Rinus.N
Global Moderator
Schipper
Berichten: 2787
SCH 84 voortvaren
|
|
« Antwoord #210 Gepost op: 23-05-2011, 09:58:08 » |
|
hier de bijlagen 8204 motorgaleas GARPEN SLDI
Byggd 1914 i Vlaardingen av Werf A C van Dam av ek. Sjösatt den 6 juni 1914. Levererad till W F Berkhout, Vlaardingen. Segelfiskelogger. MARIA. Fiskeregnr: VL 8. 94 brt 70 nrt. 1928, aug 1: såld till skeppsupphuggare Salomon Frenkel; vidaresåld till skeppsupphuggare A Freeke, Brouwershaven. 1929, jan 18: såld till Richard Dreher, Hamburg. Ombyggd till lastfartyg vid Scheepswerf & Machinefabriek ’Zorg en Vlijt’ v/h Gebr De Haas, Maassluis. OPHELIA. Signal: RHJF. Motor insatt; 60 hk Deutsche Werke tändkulemotor, 2 cyl, 2-t. 1932, mars 1: såld till Deutsche Werke, Kiel. 1932, maj 26: såld till Helene & Christian Erich Lorentzen, (Schönkirchen bei Kiel), Hamburg. HELENE. Signal fr 1934: DIZO. 100 brt 54 nrt Dim: 23.53 x 6.52 x 2.96 m. 1937, juli 2: köpekontrakt daterat i Ålborg; kapten Christian Erich Lorentzen, Kiel, säljer fartyget för RM 9.000 till pr folkskollärare Nils Peter Glimberg, Hasslö. 1937, aug 7: befälhavare: Allan Andreasson, Göteborg (S 30/1929); påmönstrat i Ålborg, avmönstrat den 17 aug 1937 i Karlskrona. 1937, aug 12: befälhavare: Axel Henry Georg Mårtensson, Krokås (Beh.bev 55/1936). Se 3806 Elsa. 1937, sep 30. Cert, GARPEN, pr folkskollärare Nils Peter Glimberg, Hasslö, 1/3. Befälhavare: Elon Martin Rooth, Degerhamn (sk I 1/1931), 1/3. Övrig delägare: hemmansägare Aron Peter Gottfrid Svensson, Hasslö, 1/3. 1938, mars 30: befälhavare: Gustav Adolf Karlsson, Bräkne-Hoby (sk I 5/1923). 1938, sep 7: sprang läck i öppen sjö på resa Lübeck – Norrköping. Fartyget kunde ej hållas läns, utan sattes på grund i närheten av Bröms på pos N 56°15,5’ och O 016°04’. Positionen ligger vid Långaskärs södra udde, öster om Kristianopel. Det drogs loss den 9 september och bogserades in till Kalmar för reparation. SST 1939-6-108: Vid Karlshamns skeppsvarv har installerats en 100 hk motor. 1939, feb 17: befälhavare: Robert Lenton Persson, Lister Mjällby (Beh.bev 21/1938). 1939, dec 9: befälhavare: John Manfred Mårtensson, Skillinge (Beh bev 34/1934). Påmönstrat i Karlskrona; avmönstrat den 23 december 1939 i Västervik. 1940, feb 7: anmälan; Nils Glimberg har löst till sig 1/3 från en av de andra delägarna (Elon Rooth?) för 6.000 kr. 1941, maj 16: befälhavare: Ivar Anders Göran Lind, Simris (sk I 48/1941). 1942, juni 18: såld på exekutiv auktion till Klas August Andersson, Karlskrona, för fordran med rätt för äldre delägare att inköpa fartyget, som därefter blivit liggande upplagt vid Karlshamns skeppsvarv. SST 1944-23-479: Inköpt av skeppsredare Klas August Andersson, Karlskrona, för 15.150 kr. Klas Andersson avled på sommaren 1954; minnesord i SST 25-1954 från 24 juni 1954. Sv Skl 1943: 100 hk. 99,32 brt. 73,59 nrt. 165 tdw på 3.25 m. Dim: 23,86 x 6,34 x 2,88 m. 1955, dec 19: Ragnar Udder, son till Klas A Andersson, sålde Karlshamns skeppsvarv till AB Bröderna Edstrand, Malmö. Då ingick skrovet efter fartyget i den på varvet befintliga egendomen.
|