De redingsboot van Scheveningen van 1965 t/m 1997
foto van B.Scheygrond
Nog geen schippers bekend.
Bernard van Leer en Casparis
foto van B Scheygrond
Bemanning B.v.L. jaren 70
Bemanning B.v.L. jaren 70
Vlnr: stuurman A. den Heijer, J. Turfboer, H.J. Crielaard ?, staand: J. Harteveld, A. Pronk, T. Grootveld, schipper J. Pronk, motordrijver J. Spaans.
Bemanning B.v.L. jaren 90
s (bemanning jaren 90 zijn: zittend vlnr: B. Scheijgrond, H. Pronk (thans schipper van de Kitty Roosmale Nepveu), A. Pronk, J. Verbaan, staand: K. Pronk, J. Westerduin (schipper), J. Pronk (motordrijver) L. van der Harst, J. Taal..
foto van B Scheygrond
foto van Bert Scheygrond
Bernard van Leer terug op station
De reddingboot Bernard van Leer ligt weer op z'n vertrouwde plekje aan het KNRM ponton in de 1e haven.
Na een afwezigheid van 5 jaar is de Bernard van Leer, die van 1965 tot 1997 dienst heeft gedaan als reddingboot van de KNRM weer voor een korte periode terug op station Scheveningen.
In 1997 na ruim 32 jaar werd deze conventionele reddingboot in het kader van de vlootvernieuwing van de KNRM vervangen door de snelle, jet aangedreven reddingboot de Jan van Engelenburg en verkocht naar IJsland.
In IJsland was de Bernard van Leer onder de naam Björg als reddingboot gestationeerd in het plaatsje Rif.
Vanuit Rif is de Björg verschillende malen in actie moeten komen om mensen vanuit benaderde en levensbedreigende situaties te redden.
Omdat de IJslandse Redding Maatschappij, de Slysavarnafélag Islands, ook haar vloot aan het vernieuwen is kwam de Bernard een paar dagen geleden weer in Nederland en wordt nu in Scheveningen geverfd, nagekeken en gereed gemaakt voor verkoop.
Laatste actie Bernard van Leer
Afgelopen zaterdag, 27 juli 2002, heeft de reddingboot Bernard van Leer, die na terugkeer uit IJsland twee weken in Scheveningen heeft gelegen om gereed gemaakt te worden voor verkoop, assistentie verleend naar een in moeilijkheden geraakt jacht.
De Bernard van Leer die onderweg was van Scheveningen naar Elburg werd om assistentie gevraagd door de sluiswachter van de Houtribsluizen bij Lelystad in verband met het 12 meter lange zeiljacht Santa Monica, wat met een afgebroken gashandel vlak voor de sluizen lag.
Schipper Jaap Pronk die aan het roer van de reddingboot zal twijfelde geen moment en door snel ingrijpen werd verkomen dat het jacht schade op zou lopen.
Het jacht werd langszij de Bernard van Leer genomen en zo werd de sluis geschut. Hierna werd de Santa Monica afgeleverd in de Flevomarina een half uurtje varen na de sluis.
Omdat de Bernard van Leer verkocht gaat worden en niet meer als reddingboot dienst zal doen is dit waarschijnlijk de laatste actie van deze legendarische reddingboot.
De bemanning van station Scheveningen is in de afgelopen week 4 maal gealarmeerd voor calamiteiten waarbij de Jan van Engelenburg, de Pijlstaart en de wippertuck in actie moesten komen. foto B,Scheygrond
Heeft u nog aanvullende gegevens, opmerkingen, wijzigen, fotos of betere kwaliteit fotos. Neem
dan contact met Rinus Nutbeij
of met de webmaster