Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-11-2024, 02:19:32
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 80 81 82 83 [84] 85 86 87 88 ... 105 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 820026 keer)
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1245 Gepost op: 05-10-2019, 21:15:57 »

Helaas geen foto's van de ondergenoemde trawlers.
Gedurende de 1e wereldoorlog een zeer groot aantal Britse koopvaardijschepen en trawlers werden door de Duitsers aangehouden, bemanning moest het schip verlaten en het schip werd tot zinken gebracht d.m.v.een torpedo, kanonvuur of door tijdbommen. Om de Duitsers te ontmoedigen kwamen de Engelse op het idee om een trawler als lokvogel te gebruiken en het schip een duikboot te laten slepen en d.m.v een  telefoonkabel een verbinding met elkaar te onderhouden.
 De trawler A-445 -Taranaki was een van deze decoy trawlers, hun sleepte de duikboot C-24, commandant Taylor.
Op 23-06-1915 kwam de Duitse  duikboot U-40 commandant Gerhardt Furbringer,op ongeveer 1500 meter dwarsop aan bakboord van de Taranaki boven water,   de Duitser dacht een gemakkelijk prooi te hebben gevonden . De Taranaki lichtte mr Taylor in over de situatie, maar het sleep mechanisme werkte niet en de C-24 kon de sleepdraad niet losgooien, dus belde hij de Taranaki om de sleepdraad te laten slippen,  de duikboot kwam door het gewicht van de sleepdraad in de kop te liggen maar ze manoeuvreerde naar de Duitser toe  met het gevaar dat de draad in de schroeven kon draaien, een ander verhaal zegt dat de draad in de schroeven was gedraaid maar dan wordt het lastig manoeuvreren,  in ieder geval ze kwam in een goede positie en vuurde 1 torpedo die raakte de duikboot net onder de toren en ze zonk onmiddellijk met 29 man, de commandant en 2 bemanningsleden overleefde het ongeluk en de commandant vond het maar "A Dirthy Trick". Duitsers hebben geen humor.
Het resultaat van zulke acties resulteerde in het feit dat de Duitsers nu eerst schoten en dan pas de mensen er af lieten gaan, dus er waren weer alleen verliezers.

Positie U-40-12' oost van Stonehaven. ( 11' SE van Girdleness)

De A-445-Taranaki werd in 1920 verkocht naar Scarborouch, SH-225,op 09-05-1920 op 35 ' Ne van Scarborough zat er een mijn klem in het voorste trawlbord, ze vierde de draad maar de mijn ontplofte en doodde 1 matroos, het schip was zwaar beschadigd en zonk later, de 9 bemanningsleden gingen in de sloep en werden een uur later opgepikt door de A-92-Strathspey.


Computer kan geen foto's openen dus moeten we even wachten tot maandag dan gaan ze er weer mee aan de slag. Zodra ik een foto in de computer aanklikt dan gaat de computer van zelf naar internet,
« Laatste verandering: 06-10-2019, 05:37:37 door J.H. » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1246 Gepost op: 08-10-2019, 09:14:13 »


Deel 3

Dromara 14-2-1941
De Dromara, gebouwd in 1921, van 723 ton, zonk in de buurt van de Old Man of Wick, op 14-2-1941 terwijl zij op doortocht was in ballast van Derry naar Londen. Het schip ontwikkelde een serieuze lijst van ongevallen , tijdens een zuid oostlijke storm nabij Wick Bay. De kapitein was op zoek naar meer beschut water, maar in de buurt van Helman Head nam ze een veel te veel risico op zich. De Wick reddingsboot redde twee leden van de bemanning door middel van een broek boei en daarna, toen het schip op het punt van kapseizen leek te zijn, werd snel besloten, om de andere elf bemanningsleden te redden, ondanks de ruwe zee.

Dunnet Head 4-6-1915
De Dunnet Head, een vrachtboot gebouwd in 1913, 343 ton, in ballast van Baltasound naar Arbroath, werd beschoten en vervolgens getorpedeerd door de U-19, 35 mijl ten Z van Duncansby Head. Haar bemanning werd opgepikt door het ss Monarch op positie 58 42N 01 55W

Eamont FD 293 / Kirklinton FD 293 11-2-1941
De trawler Eamont FD 293 werd aangevallen door Duitse vliegtuigen. Een bom viel in de stuurhut maar ontplofte niet.
De bemanning verliet het schip en de trawler dreef op de kust, dr ie kabel lengten  ten noorden van de haven van Latheronwheel en werd een total loss.

Anders FD 9 9-1-1961
Het Faroese vissersvaartuig Else FD 9  strandde bij Ness van Duncansby kort na 07.00 uur op 9-1-1961. Vier van de bemannings leden  werden gered door de twintig meter lange Stroma-boot, de Girl Elsie,die werd bemand door de heer Manson en zijn twee tienerzonen.
Ze werden  op John O'Groats aan wal gezet.
De schipper, Jogvan Ingvard Olsen en de machinist besloten aan boord te blijven om een ​​reddingspoging te wagen, als het tij zou op komen.
 Toen dit niet gelukte, werden het schip door deWick reddingsboot weg gesleept.

Euclase GN 51 22-9-1955
Gebonden  aan de visgronden,  liep het vissersschip Euclase GN 51 in dichte mist aan de grond ten noorden van Skirza Head op 22-9-1955.De  Wick reddingsboot hield stand by, bij de pogingen om het schip te redden, maar toen de bemanning hier in faalden, werden de twaalf mannen gered en naar Wick gebracht door de reddingsboot.
 
Eyfirdingur 11-12-1952
Ze werd gebouwd in 1908 en was een houten kist van 174 ton. Het was zwaar weer, toen zij bij het kalf van Eday op 11-12-1952 strandde en snel in stukken werd geslagen.. Zeven bemanningsleden verloren hierbij het leven - drie lichamen spoelden aan.

Fair Isle GN 70 26-12 1914
Het vissersschip Fair Isle GN 70 werd gebouwd in 1909 en strandde  in Reiss Bay.
In april 1917 werd ze geborgen en keerde terug naar de dienst bij de Admiraliteit.
Ze keerde terug naar de visserij in  1920 en was daar kenbaar in 1950 als het Aberdeense vissersschip Fair Isle A 124

Faro 27-1-1940
Het Noorse schip Faro, gebouwd in 1919, van 844 ton, werd getorpedeerd door de U-20 op 27-1-1940 in positie 58.55N 02.46W. - ongeveer vijftien mijl ten zuidoosten van Copinsay.
Ze zonk niet, maar maakte slechts water..
De bemanning verliet het schip in twee reddingsboten. De volgende ochtend gingen kapitein John Birger en zes bemanningsleden weer terug aan boord van het schip ,in  de hoop haar te kunnen redden, maar waren niet succesvol en het schip dreef naar de wal en bij Taracliff Bay,Deerness  werd zij daar door het geweld verwoest
Van de vijftien bemanningsleden overleefden er zeven personen en stierven er acht.

Fertile BF 299,later K 877 op 19-8-65
De Fertile K 877 vond haar einde op 19-8-1965 aan de zuidwestkant van de Brough of Birsay en twee mannen vonden hierbij de dood.
In juni 1964 raakte het schip vermist ten zuiden van Sumburgh terwijl ze op weg was van Kirkwall naar Lerwick. Na een massale lucht- / zee zoektocht bevond ze zich 75 km uit de koers bij een Shackleton en bijna 40 mijl ten west-noordwesten van Foula.


Fisher Boy WK 152 sept.1954
Het vissersschip Fisher Boy WK 152 strandde bij Brims Ness op September 1953.
Toen zij na een dag vissen terugkeerde naar Scrabster, werden de Thundero-reddingsboot en de kustwacht gewaarschuwd, maar de bemanning klauterde aan wal,  met hulp van lokale manschappen. De verzekeraars hebben het wrak aan de eigenaars verkocht
Door een gat in de zijkant van het schip te maken, werden de motor en de lier verwijderd en gebruikt in het vervangende vissersschip, de  - Star of Peace.

F.P.V.Freya
Het vissersbeschermingsvaartuig Freya lag voor anker, toen een storm vanuit het oosten toe nam en haar anker begon te krabben.. Zij vertrok in zuidelijke richting naar Invergordon in steeds zwaardere zeeën en werd bij het zicht op de haven getroffen door drie hoge golven, die haar op haar zij gooiden en deed kapseizen, voordat een noodoproep kon worden uitgezonden.. Een deel van de bemanning slaagde erin aan boord te gaan van een reddingsvlot dat vrij rond dreef terwijl het schip zonk. Ze vuurden fakkels af die werden gezien door de Belgische trawler St. Jan Berchmans. Zij haalde  zestien overlevenden van boord, maar helaas vonden drie anderen manschappen de dood. De zeventien jaar oude scheepsjongen zong popliedjes tijdens de afhaal wachttijd op het schip
Volgens rapporten dreef de Freya nadat ze was omgekomen naar de wal en strandde in de Haven, net ten noorden van Sarclet Head. Anderen zeggen dat ze anderhalve mijl ten zuidoosten van Sarclet Head strandde.

Fritzzz Fratzzz 16-7-1993
De Fritzzz Fratzzz probeerde de haven van Wick binnen te lopen op 16-7-1993, toen ze naar wal werd geblazen aan de noord zijde  van Wick Bay. Ze werd  door de Wick Lifeboat weggesleept en begeleidde haar de haven binnen.
Daar werd het scheepje gedeeltelijk ontmanteld en op een vrachtwagen gezet voor haar terugkeer naar Duitsland

Gardar GK 25 21-5-1943                                       
Het vissersschip Gardar GK 25 zonk na een botsing met de Miguel De Larrina tien mijl ten noordoosten van Wick op 21-5-1943 - drie van de bemanning stierven. Eigenaren waren Einer Thorgillsson van Havnarfjordar.

George Robb A 406 6-12-1959
De trawler George Robb A 406 is op Stacks of Duncansby op 6-12-1959 gesloopt op haar tweede reis na te zijn omgebouwd tot diesel trawler. Het was een vreselijke nacht met stormkrachtige winden en bergachtige hoge golven. Toen levens reddende teams aan de rand van de klif arriveerden, reageerden er geen grote golven meer over het wrak. Twaalf vissers stierven die nacht samen met een van het levensreddende team

Gerona 28-10-1892
Gerona strandde op Freswick op 28-10-1892. Een deel van de lading werd gelost en het schip was opnieuw drijvende.
De Gerona, gebouwd in 1888, van 3.056 ton, verliet Shields op weg naar Montreal met stukgoed vracht. De twaalf passagiers en zesendertig bemanningsleden werden gered door de broelboei. Het onderzoek van de Board of Trade constateerde dat de kapitein de schuld had aan de stranding van het schip.

Gertrud 1-6-1934
De Gertrud, een Fins vrachtschip strandde  op Langaton Point, Stroma op 1-6-1934 tijdens dichte mist. Ze werd gebouwd in 1881 en was 1664 ton. Binnen twee dagen brak het schip haar rug en gleed van de rotsen. Ze was op een reis in ballast van Manchester naar Helsingfors.
Malcolm Simpson en zijn zoon brachten de bemanning van tweeëntwintig koppen aan wal op Stroma, in zijn creelboot.

Giralda 30-1-1940
De Giralda werd gebouwd in 1924 en was 2.178 ton. Ze had een bemanning van drieëndertig koppen, velen van hen uit Shetland. Op 30-1-1940, terwijl ze op weg van Ayr naar Kirkwall met een lading kolen, werd ze aangevallen door twee vijandelijke vliegtuigen ongeveer drie mijl uit Grimness, South Ronaldsay en werd getroffen door bommen. Het schip stond in brand van boeg tot achterschip en zonk. De bemanning liet de reddingsboot van het schip te water en verlieten de zinkende en de door brand laaiende Giraldo en roeiden naar de nabijgelegen kust bij Grimness. Binnen een kwart mijl vanaf de wal kapseisden de reddingsboot zodat de gehele bemanning in het water terecht kwamen en  allemaal omkwamen. Twee lichamen werden terug gebracht naar Shetland en twee naar Leith en de anderen werden begraven op St. Olaf's begraafplaats in  Kirkwall.


Wordt vervolgd
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #1247 Gepost op: 09-10-2019, 14:38:40 »

Goed je weer te zien Cor

Gr Maart
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1248 Gepost op: 11-10-2019, 08:32:12 »

Deel 4

Girl Betty PD 376                    14—4-1964
Het vissersschip Girl Betty PD 376 strandde om 02.00 uur op de kust bij
Proudfoot, kort na het verlaten van de haven op 14-4-1964.
De reddingsboot  redde de bemanning van zeven koppen,
Pogingen werden ondernomen  om het schip te redden, maar deze waren niet succesvol.

Golden Promise OB 898 7-9-2011
Om 07.40 uur op 7-9-2011 strandde de negentien meter lange Sint Jacob schelpen visser Promise OB 898 op Stroma terwijl hij op weg was van Scrabster naar de visgronden. De reddingsboten van Thurso en Longhope werden samen met een reddingshelikopter van de RAFuit  Lossiemouth gealarmeerd en de bemanning werd in veiligheid gebracht                   

Gretafield 14-2-1940
De tanker Gretafield van 10.191 ton, gebouwd in 1928,  was onderdeel van konvooi HX-18 toen ze op 14-2-1940 werd getorpedeerd door de U57 ten zuidoosten van Noss Head.
Ze was op doortocht van Curacao naar Halifax en naar Invergordon,  met 13.000 ton stookolie. Tien van de bemanning werden bij deze aanval gedood.
De kapitein en dertig bemanningsleden werden gered door de  HMS Peggy Nutten en de HMS Strathalladale en aan wal gebracht in Wick
De brandende Gretafield dreef op de kust bij Dunbeath en brak in tweeën.

Gunnaren 19-8-1935
De Gunnaren, een Zweeds motorschip,beladen met stukgoed, strandde in dichte mist aan de westkant van Swona. De Longhope reddingsboot bezorgde de post voor de bemanning aan de wal  en de bemanning op het schip.
Zweedse en Duitse bergingsteams probeerden een deel van het schip te redden door het in tweeën te snijden, maar vanwege de zware zeegang moest dit worden opgegeven. Later verplaatste zich het achter deel van het schip  een  halve mijl verder langs het eiland. Het grootste deel van de lading werd geborgen door sleepboten die werden bijgestaan ​​door vissers van Swona en Stroma.
 
HMS Duke of Albany       25-8-1916
Het turbine stoomschip  Duke of Albany was een passagiers schip, dat door de London en de Noord Western Spoorweg maatschappij  van 1907 tot 1914 werd gerund als passagier schip en ook als HMS Duke of Albany van 1914 tot 1916.
Zij werd door de Admiraliteit opgeeisd en werd op 25-8-1916 tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeer UB 27 op ongeveer 20 mijl ten oosten van de Pentland Skerriesij . Zij was ook het schip dat een van de ankers van de Titanic naar Belfast bracht. De scheepsbel van het schip werd in 2008 in veiligheid gebracht.

Gardar GK 25     21-5-1943
Het vissersschip Gardar GK 25 zonk bij een aanvaring met de  Miguel De Larrina op 10 mijl Noord Oost van Wick op  21-5-1943 –waarbij drie van de opvarenden de dood vonden
De eigenaars waren  Einer Thorgillsson uit  Havnarfjordar.

George Robb A 406       6-12-1959
The trawler George Robb A 406 verging bij Stack of Duncansby op de  6-12-1959 op
haar tweede reis na te zijn  omgebouwd met  een diesel motor.
Het  was  een verschrikkelijke nacht met een storm krachtige  wind en toren hoge golven.
Toe de reddings ploeg op de kliffen arriveerden, was er geen antwoord vanaf het schip, daar hoge golven het schip bestormden.

Gerona       28-10-1892
Gerona strandde bij Freswick op  28-10-1892.
Een deel van de lading werd verplaatst en het eschip werd weer drijvende
De Gerona werd in 1888 gebouwd en had een laadvermogen van 3056 ton..
Zij vertrok uit Sheffield met bestemming Montreal  met een lading stukgoed.
De twaalf passagiers aan boord en de 36 koppige bemanning werden gered door middel van een broek boei.,
Een onderzoek door de Board of Trade bepaalde, dat de gezagvoerder schuldig was aan de stranding van het schip..

Gertrud      1-6-1934
De Gertrud, een Fins vrachtschip, strandde  bij  Langaton Point, Stroma op 1-6-1934 tijdens dichte mist.. Zij was in 1881gebouwd en was 1664 ton groot.
Binnen twee dagen brak zij in tweeën en gleed van de rotsen af.
Het schip was in ballast onderweg van Manchester naar Helsingfors.  Malcolm Simpson en zijn zoon brachten de gehele bemanning van twee en twintig personen in Stroma aan wal, met behulp van hun vissers sloep.

Giralda     30-1-1940\
De Giralda  werd in 1924 gebouwd en was 2178 ton.
Zij had een bemanning van 33 personen en de meeste van hen kwamen uit Shetland.
Op 3- 1-1940, onderweg van Ayr naar Kirkwall met een lading kolen, werd zij aangevallen door twee Duitse vliegtuigen op ongeveer drie mijl van Grimness op South Ronalday en bestookt met bommen.
Het schip stond van voor tot achter in de brand en was zinkende.'
De bemanning liet de reddingsboot van het schip te water en verlieten het zinkende en brandende schip en zette koers naar  het dichtsbij gelegen Grimness
Binnen een kwart mijl afstand van de kust sloeg de reddingsboot om. Alle inzittenden werden in het water gesmeten en verdronken.
Twee lijken werden naar Shetland over gebracht en twee lijken naar Leeds.
En de andere lijken werden begraven op het St. Olafs kerkhof in Kirkwall
Girl Betty  PD 376     14-4-1964
Het vissersschio Girl Betty  PD 376 strandde op de Proudfoot om 2.00 v.m., kort na het verlaten van de haven op 14-4-1964.
De reddingsboot van Wick redde de zeven man sterke bemanning van het schip,
Ook werden er pogingen aangewend om het schip te redden, maar deze pogingen waren niet succesvol.

Golden Promise OB 898      7-9-2011
Op  7- 1-2011 om 4.40 uur in de morgen strandde  de negentien meter lange Sint Jacobschelpenvisser Golden Promise OH 898 op Stroma, terwijl zij op weg was van Scrabster naar de visgronden.
De reddingsboten van Thurso en Lonehope, samen met een reddings helicopter van de RAF in Lossiemouith werden gewaarschuwd en de bemanning werd door de lucht in veiligheid gebracht.

Gretafield      14-2-1940
De 10.191 tons tanker Grenfield,gebouwd in 1928 nam deel aan konvooi HX 18, toen zij werd getorpedeerd door de U.57 ten zuid oosten van  Noss Head op  14-2-1940.
Het schip was onderweg van Curacao naar Halifax en vervolgens naar Invergordon met 13.000 ton brandstof olie.
Tien leden van de bemanning vonden de dood.
De kapitein en 30 bemanningsleden werden gered door HMS Peggy Nutten en HMS Strathalladale  en aan wal gezet in Wick,
De brandende Gretafield dreef naar de wal en strandde bij Dunbeath en brak daar in
twee stukken.

Gunnaren       19-8-1935
De Gunnaren was een Zweeds motor schip met een algemene lading en strandde in dichte mist op de west zijde van het eiland Swona,
De reddingsboot van Longhope bracht de post van het schip en van de bemanning aan de wal.
Duitse en Zweedse bergings ploegen probeerden een deel van het schip te redden, door het schip in tweeën te delen, maar door de zware zeegang moest men dit plan opgeven..
Later kreeg men het achterschip drijvend, maar het strandde  weer een halve mijl verder op het eiland,
Het meeste van de lading werd geborgen door sleepboten, geassisteerd door visserslui uit de plaatsen Swona en Stroma.

HMS Duke of Albany       25-8-1916
Het turbine stoomschip  Duke of Albany was een passagiers schip, dat door de London en de Noord Western Spoorweg maatschappij  van 1907 tot 1914 werd gerund als passagier schip en ook als HMS Duke of Albany van 1914 tot 1916
Zij werd door de Admiraliteit opgeeisd en werd op 25-8-1916 tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeer UB 27 op ongeveer 20 mijl ten oosten van de Pentland Skerriesij,
Zij was ook het schip dat een van de ankers van de Titanic naar Belfast bracht. De scheepsbel van het schip werd in 2008 in veiligheid gebracht.

HMS Exmouth         21-1-1940
HMS Exmouth, trawler H-02 van 475 tons, gebouwd in 1934, werd getorpedeerd  door de U 22 en zonk op ongeveer  zeventien mijl OZO van Wick op  21-1-1940.
De gehele bemanning  van 189 personen vonden de dood bij deze ramp.
Het schip escorteerde op dat moment het Brtise koopvaardij schip, de Cyprian Prince
In de St.Fergus kerk in Wick, staat een gedenk plaat, met alle namen van de verongelukten van deze ramp.

Wordt vervolg
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1249 Gepost op: 11-10-2019, 23:43:25 »

Windows verkenner nog steeds in de reparatie, a.s. zondag gaan ze weer verder
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1250 Gepost op: 15-10-2019, 08:33:00 »

Deel 5

HMS Fiona       6-9-1917  \
De HMS Fiona, een bewapende koopvaardijkruiser,, veranderde in een wrak op de Clettack Skerry, in de Pentland Firth op positie  58 40.993 N en 53,596 W.
Zes man vonden de dood bij de reddings ope

HMS Imogen        16-7-1940
HMS Imogen D 44, gebouwd in 1937 werd geramd en zonk bij de Britse lichte kruiser HMS Glasgow.
De Imogen vatte vlam en werd verlaten, vijf mijl zuid oost van Duncansby Head en zonk in positie 58 34 N ,02 54 .

HMS Iron Duke      17-10-1939
Gebouwd in 1912, was de Iron Duke een super onvervaard slagschip.
Zij was  overgeplaatst naar de reserve vloot in 1931 als een opleidings schip,
In 1939werd zij overgeplaatst naar Scapa Flow als een depot vaartuig.
Op 17 Oktober 1939 werd zij gebombardeerd en hierna aan de grond gezet om te voorkomen, dat het schip zou zinken,
Een man werd gedood en 25 manschappen liepen verwondingen op.

HMS Lynx       9-8-1915
De destroyer Lynx liep op een mijn en zonk op 24 mijl ZO van Wick op positie  58 10.32 N 02 30,14 W,';
Drie en zeventig manschappen verloren het leven en 26 overlevenden werden opgepikt door het SS Volcano,

HMS Nessus        8-9-1918
De destroyer HMS Nessus botste in de mist met HMS Amphritite en zonk op 26 mijl ten oosten van Wick   

HMS Salvage King      12-9-1940
Zij strandde en ging verloren op de Ness of Duncansby,
Het schip was een bergings sleepboot en was in 1924 gebouwd en was 1164 ton groot.
De reddingsboot van Wick bracht negen personen  naar een sleepboot en de reddingsboot van Longhope  nam de overige 35 manschappen over,
Er werd een poging gedaan om het schip te redden maar deze poging had geen succe

HMS Sphinx        3-2-1940
Gebouwd in 1939, was de HMS Sphinx aan het mijnen vegen in een gebied vijftien mijl ten noorden van Kinnaird

Built in 1939, HMS Sphinx  was sweeping an area fifteen miles north of Kinnaird Head, Fraserburgh, toen zij door vijandelijke vliegtuigen werd aangevallen.
Een bom raakte het voorschip en ontplofte en verwoeste het gehele voorschip.
De HMS Halcyon nam haar op sleeptouw en zij kapseisde. Het wrak spoelde later aan wal bij Lybster.
Een en veertig opvarenden verloren het leven bij de ontploffing.

HMS St Albans formerly USS Thomas      3-5-1941
HMS St.Albans was de eerdere Amerikaanse USS Thomas.
De destroyer St.Albans  kwam in aanvaring met H.M.T. Alberic, waarbij dit schip zonk bij Scapa Flow.
De 286 tons trawler HMT Alberic was omgebouwd voor  mijnen veeg werkzaamheden, Haar veertien koppige bemanning verloor hierbij het leven,

HMS St Olaves       21-9-1942
De reddings sleepboot St.Olaves, terwijl zij de lichter Golden Crown sleepte, net
toen zij kaap Duncansby Head passeerden, kwam in moeilijkheden, toen de sleeptros brak bij zware zeegang,.
Beide schepen gingen op drift en liepen vast op de Ness of Duncansby.
De reddingsboot van Wick, onder commando van Neil Stewart, zette de reddingsboot tijdens een uitstekende daad van zeemanschap, langszij de lichter en redde de levens van zeven en twintig opvarenden,
Ook werden nog eens vier bemanningsleden van de sleepboot gered.
Neil Stewartt werd voor deze daad beloond met de RNLI Brenzen medaille, voor deze uitzonderlijke redding.

HMS Sword Dance  T 132      5-7-1942
Op 5-7-1942 the Royal Navy Dance klasse onderzeeboot jager HMS Sword Dance was op patrouille werkzaamheden met het oost kust konvooi WN 5, toen zij werd geramd tijdens dichte mist door één van de konvooi schepen, de Thyra 11, groot 1088 ton.
Zij zonk in minder dan een uur, op ongeveer tien mijl ten oosten van Wick

HMS Vanguard      9-7-1917
HMS Vanguard, een zware slag kruiser, gebouwd in 1909 van 20,000 ton, ontplofte in Scapa Flow,
Zij zonk vrijwel onmiddellijk en 804 bemanningsleden vonden hierbij de dood.
Slechts waren er maar twee overlevenden,

HMT Orsino      28-9-1916
HMT Orsino, gebouwd in 1906,groot 172 ton werd tot zinken gebrsacht door kanon vuur van de onderzeeër U.55, bij Strathy Point op 28-9-1916, waarbij 6 doden te betreuren waren, Positie 58 40 N en 04 05 W\
'
Hosanger     27-1-1940\
De Hosanger, een Noors koopvaardij schip van 1591 ton en gebouwd in 1911, op weg in ballast naar Leeds,werd getorpedeerd door de U 29 op 27-1-1940 op 15 mijl zuidoost van de Copinsay vuurtoren.
De explosie blies het totale achterschip weg en het schip zonk in 2 minuten.
De enige overlevendem slaagde er in een reddingvlot te bereiken, waarop 4 andere overlevenden zaten. Deze vier overlevenden vonden door bevriezing de dood.
Hijzelf werd vijftien uur later opgepikt door HMS Northern Reward en werd vervolgens naar het Kirkwall hospitaal overgebracht..
Deze ramp kostte aan zeventien opvarenden het leven.

Hoy Vikingur    SA 458
Het vissersschjp Noy Vikingur met visserij No, SA 458 strandde bij de haven ingang naar Thuro haven.,Er is gedacht dat er een vergissing  was gemaakt met de  aanloop verlichting naar  Scrabster Haven.
Er was geen schade en het schip kwam vrij met het volgende gerij.

Indian    6-8-1910 
Tijdens de doorgang van de Pentland Firth in dikke mist, strandde het viermaster stoomschip Indian. Het schip was onderweg naar Floroda met een lading  zout
Zij strandde  aan de oost zijde van.  Duncansby Head bij Rispie, waar de stroming twaalf mijl was
Er was veel lekkage aan het voorschip,maar het schip gleed van de rotsen af en werd geëscorteerd door de reddingsboot van Huna naar Reiss Baai waar zij aan de grond werd gezet.
Het schip was in 1990 gebouwd en was 5990 ton groot en haar bemanning bestond uit Duitsers en Engelsen.
Het schip werd op 17 Augustus 1910 na reparaties weer drijvend en vervolgde haar reis naar Newcastle op eigen kracht.. Toen het schip voor de eerste maal strandde, sloeg een der bemanningsleden over boord  en verdronk.



Irene    17-3-1969
Op 17-3-1969 strandde  Het Liberiaanse schip Irene op de kust bij Grimnese, South Ronaldsay, na in een hevige storm, de Noordzee te hebben doorkruist.
De reddingsboten van Longhope en Kirkwall werden te water gelaten, maar de kustwacht redde de bemanning door middel van een broekboei.
De reddingboot van Longhope verging bij deze reddings poging en haar gehele bemanning van 8 personen vond bij deze redding de dood.

Wordt vervolgd.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1251 Gepost op: 18-10-2019, 08:42:17 »

Deel 6

James Barrie H15   29-3-1969
De Hull trawler James Barrie, met visserij nummer H 15 strandde op 27  Maart 1969 op de Lowther Rock, tussen Muckle Skerry en Little Skerry in de Pentland Firth. Deze Hull trawler was in 1949 gebouwd en was onderweg naar de visgronden bij IJsland.
De reddingboot van Wick redde de bemanning van 21 personen door middel van twee
reddings vlotten, toen het weer iets verbeterde..
Door ronddrijvend  wrakhout en drijvende delen van het schip, kreeg de reddingboot  touwwerk in een van haar schroeven en hier door moest de motor van de reddingsboot stop worden gezet.
Twee dagen later,bij hoog water,gleed de reddingsboot van de rotsen, maar ondanks er pompen aan boord werden geplaatst, zonk  de reddingsboot anderhalf
 uur later bij Hoxa Head.
 
Jean Stephen  A 420  18-1-1958
De Aberdeen trawler Jean Stephen met visserij nummer A 420, strandde tijdens een zware storm op 18 Januari 1958 tijdens het zoeken van een opperte.
De reddings boot van Wick en de kustwacht waren spoedig“stand by “
De bemanning van de trawler wachtte op laag water en werden door middel van een broekboei van boord gehaald.
De ketels  en wat ijzerwerk van het schip kan nog steeds worden gezien bij laagwater.

Johanna Thorden
Het  Finse koopvaardij schip Johanna Thorden, gebouwd in 1936 van 3223 ton groottte,  liep aan de grond bij Clett of  Swona en werd tot wrak verklaard op 12-2-1937.
Er bestonden twijfels waarzij feitelijk aan de grond was gelopen.
Een en twintig leden van de bemanning , samen  met twee vrouwen en hun zoontjes stapten in een reddingsboot en een uur later  werd een tweede reddings boot uitgezet met het restant van de bemanning, zijnde  13 personen.
Na drie uur hun kreachten te hebben gemeten met  de zeegang, gelukte het slechts acht personen, om de kust te bereiken.
Dertig opvarenden vonden de dood en enkele leden er van werden op de Orkney eilanden begraven..

Juny R-19-HA      10-6-1965
Het Noorse vissersschip  Juny werd verlaten in stormachtig weer  bij de Noorse kust op 6 Mei 1965
Op  10 Juni 1965 werd zij nog steeds drijvend aangetroffen  bij Copinsay door het Schotse schip Enterprise uit Wick.
Het wrak werd leeg gepompt en  op sleeptouw genomen naar Wick.
Een paar dagen later werd het schip weer door de eerdere eigenaars  geclaimd en werd weer terug gesleep naar Noorwegen.
Keith Hall  A636    27-11-1921
De  trawler Keith Hall ,met visserij nummer A. 636  werd  in Birsay tot wrak verklaard op 27-11- 1921, toen zij aan de grond liep  bij dikke mist en zware zee gang
Zij was oorspronkelijk een Duitse trawler met de naam  Darmstadt, die in 1896 te water was gelaten.
Een der bemannings leden vond de dood bij het trachten, de kleine reddingsboot van het schip te water te laten.

Kentucky      1920
De Kentucky, gebouwd in  1897, groot 3649 ton, liep bij dichte mist aan de grond bij Shoal van de Slate, Skirza Head, in 1920.
De bemanning werd gered door gebruik making van het Scarfskerry Raket Apparaat Kompagnie.
Toen het weer verbeterde,  werd het schip drijvend aangetroffen, maar werd wat later toch gesloopt.

Kiruna      28-7-1915\
Het Zweedse  schip Kiruna, gebouwd in 1915, groot 4638 ton, gebouwd in 1913, onderweg van Philadelphia naar Stockholm, met een lading kolen, liep vast op de Muckle Skerry op positie N.58 41.5  W.2 55,75 , op 28 July 1915 en werd als verloren beschouwd.

Koorah  A 18    11-2-195
Het Aberdeense visserij schip Koorah, met visserij nummer A,18, gebouw in 1811,liep vast op een rif, een mijl westelijkvan Dunnett Head op 11 Februari 1954,
De bemanning werd gered door de seine net visser Our Lassie en werden  aan  land geze in Scrabstern.
De berging van het schip faalde en het schip zonk,,

Korall      5-12-1972
De Korall uit Gotenberg liep vast op een klif , onderdeel van de kliffen van Brims Ness op de 5e Decenber  1872, tijdens  een zware storm,
De Kustwacht laste twee klip ladders aan elkaar en redde in de duisternis de bemanning  één voor één, door hen de klif te doen opklimmen..
De volgende morgen keerde de  kapitein terug aan boord van het schip om de scheeps papieren in veiligheid te stellen,
Maar hij weigerde pertinent om langs de ladders naar de klif af te dalen,  die hij de nacht er voor nog had beklommen

Langanes KG 363     11-11-1941
De hulp schoener Langeness van de Faroer eilanden, met schipper Daniel Jacob Mortonson, onderweg van de Faroer Eilanden naar Aberdeen met een lading vis , ging verloren op 11 November  1941 bij Scrabster Roads, ongeveer  120 yards ten zuiden van  de Holburn Head vuurtoren. Er stond  een zware Zuid Oosterlijke storn met zware uitschieters en een ruwe zee ,
Er wordt aangenomen, dat het anker heeft gekrabd,,
De bemanning werd per reddingsboot in veiligheid gebracht,

Lans      21-12-1974
Op 21 December 1974 werden de beide reddings boten van Stromness en Longhope te water gelaten , om de hulp te gaan bieden aan de Belgische trawler Lans, welke aan de grond was gelopen onder de landtong van Berrie Head, op de zuidwest punt van het eiland. Hoy
Beide reddingsboten deden vergeefse pogingen om dicht bij de trawler te komen.
Een poging resulteerde er in, dat de bemanning van de reddingsboot van dhr Flett, arm verwondingen op liepen, toen de anker winch van de reddingsboot het begaf, als gevolg van de  zware deining.,
De gehele bemanning werd door een RAF helicopter gered, welke onder commando  van Dave Crrosbie  stond,  in een gevaar volle redding.,waarvoor zij allen werden beloond met een medaille, welke uitgereikt werd door de Koningin.

Leicester City GY   22-3-1953
In een potdikke mist en bij een hevige deining strandde de Grimsby trawler Leicester City, op haar thuisreis vanaf de noordelijke visgronden bij Breabuster Point op Hay.
Zeven leden van de achttien bemanningsleden verloren hier hun leven.

Liana   16-2-1940 
Het Zweedse koopvaardijschip Liana, welke in 1898 gebouwd was, 1646 ton groot. werd getorpedeerd door de U 14 en werd tot zinken gebracht. op 24 mijl ten noorden van Kinaird Head op de 16e Februari 1940.
Tien leden van de bemanning, lieten hierbij hun leven.
Twee overlevenden werden opgepikt door de trawler Loch Hope.
Acht bemanningsleden werden opgepikt door het schip Santos, die op haar beurt weer getorpedeerd werd door de U 63 op de 24 Februari  1940, met het verlies van zes bemanningsleden afkomstig van de Liana.

Linkmoor     10-11-1930
Het  Britse vrachtschip  Linkmoor, gebouwd in 1913, groot 3175 ton, in ballast onderweg van Liverpool naar Blyth, werd onhandelbaar in een zware storm en een hoge westelijke zeegang en  strandde  bij Scarfskery.
De bemanning van twee en dertig personen werden gered met behulp van de plaatselijke  reddings apperatuur, maar het schip was “ total loss “

Loch Esk A 241       15-2-192
De Aberdeen trawler Loch  Esk, met visserij nummer A 241, gebouwd in 1908,  kwam in aanvaring en zonk op 8 mijl ten noorden van Dunnet  Head op 12 Mei 1029.


wordt vervolgd
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1252 Gepost op: 19-10-2019, 14:46:26 »

A-557-Clarkwood.
28-08-'75 gestrand 200 mtr E. van Dounrey
Eventjes ter zijde, sommige van de strandingen in de Pentland en omstreken kwamen voort uit drankmisbruik.


* A-557-Clarkwood-1.jpg (92.8 KB, 801x534 - bekeken 863 keer.)
« Laatste verandering: 19-10-2019, 18:21:16 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1253 Gepost op: 19-10-2019, 14:47:03 »

A-557-Clarkwood


* A-557-Clarkwood-2.jpg (86.78 KB, 801x534 - bekeken 807 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1254 Gepost op: 19-10-2019, 14:47:45 »

A-557-Clarkwood-


* A-557-Clarkwood-3.jpg (120.97 KB, 801x534 - bekeken 848 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1255 Gepost op: 19-10-2019, 14:49:03 »

A-557-Clarkwood


* A-557-Clarkwood-5.jpg (80.47 KB, 801x534 - bekeken 821 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1256 Gepost op: 19-10-2019, 14:49:37 »

A-557-Clarkwood


* A-557-Clarkwood-6.jpg (94.81 KB, 801x534 - bekeken 854 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1257 Gepost op: 19-10-2019, 14:50:30 »

A-557-Clarkwood


* A-557-Clarkwood-7l.jpg (147.01 KB, 801x534 - bekeken 835 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1258 Gepost op: 19-10-2019, 22:33:49 »

A-64-Craiganaran.
17-03-1938, gestrand op Broadhaven Rocks, nabij Wick.
Schipper gaf met het vertrek een "schoot an" en later iedereen een fles, dat was natuurlijk  van "ferme jongens, stoere knapen en we nemen er nog een", als ketellappers waren ze, die olijkerds  zeiden dat de lokale bevolking hun flessen hadden gestolen, ze konden zich niet meer herinneren dat ze die leeg gezopen hadden.


* A-064-Craiganeran_.jpg (66.77 KB, 802x535 - bekeken 808 keer.)
« Laatste verandering: 23-10-2019, 10:05:40 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1259 Gepost op: 19-10-2019, 22:35:58 »

Broadhaven Rocks.


* 2019-10-19_3.png (240.54 KB, 900x603 - bekeken 849 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 ... 80 81 82 83 [84] 85 86 87 88 ... 105 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!