestond.
Veel van deze dappere mannen vonden de dood..
Als een teken van respect heb ik hieronder de namen vermeld van de leden van de brandweer die hun leven hebben verloren, evenals de koopvaardij zeelieden
De Fort Stikine
De 'Fort'-schepen waren een klasse van 198 vrachtschepen die in WW2 in Canada waren gebouwd voor gebruik door het Verenigd Koninkrijk in het kader van de Lend-Lease-regeling.
Ze hadden allemaal namen die met 'Fort' waren voorafgegaan toen ze werden gebouwd.
De schepen waren in dienst tussen 1942 en 1985 met twee die nog steeds op de scheepsregisters stonden in 1992.
Ze werden gebouwd op achttien verschillende Canadese scheepswerven en er waren drie varianten van het basisontwerp.
Het North Sands-type had een geklonken constructie en de Canadese en Victory-typen hadden een gelaste constructie.
Ik veronderstel dat de Fort Stikine tot een van de laatste twee subklassen behoorde, maar ik niet kon achterhalen welke.
Het schip is vernoemd naar een historisch fort en pelshandel waar de site nu wordt bezet door Wrangell in Alaska.
De Stikine-rivier was tijdens de 'Gold Rush' een route naar de Klondike geweest.
Basis gegevens van het schip
Type Vrachtschip
Geregistreerde eigenaars, managers en exploitanten Ministry of War Transport, op bareboat charter
' van WSA Port Line managers
Builders Prins Rupert Drydock en scheepswerfWerf Prins Rupert, Brits Colombia
Land Canada
Werfnummer 43
Registry N / K
Officieel nummer 168.351
Oproepteken N / K
Classificatiebureau N / K
Bruto tonnage 7142
Nettotonnage 4261
Draagvermogen N / K
Lengte 424.2 Ft.
Totale lengte 441,5 Ft.
Breedte 57.2 Ft.
Diepte 35.0 Ft.
Droogte N / K
Motor type
Triple-expansion stoommachine Motor details drievoudige expansie stoommachines met
cylinder boring 24 1/2 ", 37", 70 "en slag
48"
Engineers Dominion Engineering Works Ltd.
Werken Montreal
Land Canada
Vermogen: N / K 505 MN
Boiler 3 ketels met één einde, werkend op 220 psi
Voortstuwing Enkele schroef
Snelheid 11 knopen
Laadvermogen N / K
Bemanning N / K
Aanvullende bouwinformatie
De vermelding van het Lloyds Register uit 1944 voor Fort Stikine bevat de volgende aanvullende informatie :
2 dekken met kruiser achtersteven
Naden van romp en dek beplating electrisch gelast.
Uitgerust met elektronische richtings- en echo-klinkende apparatuur
Carriere hoogtepunten
Datum Evenement 31 juli 1942
Voltooid 14 april 1944
Vernietigd door een explosie In dienst tijdens de 2e Wereld oorlog
Wordt vervolgd.
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1059 Gepost op:
25-04-2019, 20:37:08 »
Fort Stikine.
Fort_Stikine-.jpg
(56.25 KB, 801x534 - bekeken 585 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1060 Gepost op:
25-04-2019, 20:54:38 »
Fort Stikine
dasd.jpg
(49.94 KB, 801x557 - bekeken 640 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1061 Gepost op:
25-04-2019, 22:37:37 »
shell tanker Amastra behoorde als een air craft carrier tot het konvooi.
Bombay_Amastra.jpg
(111.72 KB, 999x666 - bekeken 645 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1062 Gepost op:
25-04-2019, 22:39:21 »
Hms Amastra
Bombay_Amastra-b.jpg
(89.76 KB, 801x537 - bekeken 654 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
Berichten: 1860
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1063 Gepost op:
26-04-2019, 09:00:38 »
De Fort Stikine deel no 2.
De Fort Stikine nam deel aan 41 konvooien en vele onafhankelijke reizen tijdens WO II volgens de informatie in de onderstaande tabel, die wordt aangeboden met dank aan Convoyweb -
Vertrek Konvooi/ Onafhankelijk Aankomst
Onafhankelijk New Westminster, 4 september 1942
New Westminster, 7 september 1942 Onafhankelijk Vancouver, 8 september 1942
Onafhankelijk Comox, 10 september 1942
Vancouver, 10 september 1942 Onafhankelijk
Comox, 12 september 1942 Onafhankelijk Victoria Bc, 13 september 1942
Victoria Bc, 13 september 1942 Onafhankelijk Los Angeles, 23 september 1942
Los Angeles, 28 september 1942 Onafhankelijk Balboa, 10 oktober 1942
Cristobal, 17 oktober 1942 ZG.8 (Cristobal – Guantanamo)
Guantanamo, 21 oktober 1942
Guantanamo, 23 oktober 1942 GN.14 (Guantanamo – NYC) New York, 30 oktober 1942 New York, 3 november 1942 HX.214 (NYC – Liverpool) Liverpool, 18 november 1942
Liverpool, 14 december 1942 Onafhankelijk Clyde, 16 december 1942
Clyde, 24 december 1942 KMS.6G (Clyde – Bone) Oran, 7 januari 1943
Oran, 21 januari 1943 MKS.6 (Philipeville – Liverpool) Clyde, 31 januari 1943
Clyde, 26 februari 1943 KMS.10G (Clyde – Bone) Oran, 9 maart 1943
Oran, 31 maart 1943 ET.16 (Bone – Gibraltar) Gibraltar, 1 april 1943
Gibraltar, 14 april 1943 RS.4 (Gibraltar – Freetown) Freetown, 25 april 1943
Freetown, 11 mei 1943 SL.129 (Freetown - r / v WITH MKS 13 )Liverpool.
Loch Ewe, 1 juni 1943
WN.436 (Loch Ewe – Methil) Methil, 4 juni 1943
Methil, 4 juni 1943 FS.1133 (Methil – Southend) Middlesbrough, 5 juni 1943
Middlesbrough, 20 juni 1943 FN.1051 (Southend – Methil) Methil, 21 juni 1943
Methil, 22 juni 1943 EN.246 (Methil - Loch Ewe) Loch Ewe 24 juni 1943
On 190 Liverpool NYC Baltimore,10 Juli 1943
Baltimore, 3 augustus 1943 Onafhankelijk Hampton Roads, 4 augustus 1943
Hampton Roads, 7 augustus 1943 UGS.14 (Hampton Rds - Port Said) Alexandria Sept. 1943
Alexandrië, 22 september 1943 Onafhankelijk Port Said, 23 sept.1943
Suez, 24 september 1943 Onafhankelijk Aden, 30 Sept. 1943
Aden, 10 Okt. 1943 AKD 3 ( Aden-Durban ) Beira, 26 oktober 1943
Beira, 11 november 1943 DKA.6 (Durban – Aden) Dar-es-salaam, 17 november 1943
Dar-es-salaam, 20 november 1943 Onafhankelijk Mombasa, 21 november 1943
Mombasa, 28 november 1943 Onafhankelijk
Aden, 9 december 1943 Onafhankelijk Suez,15 december 1943
Port Said, 16 december 1943 GUS.25 (Port Said - Hampton Rds) Gibraltar, 28 dec.1943
Gibraltar, 11 januari 1944 MKS.36G (Gibraltar - r / v MET SL 145)
SL.145MK (r / v SL 145 / MKS 36 – Liverpool)
Liverpool, 24 januari 1944
Liverpool, 23 februari 1944 OS.69KM (Liverpool - Konvooi Split)
KMS.43 G ( ex OS 69/ KMS 43 Gibraltsar
Gibraltar, 6 Maart 1944
Gibraltar, 6 Maart 1944 KMS 43 ( Gibraltar – Port Said ) Port Said, 16 maart 1944
Suez, 17 maart 1944 Onafhankelijk Aden, 23 maart 1944
Aden, 23 maart 1944 Onafhankelijk Karachi, 30 maart 1944
Karachi, 9 april 1944 PB.74 (Bandar Abbas – Bombay) Bombay, 12 april .1944
Wordt vervolgd
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1064 Gepost op:
26-04-2019, 23:57:16 »
Stuwplan van Fort Stikine
BombayStowage-plan-of-SS-Fort-Stikine.jpg
(133.73 KB, 1023x535 - bekeken 629 keer.)
«
Laatste verandering: 27-04-2019, 00:22:22 door J.H.
»
Gelogd
Pagina's:
1
...
67
68
69
70
[
71
]
72
73
74
75
...
105
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Vraag en antwoord
-----------------------------
=> Vraag en antwoord
=> Stamboom en Genealogie
-----------------------------
Hoofdindex
-----------------------------
=> Praatgroep Scheveningen
=> Wie wat waar
=> Gekeuvel
=> Alles over Duindorp
=> Drilling Offshore Site
-----------------------------
Historie
-----------------------------
=> Historische gebeurtenissen
=> Gebouwen en monumenten
=> Klederdracht
=> Portret Foto's
=> Straten en hofjes
=> Mooie momenten
=> Overige
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by SMF 1.1.4
|
SMF © 2006, Simple Machines LLC
Laden...