Scheveningen 99
Naam: | Jaar: | Model: | Reder: |
---|---|---|---|
Mercurius | 1911 | Motorlogger | A vd Toorn |
Brief nummer: | 6646 |
---|---|
Scheepswerf: | A de Jond te Vlaardingen |
Motor: | 150 Pk 3 cil Kromhout Bj 1936 250 Pk 6 cil.M.W.M Bj 1959 |
Bruto: | 150,01 ton |
Neto: | 100.78 ton |
Lengte: | 31,84 meter |
Breedte: | 6,55 meter |
Holte: | 3,01 meter |
Begin: | 1911 SCH 99 Mercurius Eig A v.d Toorn Jzn |
Verandering: | 1933 GDY 99 Mewa VII Eig Poolse Mewa 1941 gevorderd, V 1268 - V1248 1945 Vrij gegeven 1946 SCH 99 Mercuriius Eig v/h A v/d Toorn Jzn 1962 verhuurt aan de Verre Visserij MIJ. 1962 verkocht voor de sloop |
Extra info: | GDY-99 "Mewa VII" 1911 stalen zeillogger, gebouwd voor rederij v /h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen en in de vaart gebracht als SCH-99 "Mercurius" 1928 wordt motorlogger met een twee cylinder 50 PK Bronsmotor 1934 wordt Poolse logger onder nummer en naam GDY-99 "Mewa VII" 1940-1945 in beslag genomen door de bezetter. De oorspronkelijke Bronsmotor wordt door de Duitsers vervangen door een zwaardere motor. 1946 of iets later, keert de logger terug bij rederij v /h A. van der Toorn Jzn. Weer voor de visserij geschikt gemaakt en verlengd, kwam in de vaart als SCH-99 "Mercurius". De logger viel nogal op door de vreemde vorm van het dekhuis en van de stuurhut 1959 wordt de door de Duitsers ingebouwde motor vervangen door een 180 PK MWM-motor 1962 wordt de logger opgelegd, om in 1963 te worden gesloopt. |
Schippers vanaf 1900:
1911 Jac. Ros 1912 C. Pronk 1913 t/m 1914 J. Bal 1915 t/m 1925 J.A. Roeleveld 1926 t/m 1937 Fl. Verbaa 1938 t/m 1939 Jac. v/d Harst 1946 t/m 1953 C. Gielbert 1954 t/m 1959 Ph. Bal 1960 T. Kuit 1961 J.J. de Jong