166
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-03-2020, 21:38:42
|
SCH 72 Tonny
De motorlogger Tonny werd in 1942 als VL 74 gebouwd bij de scheepsbouwwerf ?De Nieuwe Maas? van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. Zusterschip was de VL30 Janny welke in 1940 bij dezelfde werf is gebouwd.
Inhoud: 214,58 brt Afmetingen: 36,55 x 7,03 x 3,39 m Motor: 360 Pk 6 cil. Bolnes
Geschiedenis: De Tonny werd in 1942 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter. Als M5621 bevond het schip zich na de bevrijding in Noorwegen. Onder de naam Ingrid arriveerde het schip op 23 september 1945 te IJmuiden en heeft daarna, tot juli 1946 sleepdiensten verricht voor het Bureau Teruggave Visserijvaartuigen te IJmuiden.
Eerst in 1947 kon het schip, groot 215 ton, voor het oorspronkelijke doel, de visserij, vertrekken onder de naam Tonny VL 74. Evenals de Janny kwam het in 1953 als SCH 72 vanuit Scheveningen te varen voor de Rederij v/h Frank Vrolijk en dat duurde tot 1963. Na een aantal jaren in de Scheveningse haven te hebben gelegen werd de Tonny in maart 1972 naar Amsterdam overgebracht.
Jan
|
|
|
167
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-03-2020, 20:54:45
|
KW32 Geertruid-Margreta
De hektrawler KW32 Geertruid-Margreta is in 1986 onder bouwnr 107 gebouwd bij Scheepswerf en Machinefabriek Welgelegen te Harlingen voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk aan Zee.
De Geertruid-Margreta werd in maart 1986 te water gelaten vertrok op 23 juni 1986 voor haar eerste visreis uit IJmuiden.
Inhoud: 2624 bruto ton. Afmetingen: 90,20/84,66 x 13,25 x 8,35 m. Hoofdmotor: 6 cilinder Stork Werkspoor van 5050 pk (3714kW). Invriescapaciteit: 150 ton/dag. Max. ladingscapaciteit: 80.000 pakken
Jan
Geschiedenis: 1993 overgegaan naar VOF Voorwaarts uit Katwijk aan Zee, naam en visnr ongewijzigd 9 juli 1994 In brand geraakt op volle zee waarbij de brug zwaar is beschadigd. Het schip heeft 3 maanden bij de werf Sieghold te Bremerhaven gelegen voor reparatie. 1996 Verkocht aan rederij AZ Ocean Fisheries II bvn uit Den Haag en in de vaart als SCH 333 Oceaan VII Sep 2012 verkocht naar Las Palmas en is op 2-9-2012 als "Flipper 9" naar Moroni (Comoren) vertrokken.
|
|
|
168
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 24-02-2020, 15:42:38
|
SCH6 Alida
De motorlogger SCH6 Alida is in 1940 gebouwd bij scheepswerf Vuyck en Zn te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen
Inhoud: 185,12 brutoton Afmetingen: 35,75 x 6,84 x 2,99 m (lengte x breedte x holte) Motor: dieselmotor MWM 6 cil 500pk (1955)
Geschiedenis 1940: In aanbouw gevorderd Duits Nr. MFL 661-M3205 15-06-1946 aankomst te IJmuiden 29-09-1946 vrijgegeven en als SCH 6 Alida in de vaart voor eig. A. v/d Zwan en Zonen 09-03-1954 SCH 6 Alida eig. NV A. van der Zwan 08-08-1955 SCH 6 Alida wijziging motor 18-01-1961 SCH 6 Alida eig. R. van der Zwan en Zn 04-05-1962 SCH 6 Alida eig. NV R. van der Zwan en Zn 14-05-1964 SCH 6 Alida Red. Vuurbaak in huurkoop 17-03-1965 SCH 6 Alida eig. Red. Vuurbaak. dir. J.Verbaan 03-11-1966 vernummert en wijziging naam SCH 49 Oceaan I 19-03-1968 SCH 49 Oceaan I eig. Rederij "Oceaan" dir. P.Taal. 01-11-1970 verkocht voor sloop naar Hendrik Ido Ambacht
SCH118 Oceaan V
Deze motorlogger is in 1936 gebouwd bij A. Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij A. van der Zwan & Zonen te Scheveningen.
Inhoud: 161,31 brt na verlenging 191,12 brt Afmetingen: 33,5 (37,98) x 6,83 x 3,00 m Motor: 4 cil. Industrie 240pk later vervangen door een 6 cil. Industrie 450pk
Geschiedenis: 1937 SCH 118 Oceaan V eig. Arie van der Zwan & Zonen. 1940 SCH 118 Oceaan V gevorderd, M4302 - M 3403. 1945 SCH 118 Oceaan V vrijgegeven te IJmuiden 1951 SCH 118 Oceaan V verlengd en hermeten. 1954 SCH 118 Oceaan V eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn. 1961 SCH 118 Oceaan V eig. R. v/d Zwan & Zn N.V. 1962 SCH 118 Oceaan V exploitatie bij de Fa. Oceaan be?indigt. 1964 SCH 118 Oceaan V in huurkoop aan de Red. "Vuurbaak". 1965 SCH 118 Oceaan V eig. Red. "Vuurbaak", dir. J.Verbaan. 1967 SCH 118 Oceaan V voor onbepaalde tijd verhuurd aan P.Taal 1968 SCH 118 Oceaan V eig. Red. Oceaan. dir. P.Taal. 1969 SCH 118 Oceaan V niet meer voor de visserij gebruikt, bestemming onbekend.
SCH47 Oceaan II
De motorlogger SCH47 Oceaan II is in 1931 onder briefnr. 6572 gebouwd bij de scheepswerf fa. Vuyck te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen.
Inhoud: 141,97 brt Afmetingen: 30,18 x 6,86 x 2,78 m Motor: 120 pk Industrie (1939)
Geschiedenis: 1931: in de vaart voor A.v/d Zwan en Zn 1942 gevorderd door de Duitsers en ingezet voor de Ned. Zeereddingsdienst als ZRD32 1961 SCH47 Oceaan II eigenaar W. v/d Zwan en Zn 1962 SCH 47 Oceaan II Fa. Oceaan ontbonden, exploitatie in eigen beheer 1965 SCH 47 Oceaan Eig P.Taal in Huurkoop 1968 verkocht aan J.P Groen voor de Sportvisserij Zeelandia 1975 Zeelandia omgebouwd tot zeilschip
Jan
|
|
|
169
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 19-02-2020, 15:35:54
|
SCH52 Jacob Pronk
De motortrawler SCH52 Jacob Pronk is in 1957 onder bouwnr. 1436 gebouwd in Leiden bij de werf De Hoop v/h Gebr. Boot voor rekening van de N.V. Visserij Mij. J. de Jong uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 24 mei 1957 en het schip kwam op 3 oktober 1957 in de vaart.
Inhoud: 274 brutoton Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m Motor: 8 cil Deutz 1000pk
Geschiedenis: 1961 in exploitatie bij Verre Visserij Mij te Scheveningen 1965 overgegaan naar Jacob Pronk NV, Visserij Mij J. de Jong te Kaapstad, Zuid Afrika 1982 vergaan
Jan
|
|
|
170
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 13-02-2020, 14:41:17
|
SCH64 Frank Vrolijk
De motortrawler SCH64 Frank Vrolijk is in 1958 onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.
Inhoud: 274 BRT Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m Hoofdmotor: 6 cil. deutz 750 pk
Geschiedenis: 1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk ? van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323 1975: afgevoerd ivm sanering
Jan
|
|
|
172
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-01-2020, 11:18:57
|
SCH307 Margaretha
De motortrawler SCH307 Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij de Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in 1964 in de vaart.
Inhoud: 316 BRT Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk
In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.
Jan
|
|
|
173
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-01-2020, 16:43:40
|
Haven van IJmuiden
De haven van IJmuiden net na de oorlog tijdens vlaggetjesdag. Voor de kant liggen de stoomtrawlers IJM24 Vios en de IJM2 Herman van de VEM.
IJM 24 Vios
Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.
bruto inhoud 538 ton lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen ketel kolengestookte Schotse ketel
Geschiedenis: In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.
De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.
IJM2 Herman
De stoomtrawler IJM2 Herman is in 1944 gebouwd bij de werf V.d. Giessen te Krimpen onder bouwnr. 684 voor rekening van de Duitse rederij Cranzer Fischdampfer AG uit Hamburg. Het schip had toen de naam Focke & Hubert (BX450). In 1949 is het schip naar ons land gekomen en kreeg het de naam Herman (SCH92). In datzelfde jaar is de Herman eigendom geworden van de Visscherijonderneming De Vem en werd het visnummer gewijzigd in IJM2. De Herman kwam op 20 juli in dienst van de VEM met als schipper N. Korbee.
bruto inhoud: 555,83 ton afmetingen: lengte 51,67 m breedte 9,20 m holte 4,19 m machine: 3 cilinder triple expansie 810 pk met ?abdampfturbine?
Geschiedenis: 1944 BX450 Focke & Hubert (Cranzer Fischdampfer AG te Hamburg) 1949 SCH92 Herman (Ministerie van Landbouw en Visserij) 1949 IJM2 Herman (Visscherijonderneming De Vem) 1960 als Juno onder Panamese vlag 1965 Perico 1973 Deborah III
|
|
|
174
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-01-2020, 21:07:55
|
H124 St. Britwin
De stoomtrawler H124 Saint Britwin is onder bouwnr 821 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 6 april 1950 te water gelaten.
Inhoud 742 bruto ton Lengte: 183,4 ft ( 55,8 m) Breedte: 30,8 ft ( 9,1 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,8 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis: Op 15 april 1975 is het schip opgelegd te Hull en in datzelfde jaar verkocht voor de sloop aan C F Booth te Rotherham. Op 22 oktober 1975 kwam het schip aan te Blyth om te worden gesloopt.
Jan
|
|
|
175
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 01-01-2020, 14:11:01
|
SCH323 Simon (II)
De motortrawler Simon is in 1958 als Frank Vrolijk (SCH64) onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.
Inhoud: 274 BRT Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m Hoofdmotor: 6 cil. deutz 750 pk
Geschiedenis: 1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk ? van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323 1975: afgevoerd ivm sanering
Jan
|
|
|
176
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 25-12-2019, 13:09:56
|
IJM9 Haarlem
De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.
bruto inhoud: 431 ton afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m machine: 3 cylinder triple expansie stoommachine 800 pk fabrikaat Arnos & Smith ketel: kolengestookte Schotse ketel
Geschiedenis: In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.
Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.
Jan
|
|
|
177
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-12-2019, 14:46:29
|
TX 5 Arie Senior
Deze kotter is in 1984 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam onder bouwnr. 965 voor rekening van P. van Dam uit Stellendam. Het schip had toen de naam Laurens Elizabeth met visnummer SL1.
Inhoud: 363 BRT Afmetingen: 41,08 x 8,21 x 4,73 m Voortstuwing: Stork Werkspoor dieselmotor 2400 pk (1765 kW).
Geschiedenis: September 1987: TX 94 Avontuur van fa. Gebr. Boersen uit Oudeschild, motor vermogen: 3200 pk (2355 kW) 1989: tenaamstelling fa. Gebr. Boersen en Zn. uit Oudeschild 4-2-1992: TX 5 Arie Senior van fa. A. Ellen & zonen uit Oosterend, motor vermogen; 2400 pk (1765 kW) Mei 1999: nieuwe W?rtsil? motor uit 1999 met een vermogen van 2400 pk (1765 kW) 8-7-2005: motor vermogen teruggebracht naar 2000 pk (1471 kW)
Jan
|
|
|
178
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-11-2019, 16:30:57
|
SCH16 Aafke
De motortrawler Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen. Het schip kwam in augustus 1959 in de vaart.
Inhoud: 331 BRT Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m Hoofdmotor: 2 x 8 cil. Stork 976 pk
Geschiedenis Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg. Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk). In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.
Jan
|
|
|
179
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 07-11-2019, 15:59:27
|
GY282 Hull City
De Britse stoomtrawler GY282 Hull City is in 1953 gebouwd onder bouwnr. 1385 bij de Engelse werfCochrane & Sons LTD te Selby voor rekening van Consolidated Fisheries LTD te Grimsby (UK). Zusterschip was de GY246 Grimsby Town welke eveneens in 1953 is gebouwd.
Inhoud 711 bruto ton Lengte: 178 ft (54,3 m) Breedte: ? ft (? m) Diepgang: ? ft (? m)
Voortstuwing: stoommachine + oliegestookte ketel (fabrikaat ?)
Geschiedenis: 1975: Uit de vaart genomen en verkocht voor de sloop (gesloopt te Fleetwood)
Jan
|
|
|
180
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 31-10-2019, 16:43:50
|
M60G Nordnes
De Noorse trawler Nordnes is in 1977 gebouwd bij de werf Herd & MacKenzie te Buckie (UK). Het schip had toen de naam Green Field.
Inhoud: 240 bruto ton register Afmetingen: 26,52 x 7,35 m
Hoofdmotor: ? Totaal vermogen: ?
Thuishaven: Aalesund, Noorwegen
Geschiedenis: 1977 Greenfield 1984 Gullaks 1987 Brodene Husevag 1989 Gunnarson 1997 Nordnes
Jan
|
|
|
|
|