151
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 18-09-2020, 19:35:14
|
BX634 Karlsburg
De Duitse stoomtrawler BX634 Karlsburg is in 1955 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 791 voor rekening van de Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven.
Inhoud: 646 bruto ton register. Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.
Hoofdmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 880 pk waarmee een maximum snelheid van 12,4 knopen kon worden behaald.
Bemanning: 23 koppen
In 1972 is het schip gesloopt.
Jan
|
|
|
152
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 02-09-2020, 15:36:18
|
H890 Angelo
Deze stoomtrawler is in 1906 gebouwd onder yardnr 106 bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell te Beverley (UK) voor de rederij Hellyer Steam Fishing Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 10 mei 1906 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 173 bruto ton Lengte: 108,5 ft (33 m) Breedte: 21,5 ft ( 6,6 m)
Het schip beschikte over een Amos & Smith stoommachine met een vermogen van 45 NHP Max. snelheid: 9,5 knoop
Geschiedenis: Op 21 mei 1915 is de Angelo op de Noordzee ter hoogte van de Doggersbank op een mijn gelopen en vergaan.
Jan
|
|
|
153
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-08-2020, 15:44:04
|
VL115 Vooraan
De hektrawler VL115 Vooraan is in 1964 gebouwd bij Scheepwerf De Dageraad te Woubrugge onder bouwnr 508 voor rekening van N.V. De Doggermaatschappij te Vlaardingen. De tewaterlating vond plaats op 6 februari 1964 en het schip kwam op 11 mei van datzelfde jaar in de vaart. Het schip beschikte in eerste instantie over een hydraulisch neerklapbare portaalmast maar deze is later vervangen door een vaste portaalmast.
Inhoud: 490 bruto ton (in 1969 hermeten tot 344,52 BRT Afmetingen: 45,66/42,85 x 8,52 x 3,79 m
Het schip beschikte over een 8 cil. Deutz dieselmotor een vermogen van 1200 pk.
Geschiedenis: 1968 uitgerust met een diepvriesinstallatie 1979 ontrokken aan de visserij ivm sanering 1979 verkoop naar Ierland (Seahorse Ltd, Cork) en omgebouwd tot stand-by vessel voor de offshore industrie onder de naam Seahorse Minder.
Jan
|
|
|
154
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 29-07-2020, 16:00:39
|
H95 Kingston Sapphire
De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.
Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.
Inhoud 811 bruto ton Lengte: 189,4 ft (57,7 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te Londen.
Jan
|
|
|
155
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 15-07-2020, 16:25:35
|
KW87 Albatros
Deze motortrawler is in 1956 gebouwd in Alphen aan de Rijn bij scheepsbouwwerf ?De Industrie? van de gebroeders D. & Joh. Boot NV onder bouwnr 1249 voor rekening van rederij Gebr. Den Dulk?s Handelsmaatschappij v/h C. den Dulk uit Katwijk aan Zee. De tewaterlating vond plaats op 23 juli4e 1956 en het schip kwam op 11 oktober 1956 in de vaart.
Inhoud: 291 bruto ton Lengte: 42,92/40,54 m Breedte: 7,22 m Holte: 3,55 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 600 pk.
Geschiedenis 1967 ingericht voor de boomkorvisserij. 1975 afgevoerd wegens sanering
Jan
|
|
|
156
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 08-07-2020, 16:49:51
|
H218 Arctic Hunter
Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.
Inhoud 579 bruto ton Lengte: 177,6 ft (54,1 m) Breedte: 30,2 ft ( 9,2 m)
Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.
Geschiedenis: In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.
Jan
|
|
|
157
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-06-2020, 15:17:07
|
GY79 Lord Mountevans
De Engelse stoomtrawler Lord Mountevans is in 1951 onder bouwnr. 1362 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd te Selby (UK) voor rekening van Associated Fisheries Trawling Co. Ltd. uit Hull (UK). De tewaterlating vond plaats op 11 november 1950 en het schip kwam in april 1951 in de vaart als H169 Lord Mountevans met als thuishaven Hull.
Inhoud: 712 BRT Afmetingen: 181,3 ft() x 31,1 ft() x 15,1 ft() Voortstuwing: Triple expansie stoommachine met een vermogen van 1000 ipk fabrikaat Amos & Smith Ltd
Geschiedenis: 04/1951 Associated Fisheries Trawling Co. Ltd., Hull 07/1953 overgang naar Lord Line Ltd., Hull 04/1963 registratie overgezet naar Grimsby; nieuwe registratienummer wordt H79 10/1965 overgang naar Hellyer Bros. Ltd. 02/1966 overgang naar Northern Trawlers Ltd., Grimsby 15/11/1973 gesloopt te Victoria Dock Slipway, Hull door Albert Drape & Son Ltd
Jan
|
|
|
158
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 24-06-2020, 15:00:57
|
KW49 Antje
De motortrawler KW49 Antje is in 1959 onder bouwnr. 494 gebouwd bij Scheepswerf De Dageraad te Woubrugge voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk aan Zee. Het schip kwam 22 juli 1959 in de vaart.
Inhoud: 291 BRT Afmetingen: 43,96/41,46 x 7,34 x 3,54 m Hoofdmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor met een vermogen van 1000 pk
Geschiedenis: 1969 ingericht voor de boomkorvisserij 1971 verkocht aan Fa. P.A. van der Vis & Zn te Oosterend, Texel. Visnummer wordt TX46 1974 verkocht aan Argentini?. Nieuwe naam wordt San Lucas. Thuishaven: Mar del Plata
Jan
|
|
|
159
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-06-2020, 22:05:53
|
KW39 Johanna
De hektrawler KW39 Johanna is in 1975 gebouwd bij T. van Duivendijk?s Scheepwerf te Lekkerkerk onder bouwnr Z99 voor rekening van Visserij Mij Kennemerland te Katwijk aan Zee. De bouw van het casco vond plaats bij Scheepswerf ?De Vooruitgang? te Alphen a/d Rijn. De tewaterlating vond plaats op 1 februari 1975 en de overdracht op 4 juni van datzelfde jaar.
Inhoud: 541 bruto ton Afmetingen: 59,30/55,29 x 10,02 x 5,74 m
Het schip beschikte over een 6 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 2300 pk.
In 1987 is het schip gesaneerd en verkocht naar Peru. Nieuwe naam werd Tinta. Op 7 maart 1987 vertrok het schip naar de nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.
Jan
|
|
|
160
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-05-2020, 19:51:23
|
KW141 Willy
De motortrawler KW141 Willy is in 1951 gebouwd bij Scheepswerf De Dageraad te Woubrugge voor rekening van C.V. Gebrs. Den Dulk?s Handel-mij uit Katwijk aan Zee.
Inhoud: 224 BRT Afmetingen: 37,60 x 7,03 x 3,25 m Hoofdmotor: Industrie dieselmotor type 6.DV.7 (360pk)
Geschiedenis: 4 september 1951 overdracht (bouwsom schip NLG 300.000,-) 18 april 1965 Opgelegd voor de verkoop 20-3-1963 in aanvaring stomend in de mist met Fins vrachtschip ,,Elisa Schauman'' 1965 Verkocht naar Noorwegen als SOLVAR eig. B. Alssag te Haugesund 1967 nieuwe motor geplaatst (900pk Wichman)
Jan
|
|
|
161
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 22-04-2020, 21:09:23
|
SCH353 Hyacinth
De motorlogger SCH353 Hyacinth is in 1916 onder briefnr. 3605/7610/8804 gebouwd te Millingen bij Scheepswerf Fa. Bodewes voor rekening van C. v/d Toorn Jz & Co uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Wilhelmina.
Inhoud: 144,35 BRT Afmetingen: 25,62 x 6,57 x 2,67 m (na verlenging 32,18 x 6,57 x 2,67 m) Hoofdmotor: Kromhout 80 pk. Later is deze vervangen door een 3 cil. Kromhout 150 pk uit 1941.
Geschiedenis: 1916 SCH353 Wilhelmina eig. C. v/d Toorn Jz. & Co 1925 SCH353 Wilhelmina eig. C. v/d Toorn Jz 1927 SCH353 Hyacinth wijziging naam 1934 SCH353 Hyacinth eig. W. v/d Toorn 1938 SCH353 Hyacinth eig. W. v/d Toorn & J.C. Pronk 1941 SCH353 Hyacinth gevorderd door Duitse Weermacht, Duits No. VP 1260 1945 SCH353 Hyacinth vrijgegeven te IJmuiden 1949 SCH353 Hyacinth verlengt en hermeten 1952 SCH353 Hyacinth wijziging inhoudsmaten en meetbrief 1958 SCH353 Hyacinth verkocht voor sloop aan Fa. Boelens te Antwerpen voor NLG 21.000,=
Jan
|
|
|
162
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 15-04-2020, 19:35:24
|
SCH97 Condor
De motorlogger SCH97 Condor is in 1916 onder briefnr. 8755 gebouwd te Leiderdorp bij Scheepswerf Fa. Boot voor rekening van rederij N.V. Condor uit IJmuiden. Het schip had toen het visnr. IJM308.
Inhoud: 159 BRT Afmetingen: 35,00 x 6,62 x 2,75 m Hoofdmotor: Kromhout 100 pk bouwjaar 1930 In 1952 is deze vervangen door een 6 cil. Kromhout met een vermogen van 300 pk.
Geschiedenis: 1916 IJM308 Condor Eigenaar N.V. Condor 1923 SCH97 Condor Eigenaar Phoenix 1936 SCH97 Condor Eigenaar Rederij B/h Frank Vrolijk 1941 gevorderd door de Duitsers en ingezet als Hs 103 resp. Hs 67 1965 einde visserij en ingezet voor de pleziervaart en sportvissen
Jan
|
|
|
163
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 08-04-2020, 22:04:52
|
H218 Arctic Hunter
Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.
Inhoud 579 bruto ton Lengte: 177,6 ft (54,1 m) Breedte: 30,2 ft ( 9,2 m)
Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.
In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.
Jan
|
|
|
164
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 02-04-2020, 19:37:16
|
SCH33 Maria
De hektrawler SCH33 Maria werd in 1966 gebouwd bij T. van Duijvendijk?s Scheepswerf te Lekkerkerk onder bouwnr. Z79. voor rekening van de Rederij Jaczon te Scheveningen. Deze werf bouwde nog 3 andere hektrawlers voor de Rederij Jaczon te weten: SCH24 Clara (bouwnr Z78), SCH110 Ali (bouwnr Z80) en SCH123 Johanna Maria (bouwnr Z81). Deze laatste was van een ander type.
De Maria kwam in 1966 in bedrijf.
Inhoud: 674 bruto ton Afmetingen: 49,84/46,27 x 8,52 x 5,20 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 1180 pk.
Geschiedenis: 1980 werd de Maria afgevoerd 1982 sanering. 1982 verkocht naar Griekenland; onder de nieuwe naam Naftilos kreeg het als thuishaven Piraeus.
Jan
|
|
|
165
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-03-2020, 19:29:14
|
SCH9 Arendje
Deze logger werd in 1930 gebouwd te Alphen a/d Rijn bij scheepswerf Pannevis onder briefnr. 7108 voor rekening van Rederij De Marezaten uit IJmuiden. Het schip had toen de naam IJM161 Elie Cheneviere. In eerste instantie was het een stoomlogger maar na de oorlog is het schip omgebouwd tot motorlogger.
Afmetingen: 32,48 x 6,34 x 3,21 m. Inhoud: 170 BRT Hoofdmotor: Stoommachine met een vermogen van 280 pk; deze is in 1947 vervangen door een 6 cil. Werkspoor dieselmotor (430 pk). In 1962 is de Werkspoor motor vervangen door een 6 cilinder MWM dieselmotor van 800 pk.
Geschiedenis: 1930 IJM 161 Elie Cheveniere Eig. de Marazaten te IJmuiden 1940 gevorderd door Duitsers 1944 door bommen zwaar beschadigd Begin 1946 Voorschip gekocht van N.V de Marezaten te IJmuiden en bij Sleephelling.MIJ Scheveningen achterschip aangezet en verbouwt tot motorlogger 1947 SCH 9 Prinses Marijke Eig. J.J.v.d.Toorn 1952 SCH 9 Prinses Marijke Eig. Verre Viss. MIJ 1963 SCH 9 Prinses Christina Eig Verre Viss.MIJ 1972 SCH 9 Arendje Eig. T.Ros 1974 SCH 9 Prinses Christina Eig. Verre Viss. MIJ 1975 aan visserij ontrokken
Jan
|
|
|
|
|