Scheveningen 16
Naam: | Jaar: | Model: | Reder: |
---|---|---|---|
Sumatra | 1916 | Motorlogger | A. Tuyt .J.J.z |
Scheepswerf: | Gebr.Boot te Leidendorp |
---|---|
Begin: | 1916 SCH 292 Welvaren Eig.Ned.Rederij Mij |
Verandering: | 1916 SCH 292 Welvaren Eig.Ned.Rederij Mij 1924 SCH 292 De Hoop II Eig. de Hoop 1928 SCH 292 de Hoop II Eig, G.v Leeuwen en A.Pasman 1929 SCH 16 Vier Gezusters Eig. Rederij en Handels Mi. 1934 SCH 16 Sumatra Eig. J.J.A Tuyt en Zn 1941 SCH 16 Sumatra gevorderd en vermist |
Schippers vanaf 1900:
1929 t/m 1937 Jac,v.d Harst 1938 t/m 1939 W.PronkScheveningen 16
Naam: | Jaar: | Model: | Reder: |
---|---|---|---|
Miesje | 1954 | Kotter | VisMij De Toekomst |
Extra info: | ex IJM 276 Haarlem1 1957 novemger verkocht aan de SMS door verkocht aan Amirikaans bedrijf voor visserij uit Logos Nigeria |
---|
Nog geen schippers bekend.
Scheveningen 16
Naam: | Jaar: | Model: | Reder: |
---|---|---|---|
Aafke | 1959 | Trawler | Jac den Dulk |
Brief nummer: | 440 |
---|---|
Scheepswerf: | De Hoop te Leiden |
Motor: | 2x Stork-2x 8cil. 976 Pk |
Bruto: | 331 ton |
Lengte: | 43,50 meter |
Breedte: | 7.62 meter |
Holte: | 3.76 meter |
Begin: | 1959 |
Extra info: | 1973 na aanvaring met Duits moterschip Osenberg gezonken gelicht en weer in bedrijf gestelt in 1974 ver kocht naar denemarken en herdoopt in Dissingdal 1981 Benny Dorthe Ei. Lars Arne Markusen te Thyborn Denemarken Winnaar Produktschapprijs voor de best verzorgde gezouten haring : 1960 Schipper A. de Niet |
Schippers vanaf 1900:
1959 t/m 1964 A. de Niet 1965 t/m 1967 A.Taal 1970 t/m 1973 W. v.d. Hak1969/70
op de voorgrond Jan en Jaap Pronk en Jaap Vrolijk
aankomst aan de haven ( ouwe visafsag ) waarop de stuurman Jaap van Duyn , de
monteur, Jaap Verhijen, de commercieel directeur J. Knoester van rederij Den Dulk
, en (niet helemaal duidelijk) Schoolmeester Verbaan.op de 2de foto is Leen Pronk
(half zichtbaar) en ze,n vader, ook op de 2de mijn vrouw ( met hoofddoek ), en
mijn persoontje, A.Tuit
Sch16
op de werf Aan SB zij vanachteren naar voren ingekeken, dit is een wel zeer ongelukige
plek, het waterdichte schot werd door de aanvaring beschadigd zodat het visruim
en de moterkamer vol liep . de monteur was luttele minuten daar waar de bulpsteven
zich in het schip boorde aan het werk, als de kok niet had geroepen voor koffie
, dan had de monteur het niet overleeft. Arie
16 op de werf . Tijdens de aanvaring was iedereen ( m.u.v. de stuurman ) in de
messroom koffie drinken , we hoorde de moter stoppen, we hoorde de moter in ze,n achteruit gaan , de kwam de stuurman boven de roef , en schreeuwde kom eruit (
of zoiets ) weer een seconde later hoorden we een knal ( de giek knalde tegen
de burg ( koelkast ) aan , vervolgens was de aanvaring een feit , door de aanvaring
helde het schip BB over,en kwam snel weer terug, in de messroom was kortepaniek
, je kan niet met ze,n achte door de deur, geen tijd om na te denken. in minder
dan geen tijd stonden we aan dek van die coaster, kijken wie er was , we waren
er gelukkig allemaal, allemaal heel erg geschrokken, daar sta je dan te kijken,
wat doet het schip , later hebben ze mij verteld dat het schip met ze,n achtersteven
op de zeebodem heeft gestaan. a/b van de Duitse coaster "Hosenburg" deed de
kaptein verwoede pogingen om de motor in ze,n achteruit te krijgen om zodoende
een aanvaring te voorkomen, het lukte niet ,ook niet na div pogingen , wat bleek
de H.W.T.K. was dronken hij reageerde niet op de commando,s van de brug, uiterraard
kreeg hij op staan voet ze,n ontslag. aldus opvarende Arie Tuit
Scheveningen 16
Naam: | Jaar: | Model: | Reder: |
---|---|---|---|
Cornelia | 1982 | Staande wantvisser | |
Nog geen schippers bekend.