Scheveningen 233
Naam: | Jaar: | Model: | Reder: |
---|---|---|---|
Jacoba. | 1895 | Houtenzeilloger | A. Hoogenraad. |
Verandering: | 1906 van naam veranderd: Wouter. en van reder: A. v/d Toorn Jz. |
---|
Nog geen schippers bekend.
Scheveningen 233
Naam: | Jaar: | Model: | Reder: |
---|---|---|---|
Dirk | 1916 | Zeillogger | A. v/d Toorn Jz. |
Brief nummer: | 3612 / 7732 |
---|---|
Scheepswerf: | Gebr. v/d Meer te Vlaardingen |
Motor: | 50 Pk Brons, 2 cil., No. 3762, bouwjaar 1927 240 Pk Brons, T3L***, 3 cil., No.5316, bouwjaar 1949 |
Bruto: | 112,92, na verlenging 170,08 ton |
Netto: | 73,59, na verlenging 62,74 ton |
Lengte: | 25,23, na verlenging 34,93 meter |
Breedte: | 6,72, na hermeting 6,70 meter |
Holte: | 2,84, na hermeting 2,80 meter |
Begin: | 1916 SCH 233 Dirk eig. A. v/d Toorn Jzn. |
Verandering: | 1927 SCH 233 Dirk motor ingezet 1928 SCH 233 Dirk N.V. Red. v/h A. v/d Toorn Jzn -1933 GDY 233 Mewa XII eig. Mij. Mewa 1941 GDY 233 Mewa XII gevorderd 1946 SCH 233 Dirk N.V. Rederij v/h A. v/d Toorn Jzn, dir. A.C. & Joh. v/d Toorn 1949 SCH 233 Dirk verlengt en hermeten + wijziging motor -1959 SCH 233 Dirk dir. A.C. & J.J. v/d Toorn 1962 SCH 233 Dirk dir. A. & J.J. v/d Toorn verhuurd aan N.V. Verre Visserij Mij. -1964 KW 188 Kniertje Jacoba eig. Fa. C. & A. Klinkenberg |
Einde: | 1969 KW 188 Kniertje Jacoba verkocht voor sloop |
Extra info: | Winnaar Produktschapprijs voor de best verzorgde gezouten haring in 1950, 1951 en 1952 onder schipper Baarthout Rog. |
Schippers vanaf 1900:
1916 t/m1918 Joh. Roeleveld 1919 t/m 1933 Jac. Ammeraal 1934 t/m 1939 Corn. Bal 1946 G. Bal 1947 t/m1948 Corn. Gielbert 1949 t/m 1954 B. Rog 1955 t/m 1959 W. den Heijer 1960 D. Pronk 1961 D. v/d Harst 1964 Jan Harteveld



De 25.23 meter langen zeillogger SCH 233 'Dirk" Kwam in 1916 in de vaart. Eigenaar A. van der Toorn Jzn. Liet de haringlogger bij Gebr. Van de Meer in Vlaardingen bouwen. In 1927 werd voor het eerst een motor ingezet, namelijk een 70 pk Brons-motor. De zeillogger was motorlogger geworden. Vijf jaar later kwamen de registratieletters GDY op de boeg te staan. In de tweede Wereldoorlog is het schip door de Duitse Wehrmacht gevorderd. In 1946 is hij weer vrijgegeven en krijgt het zijn oorspronkelijke nummer en Scheveningen als thuishaven. In 1949 krijgt het een nieuwe motor en vindt er een verlengen plaats. De nieuwe lengte is dan 34,93 en het vermogen 249 pk in december 1964 is het schip verruild met de KW 188.









De Dirk SCH. 233 persoon lins is Jaap Westerduin, is nog altijd te vinden op de jachthaven en op de helling. gr.Zier
Rechts is de stuurman Klaas de Jong, links Jaap Westerduin en de jongen was een prenter. Zijn achtenaam was naar ik meen Haasnoot. Later is hij verdronken tijdens het vergaan van de SCH 225. Leen de Jong
Naar mijn bescheide mening is die prenter Willem Korving die jammerlijk als opstap monteur op de Sch-225 op 8 Dec.1966 is gebleven,bij mijn weten was zijn vader monteur toen op de foto van de Sch-233,,Dirk' Willem en zijn Vader zijn later op de kuster gaan varen bij Muller & Co. Willem deed een aflos reisje, eigenaar van de Sch-225,,Willem Senior' was familie Demarico
