uitkijk
Schipper
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 15-11-2024, 23:27:51 » |
|
Reiger en andere lezers, Dit heeft niets met Stadsrechten te maken. Zowel Den Haag als Scheveningen hebben beiden nooit stadsrechten gehad of gekregen. Scheveningen was een dorp waar alleen de doopdatum van de pasgeborenen in het kerkelijk register werd geregistreerd bv Oude Kerk. En de overleden personen werden volgens het begrafenis register op Scheveningen begraven. Scheveningen werd op enig moment een wijk of stadsdeel van Den Haag. In de middeleeuwen is door de beslissing van een graaf, besloten dat Scheveningen niet zelfstandig werd en dan Scheveningen zich mocht vertegenwoordigen met 1 zetel in Haagse schepenbank. Later, ik denk in de tijd van Napoleon, werd iedereen geregistreerd bij geboorte, trouwen, overlijden etc. in het Haagse register. Maar volgens mij werd tot heel lang hierna bij kinderen, geboren op Scheveningen, toch de geboorteplaats Scheveningen genoteerd. Maar dat staat ook op de informatie in het Haagse Gemeentearchief. Mocht ik het fout hebben, dan lees ik hier graag het juiste antwoord. Groet aan allen, Gerrit
|