Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2024, 00:35:46
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 79 80 81 82 [83] 84 85 86 87 ... 105 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 817253 keer)
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1230 Gepost op: 30-09-2019, 15:28:17 »

Stronsay naar Start Point


* Stronsay_naar_Start_Point.jpg (187.15 KB, 900x600 - bekeken 929 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1231 Gepost op: 30-09-2019, 15:34:54 »

Start Point naar North Ronaldsay


* Start_Point_naar_North_Ronaldsay.jpg (150.59 KB, 900x600 - bekeken 938 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1232 Gepost op: 30-09-2019, 20:15:33 »

A-378-Scottish King


* A-378-Scottish_King-59-78_Grampian_King.jpg (65.57 KB, 801x534 - bekeken 927 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1233 Gepost op: 30-09-2019, 20:16:45 »

A-378-Scottish King


* A-378-Scottish_King-r_n_Grampian_King-_2.jpg (76.02 KB, 801x534 - bekeken 920 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1234 Gepost op: 30-09-2019, 20:41:11 »

A-590-Bracondene


* A-590-Bracondene.jpg (225.92 KB, 801x534 - bekeken 906 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1235 Gepost op: 30-09-2019, 20:41:46 »

A-590-Bracondene-


* A-590-Bracondene-.jpg (78.18 KB, 801x534 - bekeken 891 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1236 Gepost op: 01-10-2019, 08:34:32 »

Noordelijke wrakken gemeld door  Andy Anderson 30-10-2013
 
Deel 1

Akranes GY 155 8-7-1931
In dichte mist strandde de Grimsby-trawler Akranes GY 155 nabij St John's Point. De Thurso-reddingsboot H.C.J. bleef een tijdje stand by, ​​maar naarmate het weer verslechterde met een zware deining, redde zij de bemanning van veertien personen en keerde terug naar Scrabster.
Het schip werd later weer vlot getrokken.

Alberia GY 588 3-5-1941
De trawler van 286 ton werd in april 1940 gevorderd door de regering en omgedoopt tot HMT Alberic en omgebouwd voor de taak van mijnenvegen.
Zij werd op 3-5-1941 aangevaren door de torpedojager St Albans en zonk voor Scapa Flow.
Haar bemanning van veertien koppen verloor hierbij het leven.

Amethyst BA 123 21-8-1933
Het vissersvaartuig Amethyst uit Kirkcudbright liep aan de grond bij Proudfoot op 21-8-1993, toen zij terugkeerde naar Wick.. Ze leed weinig schade en werd met hulp van de reddingsboot van Wick met  het vloed weer vlot getrokken.

Arnisdale BF 394 13-4-1994 'l
Het vissersschip Arnisdale strandde bij Dounreay op 13-4-1994. Brandweerlieden uit de fabriek in Dounreay boden aan, om de bemanning van het schip met een broekboei  van boord te halen, maar de bemanning weigerde dit, omdat ze wilden proberen zelf het schip weer vlot te krijgen
Toen het weer plotseling verslechterde, werden ze gered door de kustwachten en werden  voor blootstelling behandeld in het medisch centrum van Dounreay.
Het schip werd een total loss

Ascania 13-3-1999
Het chemisch transport vaartuig Ascania kreeg motor problemen aan de westkant van de Pentland Firth in een sterke noordwestelijke storm.
De Thurso en Longhope reddingsboten werden gealarmeerd toen de Ascania snel naar Dunnett Head dreef. Er werden verschillende pogingen gedaan om lijnen aan boord van het schip te krijgen, maar deze waren niet succesvol, totdat in een wanhopige poging van de Thurso-boot zij er in slaagde toen het schip de rotsen naderde.
De rest is geschiedenis - mensen werden geëvacueerd uit hun huizen terwijl de Ascania langs Dunnett Head naar een veilige ankerplaats voer bij Scarfskerry en later naar Scapa Flow werd geleid. De reden voor de paniek was te wijten aan het feit dat de Ascania een zeer vluchtige chemische lading aan boord had met een onbekend explosiegevaar.
Billy Farquhar en zijn bemanning ontvingen terecht medailles en andere onderscheidingen voor deze mooie redding.

Audacious BF 83 3-7-2004
Het vissersschip Audacious BF 83 was bij helder weer op weg door de Pentland Firth naar het westen , toen ze op 3-7-2004 aan de grond liep in de buurt van Huna. Ze leed weinig schade en werd tijdens de  vloed opnieuw vlot getrokken met de hulp van de sleepboot Harrald en de Thurso-reddingsboot

Avenel 25-1-1906
De Avenel, gebouwd 1900.271 ton, werd op 25-1-1906 gesloopt aan de westkant van de golfbreker van Thurso. Wrakpositie N 58 36,0 W 3 30,0

 Avra / Halesius / Clan MacBeolan / Lord Cromer 25-9-1941
Dit vrachtschip van 4652 ton werd in 1912 gebouwd als Lord Cromer. Ze zonk na een botsing met de Marvia op 25-9-1941 uit Duncansby Head varend in Convoy EC 77. Er vielen geen slachtoffers.
Wrakpositie N 58 41.617 W 2 59.033

Bancrest 30-1-1940'
Het Britse stoomschip Bancrest van 4.450 ton werd gebombardeerd en zonk bij Copinsay op 30-1-1940 terwijl zij op weg was van Philadelphia naar Leith met een lading tarwe.
Positie 58.53N 01.52W

Baron Fairlie 25-5-1940
Het Britse schip Baron Fairlie, gebouwd in 1925, van 6.706 ton , kwam op 25- 5-1940 in botsing met en  beschadigde zwaar de Tennessee van 5.667 ton op 25-5-1940 kort na het verlaten van Kirkwal met bestemming Leeds.
Het gebeurde nogal plotseling daar het in een konvooi van acht schepen ging.De Tennessee was de eerste in de rij en de Baron Fairlie was de laatste. Om een ​​onbekende reden passeerde de Baron Fairlie de andere schepen en botste met de Tennessee. De Tennessee werd aan de grond gezet in de Roana bij Deerness,
Het grootste deel van de lading werd geborgen en toen werd het schip total loss verklaard.
De aanvaring vond plaats op 58,53 02.52

Belgische trawlers De Haai en Massabiella 26-10-1969
De Haai had een staaldraad in haar schroef en werd door de trawler Massabiella  naar Scrabster gesleept waar duikers (George Gibson en Billy Stewart) stonden te wachten om reparaties uit te voeren. In de baai werd de sleeplijn los gegooid  en de Massabiella kwam langszij de De Haai om de schepen naast elkaar te verbinden, om zo Crabster binnen te komen. De schepen werden echter door de sterke wind over de baai gedreven en strandden in Thurso East.
Terwijl de kustwacht de boei van de boeibroek aan het voorbereiden was, kwam de bemanning van de Massabiella per vlot aan wal.
Hoewel het eb was, veroorzaakte de zware deining paniek bij de bemanning van de De Haai.
De twee duikers zwommen door de woeste zee, klommen aan boord van de Haai en slingerden vervolgens een tros rond de achtersteven.
 Ze brachten het uiteinde van de tros terug naar de kust, maakten het snel vast en bleven toen in het water om de bemanningsleden aan wal te helpen, door de ruwe zee,
Hoewel toeschouwers van de redding vol lof waren over de acties van de duikers, werd commandant John Woollcombe dat niet en werden publiekelijk bekritiseerd.
Toen bergingsdeskundigen verklaarden dat de trawlers niet konden worden vlot gebracht, besloten vier lokale mannen dat het het proberen waard was.
Met behulp van hun verschillende vaardigheden en grote vindingrijkheid,  hebben ze de trawlers
uiteindelijk opnieuw vlot gekregen.
Helaas was het geen gelukkige uitkomst – want beide schepen werden uiteindlijk bestemd voor de  schroot

Ben Barvas A 175 3-1-1964
De trawler Ben Barvas A175 liep op de Little Skerry aan de grond op 4-1-1964 bij zware brekende zeeën en een sterk getij. In moeilijke omstandigheden redde de Longhope-reddingsboot, met behulp van een broekboei, acht mannen. De trawler uit  Aberdeen, de Ben Screel, had al vijf mannen uit de reddingsboot van een schip gehaald. Voor deze uitstekende redding kreeg de reddingsboot bootsman de zilveren medaille van de RNLI, terwijl de rest van de bemanning door de instelling Vellum bedankt werd,

Ben Meidie SN 340 7-10-1958
Het visserschip Meidie SN 340 is vast gelopen op de Pentland Skerries op 7-10-1958. Ze werd herhaaldelijk door volle zee getroffen met een slagzij van 45 graden. De reddingsboot van Wick ging langszij en redde de dertien bemanningsleden.

Benachie BF 416 1973
Het vissersschip Benachie BF 416 strandde op de Ness van Duncansby in 1973.
Toen pogingen mislukteom haar drijvende te houden, werd ze naar de wal gesleept, op een vrachtwagen geplaatst en over de weg naar Wick vervoerd. waar ze werd gerepareerd.


Bettina Danica mei 1994
De Bettina Danica, een relatief nieuw schip, liep in mei 1994 op de kust , op de zuidwestelijke hoek van Stroma terwijl zij door de Pentland Firth  voer.
Het weer was kalm en helder en men dacht dat de wacht hebbende  persoon misschien in slaap was gevallen. Pogingen door een sleepboot en Thurso-reddingsboot waren niet succesvol en zij werd een totaal verlies verklaard.

Blue Crusader A 25 januari 1965
De trawler Blue Crusader A 251, gebouwd in 1959, verliet Aberdeen op 15-1-1965 voor de visgronden van de Faeröer. Ze zonk bij North Ronaldsay en haar dertien bemanningsleden vonden de dood..

Bothal 20-3-1940
De Bothal, een Deense stoom schip, werd op 20-3-1940 gelijktijdig met het Deense stoomschip Viking getorpedeerd door de U-19 ongeveer 30 mijl ten noorden van Wick.
De Viking zonk onmiddellijk.
De explosie van een tweede torpedo blies de Bothal uit elkaar. De Wick reddingsboot redde zeven mannen vanaf twee vlotten.

Braemar A 252 aan wal

Breid 6-11-1917
Het Noorse stoomschip, Breid, gebouwd in 1898, van 1062 ton, was onderweg van Fredrikstad naar West Hartlepool met een lading mijn stutten en werd op 6-11-1917 10 mijl oost ten zuiden van Noss Head getorpedeerd door de UC-41. Alle bemanningleden werden gered.

Cairnglen 23-3-1934
De Cairnglen, een Newcastle-stoomschip van de Cairn Line, was met een stukgoed  vracht vanuit Canada op weg naar huis, en strandde bij Huna.
Een deel van haar lading werd overgebracht naar Scrabster door de coasters Yewforest en Kinnaird Head. Het schip werd vijf dagen later met hulp van Stroma-schippers opnieuw vlot gebracht. Drie rompsleepboten werden gebruikt en een Leith bergingsvaartuig stond paraat.
Het schip werd naar Longhope gesleept, bestuurd door Stroma-schippers en werd later naar Leith gesleept.
Op 22-10-1940  liep zij schade op in een dikke mist ten zuiden van de rivier de Tynet vanwege een navigatiefout - Veertien leden van de bemanning bereikten land per reddingsboot van het schip en vijfendertig per boeibroek
Drie dagen voordat zij weer in de vaart zou komen,  werden drie mannen gedood en vijftig gewond toen de loopplank naar het schip instortte.

Wordt vervolgd
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1237 Gepost op: 01-10-2019, 11:08:28 »

De samensteller van het bovenstaande is Andy Anderson (nu 86) hij was een hand-werkleraar ( timmeren enz) van Wick High school en was tevens opstapper van de Wick reddingsboot, en daarvoor ook van Aberdeen, nu is hij een bemanningslid van de WK-499-Isabella Fortune.
In juli gaf hij een lezing in de bibliotheek van Wick ten bate voor een monument voor omgekomen zeelui en speciaal voor de slachtoffers van "Black Saturday."
Zijn lezing betrof natuurlijk de rampen in de Pentland Firth en de Ne kust, het ging gepaard met mooie films en foto's. Ik heb heel veel usb sticks met foto's geruild met Andy, hij houdt van stoom trawlers / drifters, die nieuwe schepen vind hij maar niets.
Aangezien hij ook een ex bokser is hadden de leerlingen op school een heilig respect voor hem.
Gr.
Jan.
« Laatste verandering: 01-10-2019, 11:44:19 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1238 Gepost op: 01-10-2019, 11:32:20 »

Hallo Cor,
Fijn je weer terug te zien, ik hoor je nog wel.

Vr.gr.
Jan
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1239 Gepost op: 01-10-2019, 11:34:53 »

Wk-499-Isabella Fortuna, vaart reclame voor de lokale Whisky distilleerderij "Old Pulteney", een lekker slurpje.


* WK-499-Isabella_Fortuna-.jpg (126.04 KB, 896x600 - bekeken 858 keer.)
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #1240 Gepost op: 01-10-2019, 11:44:53 »

Hallo Cor.

Welkom weer!

gr.Dirk.
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1241 Gepost op: 03-10-2019, 05:17:27 »

Gy-268-Carmania II,
14-02-1929 ,met een volle bak  thuis stomende van IJsland gestrand in Hoy Sound . Er stond een stijve bries met sneeuw en het was erg koud
Om ongeveer 03.30. liep het stuurgerei van de trawler vast en ze verdaagde op Kirk Rocks.
05.00, Stromness redd.boot J.J.K.S.W. ( zie antwoord 1168)  ter plaatse,  vanuit zee was er geen kans om de trawler te benaderen en de redd.boot  blijft standby tot daglicht, Tussen de trarwler en de wal zijn riffen en is ondiep water, met daglicht gingen ze een poging wagen, doordat het tij kenterde werd de zee heftiger, de redd.boot werd door de schuimende branding gemanoeuvreerd en ging ten anker en schoot een lijn over, op dit moment werd de trawler door een hoge golf opgetild en boven op het rif gezet en tevens draaide het schip,
De redd.boot zakte inmiddels zachtjes aan naar de trawler, dichter en dichterbij kwam ze totdat er bemanningsleden overgenomen konden worden met de reddingsbroek.
Zwaar werk om iemand door het water naar je toe te trekken in een reddingsbroek, na 7 man overgenomen te hebben brak de ankerdraad, de schipper ging volaan naar voren en kwam aan lijzijde van de trawler en schreeuwde dat ze hun sloep moesten gebruiken, die dreef aan lijzijde ,  5 man stapte in en werden naar de redd.boot getrokken, nabij gekomen brak de verbinding redd.boot-sloep en de sloep ging er met 2 man vandoor, de redd.boot ging vlug vooruit en pikte de mannen op tussen de wal en de trawler.

J.J.K.S.W = John Moody, J.Trail, Kate MacFarlane Aitken, Sam Wood en William Notting, vergis je niet in William "Notting" hij had wel een paar losse poundjes.


* GY-268-Carmania_II.jpg (65.37 KB, 801x534 - bekeken 848 keer.)
« Laatste verandering: 04-10-2019, 00:27:46 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1242 Gepost op: 03-10-2019, 05:18:30 »

GY-268-Carmania II


* GY-268-Carmania_II-1915a.jpg (70.72 KB, 801x534 - bekeken 837 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1243 Gepost op: 03-10-2019, 05:37:33 »

Kirk Rock-


* Kirk_Rock.jpg (198.65 KB, 900x600 - bekeken 800 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1244 Gepost op: 03-10-2019, 12:08:51 »

Deel 2

Transparantie A 129 29-6-1957
De Aberdeen-trawler Carency A 129, gebouwd in 1916, strandde in dikke mist opde Greenigoe, een mijl ten noorden van Wick, op 28-6-1957. Het grootste deel van de bemanning werd overgebracht naar de trawler Gilmar terwijl de rest zich voorbereidde op de poging, om het schip drijvende te houden
De Gilmar probeerde vervolgens de gestrande trawler bij hoog water los te trekken, maar na twintig voet het schip te hebben verplaatst,  liep zij weer vast  Twee uur later gleed ze van de rotsen, maakte slagzij en zonk.

Carmania II 14-2-1929
Op 14-2-1929 keerde de Grimsby-trawler Carmania II terug naar Grimsby met haar visvangst, en strandde op de Kirk Rocks in de Hoy Sound in een sneeuwstorm en bij zeer zware zeeën.
De Stromness reddingsboot verscheen snel op het toneel en zeven mannen werden door de brekende zeeën getrokken door middel van een broekboei, voordat de omstandigheden verslechterden.
De andere vijf bemanningsleden werden uiteindelijk gered van een zekere dood, door de vaardigheid van de bemanning van de reddingsboot.
Bootsman Johnston kreeg zijn tweede bronzen medaille van de RNLI.

Charkow 20-3-1940
Het Deense stoomschip, Chardow, gebouwd in 1913, van 1026 ton, onderweg van Manchester naar Kirkwall en vervolgens naar  Methil en Esbjerg in ballast, werd door de U-19 op 19-3-1940 tot zinken gebracht in de Moray Firth, op positie 58.07N, 01.39W.
Twintig minuten eerder was het schip Minsk ook tot zinken gebracht door de U-19.
Alle twintig manschappen aan boord van de  Charkow vonden de dood - één lichaam werd zeven dagen later aangetroffen op een vlot in de buurt van Peterhead.


Citos 13-6-1923
Op 13-6-1923 brak de Citos, een Zweeds stoomschip, varende in westelijke richting ,met een lading hout, haar besturing, ten westen van Stroma in zware zeegang. Het grootste deel van haar deklading en haar bovenbouw, was reeds overboord gespoeld. Ze werd door e vloed weer terug gezet rond het noorden van Stroma en miste nauwelijks de Lowther Rock.
Negen leden van de bemanning probeerden in haar reddingsboot vrij te komen van het schip en verdronken. Daarna redden de Longhope-reddingsboot en een torpedojager de rest van de bemanning met grote moeite.
Het schip dreef naar het oosten van de Skerries af , voordat zij werd opgepikt door de H.L.S. Pole Star en zette haar bemanning af aan boord van een  trawler.
De  stuurinrichting werd weer opgetuigd en het schip werd op sleeptouw genomen, maar de trossen braken verschillende keren
Na een lange strijd werd het schip in veiligheid gebracht in de Inganess Bay in de buurt van Kirkwall.

Clan Mackinlay 6-11-1940
De Clan Mackinlay, van 6.365 ton varende in Convoy WN 31 van Bombay naar Londen,  met een stukgoed lading, werd gebombardeerd en geraakte in brand.
Ze zonk zes mijl ten NO van Noss Head in positie 58 32N 06 11W.
Zeven en zeventig mannen werden gered en vijf opvarenden vonden de dood.

Clarkwood A 557 28-8-1975
De trawler Clarkwood A 577 strandde op 200 meter afstand aan de oostkant van het Dounreay op 28-8-1975. Brandweer en politie van de nabij gelegen atoomcentrale, beveiligden een lijn met de   trawler. Haar bemanning lanceerde een rubberboot en negen mannen werden naar de rotsen getrokken - drie tegelijk in de rubberboot.
Met vier mannen nog aan boord begon het gevecht om de trawler te redden. Het idee was dat de plaatselijke reddingsboot de sleepkracht op zich zou nemen en de getroffen trawler zou helpen zichzelf van de rotsen te laten drijven. De trawler die in het rond werd gestuwd  in de richting van waaruit ze was gekomen, bevrijdde zichzelf bijna en werd zelfs korte tijd als drijvende beschouwd .
De brekende golven dwongen haar echter terug de rotsen op.
Na vier frustrerende uren besloot schipper Charles Duncan het een dag te noemen waarop het stuur vastliep en water door de huidplaten kwam door het constand beuken op de rotsen.
Een voor een werden de vier vissers door de golven naar de wal getrokken met behulp van een broekboei,- uitgeput, nat en bevroren.
Skippper Duncan en zijn bemanning werden naar het atoomstation gebracht voor een warm ontbijt en droge kleren en in afwachting van de komst van een marine adviseur.

Craiganeran A 64 17-3-1938
Staxigoe-vissers redde de bemanning toen de trawler Craiganeran A 64 strandde bij Broadhaven. Ze was twaalf uur later opnieuw drijvende en werd naar Wick gesleept.
Bij een onderzoek van de Board of Trade bleek dat de trawler op weg was naar de visgronden bij de Faeröer.
Kort na het verlaten van Aberdeen werd de bonded stores kast geopend en kreeg elk lid van de bemanning een glas whisky en ook een volle fles voor eigen gebruik - die al weer heel snel leeg waren. Staxigoe bewoners werden beschuldigd van het stelen van sommige flessen whisky, maar dit werd sterk ontkend.

Croma 13-7-1899
De Croma gebouwd 1883, van 3187 ton,was een schip met voor  algemene ladingen, op doortocht van Dundee naar New York, werd gesloopt aan het ZO-uiteinde van Swona,  toen ze aan de grond liep in dichte mist.


 Dalewood A 481 3-3-1974
De trawler Dalewood A 481 verliet Aberdeen om 12.00 uur op de 3-3-1974 op weg naar de visgronden van de Faeröer. In de Pentland Firth werd het op volle snelheid op de rotsen gevaren
in een kleine inham bijna onder de westkant van de vuurtoren van Dunnett Head. Het rustte
er zwaar doorboord, op een rots aan de voet van steile kliffen van 400 voet hoog..
Een reddingsvlot met vijf mannen aan boord werd opgepikt door de zeesleep cycloon en vervolgens overgebracht naar de reddingsboot van Thurso. De schipper en zijn twee metgezellen voegden zich bij een tweede vlot met drie mannen aan boord en werden aan boord gebracht door de trawler Sealgair.

Dovrefjell 3-2-1956
De Dovrefjell, een Noors stoomschip, tanker en erts vervoerder, strandde op de Little Skerry op 3-2-1956. Reddingsboten van Wick en Longhope begaven zich naar de onheil plaats, maar konden niet in de buurt van het schip komen vanwege de zware oostelijke stort zeeën en de nabijgelegen rotsen. De bemanning van eenenveertig koppen, werd gered door een helikopter, twee personen tegelijk, en landde hen op John O'Groats. Het schip werd later opnieuw vlot getrokken door de sleepboot Salveda.

Wordt vervolgd
   

Gelogd
Pagina's: 1 ... 79 80 81 82 [83] 84 85 86 87 ... 105 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!