Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31-10-2024, 01:48:10
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  Koopvaardijschepen en Coasters verleden
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 ... 32 Omlaag Print
Auteur Topic: Koopvaardijschepen en Coasters verleden  (gelezen 519167 keer)
Tina
Gast
« Antwoord #360 Gepost op: 31-07-2013, 01:43:22 »

Ophir 1929
Voor de gegevens maak ik gebruik van de door Anne Mulder (Vaerderij) geplaatste bijdrage op 28 juni 2008 over dit schip op het onderwerp KPM bij Kombuispraat.

m/s Ophir (II) TFCP, 1933 PKGF, 1947 PGNP

Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam. (bouwnummer 190)
Brt: 4.070, nrt: 2.200, dwt: 2.628 lengte x breedte x holte: 112,89 x 15,75 x 6,04
Na verbouwing in 1937: brt: 4.115 nrt: 2.142
Na verbouwing in 1947: brt: 4.256, nrt: 2.232, dwt: 2.439
In 1947; brt: 4.256, nrt: 2.232, dwt: 2.439
2 dieselmotoren Werkspoor NV, Amsterdam. 2 x 4 tew, 2 x 8 cil., 2 schroeven, 4.600 apk, 15 mijl.
Vrachtschip met accommodatie voor 62 eerste-, 48 tweede klasse en 1749 dekpassagiers.
In 1947 accommodatie voor 62 eerste-, 54 tweede klasse,en 1749 dekpassagiers.

In juli 1927 kiellegging, 1 september 1929 tewaterlating, 11 januari 1929 proefvaart en oplevering
Vertrek 19 januari naar Ned. Indië; indienststelling maart 1929 op de Batavia-Padang Lijn (kleine sneldienst) Palembang-Batavia-Cheribon-Semarang-Soerabaja-Boeleleng(Bali)-Makassar en later op de iets grotere lijndienst Bali-Makassar-Javahavens en Palembang weer later werd Palembang vervangen door Padang (Emmahaven).

Op 5 februari 1942 vertrok de Ophir samen met de Melchior Treub met een Australische torpedobootjager als beveiliging van Tandjong Priok naar Colombo waar zij 6 dagen later aankwamen. Vanaf 25 februari 1942 werd de Ophir verhuurd aan het British Ministry of War Transport voor troepenvervoer en vanaf 12 april 1942 gevorderd door de Britse Marine en in Calcutta ingericht als hospitaalschip. 4 juli 1942 gevorderd door de Nederlandse regering en vanaf 25 augustus 1942 in de vaart als hospitaalschip met als vaargebied de Golf van Bengalen met als basis Bombay.
Vanaf juni 1943 werd Port Said de tijdelijke thuishaven van de Ophir. In Port Said werden de konvooien gereed gemaakt voor de landingen op Sicilie en Tripolie. Na de Port Said periode heeft de Ophir wederom een tijd als hospitaalschip te Bombay dienst gedaan. Van daaruit maakte het Nederlandse hospitaalschip tot het einde van de oorlog nog enkele reizen naar de oostkust van Afrika en eilanden in de Indische Oceaan.
Vanaf september 1945 lag de Ophir te Port Swettenham voor verzorging van burger- en krijgsgevangen die uit de Jappenkampen waren bevrijd. 19 oktober 1945 was zij weer terug te Tandjong Priok.

Op 12 april 1946 werd zij als hospitaalschip teruggegeven door de BMWT en Nederlandse Staat. Via de Nederlandse regering kwam zij tot 1 januari 1947 in time-charter in dienst bij de Nederlands Indische Regering.
Om de Ophir weer geschikt te maken als passagiersschip vertrok zij op 16 januari 1947 van Tandjong Priok naar Amsterdam voor een verbouwing bij de N.D.S.M.
De proefvaart vond plaats op 12- en 13 mei 1947. Op 25 mei 1947 en in charter voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland vertrok de 'kapal poetih' uit Amsterdam met bestemming Batavia. Niet lang daarna in februari 1948 werd i.v.m. de veranderde politieke situatie, de thuishaven Batavia gewijzigd in Amsterdam.
Over de periode december 1957 (zwarte sinterklaas) - 28 maart 1958 toen de KPM vloot in Indonesië gevangen werd gehouden en de latere "˜Uittocht' is al eerder verhaald op dit KPM topic van Kombuispraat.
Na haar behouden aankomst in Singapore lag de Ophir van april 1958 tot eind maart 1959 opgelegd in Singapore. Op 30 maart 1959 arriveerde de Ophir in Hong Kong om te worden gesloopt.

Bronnen: A.J.J. Mulder (Koninklijke Paketvaart-Maatschappij), Lucas Lindeboom (Oude K.P.M.-schepen van 'Tempo Doeloe') en K.W.L. Bezemer (Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog).



* OphirBJ1929.jpg (107.07 KB, 1024x663 - bekeken 3549 keer.)
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #361 Gepost op: 31-07-2013, 02:12:37 »

Zhen-Hua-6. container kranen,zie boven


* herschaaldekopievancloser5do.jpg (50.14 KB, 670x493 - bekeken 3141 keer.)
« Laatste verandering: 31-07-2013, 02:15:08 door Tina » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #362 Gepost op: 31-07-2013, 12:58:40 »

Doet me denken aan op de vleetlogger,lag je te drijven of aan de vleet en je had de wacht en je mos wat hebben uit je kooi,zakte je ff omlaag,hoorden je meteen: wat doe je joooiy ik heb geen kurk op me reet.
Maar as ik zo kijk naar die foto ken je wel een dingy aan je reet binden.
Maar der gebeurt nooit wat met die schepen het gaat altijd goed mot ik wel zeggen.
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #363 Gepost op: 31-07-2013, 18:03:22 »

 Grin Grin Grin
Gelogd
jacobus
Gast
« Antwoord #364 Gepost op: 10-08-2013, 13:24:14 »

Beste tina, ik ben op zoek naar een foto van het koopvaardijschip de WEGA rond 1950,
het is het zelfde soort schip dan de FORTUNA, laats sprak ik iemand die als scheepsjongen
voor het eerst een reisje ging maken in  1950, hij zou zo graag een foto willen hebben
alvast bedankt voor de moeite.
gr jacobus
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #365 Gepost op: 10-08-2013, 13:47:19 »

Bedoel je Deuze??


* Wega-.jpg (189.79 KB, 810x505 - bekeken 3359 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2787


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #366 Gepost op: 10-08-2013, 15:14:30 »

er is nog een wega geweest met de brug achter op


* wega_0.jpg (47.94 KB, 800x559 - bekeken 3096 keer.)
« Laatste verandering: 10-08-2013, 15:31:52 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #367 Gepost op: 10-08-2013, 15:32:37 »

er is nog een wega geweest met de brug achter op
Klopt Rinus,maar kan hem niet zo gauw voor de dag toveren.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2787


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #368 Gepost op: 10-08-2013, 15:51:36 »

heb ze er al bij gezet geer
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #369 Gepost op: 10-08-2013, 17:10:30 »

Maar der gebeurt nooit wat met die schepen het gaat altijd goed mot ik wel zeggen.

Beste Zier een tijdje geleden een heel progamma op Discovery geweest over speciaal transporten over zee. Wordt van te voren een route bepaald welke de minste risico's en etc. brengt,  ook wordt het weer journaal met het uur bekeken i.v.m. risico's en etc.
Gelogd
jacobus
Gast
« Antwoord #370 Gepost op: 10-08-2013, 19:07:31 »

Het gaat om deze wega ,dan een mooie foto als die er is
                            gr jacobus


* SAM_9994_587x800.jpg (108.81 KB, 587x800 - bekeken 3161 keer.)
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #371 Gepost op: 10-08-2013, 21:51:23 »

Doet me denken aan op de vleetlogger,lag je te drijven of aan de vleet en je had de wacht en je mos wat hebben uit je kooi,zakte je ff omlaag,hoorden je meteen: wat doe je joooiy ik heb geen kurk op me reet.
Maar as ik zo kijk naar die foto ken je wel een dingy aan je reet binden.
Maar der gebeurt nooit wat met die schepen het gaat altijd goed mot ik wel zeggen.

Beste Zier,

Heb nog een aardige DVD tegen de onkosten wil ik  je die wel toesturen staat wat op van scheepsrampem maar ook van speciaal transport best wel interresant voor jou. Hoor wel wat je wilt.

Aad ( Witkwast )
Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #372 Gepost op: 11-08-2013, 10:25:18 »

De coaster ms. "Wega" (ex- "Deo Duce") van Weddema Melo, gebouwd in 1937 bij Scheepswerf 'De Industrie' (D. & J. Boot) te Alphen aan de Rijn, ligt afgemeerd aan de kade in vermoedelijk Rotterdam.                                                                                                                                      
Deo Duce 1937
 Afgebouwd in 1937 door D. &J. Boot Scheepswerf "Industrie", Alphen aan den Rijn Bouwnr. 1101; 346 brt.

Motor: 3oo pk 6-cil. 4-tact Industrie, brug is midscheeps.

Gebouwd als Deo Duce voor Johannes Boll, Winsum.

1957- verkocht aan W. Salomons, Amsterdam, herdoopt Wega.
 
1957-verkocht aan Rederij Express (W. Wedema), Groningen, dezelfde naam.

1971 -aan Simons (Simetas) NV, Hoogezand, na te zijn opgelegd in Delfzijl. Begonnen met de sloop te Hoogezand op 23 nov. 1971.
 


* wwwopac.jpg (9.75 KB, 350x242 - bekeken 2976 keer.)
« Laatste verandering: 11-08-2013, 10:37:48 door Tina » Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #373 Gepost op: 11-08-2013, 10:31:18 »

Wega 1927
Afgebouwd in 1927 bij G. & H. Bodewes, Martenshoek Bouwnr. 719 .

Motor: 4-cil. 4-tact Brons; 200 brt.

Gebouwd als Wega voor A. van Dijk en Klugkist, Groningen, later alleen-eigenaar Klugkist.

1955 - verkocht aan K. Deen, Groningen, herdoopt in Tjoba.
 
1964 - voor £ 3 300 verkocht aan K. Schepers, Haren/Ems en herdoopt in  Wega.
 
1969 - gesloopt te Haren/Ems door Schulte en Muller, die met de sloop begonnen in april en eindigden op 20 juni.

 
zie foto 399
« Laatste verandering: 11-08-2013, 10:33:26 door Tina » Gelogd
Tina
Gast
« Antwoord #374 Gepost op: 11-08-2013, 10:45:24 »

IDNo: 5207914 Year: 1955 Name: LIEBENFELS Owner: Deutsche Dampfs Ges "Hansa", Bremen Flag: DEU Tons: 6617 DWT: 8634 Length overall: 141.4 LPP: 128.7 Beam: 17.9 Builder: Weser Seebeckwerft Bremerhaven
 Subsequent History: 78 SILVER BIRD - 81 DIONYSIS V - 84 GRITIN - 87 GRITIN II Disposal Data: BU Kaohsiung 21.4.87, work began 14.5.87 [Ming Hsieh Steel Mill Inc]


* 0oi5.jpg (83.64 KB, 1024x653 - bekeken 3350 keer.)

* 0pkk.jpg (81.78 KB, 1024x664 - bekeken 3475 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 ... 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 ... 32 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!